U mateřských škol je důležité zaměřit se nejen na děti, ale i na rodiče a pedagogy. Hlavním cílem by mělo být budování důvěry rodičů v to, že jídelna poskytuje kvalitní a nutričně vyváženou stravu, která podporuje zdravý růst a vývoj dětí. Zároveň je nezbytné spolupracovat s pedagogy, aby stravování dětí bylo v souladu s výchovně-vzdělávacími cíli mateřské školy. Díky těmto přístupům se jídelna stane prostředím, které hravou formou podporuje zdravý a pozitivní vztah dětí k jídlu.
1. Komunikace směrem k rodičům
Rodiče jsou klíčovým článkem při rozhodování o stravování dětí. Je třeba jim ukázat, že jídelna nabízí kvalitní, čerstvé a zdravé jídlo.
Moderní webová stránka školní jídelny pro rodiče
Transparentnost:
- Sdílení jídelníčku online, ideálně s popisem jednotlivých pokrmů (např. „domácí zeleninová polévka s pohankou“ místo „polévka“).
- Informace o původu surovin (např. „zelenina od lokálního farmáře“), např. v jídelníčku barevné zobrazení sezónních potravin či biopotravin.
Recepty pro využití doma:
- Nabídka jednoduchých receptů na zdravá jídla, která děti znají z jídelny, např. pomazánky, polévky nebo svačiny.
Zajímavosti o výživě:
- Vytvoření sekce s články a tipy na zdravé stravování pro děti, např. „Proč je důležitá vláknina ve stravě“ nebo „Jak naučit děti jíst zeleninu“.
Ukázka práce v kuchyni:
- Sdílení fotografií nebo krátkých videí z přípravy pokrmů, aby rodiče viděli, z jakých surovin je strava připravována.
2. Zapojení pedagogů
Pedagogové v mateřské škole hrají důležitou roli v tom, jak děti vnímají jídlo a jaké návyky si osvojují. Je důležité spolupracovat s pedagogy na budování pozitivního přístupu ke školnímu stravování.
Spolupráce s pedagogy:
Týmové aktivity:
- Organizace tematických dnů, při kterých učitelé spolupracují s jídelnou, např. „Den zdravých svačinek“ nebo „Den ovoce a zeleniny“.
- Ochutnávka a poznávání ovoce a zeleniny.
- Jednoduchá příprava pokrmů, samoobsluha.
- Zapojení pedagogů do edukace dětí o jídle, např. formou her nebo diskuzí.
Workshopy pro pedagogy:
- Nabídka vzdělávacích workshopů pro pedagogy, kde se dozví, jak podpořit děti v přijetí zdravé a vyvážené stravy, např. „Jak motivovat děti ke konzumaci zeleniny“ nebo „Jak překonat nechuť k novým pokrmům“.
3. Zapojení dětí hravou formou
Pro děti v mateřských školách je důležité, aby jídlo bylo zábavné a přitažlivé. Vytváření pozitivního vztahu k jídlu již od raného věku je zásadní.
Zábavné aktivity v jídelně:
Tematické dny:
- Dny zaměřené na konkrétní potraviny nebo kuchyně (např. „Den jablíček“, „Mrkvový den“ nebo „Italský den“).
- Nabídka pokrmů, které děti znají z pohádek nebo příběhů („Pohádková polévka“, „Princovy špagety“).
Interaktivní ochutnávky:
- Ochutnávání různých druhů potravin, např. ovoce a zeleniny a poznávání nových chutí.
- Vytvoření „ochutnávacích koutků“ s popisky a obrázky, aby děti věděly, co jedí.
Výtvarné aktivity:
- Zapojení dětí do výroby dekorací pro jídelnu – např. obrázky ovoce a zeleniny, které si mohou samy vybarvit.
Příprava jídla:
- Zapojení dětí do jednoduchých příprav pokrmů (např. zdobení pečiva, výroba ovocných špízů).
4. Sociální sítě a prezentace směrem k rodičům
Vytvoření profilů školní jídelny na sociálních sítích (např. Facebook), které budou cílit na rodiče.
Obsah vhodný pro rodiče:
- Fotografie jídel, které děti jedí v jídelně, s popisem a zdůrazněním nutričních benefitů.
- Krátká videa z kuchyně – např. „Jak připravujeme zeleninovou polévku“.
- Tipy a rady ohledně výživy dětí.
- Ohlasy a zpětná vazba od dětí i rodičů (po dohodě a s jejich souhlasem).
5. Akce pro rodiče a děti
Zapojení rodičů do aktivit školní jídelny, aby měli možnost poznat, co jejich děti jedí, a získali inspiraci pro zdravé vaření doma.
Nápady na akce:
Ochutnávky:
- Nabídněte rodičům možnost ochutnat pokrmy, které konzumují jejich děti, a diskutovat o výživě s odborníky.
Společné vaření:
- Organizace akcí, kde si děti s rodiči mohou společně připravit jednoduché pokrmy, které znají z jídelny.
- Kroužky vaření nebo příměstské tábory s tematikou vaření.