Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství je tvořen 18 kompetencemi rozdělenými do 6 oblastí. Jedná se o profesní kompetence učitele či učitelky, které jsou rozvíjené ve všech složkách učitelské přípravy, tedy v rámci učitelské propedeutiky, obecné a oborové didaktiky, psychologie a pedagogiky, vyučovaných oborů a samozřejmě pedagogické praxe. Tyto kompetence jsou sledovány v rámci některých kritérií pro hodnocení škol České školní inspekce. V tomto kompletním seznamu jednotlivých kompetencí naleznete základní popisy jednotlivých kompetencí a kritéria kterým kompetence odpovídají. Oficiální stránka kompetenčního rámce od MŠMT.
OBLAST 1 – VYUČOVANÉ OBORY A JEJICH ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ŽÁKŮM A ŽÁKYNÍM
1.1: Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím. ►
1.2: Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. ►
OBLAST 2 – PLÁNOVÁNÍ, VEDENÍ A REFLEXE VÝUKY
2.1 Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně. ►
2.2 Poznávám vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuji výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů. ►
2.3 Podporuji u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení. ►
2.4 Efektivně vedu výuku a v jejím průběhu zjišťuji míru porozumění žáků a žákyň a reaguji na jejich potřeby. ►
2.5 Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů. ►
OBLAST 3 – PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ
3.1 Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. ►
3.2 Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. ►
3.3 Zajišťuji vhodné uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí, kde se učení odehrává. ►
OBLAST 4 – ZPĚTNÁ VAZBA A HODNOCENÍ
2.1 Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně. ►
2.2 Poskytuji a přijímám zpětnou vazbu a vedu k tomu také žáky a žákyně. ►
2.3 Vedu žáky a žákyně k reflexi jejich učení. ►
OBLAST 5 – PROFESNÍ SPOLUPRÁCE
5.1 Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu. ►
5.2 Spolupracuji s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň. ►
OBLAST 6 – PROFESNÍ SEBEPOJETÍ, ROZVOJ, ETIKA A DUŠEVNÍ ZDRAVÍ
6.1 Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. ►
6.2 Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou. ►
6.3 Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu. ►