Kvalitní partnerská spolupráce – základní kámen odborné školy

Střední odborná škola sociální sv. Zdislavy v Praze je zajímavá tím, jak systematicky a účelně rozvíjí spolupráci s vnějšími partnery. Používá k tomu kvalitní hodnoticí nástroje, které pravidelně vyhodnocuje a na základě zjištění přijímá další opatření ke zkvalitňování své činnosti. Největší důraz v textu příkladu inspirativní praxe je kladen na kvalitní síť dlouhodobě budované partnerské spolupráce v oblasti profesních partnerů, jež účelně podporuje naplňování koncepce školy (církevní škola, která se v souladu se svou specifikací a s profilem absolventa zaměřuje na přípravu středoškolsky vzdělaných odborníků v oblasti sociální péče). Současně reflektuje společenský požadavek kvalifikovaných pracovníků v sociálních službách (v souladu se specifikací školy – péče o seniory, děti, sociálně nebo zdravotně handicapované a další jednotlivce nebo skupiny sociálně potřebných občanů), jejichž potřeba bude v budoucnu dále narůstat. V oblasti volby profesních partnerů škola upřednostňuje takové, s nimiž má společné vize. Na pracovištích sociálních partnerů vykonávají žáci školy praktické vyučování, poznatky pak pozitivně využívají při praktické zkoušce profilové části maturitní zkoušky a při svém budoucím profesním uplatnění. Na základě partnerské spolupráce dochází k velmi úzkému propojení mezi teoretickou a praktickou výukou. Odborníci z praxe jsou přizváni také k  inovaci obsahu školního vzdělávacího programu, což vede k zavádění nejnovějších poznatků v oblasti péče o klienty, nebo realizují pro učitele další vzdělávání v oblasti odbornosti.

Škola účinně spolupracuje se zřizovatelem (v oblasti metodické, materiální, personální podpory). Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými profesními partnery (např. Asociace poskytovatelů sociálních služeb, Česká asociace sester). V souladu se svou profilací cíleně, avšak s efektivním výběrem, spolupracuje s partnery zajišťujícími rozvoj odborných kompetencí žáků. Jedná se o partnery, kteří zajišťují na svých pracovištích praktickou výuku žáků (Domov sv. Karla Boromejského – odborná a laskavá péče o seniory, Palata – Domov pro zrakově postižené, Hyperka – předškolní klub pro hyperaktivní děti, Mateřská škola sv. Augustina, nově dětské skupiny MPSV, Mateřská škola Duha (se speciálními třídami) a Domov sv. Rodiny – celoroční pobytové služby dospělým lidem s mentálním a kombinovaným postižením s nabídkou příležitostí k sociálnímu začleňování), kteří na praktické výuce sami personálně participují a kteří se v řadě případů stávají budoucími zaměstnavateli absolventů školy. Škola v rámci možností aktivně spolupracuje s pracovišti pedagogického vzdělávání či jinými partnery v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (např. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, prohloubení odbornosti pedagogických pracovníků nebo oblast speciální pedagogiky). Ke zkvalitňování činnosti školy přispívají zahraniční programy pro učitele, ale především pro žáky.

Mnohostranně realizované partnerství školy významně podporuje naplňování její koncepce. Doložíme to prostřednictvím několika indikátorů.

Profesní partneři

Škola cíleně a oboustranně spolupracuje s profesními partnery, kteří zajišťují rozvoj odborných kompetencí žáků realizací praktické výuky žáků. Škola buduje síť profesních partnerů dlouhodobě. Jedná se o takové, kteří představují skutečnou kvalitu v oblasti poskytování sociálních služeb. Praktická výuka je ve školním vzdělávacím programu koncipována jako průběžná odborná praxe v rozsahu 6 vyučovacích hodin týdně ve 4. ročníku a souvislá odborná praxe v rozsahu 6 týdnů za celou dobu vzdělávání (především však 3. a 4. ročník). Průpravnými vyučovacími předměty jsou např. pečovatelství, sociální péče, sociální politika, základy pedagogiky, psychologie, právo.

Průběžná odborná praxe probíhá v prostředí sociálních, školských nebo zdravotnických zařízení. Výuka je organizována způsobem, aby žáci prošli všechny úseky práce pro zajištění komplexních poznatků a aby současně také měli možnost najít vlastní profesní profilaci. Na pracovištích probíhá odborná praxe pod vedením pověřených zaměstnanců pracovišť. Všechna pracoviště mají s praxí žáků školy mnohaleté zkušenosti. Dochází k jednání  s vedoucími jednotlivých pracovišť, kteří jsou seznámeni s osnovami odborné praxe. Jsou projednána vzájemná očekávání a veškeré podmínky včetně počtu umístěných žáků, rovněž BOZ příslušných pracovišť. V oblasti odměňování pověřených zaměstnanců pracovišť má škola v rámci Dohody o spolupráci projednáno, že žádný z účastníků dohody nebude požadovat na druhé smluvní straně finanční či jiné plnění z činnosti žáků při uskutečňování praxe. Pouze v odůvodněných případech škola uzavírá s pověřeným externím pracovníkem DPP, odměňování pak probíhá dle platných předpisů. Dle počtu žáků ve třídě se na realizaci praxe podílejí také 2–3 učitelky školy. Ředitelka školy schvaluje jednotlivá nová pracoviště pro praktickou výuku a řeší právní náležitosti. Rovněž provádí kontrolní činnost.

Pověření zaměstnanci sociálních partnerů se žáky velmi intenzivně pracují, plánují jim činnosti zvlášť pro každý den, pomáhají jim nalézt vlastní profilaci, vedou žáky k profesionálnímu jednání (např. eliminace přenášení osobních problémů na klienty), současně si vybírají potenciální zaměstnance. Na jednom z pracovišť (Domov svatého Karla Boromejského) je realizován ojedinělý projekt, v němž se naplňuje nový typ spolupráce. Vzniklo zde Oddělení trestu jako součást Vazební věznice v Ruzyni. Jelikož Domov svatého Karla Boromejského současně pečuje o nemocné, vzniká pro odsouzené ženy zcela nová příležitost pracovat jako sanitářky. Pro tuto práci mohou získat osvědčení a novou kvalifikaci uplatnit ve zdravotnických nebo sociálních službách po propuštění z výkonu trestu. Žáci školy přicházejí s osobami ve výkonu trestu do styku, protože tyto pracují na všech odděleních – např. jako pomocné síly v kuchyni, při úklidu nebo hygienické péči. Většinou se jedná o ženy odsouzené za méně závažné delikty. Pro žáky školy i odsouzené je to však oboustranně zajímavá zkušenost (projekt úspěšně funguje).

Hodnocení žáků je prováděno na základě kombinace ústního zkoušení teoretických znalostí (komunikační dovednosti žáka výstižně formulovat myšlenky včetně komunikace s klientem, argumentace, diskuse na dané téma, logické myšlení, schopnost uvádět učivo do souvislostí s jinými vyučovacími předměty) a písemného zkoušení (důraz na správnost a přesnost z hlediska odbornosti, dovednost samostatně zpracovat zadaný úkol, jazyková správnost). Hodnocení praktických dovedností při jejich aplikaci v péči o různé skupiny klientů (schopnost aplikovat teoretické znalosti do praxe, dodržení správného pracovního postupu, zdůvodnění pracovního postupu, dovednost pracovat samostatně i podle metodických instrukcí, dovednost prezentace vlastní práce, organizace práce, dodržení zásad bezpečnosti) provádí pověřený zaměstnanec externího pracoviště na předepsaném formuláři (viz příloha č. 1) vypracovaném školou dle stanovených kritérií (viz příloha č. 2). Hodnocení odborné praxe ve 3. ročníku je součástí některých vyučovacích předmětů, ve 4. ročníku se jedná o samostatný vyučovací předmět.

Souvislá odborná praxe žáků probíhá částečně na školních pracovištích, částečně v místě bydliště žáka (v zařízeních, která si žáci individuálně zvolí a projednají). Po vyjednání podmínek souvislé praxe se zařízením je ze strany školy praxe smluvně zajištěna. Na souvislé odborné praxi žáci pracují samostatně, bez přímého vedení učitele. Kontrola je zajištěna buď telefonicky, nebo návštěvou pracoviště jednotlivými vyučujícími. Na činnost žáků na pracovišti dohlíží určený pověřený pracovník, který se také podílí na hodnocení práce žáků. Popis konkrétních činností žáci dokládají zprávou z praxe (viz příloha č. 3).

Spolupráce s pracovišti praktického vyučování je oboustranně prospěšné i pro další rozšiřující aktivity žáků. Pro partnera je přínosem např. to, že žáci realizují přednáškovou činnost pro dospělé klienty (např. téma zdravá výživa). Pro děti v mateřské škole připravují interaktivní program (např. téma péče o chrup nebo etická výchova). Žáci školy zde naopak nacházejí příležitost pro své budoucí pracovní uplatnění. Na základě výuky a praktického vyučování přehodnocují svůj vztah např. k seniorům nebo handicapovaným.

Na pracovištích sociálních partnerů žáci realizují jednu ze zkoušek profilové části maturitní zkoušky – praktickou zkoušku. Probíhá pouze na dvou pracovištích, a to v Mateřské škole sv. Augustina nebo v Domově svatého Karla Boromejského. Žáci si pracoviště předem vylosují, musí tedy využít komplexnosti praktického vyučování, které probíhalo na různých typech pracovišť. Pro potřeby praktické maturitní zkoušky oba sociální partneři vytvářejí vhodné podmínky (prostorové, materiální, organizační). Po ranním nástupu na pracoviště si žáci losují, o které děti/klienty se budou během zkoušky starat. Následuje půlhodinová příprava a seznámení s dokumentací dětí/klientů. Pak probíhá samotná praktická zkouška (3 hodiny). Následuje ústní část praktické maturitní zkoušky. Žáci si losují jedno z 25 témat souvisejících s problematikou práce s dětmi/se seniory. Žáci také zhodnotí svou práci během maturitní zkoušky (charakteristika dítěte/klienta, zhodnocení způsobu péče o něj) i za celý školní rok. Součástí hodnocení je také vytvořené portfolio z Mateřské školy sv. Augustina (viz příloha č. 4) nebo seminární práce z Domova svatého Karla Boromejského (viz příloha č. 5). Oba dokumenty mají stanovenu jednotnou strukturu obsahu a rozsah (5–7 stran, 5 stran příloh). Struktura portfolia a seminární práce byla vytvořena společně s jednotlivými vyučujícími (vyučující odborné praxe a také vyučující jednotlivých profilových předmětů). Škola vycházela také z dokumentace jednotlivých pracovišť a z toho, že žáci mohli nahlédnout do dokumentace dítěte / dospělého klienta.

Portfolio žáků obsahuje především charakteristiku mateřské školy a jejího vzdělávacího programu, porovnání dvou žáků (věk, zdravotní stav, motorika, sebeobslužné činnosti, reakce, projevy individuality, individuální pokroky, hodnocení vlastní práce v mateřské škole – popis vlastní činnosti s dětmi při řízených činnostech, sled činností; v přílohách vlastní výchovná práce, např. popis, fotodokumentace, výrobky dětí). Seminární práce žáků obsahuje především základní informace o klientovi, jeho pozorování (aktuální fyzický i psychický stav, problémy v sociální oblasti, potřeby klienta, případná onemocnění, dietní opatření, jiné problémy, závěry pro pečovatelskou práci a návrhy řešení problémů; v přílohách výsledky testu soběstačnosti klienta). Dvě třetiny hodnocení tvoří praktická část zkoušky, jednu třetinu pak její ústní obhajoba. Praktické maturitní zkoušky se v souladu s právní normou jako členové maturitní komise účastní také odborníci z praxe (staniční sestra, popř. představená Domova svatého Karla Boromejského; v případě Mateřské školy sv. Augustina učitelky nebo ředitel školy). Škola vyhodnocuje spolupráci se sociálními partnery při zajištění průběhu praktické maturitní zkoušky i úroveň odborných kompetencí žáků (viz příloha č. 6).

Pracoviště sociálních partnerů poskytují škole zpětnou vazbu (přílohy č. 78), podílejí se na hodnocení žáka v rámci odborné praxe, ve spolupráci se školou z nich vyplývají případné návrhy na přijetí opatření a na další zkvalitnění praktického vyučování. Na základě partnerské spolupráce dochází k inovacím školního vzdělávacího programu, dochází k propojování teoretické a praktické výuky s ohledem na potřeby trhu práce, partneři školy zajistí také další vzdělávání pedagogických pracovníků v dané oblasti.

Žáci pravidelně hodnotí průběh své odborné praxe (viz příloha č. 9). Rovněž ze strany školy dochází k pravidelné kontrolní činnosti průběhu odborné praxe žáků (pověřený pedagogický pracovník), v jejímž důsledku jsou průběžně přijímána případná opatření (viz výše).

Škola vyhodnocuje komplexní informace (příloha č. 10) z průběhu odborné praxe také dle informací učitelů odborné praxe (viz přílohy č. 1112). Na základě odpovědí a námětů zlepšuje zajištění praktického vyučování, tedy přijímá následná opatření. Informace z praxe škola vyhodnocuje pravidelně už asi 5 let. K vyhodnocení dochází vždy po každé souvislé praxi, ve školním roce 2017/2018 nově také ve čtvrtém ročníku při průběžné praxi po absolvování jednoho bloku, možnost vyjádřit se mají tedy žáci i sociální partneři. Informace jsou vyhodnocovány dle zprávy z praxe, dle připomínek jednotlivých pracovníků sociálních partnerů i samotných žáků a zástupců školy. Nejtěžší je získat reálný pohled, protože žáci jsou někdy velmi kritičtí, přísní k personálu a ne vždy vidí situaci objektivně. Mají-li žáci oprávněné připomínky k průběhu praxe, škola toto řeší se školním pracovištěm. Kritika průběhu praxe založená na relevantní argumentaci je rovněž součástí praktické maturitní zkoušky. K objektivnímu posouzení praxe slouží její koncipování (žák má vyrovnanou možnost pracovat s dospělým člověkem, dětským klientem a rovněž s handicapovaným). Dlouhodobé budování partnerských vztahů založené na totožných hodnotách vede k tomu, že pouze výjimečně škola v dalším školním roce neuskuteční odbornou praxi žáků na daném typu pracoviště.

Zprávy z praxe se postupně upravovaly a modifikovaly. Původní zprávy z praxe byly jednoduché, pouhé zaškrtávání možností. Dnešní podoba je částečně ovlivněna školními pracovišti, částečně se jedná o nutnost zpřesnit hodnocení žáků a nutnost více zapojit odborníky z praxe. Stávající podoba vyhovuje všem zúčastněným, na hodnocení se podílejí žáci, vyučující i pracovníci sociálních partnerů.

Současně vedení školy hodnotí spolupráci se sociálními partnery s ohledem na další spolupráci a pro koncepční práci školy. Škole se daří dlouhodobá spolupráce, nacházejí se také její nové formy. Na změnách v koncepci praktického vyučování se podílí řada faktorů, např. křesťanská orientace školy, tudíž dle požadavků zřizovatele preference církevních zařízení, společenská poptávka po větší možnosti uplatnění v dětských skupinách, zohlednění inkluze, respektování populační křivky (růst počtu seniorů, růst počtu mateřských škol), přibývání dětí s ADHD a s poruchami chování. Škola musí respektovat počet žáků (ve školním roce 2016/2017 celkem 14 žáků 4. ročníku, ve školním roce 2017/2018 však celkem 28 žáků 4. ročníku), tudíž je nutné navázat spolupráci s dalšími sociálními partnery.

Intenzivní spoluprací školy a pracovišť sociálních partnerů dochází k úzkému propojování teoretické a praktické výuky. Škola, a tedy i žáci jsou seznamováni s nejmodernějšími poznatky / inovativními přístupy v oblasti péče o klienty. Odborníci z praxe jsou přizváni k inovacím obsahu učiva školního vzdělávacího programu, uvádí konkrétní návrhy na zapracování inovací do jednotlivých vyučovacích předmětů (sociální péče, pečovatelství, obecná psychologie nebo vývojová psychologie). Škola tak reaguje na reálné potřeby trhu práce. Do výuky byl zařazen např. tzv. psychobiografický model péče prof. Erwina Böhma (viz příloha č. 13). Tento princip péče je jako jediný v České republice používán právě u jednoho ze sociálních partnerů školy. Tento systém vytváří předpoklad, že žáci jsou kvalitně teoreticky vybaveni před vstupem na pracoviště praktického vyučování dle reálných potřeb odborného terénu.

Sociální partneři zajišťují další vzdělávání pedagogických pracovníků v těchto inovativních poznatcích. Dochází tak k prohloubení odborných znalostí a pedagogických dovedností učitelů. Jejich další vzdělávání směřuje k udržení dobré kvality odborného vzdělávání žáků a ke zprostředkovávání funkčních vazeb na odborný terén.

Odborné společnosti

Škola byla několik let členem Asociace poskytovatelů sociálních služeb. Byla tedy maximálně informována o vzdělávacích akcích této organizace, které využívala. Ve školním roce 2016/2017 však členství ukončila, a to především z finančních důvodů. Škola není přímým poskytovatelem sociálních služeb, proto placení členských příspěvků vyhodnotila jako zbytečnou finanční zátěž. Vzdělávacích akcí se však účastní i nadále. V posledních školních letech se pedagogičtí pracovníci zúčastnili dalšího vzdělávání s touto tematikou: demence v České republice (konference s mezinárodní účastí), bazální stimulace (kongres s mezinárodní účastí), dlouhodobá péče v České republice, práce s klienty terénních a ambulantních služeb, syndrom vyhoření ve zdravotnických a sociálních službách. Současně škola odebírá odborný časopis této společnosti – Sociální služby.

Někteří pedagogičtí pracovníci jsou členy České asociace sester (především její pedagogické sekce). Vzdělávací akce této asociace patří k nejnavštěvovanějším ze strany učitelů odborných předmětů se zaměřením sociálním a zdravotnickým. V posledních školních letech se pedagogičtí pracovníci zúčastnili dalšího vzdělávání mj. s touto tematikou: ošetřování nemocných, paliativní a hospicová péče, výživa ve zdraví a nemoci, Alzheimerova choroba, problematika stomiků (postižení lidé, kteří mají dočasně nebo trvale vyvedený dutý orgán na povrch těla – tenké nebo tlusté střevo, močové cesty), komunikace s handicapovanými, komunitní péče, závislosti nebo etická témata v péči o nemocné.

Vysoké školy

Ve škole v rámci spolupráce s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy bylo připraveno další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti speciální pedagogiky (cílené vzdělávání pro školu, vybraní učitelé, 3 semestry). V důsledku změny ředitele školy bylo další vzdělávání pedagogů upraveno. Učitelé v rámci spolupráce školy s Pedagogickou fakultou nebo Edukačním a informačním centrem Boromeum absolvovali vzdělávání v oblasti odborné (např. problematika rizikového chování dětí a mládeže, integrace dítěte s poruchou autistického spektra) i pedagogickédidaktické (žák s problémovým chováním ve třídě, trénink paměti a efektivní učení, kreativita a její rozvoj – použití mentálních map ve výuce, jak porozumí současné české literatuře cizinci a handicapovaní žáci).

Spolupráce se zřizovatelem s ohledem na kvalitu vzdělávání je přínosná zejména v oblasti metodické a finanční. V metodické oblasti zřizovatel poskytuje výukový materiál pro pedagogické pracovníky i pro žáky. Ve škole působí tři sestry Kongregace jako vyučující (především odborné předměty). Zřizovatel poskytuje finanční prostředky také na pomůcky (specializované a nákladné pomůcky, s nimiž se žáci setkávají na pracovištích v rámci odborné praxe, např. pomocná zařízení lůžka, pomůcky k prevenci dekubitů, pomůcky k aplikaci tepla a chladu, pomůcky pro inkontinentní klienty, hudební nástroje, digitální výukový materiál). Zřizovatel pro žáky a učitele zajišťuje exkurze v duchovní nebo odborné oblasti.

Ke zkvalitňování činnosti školy přispívají zahraniční pobytové programy ve Velké Británii, Itálii nebo Rakousku pro učitele, ale především pro žáky (rozvoj jazykových a sociálních kompetencí žáků, navázání kontaktů v zahraničí, poznání komunitního životního stylu v zahraničí – mezigenerační vazby, tedy děti i senioři). Zahraniční programy jsou koncipovány také pro rozšíření poznání žáků v oblasti zdravotní a sociální péče (např. návštěva jiných škol Kongregace, poznávání a princip poskytování a placení zdravotních a sociálních služeb v dané zemi, návštěva nemocnic, téma zakladatelky první ošetřovatelské školy v Londýně).

Praxe pro druhý obor

Vzhledem ke skutečnosti, že ve škole jsou realizovány 2 obory vzdělání (Sociální činnost, Veřejnosprávní činnost) a v budově sídlí další dvě školy, všechny subjekty jsou dílčím způsobem propojeny. Žáci oboru Veřejnosprávní činnost mohou vykonávat odbornou praxi také na pracovištích oboru Sociální činnost, i když na jiné pracovní pozici (např. v ekonomickém úseku). Žáci se obvykle společně účastní mimoškolních podpůrných aktivit. Jednotliví vyučující často vyučují na všech třech školách. Studenti vyšší odborné školy jsou často absolventy jedné ze dvou středních odborných škol.

Škola sleduje uplatnění svých absolventů, avšak úplné informace nemá. Většina absolventů (asi 75 %) chce dál studovat a také se jim daří být přijati na vysokou školu (sociální pedagogika, speciální pedagogika, pedagogika volného času, sociální práce) nebo vyšší odbornou školu (zdravotnictví, pedagogické obory), avšak celé studium ukončí jen zhruba 10 % z nich. Žáci odcházející do praxe snadno najdou uplatnění. V řadě případů se sociální partneři školy poskytující odbornou praxi žákům, popř. ostatní pracoviště, stávají budoucími zaměstnavateli absolventů.

  • Škola má kvalitní systém spolupráce s profesními partnery, kvalitní hodnoticí nástroje a využívá a rozvíjí různé podoby partnerství.
  • Žáci jsou vzděláváni dle reálných potřeb trhu práce. Dochází k úzkému propojení teoretické a praktické výuky. Sociální partneři se podílejí na inovacích školního vzdělávacího programu, realizují také DVPP v oblasti inovativních poznatků.
  • Škola průběžně zdokonaluje své evaluační metody v oblasti realizace praktické výuky. Na základě svých zjištění přijímá opatření okamžitá i systémová.
  • Na pracovištích profesních partnerů žáci realizují praktické vyučování. Pověření zaměstnanci se podílejí na hodnocení žáků.
  • Škola buduje síť svých sociálních partnerů dlouhodobě. Vybírá takové partnery, s nimiž má společné vize a hodnotový systém. Partneři jsou ochotni akceptovat, že všichni žáci nemají vysokou studijní morálku (ne vždy splní, co mají, např. omluva z odborné praxe). Často se stávají budoucími zaměstnavateli absolventů školy.
  • Škola musí systematicky působit na žáky (odborná praxe je povinná součást obsahu vzdělávání/vyučovací předmět; nejedná se o volno). Žáci školy musí připravovat činnosti pro děti, seniory, handicapované. Přípravu činností musí konzultovat. Rovněž musí umět přijmout kritiku.
 

Příklad inspirativní praxe je přenositelný také na jiné odborné školy. Jedná se o kvalitní systém spolupráce s profesními partnery, kvalitní hodnoticí nástroje a využívání a rozvíjení různých podob partnerství. Absolventi jsou vzděláváni dle reálných potřeb trhu práce.

Při zpracování tohoto textu příkladu inspirativní praxe byly zaznamenány okolnosti, kde má škola příležitost ke změně, kde má možnost více se zaměřit na další zkvalitňování výchovně‑vzdělávací činnosti, popř. dále reagovat na současné legislativní požadavky.

Jedná se o vypracování portfolia (vyplývajícího z odborné praxe žáků v mateřské škole) žáky maturitního ročníku jako součásti hodnocení praktické zkoušky profilové části maturitní zkoušky. Z analýzy portfolií vyplývá (je doloženo rovněž rozhovory s učitelkami), že obsahují také popis vlastní činnosti žáka s dětmi v mateřské škole při řízených činnostech (např. vedení řízených činností, shrnutí vlastní práce s dětmi). S ohledem na profil absolventa školy a očekávané výstupy definované ve školním vzdělávacím programu se jeví jako žádoucí kazuistika v oblasti sociální interakce dětí (např. pozorování a porovnávání dětí mezi sebou, vzájemná interakce dětí, interakce dítěte s učitelkou, interakce učitelky s kolektivem dětí). Důraz by měl být kladen více na rozvoj sociálních dovedností dětí, zda jsou k nim vedeny v průběhu celého vzdělávacího bloku a také ve vazbě na profilaci mateřské školy (církevní). Žáci školy by měli omezit rozsah prováděných řízených činností (více odpovídá oboru vzdělání Předškolní pedagogika) a více se zaměřit na sociální dimenzi vlastní práce s dětmi. Jejich činnost by měla více směřovat ke spolupráci s učitelkou (spolupracovat s ní v sociálních aspektech – např. zda handicapované dítě neruší ostatní děti, ale také zda není vyčleněno z kolektivu a přirozeně se zapojuje do procesu učení).

Při realizaci portfolií či seminárních prací by měl být rovněž kladen větší důraz na formální náležitosti odborného textu (schází např. citace, uvádění zdrojů), zejména pokud jsou součástí hodnocení maturitní zkoušky žáků.

Škola má další prostor zkvalitňovat evaluaci praktického vyučování na pracovištích sociálních partnerů. Otázky pro rozhovory s pověřenými pracovníky jsou v některých případech formulovány jako uzavřené (s odpovědí ano/ne), což vytváří předpoklad, že řada odpovědí je krátkých, tudíž se snižuje jejich přínosnost. V rámci vyhodnocení dotazníkového šetření žáků 4. ročníku by k větší přehlednosti přispělo shrnutí kvantitativních výsledků do grafu, který by umožnil rychlé porovnání jednotlivých pracovišť i hodnocených aspektů.

Další zjištěná skutečnost má dopad do koncepční práce školy. Škola má vytvořeny předpoklady pro to, aby v rámci své vzdělávací činnosti dále reagovala na legislativní změny ve školství v souvislosti se zavedením inkluze a rozšířila svou vzdělávací nabídku o kvalifikaci asistent pedagoga.

Střední odborná škola sociální svaté Zdislavy je církevní školou (zřizovatelem je Česká provincie Kongregace Dcer Božské Lásky). Sídlí v atraktivní části centrální Prahy. Poskytuje vzdělání zakončené maturitní zkouškou v oboru Sociální činnost Veřejnosprávní činnost. Ve stejné budově sídlí ještě další dvě školy, a to Církevní střední zdravotnická škola Jana Pavla II. (zřizovatelem je Arcibiskupství pražské) a Vyšší odborná škola zdravotnická Suverénního řádu Maltézských rytířů (zřizovatelem je Suverénní řád Maltézských rytířů).

Vzdělávací nabídka reflektuje záměr zřizovatele vzrůstající společenskou potřebu kvalifikovaných pracovníků v sociálních službách. S ohledem na profil absolventa a směřování školy jsou žáci vzděláváni v oblastech, které vytvářejí hodnotový systém pro jejich budoucí uplatnění v profesním životě (např. křesťanská mravní norma, základy morální teologie – pravidla správného jednání, smysl života a lidské existence, služba církve nemocným, sociální etika – eutanazie, chudoba, duchovní péče o vybrané rizikové skupiny klientů se zaměřením např. na umírající a jejich rodiny). Žáci jsou podporováni v úctě k člověku, učí se solidaritě se slabšími a potřebnými, účastní se řady charitativních projektůdobrovolnické práce. Součástí vzdělávání je také pořádání aktivit s duchovní tematikou.

Uchazeči o studium musí splnit podmínky zdravotní způsobilosti. Dále je požadován motivační dopis v rozsahu jedné stránky formátu A4 napsaný vlastní rukou (posouzení předpokladu uchazeče k budoucí profesi, vyjádření jeho priorit, postojů, schopností, osobnostního založení). V rámci přijímacího řízení jsou uchazeči bodově zvýhodněni doložením dalších mimoškolních aktivit vztahujících se ke zvolenému oboru. Výsledky vzdělávání žáků korespondují s jejich studijními předpoklady. V souladu s profilací školy jsou žáci úspěšní v odborných soutěžích (např. psychologická olympiáda).

  • Hodnocení žáka/žákyně z předmětu Odborná praxe
  • Kritéria hodnocení praxe ze strany sociálního partnera
  • Zpráva z praxe
  • Portfolio žáka – Mateřská škola sv. Augustina
  • Seminární práce žáka – Domov svatého Karla Boromejského
  • Resumé – praktická maturitní zkouška
  • Záznam rozhovoru s učitelkami MŠ
  • Otázky k řízenému rozhovoru s personálem školních pracovišť
  • Dotazník pro žáky 4. ročníku oboru Sociální činnost ke zhodnocení odborné praxe
  • Vyhodnocení dotazníkového šetření žáků 4. ročníku oboru vzdělání Sociální činnost
  • Řízený rozhovor s učitelkami odborné praxe
  • Otázky k řízenému rozhovoru s učitelkami odborné praxe

Příklad inspirativní praxe v oblasti kritéria 1.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnery ve Střední odborné škole sociální svaté Zdislavy byl koncipován dle konkrétních podmínek školy. Jedná se tedy o střední odbornou školu (obor vzdělání Sociální činnost) církevního charakteru nacházející se v Praze. Toto jsou zásadní specifika určující její fungování. Příklad inspirativní praxe vznikl jako důsledek koncepčního řízení instituce. Škola se zaměřila na profil absolventa, potřeby terénu (reálného trhu práce), specifika daného kraje, zájmy zřizovatele nebo možnosti školy. V případě spolupráce se sociálními partnery je nezbytné, aby došlo k úzkému propojení teoretické a praktické výuky. Je potřeba volit takové sociální partnery, s nimiž škola sdílí společné vize a kteří poskytují záruku kvalitní praktické výuky. Oboustranná prospěšnost spolupráce je umocněna, pokud se sociální partneři podílejí na inovacích obsahu vzdělávání školního vzdělávacího programu, čímž dochází k zavádění nejmodernějších poznatků odborného terénu do výuky. Je žádoucí, aby škola byla vhodně vybavena názornými pomůckami (pokud se vedení školy daří získávat finanční prostředky na jejich modernizaci), které korespondují s reálnou praxí. Žáci jsou pak dobře teoreticky vybaveni pro vstup do praxe. Nadstandardní aktivity podporují další rozvoj odborných dovedností žáků. Rovněž je nezbytné kvalitní další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inovací daného oboru. Důležité je vhodné nastavení kontrolního systému školy, vyhodnocování zjištěných skutečností a přijímání opatření okamžitých i systémových.

Hodnocení žáka/žákyně v předmětu „Odborná praxe“
Kritéria hodnocení praxe ze strany sociálního partnera
Portfolio jednoho žáka
Ukázka seminární práce jednoho žáka
Resumè praktické maturitní zkoušky
Záznam z rozhovoru s učitelkou A. z MŠ – pracoviště praktické maturitní zkoušky, květen 2017
Otázky k řízenému rozhovoru s personálem školních pracovišť
Dotazník pro studenty 4. SČ ke zhodnocení odborné praxe v Hyperce
Vyhodnocení dotazníkového šetření žáků 4. ročníku
Řízený rozhovor s učitelkou odborné praxe na oboru sociální činnost – vyučuje v MŠ sv. Augustina
Otázky k řízenému rozhovoru s učitelkami odborné praxe na oboru sociální činnost
Psychobiografický model péče prof. Erwina Böhma
Zpráva z praxe

Autorka: Marie Pšenicová