Metodika propojení externího a vlastního hodnocení škol a školských zařízení
Aby mohl jakýkoli společenský systém dobře a zejména efektivně fungovat, potřebuje mít zajištěnu kvalitní externí i interní hodnocení a jejich vzájemné a synergické provázání. Ze zkušeností víme, že k dobrému a efektivnímu vlastnímu hodnocení potřebuje většina škol podporu. V letech 2010 až 2012 takovou komplexní podporu nabízel národní projekt Cesta ke kvalitě, jehož výstupy jsou stále dostupné . V té době však neexistuje stabilní a obecně sdílená národní hodnoticí kritéria pro kvalitu ve vzdělávání tak, jak je od školního roku 2015/2016 při hodnocení škol platí Česká školní inspekce podle kritérií hodnocení, průběh a výsledky vzdělávání z modelu tzv. Kvalitní školy. Předkládaná metodika, která umožňuje cestu pro propojení externí a vnitřní evaluace s cílem podporovat zvyšování kvality vzdělávání, je výchozím dokumentem, na jehož základě je postavena značná část metodického portálu Kvalitní škola.
Metodický dokument
Reporty pro ředitele škol a školských zařízení
Česká školní inspekce v rámci metodické podpory škol a školských zařízení (dále i „škola“), kterou poskytuje s cílem přispět ke zvyšování kvality vzdělávání , as důrazem na podporu propojování externího hodnocení s vlastním hodnocením školy, nabízí mateřským školám , základním školám , středním školám , základním uměleckým školám a střediskům volného času k využití specifické tiskové sestavy – zprávy . Ty poskytují detailnější přehledné informace o vybraných aspektech vzdělávání v dané škole a také souhrnné informace pro porovnání se situací ostatních škol stejného druhu v rámci daného kraje i celé ČR.
Metodický dokument
Metodická doporučení – Přístupy k náročnému chování dětí a žáků a možnosti jeho řešení
V se zjištěními České školní inspekce z různých typů inspekční činnosti a na základě reflexe různých národních i mezinárodních poznatků relevantních veřejných institucí, neziskových organizací i individuálních odborníků Česká školní inspekce připravila a vydala metodická doporučení zaměřená na náročné chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních , které akcentuje velmi poslední problematiku, s níž se školy v letech setkávají stále intenzivněji .
Metodický dokument
Metodické doporučení – Aktivní škola – Inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků
Česká školní inspekce připravila metodický materiál , jehož cílem je podporovat a aktivovat postup škol v seznamu pohybových aktivit žáků celého školního roku. Významnou součástí tohoto dokumentu je inspirace včetně příkladů dobré praxe zaměřené na rozvoj a podporu pohybových aktivit ve školách . Dokument důležitosti vnímání přijatých pohybových aktivit do života školy, podpory významu podpory těchto aktivit vedením škol , pedagogickým sborem , ale i rodičovskou veřejností . Metodická doporučení jsou určena jak zřizovatelům a vedení škol , tak členům pedagogických sborů a rodičů , kteří mohou podmínky pro děti zásadně ovlivnit.
Metodický dokument
Metodické doporučení – Aktivní škola – autoevaluace
Vlastní hodnocení školy v oblasti podpory pohybových aktivit žáků
Metodický dokument
Metodická podpora – školní stravování
Inspirace pro zařízení školního stravování je materiál, který chce školním jídelnám poskytnout tipy a nápady na zvýšení atraktivity školního stravování, zlepšení komunikace s účastníky i případnými zájemci o školní stravování, příklady dobré praxe při sestavování jídelních lístků či podpořit školy při implementaci změn vyplývajících z připravované novely vyhlášky č. 107/2005 Sb. o školním stravování.
Metodický dokument
Metodické doporučení – Prevence a postup při šetření a vyřizování stížností a podnětů
Česká školní inspekce vydala aktualizované metodické doporučení pro prevenci a řešení stížností a podnětů ve školách a školských zařízeních. Cílem je posílit schopnost škol efektivně a citlivě reagovat na stížnosti žáků, rodičů i dalších osob, a zároveň podpořit prevenci – především prostřednictvím otevřené komunikace a zdravého školního klimatu. Doporučení nabízí konkrétní návody, jak správně stížnosti přijímat, šetřit a uzavírat, a zároveň upozorňuje na významnou roli ředitele školy v celém procesu. Podle ČŠI přitom většina stížností souvisí se vztahy a komunikací, nikoli s výukou samotnou.
Metodický dokument
Doporučení pro úpravy vzdělávacího obsahu a hodnocení ukrajinských žáků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Česká školní inspekce společně vydávají tato metodická doporučení s cílem připomenout základní smysl a účel úpravy vzdělávacího obsahu a také smysl a cíle hodnocení ukrajinských žáků pobývajících na území České republiky v důsledku válečného konfliktu. Většina doporučení má samozřejmě smysl nejen pro ukrajinské žáky, ale pro všechny žáky , kteří jsou ve škole vzdělaní. Speciální úpravy směrem k ukrajinským žákům pak umožňuje platná legislativa ( Lex Ukrajina ).
Podrobnější informace