Putování s komunitní školou Svatoplukova

Základní a mateřská škola se nachází v klidné městské části Olomouc-Řepčín, kde se stala místním vzdělávacím, kulturním a společenským centrem. Svým otevřeným postojem a přátelskou atmosférou poskytuje kvalitní podmínky pro vzdělávání rozmanitého spektra dětí a žáků i smysluplné trávení volného času. Vedení školy je aktivní v navazování a rozvíjení partnerských vztahů se sociálními i odbornými partnery školy.

Příklad inspirativní praxe se soustředí na aktivní rozvíjení spolupráce školy s důležitými partnery při vzdělávání, a to zejména s místní komunitou, spřátelenými organizacemi a spolky či partnerskými školami ve městě i regionu včetně Univerzity Palackého v Olomouci, dále se zákonnými zástupci dětí a žáků i zřizovatelem. Popisuje zapojení všech účastníků vzdělávání do společných projektů a akcí, jež rozvíjejí komunitní zaměření školy.

Společné projekty škola efektivně využívá ke zkvalitňování činnosti školy ve všech jejích součástech a k rozvíjení postavení školy jako místního komunitního centra. Podporuje sounáležitost dětí a žáků s místem, kde vyrůstají a žijí.

Přílohy obsahují rámcový přehled komunitních akcí školy uskutečněných během školního roku a dokumentují náplň jednotlivých částí programu Cestička do školy.

V rámci kritéria se soustředíme na navazování a rozvíjení partnerských vztahů, v nichž je vedení školy velmi aktivní. Příklad inspirativní praxe si nedává za cíl předložit neměnný návod ostatním školám, naší ambicí je inspirovat je k různým možnostem, cestám, formám či nápadům, jak spolupráci škol s širokou škálou partnerů nastartovat či rozvíjet. Výrazná pozornost je věnována efektivní spolupráci s důležitými partnery školy při vzdělávání, jako jsou např. Univerzita Palackého v Olomouci, komunitní skupiny, neziskové organizace, školy v Olomouci a jejím okolí či zřizovatel školy. Škola se cíleně prezentuje jako komunitní, a to v souladu s Koncepcí rozvoje školství statutárního města Olomouce na období 2015–2020. Všechny tyto aktivity jsou realizovány v úzké kooperaci všech částí subjektu, tedy základní školy i školy mateřské, na řadě akcí se podílí školní družina.

Škola ve svém školním vzdělávacím programu nazvaném Škola pro život zvolila cestu „od člověka k člověku, od lidí k lidem, cestu přátelství a tvořivosti“. Důležité je zmínit, že tato olomoucká komunitní škola nese jméno po velkomoravském knížeti Svatoplukovi, čehož plně využívá. Každoročně uděluje titul Svatoušek žákům za mimořádně prospěšnou činnost a jako komunitní škola těží ze symboliky pověsti o třech Svatoplukových prutech – každý sám jsme slabý, v týmu a jednotě je síla, bezpečí a nezdolnost.

Kromě spolupráce s vnějšími partnery školy považujeme za důležitou součást rovněž spolupráci jednotlivých součástí subjektu a součinnost se zákonnými zástupci dětí a žáků. K té náleží tradiční a úspěšná spolupráce základní školy a mateřské školy. Škola nabízí dětem vzdělávajícím se v mateřské škole možnost pokračování po ukončení povinného předškolního vzdělávání ve vzdělávání základním. Prostřednictvím promyšlených a cílených společně organizovaných aktivit se snaží dětem i jejich rodičům ulehčit náročný proces přechodu do základní školy a účinnými prostředky usnadňovat adaptaci dětí na prostředí základní školy a nároky základního vzdělávání. To vyžaduje oboustrannou úzkou spolupráci a vzájemnou součinnost pedagogů základní a mateřské školy.

Stěžejní součástí aktivit školy realizovaných v rámci popisovaného kritéria je skutečnost, jak je škola inspirativní při realizaci nadstandardní spolupráce s jejími důležitými partnery, o čemž svědčí mj. mimořádně aktivní prezentace školy na veřejnosti, řada akcí zaměřených na rozvíjení komunitního postavení školy apod. Škola je tzv. otevřenou – komunitní školou, jejím cílem je vytvořit přátelské a tvořivé prostředí, které je otevřené všestrannému sociálnímu partnerství. Není tedy jen poskytovatelem kvalitního vzdělávání žákům a formovatelem jejich správných životních hodnot, je současně informačním, kulturním, vzdělávacím a relaxačním centrem městské části. Řadu let organizuje akce, které otevírají školu veřejnosti. Velkým benefitem této školy je lidský kapitál – učitelé jsou ochotni pracovat i nad rámec své přímé pedagogické činnosti, pořádají výlety a akce pro zákonné zástupce a veřejnost, zapojují se do kulturních aktivit místních spolků, organizují sportovní vyžití. Otevřená škola je přirozenou součástí svého prostředí, je dějištěm kulturních, společenských a sportovních akcí, zajišťuje volnočasové aktivity, je centrem celoživotního vzdělávání. Žáci v ní nejsou pouze konzumenty, ale jsou i pořadateli, organizátory a dobrovolníky v řadě činností.

Úzkou spolupráci škola navázala s Komisí městské části č. 22 Olomouc-Řepčín, společně připravují pro veřejnost besedy, komunitní akce (pálení čarodějnic, stavění máje, kácení máje, lampionový průvod, rozsvícení vánočního stromu, férová snídaně, vánoční dílny apod.), na nichž škola zajišťuje program pro veřejnost, Komise pohoštění, hudební produkci a další aktivity. Besedy organizuje škola společně s klubem seniorů a Komisí městské části s cílem propojit generace městské čtvrti společnou aktivitou (Camino na kolečkách, Keňa očima místních, Francie z pohledu studenta Erasmus+, Čína podle propagátora tradiční čínské medicíny a další). Cílem školy pro následující školní rok je, aby hlavními organizátory a lektory besed byli žáci devátého ročníku (přednáška bude výstupem jejich ročníkové práce).

Škola rovněž pořádá nebo zprostředkovává kulturní a vzdělávací akce pro širokou veřejnost, snaží se o mezigenerační spolupráci. Příjemná a osvědčená jsou setkávání u učení žáků prvního stupně s babičkami a dědečky, besedy s prarodiči, při čtení tzv. „uspávanek“ u dětí v mateřské škole (čtenářky a čtenáře nazývají pohádkovými babičkami a pohádkovými dědečky). S místním klubem seniorů škola spolupracuje i při oslavách pro jubilanty (děti a žáci připravují kulturní program a dárky pro seniory). Podařenou akcí se opakovaně stal Den jógy, jehož původní myšlenka byla propojit prostřednictvím jednoduchých pohybových prvků nejmladší a nejstarší generaci a prožívat společnou radost z pohybu i vzájemného setkání. Akce se poté rozrostly i o tancování a žonglování, i když nejstarší generace prozatím převážně přihlíží, projevuje uznání, tleská, zapojí se vždy jen pár odvážlivců. V době nedávného distančního vzdělávání škola pohybové aktivity zprostředkovávala skrze sociální sítě (jóga, zumba, žonglování), což mělo velkou podporu v širokých rodinách, a Den jógy proběhl online. Spolupráci napříč generacemi vnímá škola jako cestu, jak rozvíjet sociální dovednosti, empatii, schopnost přizpůsobit vlastní komunikaci a interakci mimo úzký rodinný kruh, a to bez nálepek či předsudků.

Výhody univerzitního města škola aktivně využívá při spolupráci se studenty několika kateder Univerzity Palackého v Olomouci (dále UP). Na základě projektu Centra kolegiální podpory Pedagogické fakulty UP škola uskutečňovala jednou měsíčně tematická setkání pedagogů olomouckých škol s účastí odborníků z Pedagogické fakulty – Ústavu speciálně pedagogických studií Univerzity Palackého v Olomouci, na nichž diskutovali o uplatňování vhodných metod a forem práce s žáky, individuálním přístupu k jednotlivým osobnostním typům, podporovali se v cestách rozvoje žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, hodnotili účinnost podpůrných opatření v rámci celého vzdělávacího procesu. Pro Pedagogickou fakultu UP škola zajišťuje také každoroční studentské stáže a náslechy, k nimž probíhá podrobná zpětná vazba ze strany pedagogů školy i fakulty, vedení školy i žáků. Studenti katedry historie Filozofické fakulty UP pravidelně navštěvují a obohacují výuku dějepisu, v součinnosti s nimi učitelé výuku propojují s exkurzemi v olomoucké Pevnosti poznání, podařilo se zařadit i archeologické průzkumy v okolí Olomouce. Studenti právnické fakulty připravují dvakrát v roce bloky výuky práv a politologie pro žáky druhého stupně základní školy. Podporu badatelství získává škola od učitelů a studentů přírodovědecké fakulty, kteří se zapojují do výuky přírodovědných předmětů.

K zásadním patří spolupráce s Fakultou tělesné výchovy a sportu UP, jejíž studenti pravidelně dochází participovat na činnosti školní družiny, společně s pedagogy školy připravují komunitní akce pro veřejnost (V parku to žije, Den jógy, Dětský den), vedou děti a žáky školy k volné hře (play work), návratu dětí do přírody (dětem jsou připraveny podněty mimo budovu školy, je na iniciativě dětí, jakou hru vymyslí, jaké aktivity budou vytvářet, pedagog pouze facilituje).

Celá tato spolupráce se studenty univerzity podporuje tvořivou atmosféru při výuce, aktivní zapojení žáků do procesu výuky, vzájemnou pomoc při objasňování učební látky, častější využívání praktických příkladů. Zásadní jsou inovativní přístupy k vysvětlování různých jevů, podávání zpětné vazby pedagogům, zatraktivnění výuky, inspirace v oblasti metod a forem, aktivizace žáků a zvýšená možnost individuálního a diferencovaného přístupu k žákům při účasti většího počtu dospělých osob ve výuce. V neposlední řadě je účast vysokoškolských studentů ve výuce pro žáky základní školy inspirací, kam se případně v životě ubírat, co studovat, čemu se věnovat, mohou získávat vzory v jejich osobnostech. Opět se zde objevuje akcent na prvky mezigenerační a mezioborové spolupráce.

Jako své velké pozitivum škola vyhodnotila svou strategickou polohu – těsně u školy je lokalizován malý park s okrasnými dřevinami. Oslovení Přírodovědecké fakulty UP vedlo k označení stromů společně se žáky školy. Každá třída školy (základní i mateřské) dostala přidělen jeden strom, který celoročně sleduje, popisuje, ošetřuje, zkoumá.

Aktivně pracuje ve škole ekotým – dva zástupci z každé třídy hlídají správné třídění odpadu, spoluvytvářejí a vymýšlejí rozmanité ekologické akce (například Den bez obalů, Den bez plastu apod.), starají se o školní žížaliště (výroba humusu pro květiny), školní květiny, želvy a rybičky. Nejvyšší komín v místní části Řepčín, který je součástí budovy školy, se stal stanovištěm pro čápy. Škola navázala spolupráci s ornitologickou stanicí, na základě instrukcí odborníků vytvořili pedagogičtí pracovníci a žáci školy korpus hnízda, který tým rodičů – skálolezců – zavěsil do komína. Čapí rodina nyní skutečně k uhnízdění komín využívá a celá škola každodenně pozoruje dění v čapím hnízdě a jak je život čapích rodičů i jejich mláďat pestrý. Pro snadnější pozorování škola pořídila žákům kvalitní dalekohledy. Aktuálně žáci s členy ornitologické stanice vytváří nástěnku s podrobnou fotodokumentací a popisem zachycujícím celý proces od výstavby hnízda k běžnému životu čápů. Vzhledem ke své lokaci v zelené oblasti města škola navázala intenzivní spolupráci s místními včelaři, jeden rok docházela k nedalekým úlům a diskutovala péči o včelstva s odborníky, aktuálně už má vlastní včelstvo, o které se stará včelařský kroužek.

Chráněná krajinná oblast vybízí k aktivní badatelské výuce mimo areál školy, cyklovýletům, na které jsou zváni i rodiče a prarodiče žáků. Škola spoluorganizuje sázení nových stromů v okolí, úklid břehů řeky Moravy (v rámci kampaně Ukliďme Česko). Vzhledem k současným globálním problémům s vodou se rozhodla zachycovat dešťovou vodu do barelů – pro následné využití při zálivce plodin a květin. Všechny tyto formy přímého kontaktu s přírodním společenstvím v bezprostředním i širším okolí školy posilují aktivní přístup dětí a žáků k ochraně životního prostředí a rozvíjení pozitivního vztahu k přírodě jako takové. Environmentálnímu vzdělávání napomáhá spolupráce se Sluňákovem (obecně prospěšná společnost sídlící na okraji Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví v Horce nad Moravou nabízející prožitky a poznání rozvíjející uctivý vztah člověka k přírodě i sobě samému), jehož nabídku programů škola hojně využívá.

Součástí partnerské spolupráce se stalo rovněž navázání vztahů s neziskovými organizacemi, jejichž prostřednictvím škola podporuje žáky ohrožené školním neúspěchem nebo žáky z méně podnětného či sociálně znevýhodněného prostředí a rozmanitými způsoby rozvíjí řadu klíčových kompetencí.

Projekt Světová škola, do něhož škola vstoupila, podpořila nezisková vzdělávací organizace ARPOK (A – aktivita, R – respekt, P – propojenost, O – otevřenost, K – komplexnost), která pro žáky pravidelně připravuje tematické bloky globálního rozvojového vzdělávání. Zásluhou této organizace navázali pedagogové školy spolupráci s jinými vzdělávacími institucemi (např. Člověk v tísni, Pomáháme školám k úspěchu).

Raná péče JAN (Jdeme autistům naproti) ve škole pravidelně provádí monitoring řízení výuky s žáky se SVP, kombinovanými vadami, ADHD a PAS. Učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům poskytuje poradenství, učitele podporuje v seberozvoji pomocí video tréninku.

Sociální vazby, interpersonální komunikaci, prevenci sociálně nežádoucích jevů, osobnostní a sociální rozvoj žáků podporuje také spolupráce s P-centrem (odborné centrum poskytující služby v oblasti specifické primární prevence), Sdružením D (nestátní nezisková organizace zaměřující se na interaktivní prožitkové programy v oblasti prevence rizikového chování a sociálního a osobnostního rozvoje nebo rozvoje čtenářské gramotnosti).

Škola využívá při své činnosti i podpory zajímavých osobností. V lednu 2019 navštívila školu známá herečka Hana Maciuchová, aby přijala patronát nad školou. Dětem v mateřské škole přišla přečíst pohádku, žáci základní školy pro ni připravili divadelní představení. Se školou je v pravidelném styku, škola jí zasílá školní časopis Svatoušek, pedagogičtí pracovníci i rodiče dětí a žáků již navštívili několik divadelních představení, v nichž hrála. Vedle herečky Hany Maciuchové zaštítil řadu aktivit školy zpěvák Voxel (účast na kulturním vystoupení, aktivní komunikace přes sociální sítě se žáky, rodiči i učiteli, včetně oslavy Dne matek). Charitativní akci žáků 5. ročníku pořádanou společně s nezávislou českou nadací Via (rozvíjí komunitní život, podporuje ty, kteří zlepšují život ve svém okolí, dětem, žákům a studentům pomáhá organizovat benefiční akce) na podporu útulku pro psy a kočky zase zaštítily oblíbené herečky Moravského divadla Olomouc.

Významným partnerem školy se stala obecně prospěšná společnost Společně pro děti, která žákům ze sociálně znevýhodněného prostředí pomáhá zajišťovat např. financování výletů a exkurzí, školních i mimoškolních kroužků, školních potřeb a pomůcek, cvičebních úborů nebo přezůvek.

Úzkou spolupráci má škola navázanou se školskými poradenskými zařízeními (SPC, PPP), běžné jsou pravidelné návštěvy odborníků z těchto institucí ve škole. Pracovníci školního poradenského pracoviště, zejména školní psycholožka, výchovná poradkyně a další pedagogové, udržují nepřetržitou komunikaci se specialisty, což se odráží v zajištění podpory žáků ohrožených školním neúspěchem, žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, žáků s potřebou podpůrných opatření i žáků nadaných. Škole se dlouhodobě daří pro každou třídu ZŠ i MŠ získat další pedagogické pracovníky (asistenty pedagoga, školní asistenty, chůvy), což se promítlo v maximální možné míře v individualizaci a diferenciaci výuky dle potřeb, schopností, možností a dovedností každého žáka. Jako jednu ze svých vizí si škola stanovila to, že každé dítě by se mělo během celého dne cítit bezpečně, mělo by prožít úspěch. Zásluhou maximální pedagogické podpory k tomu skutečně dochází. Ve škole klesla úrazovost, děti i žáci se do školy těší, s podporou pedagogických pracovníků a maximálním posílením individuálního přístupu se učí schopnosti vyhodnotit svůj osobní pokrok a úspěch.

Při podpoře dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami škole výrazně napomáhá zapojení do projektu Národního pedagogického institutu: Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Prostřednictvím projektu už třetím školním rokem škola aktivně prohlubuje profesní kompetence svých pedagogů i celého širšího vedení a zvyšuje dostupnost kvalitního vzdělávání pro žáky s potřebou podpůrných opatření. Průběžně využívá nabídku mnoha vzdělávacích seminářů pro pedagogické pracovníky, mentorské vedení přímo v pedagogickém procesu pro učitele, koučink pro ředitele školy a jeho obě zástupkyně, poradenské a konzultační služby v krajském centru podpory. S Národním pedagogickým institutem absolvoval ředitel školy také studijní zahraniční cestu do portugalského Lisabonu s tematikou globálního rozvojového vzdělávání. Aktuálně škola začíná rozvíjet partnerství s jednou z navštívených škol v Lisabonu.

Rodiče jako nejdůležitější partneři školy při vzdělávání jsou přizváni k většině zmiňovaných akcí. Je jim umožněno aktivně navštěvovat výuku, a to zejména formou vedení části výuky v oblasti jim blízké (např. dvě matky žáků povoláním lékařky seznamovaly žáky se zásadami první pomoci a zapojily učitele a žáky do praktických nácviků; matka právnička připravila pro žáky právní minimum s praktickými příklady ze života; dědeček mykolog seznámil děti a žáky s různými druhy hub). Zákonní zástupci organizačně participují na většině komunitních akcí. Třídních schůzek se účastní rodiče společně s dětmi a žáky. Jedenkrát do roka jsou zákonní zástupci zváni na diskusní setkání s vedením školy, kde vyhodnocují dosavadní pokrok školy, seznamují se s dalšími záměry a připomínkují kroky pro roky následující. Vítány jsou všechny jejich podněty. I v této oblasti se škola opírá o pověst o Svatoplukových prutech – samostatný prut je křehký, spojené tři pruty nezlomné, a tak škola dbá o úzkou spolupráci a partnerskou komunikaci mezi rodiči, učiteli a žáky. Škola vytváří i příležitosti pro setkání rodičů a dětí mimo výuku – nejen komunitními akcemi (jako např. V parku to žije), ale také dílničkami, probíhajícími kurzy malování a kurzy keramiky.

Nedílnou součástí navázaných partnerských vztahů je úzká spolupráce s mnohými školami v okolí, a to městskými i vesnickými. Uskutečňují se vzájemné hospitace, škola v rámci Centra kolegiální podpory organizovala semináře pro pedagogy spřátelených škol. Školní družiny několika škol propojilo odpoledne společných sportovních aktivit. Žáci 8. ročníků se účastnili turnaje škol v piškvorkách, předmětová komise českého jazyka plánuje literární soutěž mezi žáky spolupracujících škol v součinnosti s Židovskou obcí Olomouc v rámci Týdne židovské kultury s tematikou potlačování lidských práv.

Zřizovatel školy statutární město Olomouc jako spolutvůrce koncepce komunitní školy každoročně komunitní akce školy finančně podporuje (nákup materiálu, finanční odměny pedagogickým pracovníkům). Škola připravuje pro společenské aktivity města krátká kulturní vystoupení (vítání občánků, seniorská jubilea, setkání pětasedmdesátníků, pietní akt u pomníku padlých).

V rámci projektu Světová škola spolupracuje škola s Gymnáziem Olomouc-Hejčín. Každoročně připraví studenti gymnázia pro žáky druhého stupně projektový den na dané globální téma. Jednou do roka v rámci Dne jazyků studenti gymnázia zase navštíví základní školu a vedou pro žáky druhého stupně jazykové bloky. Další spolupracující střední školou je Střední odborná škola obchodu a služeb, Štursova, Olomouc, kam žáci volitelného předmětu vaření pravidelně dochází a pod vedením místních žáků a mistrů odborného výcviku se učí připravovat netradiční pokrmy.

Neoddělitelnou součástí vzájemného propojení rodičů, dětí, žáků a pedagogů základní školy se školou mateřskou je celoroční program zaměřený na děti v posledním roce před nástupem k povinné školní docházce s názvem Cestička do školy. Pedagogové základní školy se prostřednictvím promyšlených a cílených, společně organizovaných aktivit snaží dětem ulehčit proces přechodu do základní školy. V rámci uvedeného programu učitelky základní školy, především ty, s nimiž je počítáno jako s budoucími třídními učitelkami žáků prvních tříd, přivádí děti z mateřské školy do prostor základní školy a seznamují je s prostředím, které je od září následujícího školního roku bude obklopovat. Děti i jejich rodiče se poznají s téměř celým pedagogickým sborem prvního stupně a s konkrétním prostředím základní školy, což posiluje zdařilou adaptaci dětí na školní prostředí. Pedagogové mají možnost poznat budoucí žáky i jejich rodinné příslušníky. Součástí programu je školní psycholožkou vedená beseda s tematikou školní zralosti. Mimo jiné na ní probíhá diskuze s učitelkami základní i mateřské školy, zákonní zástupci jsou informováni o cíli programu a mohou si zvolit, zda chtějí, aby jejich děti byly jeho součástí.

Celý program je tvořen s ohledem na skutečnost, že zahájení školní docházky je v životě dítěte i jeho rodiny mimořádnou událostí. Pedagogové akceptují přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. Všechny aktivity ve svém komplexu rozvíjejí základní oblasti školní zralosti, tzn. soustředí se na rozvoj v oblasti tělesného vývoje, kognitivních funkcí, úroveň pracovních návyků a předpokladů i úroveň sociální a emoční zralosti osobnosti. Jednotlivá setkání probíhají vždy jednou za měsíc v odpoledních hodinách, pokaždé s jiným zaměřením a tematikou.

  • přehled akcí v průběhu školního roku pořádaných školou – aktivní spolupráce s místní komunitou a institucemi v rámci města a regionu (příloha č. 1)
  • dotazníkové šetření realizované mezi pedagogickými pracovníky školy zaměřené na jejich názory na přínos spolupráce s partnery školy při vzdělávání (příloha č. 2)
  • plán programu Cestička do školy (příloha č. 3)
  • dotazníkové šetření zaměřené na přínos programu Cestička do školy ze strany zákonných zástupců dětí (příloha č. 4)

Otevřené komunitní škole se dlouhodobě daří realizovat aktivity s účelem propojení školy jako výchovně-vzdělávacího centra a veřejnosti napříč městem i regionem i v oblasti mezigeneračního provázání.

Prostřednictvím realizace programu Cestička do školy se daří přirozeně navodit atmosféru spolupráce a podpory mezi učiteli, odbornými pracovníky školy, rodiči, dětmi, žáky a jednotlivými součástmi subjektu. Rozpracování tematiky, jež se věnuje cíleně realizovanému programu pro děti před nástupem k povinné školní docházce (včetně dětí s odkladem povinné školní docházky) a využívá přirozené dětské zvídavosti a touhy objevovat a poznávat i aktivní spoluúčasti jejich rodičů (zákonných zástupců), je velmi přínosné a inspirativní i pro další základní školy, ať už působí jako jeden větší subjekt společně s mateřskou školou, nebo i samostatně, které chtějí v rámci města či obce navázat účinnou spolupráci s mateřskými školami v okolí.

Prezentovaný příklad inspirativní praxe si neklade za cíl, aby všechny školy realizovaly spolupráci s partnery školy při vzdělávání stejně nebo obdobně. Podle místních podmínek, velikosti školy či složení žáků je možné vytvořit si vlastní cesty. Rizik při realizaci může být mnoho. Záleží na atmosféře, jaká ve škole převládá. Překážkou může být např. neochota členů pedagogického sboru účastnit se komunitních akcí školy nad rámec vlastní přímé vyučovací povinnosti spojená s únavou či syndromem vyhoření, nedostatečná schopnost vedení školy oceňovat iniciativu pedagogických pracovníků či neschopnost nadchnout pro různé formy spolupráce aktivní členy pedagogických týmů. Objevit se může rovněž přílišné oddělování jednotlivých stupňů vzdělávání, malá informovanost o úrovni vzdělávání napříč subjektem, nízká ochota spolupracovat ze strany zákonných zástupců dětí a žáků nebo nedostatečná podpora v oblasti materiálně-technického zázemí pro akce pořádané pro veřejnost či pro program usnadňující adaptační proces dětí na prostředí a nároky základní školy.

Překážkou se může také stát přílišná uzavřenost školy, snaha do školy moc nikoho nepouštět. Otevřená škola nakloněná spolupráci s pestrou škálou partnerů si navíc žádá osobnosti komunikativní, přátelské a správně naladěné, což se v dnešní hektické době ne vždy daří.

Na druhou stranu lze vidět v otevřenosti školy velké příležitosti. Zapojením školy do života lokality se škola snaží přiblížit vzdělávání běžnému životu, žáci si uvědomují, že jsou jeho součástí. V takovém prostředí je posilováno vědomí žáka, který není jen pasivním konzumentem všech aktivit. Žáci se mohou aktivně spolupodílet na akcích pořádaných školou, navrhovat jejich zlepšení, podílet se na realizaci další nové aktivity apod.

Škola se nachází v Olomouci, která je šestým největším městem v České republice. Olomouc je rozdělena na 27 městských částí. Řepčín, kde se škola nachází, je jednou z nich. Jedná se o klidnou okrajovou část, přičemž se zde mísí starší zástavba venkovského rázu s modernější výstavbou. Mezi obyvateli tak najdeme více generací i rodiny s různým socioekonomickým zázemím. Pro otevřenou školu našlo město ve škole Svatoplukova ideální prostor – jednak svou dobrou dopravní obslužností, jednak svou blízkostí k Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. Škola tak může naplňovat i své environmentální cíle. Dominantní je rovněž skutečnost, že svou činností navazuje na vlastní historii – před skoro sto třiceti lety tento komplex budov začaly budovat sestry dominikánky s podobnými duchovními cíli – stát se vzdělávacím, kulturním, společenským a duchovním centrem, místem setkávání a sdílení, místem rozvoje a seberozvoje.

Do vedení školy nastoupil v listopadu 2017 nový ředitel a od té doby prochází škola zásadní proměnou. Důkazem je i to, že tato škola stála po dlouhá léta na okraji zájmu a před lety stěží naplnili jednu třídu žáků prvního ročníku, ve školním roce 2020/2021 otevřeli třídy tři. Ředitel školy získal v březnu 2019 ocenění Ředitel roku v soutěži, kterou pořádala společnost Tutor, a to v konkurenci dalších 80 ředitelů. Do této soutěže ho nominovali pedagogové školy, žáci i jejich rodiče.

Strategie rozvoje školy v dlouhodobém horizontu formuloval ředitel školy v koncepci na období let 2017 až 2020. Do koncepčních záměrů promítl i strategie pro rozvíjení komunitní úlohy školy. V oblasti vzdělávacího procesu si škola stanovila vizi neustálého sledování dopadu výuky na žáky a jejich učení s budováním otevřeného a učícího se společenství, přičemž v centru všeho dění je dítě, jeho učení a rozvoj. Důležitým prvkem je naplnění podmínky pro to, aby se učilo naplno a s radostí. Škola aktivně vytváří proinkluzivní prostředí, až čtvrtina žáků jsou žáci s potřebou podpůrných opatření.

Více o škole zde.

  • řízené rozhovory s ředitelem školy – specialistou PIP, zástupkyní ředitele školy pro základní školu, zástupkyní ředitele školy pro mateřskou školu, učitelkami základní školy, komunitním koordinátorem
  • prohlídka vnitřních i venkovních prostor školy
  • analýza webových stránek školy
  • přímé pozorování aktivit školy, aktivní účast na společných akcích subjektu – zápis do 1. ročníku, oslava Dne dětí, V parku to žije apod.
  • analýza dokumentace obou součástí subjektu, rozbor školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, rozbor výročních zpráv, analýza koncepce školy, komunitní koncepce města Olomouc
  • matrika školy, záznamy o počtu přijatých dětí do prvních tříd základní školy
  • analýza fotodokumentace a videozáznamů z portfolií o vedených aktivitách školy

Naplňování příkladu dobré praxe napomáhá jasně stanovená koncepce rozvoje školy, která je transparentní, respektuje místní podmínky, vymezuje priority a její stanovené cíle se postupně daří úspěšně realizovat.

Inspirativní a v praxi využitelná je aktivní součinnost se zřizovatelem školy, místními i regionálními organizacemi, jež vede kromě zapojení dětí a žáků do života města a jeho městské části také k obohacování vzdělávacího procesu akcemi kulturního, společenského, poznávacího, preventivního, bezpečnostního, sportovního nebo přírodovědného charakteru. Ke komunitnímu charakteru školy se může svou činností přiblížit každá škola, která se zapojuje do života místní lokality a sama se stává centrem dění. Důležité je posilovat hlavní poslání školy, a to poskytovat žákům kvalitní vzdělávání a budovat v nich správné životní hodnoty. Úkolem komunitní školy je vykonávat funkci vzdělávací a výchovnou s propojením na funkci otevřeného, společenského, kulturního a volnočasového centra v oblasti svého působení. Příklad inspirativní praxe mj. ukazuje možnosti, jak se škola může orientovat na rozvoj měkkých dovedností, prosociálního jednání a posilování občanských postojů dětí, žáků i jejich zákonných zástupců. Cílem školy se tak stává především vzdělávání a propojení aktivit školy s naplňováním potřeb místní komunity, kdy se škola přirozeně zapojuje do života společnosti. Vyvíjí se pak stejně, jako se vyvíjí společnost, dbá tedy o to, aby se její účastníci a absolventi mohli uplatnit v reálném životě. 

Seznam komunitních akcí a spoluprací s důležitými partnery školy
Výsledky dotazníku pro pedagogické pracovníky ohledně spolupráce školy a akcí školy
Program Cestička do školy - pro děti nastupující v následujícím roce do 1. třídy
Výsledky dotazníku pro rodiče

Autoři: Mgr. Zonna Bařinková, Mgr. Jiří Vymětal

odkaz na kritérium