Podoba výuky a vzdělávací prostředí

Aktivní škola

🎥 Videa

  • Tělesná výchova prohrává souboj s technologiemi 
    České děti ohrožuje obezita, kardiovaskulární choroby a často jsou pro ně obtížné běžné situace, jako třeba chůze do schodů. Co s tím? Jak může pomoci tělesná výchova? Proč učitelé tělocviku, ale i trenéři nebo rodiče prohrávají boj s technologiemi, nabídkou her, počítačů a sociálních sítí? A jsou školy, co se tělocvičen a sportovního náčiní týče, vůbec dobře vybaveny?
    Délka: 1,5 hod.
  • Tělocvik jako klíč k úspěchu 
    Tělocvik může být mnohem víc než jen pohyb na písknutí. Na tomto webináři objevíte, jak z něj udělat prostor pro skutečný rozvoj žáků a naplnit tak konečně jeho primární účel. Ukážeme si společně, jak pomocí her a soutěží budovat nejen schopnost komunikace a spolupráce, ale také kritické myšlení, schopnost řešit problémy, adaptabilitu a zvládání stresu.
    Délka: 1,5 hod.

📰 Články

  • Nadace – Aktivní ČESKO
    Výstupem z konference je společná výzva Call to Action, upozorňuje na pohyb jako prevenci a jeho význam pro psychické a fyzické zdraví člověka. Ocenění nadačního fondu Aktivní ČESKO za významný počin roku získala na konferenci Meziresortní pracovní skupina pro rozvoj pohybových aktivit jako poradní orgán Ministerstva zdravotnictví ČR. Aktivní škola by tak měla zahrnovat pohybové aktivity nejen v rámci hodin tělesné výchovy, ale i ve formě aktivních přestávek, aktivní mobility i zařazení pohybových aktivit do výuky ostatních předmětů.
    Délka: 10 min.
  • Stezka Českem pro školy
    Spolek Stezka Českem společně s MŠMT a Klubem českých turistů představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík – dynamický strečink
    Dynamický strečink se zaměřuje na zlepšení kloubní pohyblivosti prostřednictvím dynamických cvičení dolních končetin. Cvičení probíhají v různých polohách (leh, klek, vzpor, stoj) a využívají také pomůcky jako odporová guma nebo nakloněná rovina. Skladba cvičení zahrnuje 15 různých pozic a pohybových variant, které se opakují na pravou i levou dolní končetinu.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík – rozcvička před cvičením
    Instruktážní video obsahuje ukázku základní rozcvičky rozdělené do tří částí: zahřívací, mobilizační a protahovací. Slouží jako efektivní nástroj pro přípravu žáků na pohybovou aktivitu a zároveň jako prostředek pro rozvoj správných pohybových návyků. Video je vhodné pro výuku tělesné výchovy na 1. i 2. stupni ZŠ. Díky přehlednému zpracování jej lze využít i při samostatné domácí přípravě žáků.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík – výmyk na hrazdě
    Video se zaměřuje na metodický nácvik výmyku na hrazdě – základního prvku gymnastiky a silové obratnosti. Pomocí jednoduchých a dostupných pomůcek (např. tyč, hrazda na dětském hřišti) nabízí postupné kroky vedoucí ke zvládnutí výmyku, včetně dopomoci. Důraz je kladen na techniku, zpevnění těla a bezpečné provedení.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík – stoj na rukou
    Video se věnuje postupnému nácviku stoje na rukou (vzporu střemhlav), který patří mezi náročnější gymnastické a akrobatické prvky. Důraz je kladen na důkladnou přípravu formou zpevňovacích a oporových cvičení, která pomáhají rozvíjet sílu, stabilitu a orientaci v obrácené poloze. Video je určeno pro žáky 2. stupně ZŠ, vhodné zejména pro 7.–9. ročník.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík – odrazová a doskoková příprava
    Výukové video představuje soubor motoricko-funkčních a akrobatických cvičení zaměřených na rozvoj odrazových schopností, koordinace a pohybové stability. Cílem je vytvořit dostatečný pohybový základ pro bezpečné a efektivní zvládání složitějších dovedností v tělesné výchově – především jako průprava pro hodiny gymnastiky a atletiky.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík MFP – zpevňovací příprava
    MFP (motoricko-funkční příprava, také akrobatická příprava) je systém dílčích pohybových příprav, jejichž prostřednictvím jsou vytvářeny vnitřní předpoklady pro efektivní osvojování pohybových dovedností účelnou technikou a bez zdravotních rizik. Materiál obsahuje video se sadou cviků zaměřených na zpevňovací přípravu, která je základem pro veškerá cvičení.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík – kotoul vzad do stoje na rukou
    Video představuje metodický postup nácviku kotoulu vzad do stoje na rukou. Obsahuje systematicky sestavenou metodickou řadu, která krok za krokem vede žáky ke zvládnutí této náročné gymnastické dovednosti. V jednotlivých fázích jsou ukázány konkrétní cviky a dopomoc, které napomáhají správné technice a bezpečnému provedení.
    Délka: 10 min.
  • Materiál do výuky: Cvičík – šplh na tyči/laně
    Šplh na laně a tyči je dynamická sportovní aktivita zaměřená na rozvoj síly, vytrvalosti a koordinace. Tradičně se využívá ve školní TV jak na prvním, tak na druhém stupni. Cvičení posiluje zejména svaly horní poloviny těla, včetně paží, ramen, zad a břišních svalů. Je nutné dbát na správnou techniku úchopu a efektivní pohybové vzory.
    Délka: 10 min.
  • MŠMT se připojuje ke kampani Aktivní září 2025
    Cílem kampaně je upozornit na význam pravidelného aktivního pohybu pro celou populaci bez rozdílu věku či pohlaví a bez ohledu na stávající kondici. V průběhu měsíce září se po celé ČR uskuteční více než tisícovka různě zaměřených aktivit a akcí pořádaných nejrůznějšími subjekty.
    Délka: 10 min.

📘 Publikace

  • Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů 2024-2028
    Výsledky testování úrovně tělesné zdatnosti žáků na základních a středních školách provedené Českou školní inspekcí (ČŠI), ukázaly, že významná část dívek i chlapců dosáhla podprůměrných i výrazně podprůměrných výsledků. Je důležité si uvědomit, že tělesná zdatnost je také ukazatelem zdraví a umožňuje provádět běžné denní činnosti bez nepřiměřené únavy a s dostatečnou rezervou pro aktivní trávení volného času, čímž přispívá k vyšší kvalitě života.
    Počet stran: 38
  • Monitoring tělesné zdatnosti (sportovní centrum MŠMT)
    Metodika monitoringu tělesné zdatnosti a pohybové aktivity odráží poslední poznatky a trendy v oblasti hodnocení pohybového chování člověka. Kromě popisu tělesné zdatnosti a pohybové aktivity se uvažovaný monitoring zaměřuje také na popis důležitých souvisejících atributů, kterými jsou okolí bydliště dítěte a popis podmínek škol pro výuku tělesné výchovy a pohybově orientovaných aktivit. Primárním cílem monitoringu je poskytnout evidenci jako základ pro další strategické rozhodování na úrovni MŠMT ČR.
    Počet stran: 137

Prevence rizikového chování

🎥 Videa

  • Co funguje v prevenci učitelům i rodičům
    Přehrát video: Co funguje v prevenci učitelům i rodičům
    Dnes se ponoříme do tématu prevence rizikového chování a prevence z pohledu učitelů a rodičů. Průvodcem nám bude Martin Kaliba, odborník na rizikové chování a jeho prevenci v online i offline prostředí. Martin se zabývá se využitím digitálních nástrojů ve vzdělávání.
    Délka: 40 min.
  • Webinář NPI – Vyrušují žáci při výuce?
    Přehrát video: Webinář NPI – Vyrušují žáci při výuce?
    Šeptání, strkání nebo házení papírků – s takovýmto vyrušováním ze strany žáků se během výuky setkal téměř každý z nás. Jak ale situaci řešit? Podle slavného amerického psychologa Thomase Gordona, autora knihy Škola bez poražených, ničemu nepomůže okřikování ani zesměšňování žáků. Efektivnější je naopak tzv. „já-sdělení“ a aktivní naslouchání, což si ukážeme v názorném videu.
    Délka: 15 min.
  • Webinář NPI – Šikana, kázeňské problémy
    Přehrát video: Webinář NPI – Šikana, kázeňské problémy
    Na základní škole v Děčíně se snaží řešit kázeňské problémy dětí už v zárodku – předcházejí tím například šikaně. Základem je otevřené prostředí, kde se učitelé ani žáci nebojí upozornit na potíže a požádat o pomoc. Konkrétní postupy primární prevence ve videu vysvětlí Tereza Skalická, která pracuje ve škole jako metodik prevence.
    Délka: 15 min.
  • Jak pomoci žákům ohroženým vzdělávacím neúspěchem?
    Přehrát video: Jak pomoci žákům ohroženým vzdělávacím neúspěchem?
    Žáci v nepříznivých sociálních podmínkách často čelí riziku školního neúspěchu, které škola sama nedokáže snadno řešit. Klíčovou roli zde hraje sociální pedagog jako case-manager, který koordinuje podporu a hledá efektivní řešení. Jaké kroky podniká a jaké nástroje využívá?
    Délka: 20 min.
  • Záškoláctví, šikana i vulgarity. Jak řešit vážnější problémy s žáky
    Přehrát video: Záškoláctví, šikana i vulgarity. Jak řešit vážnější problémy s žáky - NPI
    Ve škole se může někdy objevit závažný problém jako šikana, záškoláctví nebo vulgarity vůči učiteli. Důležité je v takovou chvíli mít krizový plán, vhled do chodu tříd a spolupracovat s externími organizacemi, radí metodička prevence Tereza Skalická z děčínské ZŠ. Jen tak podle ní může být sekundární prevence účinná. Základem primární prevence je pak mít stále aktuální přehled o žácích.
    Délka: 15 min.
  • Školní poradenské pracoviště a žáci se sociálním znevýhodněním
    Přehrát video: Školní poradenské pracoviště a žáci se sociálním znevýhodněním NPI
    Diskuzní setkání k činnosti školního poradenského pracoviště (ŠPP) při podpoře žáků se sociálním znevýhodněním vzniklo v rámci projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR. Ke sdílení dobré praxe jsme přizvali Ilonu Bočinskou, ředitelku Základní školy Přerov, a Kamilu Kratochvílovou, vedoucí ŠPP Základní školy Děčín IV. Obě školy dlouhodobě podporují žáky se sociálním znevýhodněním a za jedno z klíčových opatření považují dostatečně obsazené poradenské pracoviště.
    Délka: 40 min.
  • Zdržují žáci začátek vyučování?
    Přehrát video: Zdržují žáci začátek vyučování? NPI
    Stává se vám, že děti na začátku vyučování nemají připravené pomůcky nebo nejsou na svých místech? Vyzkoušejte tzv. Metodu III amerického psychologa Thomase Gordona. Jejím základem je najít společně s dětmi řešení daného problému, se kterým budete spokojení vy i oni. Jak to funguje v praxi, uvidíte v ukázce z jedné třídy.
    Délka: 30 min.
  • Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 1
    Přehrát video: Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 1
    Cílem tohoto webináře je seznámit účastníky s posuzovacím schématem, které mohou v praxi základních škol využít k identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním, specifikuje jednotlivé hodnocené oblasti a tipy pro praktickou implementaci.
    Délka: 40 min.
  • Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 2
    Přehrát video: Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 2
    Cílem tohoto webináře je seznámit účastníky s posuzovacím schématem, které mohou v praxi základních škol využít k identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním, specifikuje jednotlivé hodnocené oblasti a tipy pro praktickou implementaci.
    Délka: 30 min.
  • Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 3
    Přehrát video: Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 3
    Cílem tohoto webináře je seznámit účastníky s posuzovacím schématem, které mohou v praxi základních škol využít k identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním, specifikuje jednotlivé hodnocené oblasti a tipy pro praktickou implementaci.
    Délka: 40 min.
  • Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 4
    Přehrát video: Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 4
    Cílem tohoto webináře je seznámit účastníky s posuzovacím schématem, které mohou v praxi základních škol využít k identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním, specifikuje jednotlivé hodnocené oblasti a tipy pro praktickou implementaci.
    Délka: 15 min.
  • Vydírání dětí v kyber světě
    Přehrát video: Vydírání dětí v kyber světě
    S Kamilem Kopeckým se tentokrát zaměříme na jedno z nejvážnějších nebezpečí online světa: vydírání prostřednictvím intimních materiálů. Jak se děti stávají oběťmi, co pachatelé chtějí a proč je tak těžké se bránit. V rozhovoru zazní řada autentických výpovědí dětí, které se staly terčem útoku. Přidáme i konkrétní rady pro rodiče a pedagogy, jak těmto situacím předcházet a jak je řešit.
    Délka: 40 min.
  • O projektu Škola bez nikotinu
    Stále více škol hlásí, že se u svých žáků setkává s užíváním nových nikotinových výrobků, jako jsou nikotinové sáčky, e-cigarety (vapy) a další produkty. Stále více mladých se tak stává závislými na nikotinu, který je pro vyvíjející se lidský mozek velmi nebezpečným jedem. O škodlivosti užívání nikotinových a tabákových výrobků a o projektu Škola bez nikotinu, který nabízí pedagogům pomoc s prevencí, hovoří se Štěpánkou Čechovou magistra Petra Kamarádová z Centra podpory veřejného zdraví SZÚ.
    Délka: 25 min.

📰 Články

  • Primární prevence rizikového chování a závislostí
    Naším cílem je prostřednictvím IPREV vytvořit uživatelsky přátelské prostředí kultivující preventivní aktivity pro děti a dospívající na českých školách tak, aby byly skutečně efektivní, ekonomicky dosažitelné a udržitelné, atraktivní pro cílové skupiny a současně bezpečné.
    Počet stran: 7
  • Typologie rizikového chování
    Rizikovým chováním rozumíme takové vzorce chování, v jejichž důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince i pro společnost. Vzorce rizikového chování přitom považujeme za soubor fenoménů, jejichž existenci a důsledky je možné podrobit vědeckému zkoumání a které lze ovlivňovat preventivními a léčebnými intervencemi.
    Počet stran: 6
  • Jak poznat efektivní program primární prevence?
    Školy dnes čelí široké nabídce preventivních programů, jejichž kvalita se může výrazně lišit. Někdy je složité rozpoznat, které programy jsou pro žáky skutečně přínosné a bezpečné, a které naopak nemusí mít očekávaný efekt. Abychom školám tento výběr usnadnili, připravili jsme v rámci projektu Podpora rovných příležitostí check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v nabídce a vybrat programy dle potřeb školy.
    Počet stran: 1
  • Metodická doporučení a metodické pokyny
    Metodické doporučení ke spolupráci škol a školských zařízení s Policií České republiky při preventivních aktivitách a při vyšetřování protiprávních činů dětí a trestných činů páchaných na dětech má za cíl provést vedení škol a pedagogické pracovníky nejasnostmi vyplývajícími z některých situací, ve kterých se potkávají pedagogičtí pracovníci s policisty.
    Počet stran: 10

📘 Publikace

  • Metodické doporučení MŠMT – záškoláctví
    MŠMT doporučuje následující postup při uvolňování a omlouvání žáků základních a středních škol z vyučování a při prevenci a postihu záškoláctví v základních a středních školách. Metodické doporučení je určeno základním školám včetně přípravných tříd, odpovídajícím ročníkům víceletých gymnázií a školám poskytujícím střední vzdělání v České republice, a to především ředitelům škol, třídním učitelům, výchovným poradcům a metodikům prevence.
    Počet stran: 12
  • Aktualizována metodika Využití právních opatření při řešení problémového chování žáků na školách
    MŠMT aktualizovalo metodický materiál Využití právních opatření při řešení problémového chování žáků na školách. Při řešení problémů spojených s rizikovým chováním žáků na školách je velmi důležitá nejen součinnost rodičů a všech pracovníků školy, výchovného poradce, školního metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga, ale také dalších orgánů a institucí, kterých se tato problematika dotýká.
    Počet stran: 11
  • Možnosti práce s dětmi s poruchami chování v ústavní výchově
    Soubor příspěvků vychází z konference, která byla zaměřena na téma možnosti práce s dětmi s poruchami chování v ústavní výchově. Konference navazuje na předešlé ročníky konferencí z roku 2017 (Prevence v kontextu ústavní výchovy) a 2015 (Kvalita péče o děti v ústavní výchově). Stejně jako v předchozích ročnících je i tentokrát cílem akce propojit nové teoretické poznatky z oblasti výzkumu a akademické půdy s praktickými zkušenostmi odborníků ze škol a školských zařízení.
    Počet stran: 94

Náměty do výuky a využití technologií

🎥 Videa

  • Pomůcky pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií
    Přehrát video: Pomůcky pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií
    Sylvie Doláková, lektorka a metodička pro ranou výuku angličtiny, představí několik pomůcek, které fungují u žáků s dyslexií ve výuce angličtiny. Všichni žáci (včetně žáků s dyslexií) se potřebují nejprve v angličtině dorozumět a komunikovat, a to nejlépe s pomocí názorných příkladů, teprve potom by měla nastat fáze výuky čtení a psaní.
    Délka: 15 min.
  • Doučování s Tady a Teď
    Přehrát video: Doučování s Tady a Teď
    Bratři Maty a Alex pravidelně navštěvují neziskovou organizaci TADY A TEĎ v Plzni, která propojuje doučování s mentoringem a poradenstvím pro celé rodiny. Zde nejen dohánějí školní látku, ale také rozvíjejí své zájmy. Co přináší individuální doučování v domácím prostředí? Jak může dlouhodobá práce s rodiči a dětmi změnit jejich přístup ke škole?
    Délka: 10 min.
  • Doučování jako spolupráce
    Přehrát video: Doučování jako spolupráce
    Tři rodiny, tři unikátní osudy. V centru našeho příběhu z Ostravy stojí žáci, kteří našli cestu a kladný vztah k doučování a jeho prostřednictvím k celému učení. Zajímaly nás jejich pocity a zkušenosti, ale i pocity dalších aktérů, kteří žáky podporují a motivují. Dveře nám otevřely rodiny doučovaných, nezisková organizace, ve které se doučují, a základní škola, která s organizací spolupracuje.
    Délka: 20 min.
  • Celoroční a motivační hry a jak s nimi pracovat
    Webinář se věnoval tomu, jak pracovat s celoročními a motivačními hrami ve výuce tak, aby skutečně rozvíjely a nebyly jen zábavnou omáčkou navíc. Řeč byla o přínosech i úskalích těchto her, o tom, kdy mohou motivovat a kdy naopak zbytečně odvádět pozornost. Nechyběla sdílení konkrétních zkušeností z praxe – včetně těch, které se tolik nepovedly – a také praktická sada otázek, které si může učitel položit, než se do hry pustí.
    Délka: 1,5 hod.
  • Zdravá svačina - ČT edu
    Jaká by měla být naše svačina? Žáci se společně se Servácem a Martou naučí, jak sestavit zdravou svačinu, aby byla pestrá, plná vitamínů a dodala dětem energii na celý den. Také se zamyslí nad tím, jak se k potravinám nemáme chovat.
    Délka: 10 min.

📘 Publikace

  • Metodika 17 cílů pro udržitelný rozvoj na SŠ
    Proč začleňovat globální témata do výuky? Současný svět je stále více propojený, složitý a náročný na orientaci. Každodenní rozhodnutí, která činíme, mají dopad nejen na nás, ale i na ostatní lidi a celý svět. Začleňováním globálních souvislostí do výuky se žáci seznamují s důležitými tématy, na která ve škole často nezbývá prostor. Učí se chápat propojenost světa, přemýšlet kriticky, rozvíjet empatii, solidaritu a smysl pro spravedlnost. Cílem je, aby se z nich stali odpovědní a aktivní občané planety Země.
    Počet stran: 136
  • Metodická příručka pro výuku o globálních souvislostech pro 1. stupeň
    Žáci by měli získat základní přehled o propojenosti současného světa, o jeho vybraných problémech a výzvách, uvědomit si širší souvislosti a kriticky přemýšlet nad informacemi. Zároveň by si měli osvojit principy spravedlnosti, solidarity a empatie. Úkolem globálního rozvojového vzdělávání je připravit žáky na jejich budoucí úlohu v životě a poskytnout jim dostatek informací k tomu, aby svou roli zaujali zodpovědně a stali se aktivními a uvědomělými občany.
    Počet stran: 132
  • Metodické náměty do výuky 1
    Publikace obsahuje bohatství nápadů a inspiraci z výuky fyziky. V posledních letech přibyla i výuka digitálních technologií, resp. informatiky, a také témata týkající se výuky na prvním stupni ZŠ a dokonce i na MŠ. Cílem je postupně zlepšovat výuku na školách tak, aby byla pro žáky co nejzajímavější a co nejvíce jim dala.
    Počet stran: 112
  • Metodické náměty do výuky 2
    Sborník Elixír nápadů pro školní rok – Inspirace ze SonS přináší náměty nasbírané na mezinárodním festivalu učitelů přírodních věd Science on Stage 2022, který se konal v březnu 2022 v Praze. Organizace Science on Stage, dříve Physics on Stage, spojuje již přes dvacet let učitele přírodovědných předmětů napříč různými evropskými zeměmi a Kanadou i napříč různými stupni vzdělávání.
    Počet stran: 89
  • Metodické náměty do výuky 3
    ŠVP a z nich vycházející další školní dokumenty bývají velmi striktní na dodržování termínů probrání daného jevu nebo poznatku, a proto je zvlášť nutné žáky udržovat neustále v dobré pohodě a motivující pracovní náladě. Při výuce fyziky k udržování žákovské pozornosti stačí většinou dobře připravený a vhodně zařazený experiment. V publikaci najdete inspiraci za 10 let fungování centra Elixír.
    Počet stran: 94
  • Metodické náměty do výuky 4
    Publikace obsahuje příklady využitelné do hodin fyziky a chemie, které ale mají vždy přesah i do dalších přírodovědných oborů a využívají také digitální technologie. Najdeme zde například metody práce s textem, práci s různými běžnými materiály a předměty kolem nás, ale také třeba natáčení krátkých animací nebo zpracování dat naměřených malým počítačem.bčany.
    Počet stran: 111
  • Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky
    Za hlavní přinos publikace považujeme podrobnější pojednáni o metodologických aspektech výzkumných projektů, které byly v nedávné době řešeny v České republice. Originalita jednotlivých příspěvků spočívá v tom, že autoři kapitol nechávají čtenáře nahlédnout do svých úvah o použitých postupech, čímž zpřístupňuji i oblasti a výzvy, o kterých není možné se dočíst v již publikovaných textech.
    Počet stran: 202

🎥 Videa

  • Digitální rovnováha rodičů i dětí
    Přehrát video: Digitální rovnováha rodičů i dětí – NPI
    KYBcast s Václavem Maněnou a Pavlem Matějíčkem na téma digitální rovnováhy a jak si udržet zdravý vztah s technologiemi, aniž bychom se z toho zbláznili.
    Délka: 30 min.
  • Informatické myšlení se dá rozvíjet i bez počítače
    Přehrát video: Informatické myšlení se dá rozvíjet i bez počítače
    V tomto dílu podcastu Škola DIGI IN je hostem Radovan Mikeš, učitel informatiky ze základní školy Nerudova v Českých Budějovicích. Diskutujeme o jeho unikátních metodách výuky informatiky, zapojení digitálních technologií a inspirativních způsobech, jak přitáhnout studenty k informatice. Sdílí s námi také své zkušenosti s motivováním studentů a spoluprací s pedagogickou fakultou.
    Délka: 30 min.
  • Návody na použití nástrojů s AI ve výuce
    Přehrát video: Návody na použití nástrojů s AI ve výuce NPI
    Využití digitálních technologií, které snadno personalizují a zinteraktivňují učení, včetně využití aplikací založených na umělé inteligenci (AI), otevírá nové možnosti v pedagogickém procesu. Video představuje dialog mezi Lucií Holinkovou a Karlem Klatovským, manažerem vzdělávacích projektů pro Microsoft Česká republika a Slovensko, který představuje způsoby, jakými lze ve výuce využívat nástroje umělé inteligence, včetně konkrétních příkladů jejich aplikace.
    Délka: 30 min.
  • O fungování internetu - 1. stupeň
    Přehrát video: O fungování internetu - 1. stupeň
    Nová informatika staví na čtyřech klíčových okruzích, z nichž okruh „digitální technologie“ bývá často přehlížen. Někteří dokonce říkají, že digitální technologie se již vyučovaly dříve, a proto tento blok vlastně není nový, navíc se někdy plete s digitálními kompetencemi. Ve skutečnosti přináší tento okruh zásadní témata, jako jsou principy fungování internetu a aplikací jako YouTube nebo TikTok.
    Délka: 2 hod.
  • Technologie ve výtvarce, rovnováha mezi hrou a učením
    Přehrát video: Technologie ve výtvarce, rovnováha mezi hrou a učením
    Jak propojit digitální technologie s výukou češtiny a výtvarné výchovy tak, aby byly pro žáky přínosné i zábavné? Michaela Šicová, zástupkyně ředitele ZŠ Okružní v Mostě, sdílí zkušenosti s využitím interaktivních nástrojů, umělé inteligence i online zdrojů. Vysvětluje, proč je důležitá reflexe ve výuce, jak motivovat učitele k inovacím a jak žáky naučit pracovat s digitálním obsahem zodpovědně.
    Délka: 25 min.
  • Kdy mobil dětem prospívá a kdy škodí?
    Přehrát video: Kdy mobil dětem prospívá a kdy škodí?
    Digitální technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí každodenního života. Děti přirozeně napodobují dospělé, kteří tráví čas prací na počítačích a mobilních zařízeních, a chtějí je samy vyzkoušet. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, jak mohou rodiče i vyučující s dětmi vhodně komunikovat o využívání digitálních technologií.
    Délka: 30 min.
  • AI by neměla dělat za žáky jejich práci. Měla by jim jen asistovat.
    Přehrát video: AI by neměla dělat za žáky jejich práci. Měla by jim jen asistovat.
    Tématem současnosti je nástup používání AI ve výuce na základních a středních školách a také její používání samotnými žáky. Jaké výzvy a jaké nástroje přináší umělá inteligence do hodin Mediální výchovy? Jaká byla očekávání a co říká samotná praxe? Jak děti přimět, aby AI používali jen jako asistenta a aby za ně AI nedělala jejich úkoly?
    Délka: 45 min.
  • Kyberpříběh - Útok na školu ransomwarem
    Přehrát video: Kyberpříběh - Útok na školu ransomwarem
    Stačil neaktualizovaný síťový prvek a škola se stala obětí ransomwarového útoku. Všechny servery i disky byly zašifrované. Výuka i administrativa se zastavily. Obnova provozu trvala 3 měsíce a stála statisíce korun. Ve videu ukazujeme reálný scénář, který může potkat i vaši školu. Dozvíte se, jak útočníci pronikají do sítí, co dělat v prvních minutách po útoku, jaké chyby se nevyplácí podcenit.
    Délka: 10 min.
  • Kyberprostor školy: Jak na to?
    Přehrát video: Kyberprostor školy: Jak na to?
    Jedno slabé heslo, nešifrovaný disk nebo podceněný phishing – a chod celé školy může být ochromen na týdny. Kyberútoky nejsou vzdálená hrozba, ale realita, na kterou musí být připraveno každé vedení školy i pedagogický sbor. Ve videu vám ukážeme, proč je prevence levnější než řešení následků, proč je důležitá digitální strategie školy a proč školní IT nelze dělat „jen tak na koleně“.
    Délka: 5 min.
  • Škola a digitální technologie připravují na budoucnost
    Přehrát video: Škola a digitální technologie připravují na budoucnost
    Dnešní děti vyrůstají obklopené technologiemi, ale to neznamená, že automaticky rozumí tomu, jak je využívat smysluplně. Digitální kompetence totiž zahrnují víc než jen zvládání aplikací. Jakou roli hrají učitelé jako hodnotové kotvy? Jak mohou školy být prostorem pro bezpečné přemýšlení a diskuzi? A proč i „neinformatik“ může být klíčovým průvodcem v digitálním světě?
    Délka: 5 min.
  • Technologie propojují vyučující, studující i celý svět
    Přehrát video: Technologie propojují vyučující, studující i celý svět
    Proč učitel potřebuje rozumět nejen svému oboru, ale i psychologii, právu nebo technologiím. Jak budovat profesní komunitu a učit se prostřednictvím sdílení. Co znamená pojem „onlife" a jak proměňuje vzdělávání. Proč bez vlastního učení nemůže být růst – a proč je to v pořádku. Technologie nám dávají nové možnosti, ale i nové otázky.
    Délka: 5 min.
  • Digitální transformace ve školství přináší výzvy i úskalí
    Digitální technologie stále více ovlivňují výuku – zlepšují procesy učení, propojují školu s vnějším světem, ale zároveň vyvolávají i řadu obav a otázek. Ondřej Neumajer z Národního pedagogického institutu ČR v podcastu objasňuje, jak technologie přispívají k výuce, kdy mohou podporovat nerovnosti mezi žáky a proč je jejich zavádění tak složité.
    Délka: 30 min.
  • Jak učit o dezinformacích?
    Umět kriticky zhodnotit zdroje informací i další formy mediální gramotnosti rozvíjí u českého žactva několik organizací, včetně původně studentského spolku Zvol si info. „Informací je stále více a více. Volbu, z čeho budeme čerpat, musíme činit několikrát denně,“ upozorňuje v podcastu Reparát výkonná ředitelka spolku Veronika Batelková. A poukazuje na to, že u dnešní generace se stírá rozdíl mezi tím, kdo je novinář, a kdo influencer, digitální tvůrce, který má vlastní názory.
    Délka: 30 min.
  • Mediální vzdělávání pro 1. stupeň ZŠ
    Ve světě Míny, Filipa a Kocoura. Jejich dobrodružství nabízí možnost, jak prostřednictvím krátkých animovaných příběhů mluvit o digitálním světě. Spolu se svými žáky můžete hovořit o používání sociálních sítí či zjišťovat, jak se bavit online chytře. Nebo chcete vědět, jak digitální svět vznikl a funguje, jak vyhledávat a ověřovat informace či jak chránit data? Seriál neopomíjí ani odvrácenou stranu kyberprostoru, jakým je téma kyberšikany.
    Délka: 1 hod.
  • Umělá inteligence | Základní vzdělávání
    Webinář přináší základní přehled, který umožní učitelům lépe porozumět umělé inteligenci, identifikovat její možné využití ve vzdělávání a být lépe připraven na výzvy a příležitosti, které s sebou přináší rozvoj této technologie.
    Délka: 1 hod.

📰 Články

  • Český jazyk a digitální technologie
    Využívání digitálních technologií tak přispívá ke zvyšování kvality žákova informačního portfolia. Digitální technologie představují prostředí, v němž probíhá významná část běžné komunikace žáků, a proto jsou ve škole využívány také jako nástroj aktivizace a motivace žáků zabývat se procesem komunikace a jejími jazykovými prostředky.
    Počet stran: 1
  • Definice digitálního wellbeingu
    Digitální wellbeing je stav, ve kterém rozpoznáváme přínosy a rizika našeho vlastního způsobu užívání digitálních technologií v aktuálních podmínkách. Na základě toho digitální technologie zapojujeme do svého života způsobem podporujícím naše celkové zdraví, osobnostní rozvoj a odpovědnost vůči sobě, svému okolí a světu.
    Délka: 30 min.
  • 16 AI profesí budoucnosti jako motivace pro žáky
    „Co byste jednou rádi dělali? Čemu byste se chtěli věnovat?“ ptá se učitel žáků na první hodině předmětu s názvem technické lyceum v praxi, jehož hlavním cílem je nalézt u žáků, za pomoci učitelů a školy, konkrétní oblasti a zaměření, kterým by se rádi během studia věnovali, a připravit je na budoucí kariéru po jejím ukončení.
    Počet stran: 1
  • Vzdělávací program o AI pro učitele všech základních škol
    Jde o vzdělávací online program zaměřený na umělou inteligenci pro pedagogy, jehož cílem je během školního roku 2025/2026 proškolit všechny učitele základních škol v České republice a poskytnout jim dlouhodobou podporu. Registrovat se školy mohou na webových stránkách programu (https://zakladka.ai).
    Délka: 10 min.

🎥 Videa

  • Výuka filosofie pro rozvoj kritického myšlení
    Přehrát video: Výuka filosofie pro rozvoj kritického myšlení
    Webinář bude pojednávat o tom, jak rozvíjet u žáků kritické myšlení při výuce filozofie na gymnáziích. Představí základní strategie pro úspěšnou didaktickou transformaci obsahu pro zprostředkování porozumění filozofické koncepci. Dále pak strategie pro tvorbu úloh a aktivit posilujících vyšší kognitivní dovednosti dle Bloomovy taxonomie a kritické myšlení.
    Délka: 45 min.
  • Podcast: Nová generace
    Přehrát video: Podcast: Nová generace
    Zdravá společnost má nástroje, jak děti seznamovat s tématem sexuality zrale, bezpečně, zodpovědně a atraktivně. Ve školním prostředí i v rodinném kruhu. U nás se na školách sexuální tématice ještě spíše vyhýbáme, nebo ji učíme pouze z biologického, a nikoliv i ze sociálního hlediska. Johana Nejedlová z organizace Konsent popisuje, že děti o sexuální výchovu zájem rozhodně mají a že existují cesty, jak ji uchopit moderně a příjemně pro všechny.
    Délka: 30 min.
  • Jak zlepšit vztahy ve třídě a vybudovat dobrý kolektiv?
    Přehrát video: Jak zlepšit vztahy ve třídě a vybudovat dobrý kolektiv?
    Vztahy mezi dětmi ve třídě výrazně ovlivňují nejen jejich postoj ke škole, celkovou spokojenost, ale i výsledky učení. Fungující kolektivy ovšem nejsou samozřejmostí, je potřeba je cíleně budovat a podporovat. Ředitel základní školy v pražském Karlíně Jan Korda radí, jak stmelovat vztahy ve třídách na prvním i druhém stupni a jak případně řešit problémy.
    Délka: 30 min.
  • Jak na wellbeing ve škole?
    Přehrát video: Jak na wellbeing ve škole?
    Záznam odborného semináře: Wellbeing a prevence násilí v blízkých vztazích. Seminář byl součástí projektu Podpora duševního zdraví dětí a adolescentů prostřednictvím zavádění komplexních vzdělávacích programů zaměřených na socio-emoční učení a prevenci násilí v blízkých vztazích, aneb Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR).
    Délka: 40 min.
  • Preventivní práce se stresem dětí ve vyučovacích hodinách i běžném životě
    Mám toho moc. Nemám čas. Jsem ve stresu. Věty, které zná a používá mnoho lidí kolem nás. Když pak v dospělosti lidé dojdou na terapii s tím, že potřebují s těmito tématy pomoct, často dojdou k povzdechu, "že se to měli učit už na základce". No jo, ale kdy? V třídnických hodinách? V tělocviku? V občance? Na webináři se dozvíte praktické tipy na to, jak péči o své duševní zdraví zařadit do běžného života sobě, svým dětem, i žákům během kterékoliv vyučovací hodiny.
    Délka: 1,5 hod.

📰 Články

  • Společný cíl podpora dětí
    Psycholožka Petra Novotná je ředitelkou Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra Ústí nad Orlicí. Během své třicetileté praxe zažila řadu úspěchů, ale také se setkala s obtížemi, které působí špatná komunikace škol nebo nedůvěra ze strany vyučujících či rodičů. Jak se proměňují studující a jejich obtíže a v čem vidí šanci na zlepšení vzdělávání pro všechny?
    Počet stran: 2
  • Duševní pohoda školáků: Hlavní roli hrají vztahy mezi vrstevníky
    České základní školy by měly věnovat větší pozornost podpoře duševní pohody žáků. Obzvláště v době, kdy roste počet těch, kteří zažívají různé depresivní a úzkostné stavy. Podle studie Národního institutu SYRI 26 % dospívajících z šestých tříd spíše nevnímá školu jako místo, kam by patřili. Pro 24 % dospívajících pak není škola místem, kde si snadno hledají přátele.
    Počet stran: 1
  • 12 tipů, jak otevírat citlivá témata ve třídě
    V rámci realizace programů socio-emočního učení se dotýkáme citlivých témat, jejichž otevírání ve třídě může být pro některé žáky náročné, například může vyvolávat vzpomínky na nepříjemné situace, které zažili. Níže přinášíme několik tipů pro učitele, jak lze při práci s citlivými tématy postupovat.
    Počet stran: 1

📘 Publikace

  • Propojování formálního a neformálního vzdělávání
    Postupně od začátku 90. let si začali mnozí pedagogové i tvůrci vzdělávacích strategií všímat toho, že  „mimoškolní činnost“(kroužky) přináší těm, kteří jí jako děti a dospívající prošli, mnohem víc než jen „radost z pohybu na čerstvém vzduchu“, dobré kamarády do života a osvojení si některých dovedností, které pak uplatní i v pracovním prostředí. Výsledkem tohoto procesu uvědomování si zjevných přínosů „mimoškolního vzdělávání“ bylo na přelomu minulého a našeho století přijetí konceptu „celoživotního učení“.
    Počet stran: 47
  • Snídaňové kluby – Metodická kuchařka pro základní školy
    Snídaně je považována za nejdůležitější jídlo dne. Přesto řada dětí před školou z různých důvodů nesnídá. Na vyučování přicházejí hladové, což s sebou nese řadu problémů. Správná výživa je klíčová i z hlediska kognitivního vývoje v průběhu dětství a adolescence. Školní snídaňové kluby tak mohou hrát zásadní roli při zajištění vyvážené a kvalitní stravy u dětí a pomoci jim dosáhnout lepších školních výsledků.
    Počet stran: 33

🎥 Videa

  • Jak zlepšit komunikaci rodičů a učitelů? Ředitelé mají řadu možností
    Přehrát video: Jak zlepšit komunikaci rodičů a učitelů? Ředitelé mají řadu možností NPI
    Rodiče mívají někdy na výuku svého dítěte specifické požadavky, popřípadě učitelům nevyžádaně radí nebo si na ně chodí stěžovat k vedení školy. Vedení by mělo mít pro podobné případy nastavené postupy, podporovat své pedagogy, ale zároveň se snažit vztahy s rodiči rozvíjet. Zástupkyně ředitele Lenka Pechátová popisuje, jak komunikaci s rodiči řeší Základní a mateřská škola Lyčkovo náměstí v Praze.
    Délka: 15 min.
  • Cesta od školy k rodině. Nejen učitelé pomáhají žákům
    Přehrát video: Cesta od školy k rodině. Nejen učitelé pomáhají žákům
    Kdo jsou děti, které dochází na doučování do DROM a co se jim na něm nejvíce líbí? Jak doučování ovlivnilo jejich přístup ke vzdělání a školní docházce? Co o jejich pokrocích říkají lektoři a lektorky? Jak a proč může škola s nestátní neziskovou organizací spolupracovat?
    Délka: 10 min.
  • Rodinu musíte vzít takovou, jaká je
    Přehrát video: Rodinu musíte vzít takovou, jaká je NPI
    Zlepšit reputaci „cikánské“ školy je výzva. Pedagožce a bývalé dlouholeté ředitelce děčínské Základní školy Máchovo náměstí se to podařilo. Podle Aleny Tomáškové je základem respekt ke všem rodičům bez rozdílu. Musela se naučit jednat s romskými rodinami tak, aby jí naslouchaly. Škole pomohla i romská asistentka, změna formátu třídních schůzek a rozvojové programy, které tu využívají už přes 20 let.
    Délka: 30 min.
  • Volají vám rodiče žáků i o víkendu? Vedení školy musí nastavit pravidla
    Přehrát video: Volají vám rodiče žáků i o víkendu? Vedení školy musí nastavit pravidla NPI
    Komunikace s rodiči neodmyslitelně patří k práci každého učitele. Je ale nutné, aby pro tyto situace měla škola srozumitelně nastavená pravidla ve formě psaného kodexu. Tedy aby bylo například jasně řečené, že rodiče nemohou pedagogům telefonovat mimo pracovní dobu, říká Lenka Pechátová, zástupkyně ředitele Základní a mateřské školy Lyčkovo náměstí v Praze. 
    Délka: 10 min.
  • Jak motivovat a zapojit rodiče s komplikovaným vztahem ke škole
    Přehrát video: Jak motivovat a zapojit rodiče s komplikovaným vztahem ke škole
    Ve druhém díle podcastové série s Jiřím Daňkem zjistíte, jakou roli hraje sociální pedagog ve školách a jaké výzvy při své práci řeší. Dozvíte se o návštěvách v rodinách, přínosech pro školu i rodinu, nastavení hranic při komunikaci a praktických tipech, jak zapojit nespolupracující rodiče. Součástí je i inspirativní příběh z praxe.
    Délka: 25 min.
  • Webinář – Vztahy ve třídě – Centrum primární prevence
    Přehrát video: Webinář – Vztahy ve třídě – Centrum primární prevence
    Webinář zaměřený na problematiku třídních vztahů. Lektoři se v průběhu věnují, jak teoretickým informacím, tak nabízejí interaktivní techniku, která je podložená dlouholetou praxí. Obsah je směřován zejména pro pedagogy ZŠ/SŠ.
    Délka: 1 hod.
  • Jak řešit spory ve škole?
    Lektorka Hana Čechová vám pomocí hraných scének ukáže a vysvětlí, jaký je rozdíl mezi impulzivní a vědomou reakcí na konflikt. Dozvíte se, jak lze pomocí vědomé reakce nepříjemnou situaci zklidnit a dovést ke konstruktivnímu závěru. Je důležité, jak se k tomu jako učitel postavíte – je totiž velký rozdíl mezi obrannou a empatickou reakcí.
    Délka: 20 min.
  • Wellbeing a podpora žáků s nepříznivými podmínkami v distanční výuce
    Kurz v obecné rovině pojednává o tom, co žákům způsobuje distanční výuka a jak jim může učitel pomoci tuto situaci zvládnout. Konkrétněji se zabývá stresovými situacemi, které může tento typ výuky vyvolávat. Přes obecnou teorii o fungování mozku ve stresu se lektorka dostává k procesu seberegulace. Nabízí možnosti, jak je možné s každou z částí mozku pracovat.
    Délka: 1,5 hod.
  • Jak pomoci dětem zvládat stres
    Společně se podíváme také na to, jak probíhá stresová reakce a co vše ovlivňuje. Ve vztahu k aktuální situaci se budeme věnovat fenoménu naučené bezmocnosti. Prodiskutujeme některé copingové strategie, které lze při zvládání stresu využít. Řekneme si, jakými způsoby podpořit resilienci a jak můžeme dětem v boji se stresem pomoci.
    Délka: 1 hod.

📰 Články

  • Efektivní komunikace školy s rodiči
    Každý vztah potřebuje péči a zájem obou stran, aby fungoval. Zásadním kořením pro něj jsou vzájemný respekt, dialog a spolupráce. Platí to i pro vztah rodina - škola, který je důležitý proto, aby se tyto dva světy propojily v jeden, kde se dobře učí i vyučuje. Efektivní komunikace a spolupráce mezi učitelem a rodiči může fungovat na každé škole.
    Počet stran: 2
  • Tripartity ve školách
    Jedním ze zdrojů stresu v učitelské profesi je komunikace s rodiči žáků. Podle nedávné studie z Národního institutu SYRI je pro pedagogy víc vyčerpávající než jednání se studenty. Některé školy zavedly netradiční formát rodičovských schůzek – takzvané tripartity nebo triády. Setkání zahrnuje učitele, rodiče i dítě a právě žák je hlavním aktérem schůzky.
    (Podcast) Délka: 25 min.
  • Principy komunikace školy s rodiči
    Učitelé nejčastěji informují rodiče, až když se děje něco nepatřičného, špatný prospěch, nevhodné chování, nedostatečná docházka nebo podezření na šikanu. Učitel se tak stává poslem špatných zpráv a komunikace s ním indikuje nepříjemný zážitek. Rodiče by přitom ocenili i ty příjemné informace týkající se silných stránek a úspěchů jejich dítěte, způsobu výuky a vzdělávací filozofie školy nebo informace o tom, jak postupovat při domácí přípravě.
    Počet stran: 5
  • Duševní zdraví dětí a adolescentů
    Na stránkách najdete informace o projektech a výzkumech duševního zdraví dětí a dospívajících,  stejně jako užitečné materiály, tipy a zajímavosti týkající se duševního zdraví mladých lidí. Materiály, které jsou určeny jak dětem, tak dospělým, lze využít jako inspiraci pro seberozvoj nebo jako ověřený zdroj informací na téma duševního zdraví dětí a adolescentů.
    Počet stran: 10
  • Praktické tipy pro rozvoj socio-emočního učení
    Článek je tu pro všechny, kteří se aktivně zajímají o wellbeing dětí. Přinášíme inspiraci a řadu praktických tipů, jak rozvíjet socio-emoční dovednosti dětí, které prokazatelně podporují jejich duševní zdraví, učení a celkové prospívání. Ukazujeme, jak přistupovat s respektem k těm nejzranitelnějším a pomáháme zvládat každodenní výzvy výchovy a vzdělávání dětí.
    Počet stran: 3

🎥 Videa

  • Podpora a inspirace pro profesionální růst učitelů
    Přehrát video: Podpora a inspirace pro profesionální růst učitelů
    Poslední diskuzní setkání, která představují oblasti podpory škol zapojených do projektu Podpora rovných příležitostí, se zaměřuje na rozvoj pedagogů. Hosty jsou Zdeňka Juklová a Pavel Škramlík, kteří mají bohaté zkušenosti s vedením škol a rozvojem učitelských týmů. Podívejte se na video a nechte se inspirovat novými podněty pro rozvoj své profesní kariéry a ke zlepšení svých vyučovacích metod.
    Délka: 40 min.
  • Učitelé se nemůžou starat jen o děti, jinak vyhoří
    Přehrát video: Učitelé se nemůžou starat jen o děti, jinak vyhoří NPI
    Ve škole se musí dobře cítit děti i jejich učitelé. Alena Tomášková, ředitelka děčínské Základní školy Máchovo náměstí vysvětluje, jak tomu přizpůsobit školní vzdělávací program. Dozvíte se, jak najít v rozvrhu čas na rozvoj komunikačních dovedností a jak na to, aby škola žila společným životem. A praktický tip: Co dělat, když vás děti nepozdraví.
    Délka: 30 min.
  • Nesmí se stát, aby se učitelé báli něco říct
    Přehrát video: Nesmí se stát, aby se učitelé báli něco říct NPI
    Jak budovat dobré kolegiální vztahy, zavádět ve škole inovace a zároveň šetřit čas. Alena Tomášková, ředitelka děčínské Základní školy Máchovo náměstí sdílí praktické tipy, jak zvládnout inkluzi, i když je to náročné na čas a administrativu. Ve video rozhovoru mluví i o tom, jak přistupuje k hodnocení učitelů a organizuje společné porady.
    Délka: 25 min.
  • Vedení základní školy musí o své pedagogy pečovat a rozvíjet je
    Přehrát video: >Vedení základní školy musí o své pedagogy pečovat a rozvíjet je NPI
    Dobrý učitel je spokojený učitel. Vedení základní školy by se tak mělo systematicky snažit o svůj pedagogický sbor pečovat, podporovat ho v rozvoji, sdílet s ním fungující postupy a dělat všechno pro to, aby se u zaměstnanců předešlo vyhoření. Dobrou praxi na Základní a mateřské škole Lyčkovo náměstí v Praze popisuje ve videu zástupkyně ředitele Lenka Pechátová.
    Délka: 15 min.
  • Bez spokojených pedagogů nemůže škola uspět. Čím je motivovat?
    Přehrát video: Bez spokojených pedagogů nemůže škola uspět. Čím je motivovat?
    Bez spokojených učitelů nemohou být spokojení žáci. Pro dobrou atmosféru ve škole je tak zásadní, aby vedení podporovalo pedagogický sbor a naslouchalo jeho potřebám. Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze, popisuje svoje zkušenosti s motivací učitelů a dalších zaměstnanců školy, s budováním atmosféry důvěry a s rozvojem pracovníků.
    Délka: 20 min.
  • Rodinná škola, kde pedagogové přistupují individuálně ke všem dětem
    Přehrát video: Rodinná škola, kde pedagogové přistupují individuálně ke všem dětem
    Seznamte se s dobrou praxí ze ZŠ T. G. Masaryka v Českých Budějovicích, kde studuje 40 % žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, v rámci individuálního přístupu přijímají všechny žáky takové, jací jsou. Klade se důraz na rozvíjení vztahů mezi žáky, a to i ve školní družině. Důležité je, aby i žáci, kteří aktuálně zažívají školní neúspěch, mohli odcházet ze školy s pozitivními emocemi.
    Délka: 15 min.
  • Spolupráce učitelů a asistentů pedagoga
    Přehrát video: Spolupráce učitelů a asistentů pedagoga
    Pojďte se s námi podívat na školu zřízenou podle § 16 odstavec 9, pro žáky s kombinovanými vadami. Získáte inspiraci na zlepšení spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga. Navštívili jsme Střední odborné učiliště Martin. Efektivní spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga je zde založena na konkrétně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Tato spolupráce vytváří prostředí, ve kterém se žáci cítí podporováni a motivováni k učení.
    Délka: 50 min.
  • Efektivní komunikace učitelů s teenagery na základní škole
    Přehrát video: Efektivní komunikace učitelů s teenagery na základní škole
    Proč se učitelům některé děti v pubertě zdají být nevzdělavatelné? Jak na žáky teenagery, které nezajímá, co se děje při hodinách, a kteří jsou orientovaní spíše na své vrstevníky než na učitele? Podcast se Zuzanou Smithovou přináší tipy, co mohou učitelé udělat pro lepší spolupráci s žáky na druhém stupni základní školy, proč je klíčovým pilířem efektivní komunikace.
    Délka: 40 min.
  • Evropa jako education village – záznam mezinárodní konference
    Přehrát video: Evropa jako education village – záznam mezinárodní konference NPI
    Mezinárodní konference navázala na stejnojmenné festivalové setkání a na zasedání Národního konventu o vzdělávání. Zasadila do mezinárodního kontextu aktuální výzvy pedagogického leadershipu, přípravy budoucích učitelek a učitelů a význam „územních koalic“ pro zvyšování kvality vzdělávání.
    Délka: 3 hod. a 40 min.
  • Role asistenta pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy
    Přehrát video: Rodinná škola, kde pedagogové přistupují individuálně ke všem dětem
    Jak usnadnit dětem přechod z mateřské školy do školy základní? Jak může podpora asistenta pedagoga pomoci vyučujícím i samotným žákům a žákyním v období, kdy se vše mění? Těmto otázkám se věnuje webinář Role asistenta pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy, který pod vedením Miroslava Vosmika přinesl praktické zkušenosti z praxe.
    Délka: 2 hod.
  • Klima učitelských sborů
    Česká asociace pedagogického výzkumu přináší podcasty o významu výzkumu pro práci ve školách a ve vzdělávání: Klima učitelských sborů aneb když neviditelné jevy mají velký vliv, Smích léčí aneb o humoru mezi učiteli, Rozdíly a podobnosti aneb příležitosti pro rozvoj škol, Mosty mezi generacemi aneb jak pracovat s generačními rozdíly ve škole, Kompas aneb jak se neztratit v nárocích učitelské profese.
    Délka: 30 min. (1 podcast)
  • Chcete dobrý vztah s žáky? Zapomeňte na nálepky a zkuste pozorovat
    Výuka může být úspěšná jen za předpokladu, že se povede mezi třídou a pedagogem navázat kvalitní vztah. Tomu napomůže, pokud si učitel osvojí schopnost pozorovat chování žáků bez toho, aby toto chování nějak interpretoval, hodnotil či „nálepkoval“. Jak tuto metodu využít v praxi, poradí Radka Schillerová, lektorka kurzů „Škola bez poražených“.
    Délka: 15 min.

📰 Články

  • Spolupráce mezi učiteli
    V současném světě je třeba naučit děti pracovat s informacemi, vyhledávat ověřené zdroje a také kriticky myslet. Potřebují získat základ v podobě digitálních kompetencí, které v době internetu a rozvoje umělé inteligence nabírají na důležitosti každým dnem. Právě tak se s žáky snaží pracovat Petr Mihalco, z brněnské Základní školy Labyrinth.
    Počet stran: 3
  • Jak rozdělit kompetence mezi třídním učitelem a asistentem pedagoga v péči o žáky se SVP?
    Pokud si učitel s asistentem pedagoga včas a vhodně rozdělí kompetence a vzájemně se podporují, bude atmosféra ve třídě příjemnější a přehlednější pro všechny. Zároveň mohou předejít komplikacím při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V 3dílném seriálu na webu Zapojmevšechny.cz k tomuto tématu přinášíme osvědčené tipy a praktické příklady z pražské základní školy, jak rozdělit kompetence mezi učitelem a asistentem pedagoga.
    Počet stran: 1
  • Sociální pedagog
    V kontextu dnešní doby si pozice školního sociálního pedagoga čím dál hlasitěji vyžaduje své místo a vážnost v českém školství. Navzdory tomu, jak moc jsou sociální pedagogové potřební a jak je jejich činnost opodstatněná, vyvstávají značné problémy především s jejich financováním – nejčastěji řešeným přes dotační programy (např. tzv. Šablony) – a také s jejich vzděláním a konkrétním využitím.
    Počet stran: 2
  • Heterogenní kolektiv
    Učitel by měl při plánování vzdělávání svých žáků nebo při výuce samotné myslet vždy na to, že se žáci ve svých individuálních předpokladech pro učení i při samotném průběhu procesu učení liší. Důvodem je jejich různá motivace učit se i odlišné vzdělávací možnosti (např. preferovaný učební styl, případná dílčí znevýhodnění v učení, inteligence, paměť, schopnost soustředit se). Také jejich podmínky pro učení v rodině mohou být výrazně rozdílné.
    Počet stran: 1
  • Muži v mateřských a základních školách: Radek Žižlavský
    Radek Žižlavský v současnosti učí na ZŠ Nádražní 5 ve Vyškově čtvrťáky, které si vede od první třídy. Jde o převážně klučičí třídu, kde je z 25 dětí 17 kluků. K tomu učí páťáky a šesťáky informatiku a je také koordinátorem školního vzdělávacího programu (ŠVP). Práce Radka moc baví, podle něj jsou děti perfektní a jejich energie neskutečná.
    Počet stran: 1
  • Podporujme začínající kolegy. Jsou budoucností vzdělávání
    Adaptační období je zásadní etapou v profesním životě začínajících pedagogů. Během prvních dvou let praxe se seznamují s realitou výuky, rozvíjejí své dovednosti a hledají vlastní cestu k efektivnímu a smysluplnému vzdělávání. Klíčovou roli hrají uvádějící učitelé a učitelky, jejichž podpora je nezbytná pro profesní, ale i osobní rozvoj nováčků.
    Počet stran: 1 | Délka videa: 1,5 hod.

Podpora vzdělávání žáků

🎥 Videa

  • Jak pracovat s nadanými žáky na 1. stupni
    Přehrát video: Jak pracovat s nadanými žáky na 1. stupni
    Osvědčené tipy pro práci s nadanými žáky v rámci heterogenního kolektivu: Video hospitace představuje hlavně práci třídní učitelky Aleny Novákové v souvislosti s definováním výukových cílů, používáním různorodých úloh ve výuce, dodržováním stanovených pravidel a také začleněním relaxačních technik do výukového procesu. V rozhovoru mezi koordinátorkou institutu a pedagožkou je kladen důraz na to, že by každý žák měl mít příležitost zažít úspěch a radost z učení a splnění úkolů.
    Délka: 30 min.
  • Nadaní žáci a umělá inteligence
    Přehrát video: Nadaní žáci a umělá inteligence
    Na pražské Pedagogické fakultě se uskutečnilo VI. setkání národních skupin garantů NPI ČR pečujících o nadání. Podívejte se na příspěvek Ivany Böhmové, která působí jako koordinátorka tématu AI ve škole v Národním pedagogickém institutu.
    Délka: 30 min.
  • Jak vidět „neviditelné“ nadané žáky
    V tomto webináři nabízíme pohled na realitu podpory nadání a péče o nadané v našich školách založenou na faktech. Ta jsou bohužel taková, že o svoje nadané žáky nepečujeme dostatečně. Připomeneme si příčiny tohoto stavu, a jak postupovat, aby tito žáci nebyli neviditelní. Hlavně se budeme věnovat tomu, co můžeme udělat přímo ve školách, aby se věci pohnuly správným směrem.
    Délka: 1,5 hod.

📰 Články

  • Nástroje k diagnostice nadaných žáků
    Jaké identifikační a diagnostické nástroje nadání jsou používané mimo školská poradenská zařízení (a soukromé psychologické praxe)? Níže se dozvíte, jaká je jejich dostupnost, cena, kdo je může použít a řada dalších zajímavých informací. Tato data jsou výstupem z první Platformy podpory nadání MŠMT a NPI ČR. Uvedené informace jsou doplněny o konkrétní vyjádření ředitelek MŠ, ZŠ a gymnázia, které jsou členkami platformy.
    Délka: 30 min.
  • Portál talentovani.cz
    Cílem Podpory nadání/talentu NPI ČR je nastavení funkčního vzdělávacího a informačního systému, který povede ke zvýšení zájmu o nadání/talent a péči o nadané/talentované, zlepší povědomí pedagogických pracovníků i celého společenství školy o dopadech jejich chování a konání na podporu nadání/talentu a péči o nadané/talentované. Naplnění tohoto cíle by mělo vést k prohlubování kladného vztahu k odlišnostem, excelenci, nadání, talentu napříč společností, vnímání odlišností a jejich respektování.
    Délka: 30 min.
  • Talentovaní žáci
    Vedle dětí s všestranně rozvinutou a vysoce nadprůměrnou úrovní celkových rozumových schopností se setkáváme i s talenty specificky zaměřenými na jednu oblast. Pokud se omezíme pouze na schopnosti „intelektuálního“ rázu (žáci s uměleckým či sportovním nadáním představují trochu jiný případ), objevují se u těchto jednostranných zaměření nejčastěji žáci orientovaní na různé technické disciplíny – se souběžně průměrnými nebo občas i podprůměrnými výsledky v jazykových a naukových předmětech.
    Délka: 15 min.

🎥 Videa

  • Autentická zkušenost s dětmi z Ukrajiny na ZŠ
    Přehrát video: Autentická zkušenost s dětmi z Ukrajiny na ZŠ – NPI
    Andrea Tláskalová je propagátorkou projektu Učíme (se) venku. Má s nástupem cizinců na školu bohaté zkušenosti jak se na děti připravit a otevřeně mluví o jejich začleňování do kolektivu, metodách jejich hodnocení a také dává vzácné tipy na aktivity s celou třídou a na to, jak děti motivovat.
    Délka: 30 min.
  • Jak přistupovat k žákům migrantům
    Přehrát video: Jak přistupovat k žákům migrantům
    Jak komunikovat a pracovat s novými žáky s odlišným mateřským jazykem, kteří přicházejí do nového prostředí, jiné kultury a často po traumatizujících zážitcích při útěku ze své rodné Ukrajiny? Do České republiky přichází v současné době hodně dětí, které utíkají ze své země před válkou.
    Délka: 30 min.
  • Strategie pro úspěšnou integraci a efektivní výuku žáků s OMJ
    Přehrát video: Strategie pro úspěšnou integraci a efektivní výuku žáků s OMJ
    Hostem prvního dílu podcastu na téma integrace a výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na střední škole je Michaela Jiroutová, bývalá dlouholetá pracovnice z neziskové organizace META. Jak ve škole zvládnout příchod žáka s odlišným mateřským jazykem? Co se na školách, které mají s prací se žáky s OMJ zkušenosti, osvědčilo? Jak se lépe vcítit do toho, co tito žáci zažívají.
    Délka: 40 min.
  • Začlenění ukrajinských dětí do škol
    Přehrát video: Začlenění ukrajinských dětí do škol
    Video se zaměřuje na význam začlenění ukrajinských uprchlických dětí do tříd s českými vrstevníky a na roli programů vytvořených v rámci partnerství MŠMT ČR a UNICEF na podporu jejich integrace do českého školního systému. Ukazuje význam inkluzivního prostředí a klíčových programů, které ho podporují, a zdůrazňuje dopad těchto iniciativ na žáky a žákyně, vyučující a komunity.
    Délka: 10 min.
  • Sociální začleňování žáků s OMJ
    Přehrát video: Sociální začleňování žáků s OMJ
    O tom, jak zvládnout příliv ukrajinských dětí formou komplexní spolupráce mezi místními školami a charitativními organizacemi, jsme mluvili s ředitelkou ZŠ Kamenná stezka, ukrajinskými školními psycholožkami a ředitelem nízkoprahového klubu Maják. Ti všichni vytvořili pro uprchlické děti solidní bezpečnou síť s důrazem na naslouchání potřeb jednotlivých dětí.
    Délka: 10 min.
  • Konference MŠMT a UNICEF
    Přehrát video: Konference MŠMT a UNICEF
    Záznam konference „Inkluzivní vzdělávání a kontinuální učení pro všechny děti“ – Začlenění ukrajinských dětí uprchlíků do vzdělávání v Evropě, kterou pořádalo MŠMT spolu s UNICEF. Osvojování jazyka pro učení - Jak byly děti a rodiny uprchlíků podporovány při učení jazyka v přijímajících zemích/komunitách? Jaké důsledky to má pro mnohojazyčnost ve školách a vzdělávacích systémech?
    Délka: 2 hod.
  • Jednoduše česky
    Národní pedagogický institut České republiky připravil ve spolupráci s lektory Mgr. Radimem Ošmerou, Mgr. Evou Zavadilovou a Asociací učitelů češtiny jako druhého jazyka sérii krátkých výukových videí pro pedagogy či jiné kolegy, kteří začínají učit česky děti s odlišným mateřským jazykem. Videa jsou jednoduchým inspiračním návodem, jak přistoupit k učení základů českého jazyka, aby bylo možné s dětmi v hodinách komunikovat a postupně je zapojovat do vzdělávacího procesu.
    Délka: 30 min.

📰 Články

  • Portál NPI podpora PP vzdělávajících cizince
    V českých mateřských, základních a středních školách se vzdělává více než 100 000 dětí cizinců (přes 5 % všech žáků), jejichž rodným jazykem není čeština. Mnohé z těchto dětí přišly s rodiči do Česka až během svého školního vzdělávání. V NPI ČR proto hledáme způsoby, jak pedagogům usnadnit přístup k aktuálním informacím. Poskytujeme podporu při integraci nových žáků, výuce češtiny jako druhého jazyka i práci v heterogenních třídách.
    Délka: 30 min.
  • Adaptace vícejazyčných žáků na základní škole
    Mnoho dětí, které přicházejí do nové země, zažívá pocit  vykořenění. Ocitají se v neznámém prostředí, ve kterém nikomu nerozumí. Cítí se samy, zažívají pocity nejistoty a potřebují se v novém prostředí zorientovat, navázat nové vztahy, stavět na svých silných stránkách a rozvíjet je, aby mohly brzy opět zažívat úspěch, ve škole i mimo ni – potřebují znovu „zakořenit“ v novém prostředí.
    Délka: 30 min.
  • Podpora dětí s OMJ ve školách
    V kurzu nazvaném „Děti s OMJ v české škole – příběhy pokračují“ se vzdělavatelé opět setkají se třemi žáky s odlišným mateřským jazykem – Daryou, Olenou, Romanem – a asistentkou pedagoga Annou. Nyní se za nimi vrátí po delší době, kdy již dochází na českou školu, a budou s nimi řešit nové situace a výzvy, se kterými se tito studenti při studiu na české škole setkávají.
    Délka: 10 min.

📰 Články

  • Vzdělávání ZŠ (PAS)
    Vzdělávání žáků s PAS v základní škole je ovlivňováno řadou faktorů, z nichž nejdůležitější  je samotná diagnóza a deficity z ní vyplývající. Rozhodující je míra symptomatiky, případně míra přidruženého mentálního postižení, nerovnoměrnost vývojového profilu, závažnost chování náročného na péči a další přidružené poruchy. Při zařazování dítěte s PAS do základního vzdělávání, při výběru vhodného typu školy a určování příslušného vzdělávacího programu, hrají tyto faktory důležitou roli.
    Délka: 30 min.
  • Vzdělávání SŠ (PAS)
    Na středních školách se zpravidla vzdělávají žáci bez mentálního postižení a žáci s nižší mírou symptomatiky PAS. Pro každého žáka s PAS je základem úspěšného absolvování středního vzdělávání dobrý výběr střední školy. Při zařazování žáka do takovéto školy je třeba zvážit celou řadu faktorů. Je důležitý zájem žáka o daný obor a typ studia i možnost uplatnění absolventa na trhu práce. Je třeba zvážit také náročnost studia a možnosti žáka nejen stran zvládnutí učiva, ale také organizační stránky vzdělávání.
    Délka: 30 min.
  • Podpora žáků se SVP – informatika
    I při výuce Informatiky platí, že žáci při procesu učení postupují rozdílným tempem. Pokud ani při flexibilní výuce Informatiky nedosahují školních výstupů v předmětu nebo naopak jejich vzdělávací potřeby tyto výstupy výrazně převyšují, jsou jim ze strany školy poskytována podpůrná opatření v některém z pěti stupňů intenzity (u 2. až 5. stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení – ŠPZ). Stejně jako v případě ostatních předmětů se u Informatiky mohou podpůrná opatření týkat například úprav metod výuky, pomůcek, organizace výuky či hodnocení.
    Délka: 30 min.
Podpora vzdělávání žáků
Vstřícné prostředí
Prevence rizikového chování
Aktivní škola
Podpora vzdělávání žáků
Vstřícné prostředí
Náměty do výuky a využití technologií

Gramotnosti

Návrat na Mapu aktivit školy.