Náměty do výuky a využití technologií
🎥 Videa
-
| Pomůcky pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií |
|
Sylvie Doláková, lektorka a metodička pro ranou výuku angličtiny, představí několik pomůcek, které fungují u žáků s dyslexií ve výuce angličtiny. Všichni žáci (včetně žáků s dyslexií) se potřebují nejprve v angličtině dorozumět a komunikovat, a to nejlépe s pomocí názorných příkladů, teprve potom by měla nastat fáze výuky čtení a psaní.
Délka: 15 min.
|
-
| Doučování s Tady a Teď |
|
Bratři Maty a Alex pravidelně navštěvují neziskovou organizaci TADY A TEĎ v Plzni, která propojuje doučování s mentoringem a poradenstvím pro celé rodiny. Zde nejen dohánějí školní látku, ale také rozvíjejí své zájmy. Co přináší individuální doučování v domácím prostředí? Jak může dlouhodobá práce s rodiči a dětmi změnit jejich přístup ke škole?
Délka: 10 min.
|
-
| Doučování jako spolupráce |
|
Tři rodiny, tři unikátní osudy. V centru našeho příběhu z Ostravy stojí žáci, kteří našli cestu a kladný vztah k doučování a jeho prostřednictvím k celému učení. Zajímaly nás jejich pocity a zkušenosti, ale i pocity dalších aktérů, kteří žáky podporují a motivují. Dveře nám otevřely rodiny doučovaných, nezisková organizace, ve které se doučují, a základní škola, která s organizací spolupracuje.
Délka: 20 min.
|
-
| Celoroční a motivační hry a jak s nimi pracovat |
|
Webinář se věnoval tomu, jak pracovat s celoročními a motivačními hrami ve výuce tak, aby skutečně rozvíjely a nebyly jen zábavnou omáčkou navíc. Řeč byla o přínosech i úskalích těchto her, o tom, kdy mohou motivovat a kdy naopak zbytečně odvádět pozornost. Nechyběla sdílení konkrétních zkušeností z praxe – včetně těch, které se tolik nepovedly – a také praktická sada otázek, které si může učitel položit, než se do hry pustí.
Délka: 1,5 hod.
|
-
| Zdravá svačina - ČT edu |
|
Jaká by měla být naše svačina? Žáci se společně se Servácem a Martou naučí, jak sestavit zdravou svačinu, aby byla pestrá, plná vitamínů a dodala dětem energii na celý den. Také se zamyslí nad tím, jak se k potravinám nemáme chovat.
Délka: 10 min.
|
📘 Publikace
-
| Metodika 17 cílů pro udržitelný rozvoj na SŠ |
|
Proč začleňovat globální témata do výuky? Současný svět je stále více propojený, složitý a náročný na orientaci. Každodenní rozhodnutí, která činíme, mají dopad nejen na nás, ale i na ostatní lidi a celý svět. Začleňováním globálních souvislostí do výuky se žáci seznamují s důležitými tématy, na která ve škole často nezbývá prostor. Učí se chápat propojenost světa, přemýšlet kriticky, rozvíjet empatii, solidaritu a smysl pro spravedlnost. Cílem je, aby se z nich stali odpovědní a aktivní občané planety Země.
Počet stran: 136
|
-
| Metodická příručka pro výuku o globálních souvislostech pro 1. stupeň |
|
Žáci by měli získat základní přehled o propojenosti současného světa, o jeho vybraných problémech a výzvách, uvědomit si širší souvislosti a kriticky přemýšlet nad informacemi. Zároveň by si měli osvojit principy spravedlnosti, solidarity a empatie. Úkolem globálního rozvojového vzdělávání je připravit žáky na jejich budoucí úlohu v životě a poskytnout jim dostatek informací k tomu, aby svou roli zaujali zodpovědně a stali se aktivními a uvědomělými občany.
Počet stran: 132
|
-
| Metodické náměty do výuky 1 |
|
Publikace obsahuje bohatství nápadů a inspiraci z výuky fyziky. V posledních letech přibyla i výuka digitálních technologií, resp. informatiky, a také témata týkající se výuky na prvním stupni ZŠ a dokonce i na MŠ. Cílem je postupně zlepšovat výuku na školách tak, aby byla pro žáky co nejzajímavější a co nejvíce jim dala.
Počet stran: 112
|
-
| Metodické náměty do výuky 2 |
|
Sborník Elixír nápadů pro školní rok – Inspirace ze SonS přináší náměty nasbírané na mezinárodním festivalu učitelů přírodních věd Science on Stage 2022, který se konal v březnu 2022 v Praze. Organizace Science on Stage, dříve Physics on Stage, spojuje již přes dvacet let učitele přírodovědných předmětů napříč různými evropskými zeměmi a Kanadou i napříč různými stupni vzdělávání.
Počet stran: 89
|
-
| Metodické náměty do výuky 3 |
|
ŠVP a z nich vycházející další školní dokumenty bývají velmi striktní na dodržování termínů probrání daného jevu nebo poznatku, a proto je zvlášť nutné žáky udržovat neustále v dobré pohodě a motivující pracovní náladě. Při výuce fyziky k udržování žákovské pozornosti stačí většinou dobře připravený a vhodně zařazený experiment. V publikaci najdete inspiraci za 10 let fungování centra Elixír.
Počet stran: 94
|
-
| Metodické náměty do výuky 4 |
|
Publikace obsahuje příklady využitelné do hodin fyziky a chemie, které ale mají vždy přesah i do dalších přírodovědných oborů a využívají také digitální technologie. Najdeme zde například metody práce s textem, práci s různými běžnými materiály a předměty kolem nás, ale také třeba natáčení krátkých animací nebo zpracování dat naměřených malým počítačem.bčany.
Počet stran: 111
|
-
| Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky |
|
Za hlavní přinos publikace považujeme podrobnější pojednáni o metodologických aspektech výzkumných projektů, které byly v nedávné době řešeny v České republice. Originalita jednotlivých příspěvků spočívá v tom, že autoři kapitol nechávají čtenáře nahlédnout do svých úvah o použitých postupech, čímž zpřístupňuji i oblasti a výzvy, o kterých není možné se dočíst v již publikovaných textech.
Počet stran: 202
|
🎥 Videa
-
| Digitální rovnováha rodičů i dětí |
|
KYBcast s Václavem Maněnou a Pavlem Matějíčkem na téma digitální rovnováhy a jak si udržet zdravý vztah s technologiemi, aniž bychom se z toho zbláznili.
Délka: 30 min.
|
-
| Informatické myšlení se dá rozvíjet i bez počítače |
|
V tomto dílu podcastu Škola DIGI IN je hostem Radovan Mikeš, učitel informatiky ze základní školy Nerudova v Českých Budějovicích. Diskutujeme o jeho unikátních metodách výuky informatiky, zapojení digitálních technologií a inspirativních způsobech, jak přitáhnout studenty k informatice. Sdílí s námi také své zkušenosti s motivováním studentů a spoluprací s pedagogickou fakultou.
Délka: 30 min.
|
-
| Návody na použití nástrojů s AI ve výuce |
|
Využití digitálních technologií, které snadno personalizují a zinteraktivňují učení, včetně využití aplikací založených na umělé inteligenci (AI), otevírá nové možnosti v pedagogickém procesu. Video představuje dialog mezi Lucií Holinkovou a Karlem Klatovským, manažerem vzdělávacích projektů pro Microsoft Česká republika a Slovensko, který představuje způsoby, jakými lze ve výuce využívat nástroje umělé inteligence, včetně konkrétních příkladů jejich aplikace.
Délka: 30 min.
|
-
| O fungování internetu - 1. stupeň |
|
Nová informatika staví na čtyřech klíčových okruzích, z nichž okruh „digitální technologie“ bývá často přehlížen. Někteří dokonce říkají, že digitální technologie se již vyučovaly dříve, a proto tento blok vlastně není nový, navíc se někdy plete s digitálními kompetencemi. Ve skutečnosti přináší tento okruh zásadní témata, jako jsou principy fungování internetu a aplikací jako YouTube nebo TikTok.
Délka: 2 hod.
|
-
| Technologie ve výtvarce, rovnováha mezi hrou a učením |
|
Jak propojit digitální technologie s výukou češtiny a výtvarné výchovy tak, aby byly pro žáky přínosné i zábavné? Michaela Šicová, zástupkyně ředitele ZŠ Okružní v Mostě, sdílí zkušenosti s využitím interaktivních nástrojů, umělé inteligence i online zdrojů. Vysvětluje, proč je důležitá reflexe ve výuce, jak motivovat učitele k inovacím a jak žáky naučit pracovat s digitálním obsahem zodpovědně.
Délka: 25 min.
|
-
| Kdy mobil dětem prospívá a kdy škodí? |
|
Digitální technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí každodenního života. Děti přirozeně napodobují dospělé, kteří tráví čas prací na počítačích a mobilních zařízeních, a chtějí je samy vyzkoušet. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, jak mohou rodiče i vyučující s dětmi vhodně komunikovat o využívání digitálních technologií.
Délka: 30 min.
|
-
| AI by neměla dělat za žáky jejich práci. Měla by jim jen asistovat. |
|
Tématem současnosti je nástup používání AI ve výuce na základních a středních školách a také její používání samotnými žáky. Jaké výzvy a jaké nástroje přináší umělá inteligence do hodin Mediální výchovy? Jaká byla očekávání a co říká samotná praxe? Jak děti přimět, aby AI používali jen jako asistenta a aby za ně AI nedělala jejich úkoly?
Délka: 45 min.
|
-
| Kyberpříběh - Útok na školu ransomwarem |
|
Stačil neaktualizovaný síťový prvek a škola se stala obětí ransomwarového útoku. Všechny servery i disky byly zašifrované. Výuka i administrativa se zastavily. Obnova provozu trvala 3 měsíce a stála statisíce korun. Ve videu ukazujeme reálný scénář, který může potkat i vaši školu. Dozvíte se, jak útočníci pronikají do sítí, co dělat v prvních minutách po útoku, jaké chyby se nevyplácí podcenit.
Délka: 10 min.
|
-
| Kyberprostor školy: Jak na to? |
|
Jedno slabé heslo, nešifrovaný disk nebo podceněný phishing – a chod celé školy může být ochromen na týdny. Kyberútoky nejsou vzdálená hrozba, ale realita, na kterou musí být připraveno každé vedení školy i pedagogický sbor. Ve videu vám ukážeme, proč je prevence levnější než řešení následků, proč je důležitá digitální strategie školy a proč školní IT nelze dělat „jen tak na koleně“.
Délka: 5 min.
|
-
| Škola a digitální technologie připravují na budoucnost |
|
Dnešní děti vyrůstají obklopené technologiemi, ale to neznamená, že automaticky rozumí tomu, jak je využívat smysluplně. Digitální kompetence totiž zahrnují víc než jen zvládání aplikací. Jakou roli hrají učitelé jako hodnotové kotvy? Jak mohou školy být prostorem pro bezpečné přemýšlení a diskuzi? A proč i „neinformatik“ může být klíčovým průvodcem v digitálním světě?
Délka: 5 min.
|
-
| Technologie propojují vyučující, studující i celý svět |
|
Proč učitel potřebuje rozumět nejen svému oboru, ale i psychologii, právu nebo technologiím. Jak budovat profesní komunitu a učit se prostřednictvím sdílení. Co znamená pojem „onlife" a jak proměňuje vzdělávání. Proč bez vlastního učení nemůže být růst – a proč je to v pořádku. Technologie nám dávají nové možnosti, ale i nové otázky.
Délka: 5 min.
|
-
| Digitální transformace ve školství přináší výzvy i úskalí |
|
Digitální technologie stále více ovlivňují výuku – zlepšují procesy učení, propojují školu s vnějším světem, ale zároveň vyvolávají i řadu obav a otázek. Ondřej Neumajer z Národního pedagogického institutu ČR v podcastu objasňuje, jak technologie přispívají k výuce, kdy mohou podporovat nerovnosti mezi žáky a proč je jejich zavádění tak složité.
Délka: 30 min.
|
-
| Jak učit o dezinformacích? |
|
Umět kriticky zhodnotit zdroje informací i další formy mediální gramotnosti rozvíjí u českého žactva několik organizací, včetně původně studentského spolku Zvol si info. „Informací je stále více a více. Volbu, z čeho budeme čerpat, musíme činit několikrát denně,“ upozorňuje v podcastu Reparát výkonná ředitelka spolku Veronika Batelková. A poukazuje na to, že u dnešní generace se stírá rozdíl mezi tím, kdo je novinář, a kdo influencer, digitální tvůrce, který má vlastní názory.
Délka: 30 min.
|
-
| Mediální vzdělávání pro 1. stupeň ZŠ |
|
Ve světě Míny, Filipa a Kocoura. Jejich dobrodružství nabízí možnost, jak prostřednictvím krátkých animovaných příběhů mluvit o digitálním světě. Spolu se svými žáky můžete hovořit o používání sociálních sítí či zjišťovat, jak se bavit online chytře. Nebo chcete vědět, jak digitální svět vznikl a funguje, jak vyhledávat a ověřovat informace či jak chránit data? Seriál neopomíjí ani odvrácenou stranu kyberprostoru, jakým je téma kyberšikany.
Délka: 1 hod.
|
-
| Umělá inteligence | Základní vzdělávání |
|
Webinář přináší základní přehled, který umožní učitelům lépe porozumět umělé inteligenci, identifikovat její možné využití ve vzdělávání a být lépe připraven na výzvy a příležitosti, které s sebou přináší rozvoj této technologie.
Délka: 1 hod.
|
📰 Články
-
| Český jazyk a digitální technologie |
|
Využívání digitálních technologií tak přispívá ke zvyšování kvality žákova informačního portfolia. Digitální technologie představují prostředí, v němž probíhá významná část běžné komunikace žáků, a proto jsou ve škole využívány také jako nástroj aktivizace a motivace žáků zabývat se procesem komunikace a jejími jazykovými prostředky.
Počet stran: 1
|
-
| Definice digitálního wellbeingu |
|
Digitální wellbeing je stav, ve kterém rozpoznáváme přínosy a rizika našeho vlastního způsobu užívání digitálních technologií v aktuálních podmínkách. Na základě toho digitální technologie zapojujeme do svého života způsobem podporujícím naše celkové zdraví, osobnostní rozvoj a odpovědnost vůči sobě, svému okolí a světu.
Délka: 30 min.
|
-
| 16 AI profesí budoucnosti jako motivace pro žáky |
|
„Co byste jednou rádi dělali? Čemu byste se chtěli věnovat?“ ptá se učitel žáků na první hodině předmětu s názvem technické lyceum v praxi, jehož hlavním cílem je nalézt u žáků, za pomoci učitelů a školy, konkrétní oblasti a zaměření, kterým by se rádi během studia věnovali, a připravit je na budoucí kariéru po jejím ukončení.
Počet stran: 1
|
-