Gramotnosti

  •  

Další gramotnosti

Historická

🎥 Videa

  • Historická gramotnost a kritické myšlení
    Přehrát video: istorická gramotnost a kritické myšlení
    Proč se děti učí tolik o pravěku a málo o moderních dějinách? Touto otázkou začíná díl podcastu Škola DIGI IN s učitelem Pavlem Žalským ze základní školy ve Vrchlabí, který představuje svůj inovativní přístup k výuce dějepisu. Žáci se neučí jen fakta, ale i kriticky přemýšlet o historii. Pavel Žalský využívá badatelské hodiny, vlastní hry, gamebooky, komiksy i prvky z počítačových her. Se žáky pracuje i pomocí QR kódů a tabletů, čímž je zapojuje do interaktivního učení.
    Délka: 30 min.

Matematická

🎥 Videa

  • Digitální gramotnost v matematice
    Přehrát video: Digitální gramotnost v matematice NPI
    Matematika přímo vybízí k využívání robotických pomůcek a algoritmizace při rozvoji digitální gramotnosti. Na webináři si představíme především praktické ukázky jejich využití na konkrétních tématech z aritmetiky i geometrie pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Předvedeme si možnosti některých robotických pomůcek nebo jejich simulátorů, které lze snadno začlenit do výuky.
    Délka: 1 hod.
  • Finanční gramotnost
    Přehrát video: Finanční gramotnost
    Pojďme se společně zamyslet nad některými otázkami, které souvisí s finanční gramotností (FG). Jaké je současné začlenění FG v RVP? Má rovnice FG = matematika to správné řešení? Stačí nám dobrá znalost procent, abychom byli finančně gramotní? Kdy přestává fungovat tzv. selský rozum? Webinář nabídne praktické ukázky vhodných úloh a činností vedoucích k posílení FG na 1. stupni ZŠ.
    Délka: 1,5 hod.
  • Jak deskové hry pomáhají trénovat algoritmické myšlení?
    Přehrát video: Jak deskové hry pomáhají trénovat algoritmické myšlení?
    Deskové hry ve výuce nejsou jen zpestření, ale nástroj pro rozvoj informatického myšlení i klíčových kompetencí. Zbyněk Filipi, didaktik informatiky pro střední školy ze Západočeské univerzity v Plzni, představuje konkrétní příklady her, které pomáhají učit algoritmizaci, práci s daty i kooperaci. Mluví také o podpoře začínajících učitelů, motivaci studentů pedagogických fakult i o tom, proč je pro učitele důležité sdílet inspiraci a spolupracovat napříč školami i předměty.
    Délka: 30 min.

📘 Publikace

  • Matematická gramotnost
    Cílem tohoto materiálu je nabídnout pro jednotlivá období vzdělávání výukové cíle, se kterými budou moci učitelé kontinuálně pracovat. Dobře formulované cíle umožní výuku účinně reflektovat a společně diskutovat její plánování. Metody i formy aktivního učení jsou zcela klíčové, přičemž je nutné volit adekvátní postupy s ohledem na zralost dítěte/žáka, jeho potřeby v oblasti podpůrných opatření a vycházet maximálně z jeho vlastní zkušenosti.
    Počet stran: 19
  • Slovní úlohy - metodický materiál pro učitele M a ČJ
    Cílem tohoto textu je představit význam slovních úloh a jejich zařazování do výuky matematiky z pohledu každodenní pedagogické praxe. Mnoho by se dalo říci o samotném pojmu slovní úloha. V literatuře nepanuje shoda v tom, co přesně se slovní úlohou rozumí, nakolik má mít slovní úloha aplikační charakter s přesahem do běžné zkušenosti žáka, nebo i do jiných předmětů nebo samotné matematiky.
    Počet stran: 143

Digitální

🎥 Videa

  • Rozvoj digitální gramotnosti ve výuce
    Přehrát video: Rozvoj digitální gramotnosti ve výuce NPI
    Cílem webináře je ukázat propojenost kurikulárního vymezení digitální kompetence (v RVP) a konkrétních možností rozvoje digitální gramotnosti ve výuce. Webinář představí základní koncept digitální gramotnosti, vazbu digitálních kompetencí na jednotlivé obory a možnosti, jak v těchto oborech, resp. předmětech jednotlivé kompetence rozvíjet.
    Délka: 1 hod.
  • Informatika a digitální kompetence
    Přehrát video: Informatika a digitální kompetence
    Jak připravit mladou generaci na technologické, sociální i environmentální výzvy? Daniela Růžičková představuje klíčové cíle chystaných revizí rámcových vzdělávacích programů a zdůrazňuje význam výuky digitálních kompetencí pro budoucnost škol i společnosti. Co se dozvíte? Proč je důležité, aby digitální kompetence zahrnovaly nejen technologické dovednosti, ale i schopnost hledat rovnováhu mezi digitálním a fyzickým světem.
    Délka: 15 min.

📘 Publikace

  • Digitální gramotnost
    Primárním cílem je poukázat nejen na to „co“ a „proč“ učit, ale především „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl v daném období maximálního rozvoje v digitální gramotnosti. Daná gramotnost se rozvíjí tím, že si děti a žáci uvědomují, že to, co se sami naučí, je jim užitečné v nejrůznějších životních situacích. Rozvoj gramotnosti založte na maximální podpoře samostatnosti dětí a žáků. Využívejte k tomu co nejvíce prvků formativního hodnocení.
    Počet stran: 14

Čtenářská

🎥 Videa

  • Škola a knihovna
    Přehrát video: Podcast: Škola a knihovna
    Způsobů, jak propojovat školu a knihovnu, tedy, jak dětem objevovat svět literatury a jak je vést ke čtení, je jistě mnoho. Eva Bělinová z Nová školy o.p.s. a knihovnice Petra Kobelová z obce Vrdy představují tříletý vzdělávací cyklus Učíme se příběhem, který stojí na spolupráci 2. stupně ZŠ a knihovny a kultivuje dětské čtenářství, konkrétně v oblasti naratologie – umění vyprávět příběh.
    Délka: 30 min.
  • Jak využít čtení ve výuce mluvnice na 1. stupni ZŠ
    Čtení a čtenářská gramotnost patří mezi nezbytné předpoklady k rozvíjení klíčových kompetencí, zejména kompetence k učení. Čtenářství pomáhá také osobnostnímu rozvoji a morálnímu (sebe)zdokonalování lidí. Rozvíjení čtenářské gramotnosti by mělo být jedním z hlavních cílů celého vzdělávacího procesu.
    Délka: 1,5 hod.
  • Jak propojit čtenářství s dalšími předměty
    Na webináři zazní: Jak můžeme pracovat se čtenářstvím napříč předměty prvního stupně? Dá se číst i v jiných předmětech než v češtině? Jak, aby to bylo smysluplné? Jaké čtenářské strategie nám mohou pomoct při výuce vlastivědy nebo přírodovědy? Jak a proč číst odborné texty a kde je hledat? Ukázali jsme si konkrétní metody jako je E-U-R, pětilístek, nebo práce s tabulkou a grafem. 
    Délka: 1,5 hod.
  • Čtenářská gramotnost jinde než v češtině
    Na webináři se dozvíte: Jak pracovat s metodami kritického myšlení v jiných než jazykových předmětech. I naučné předměty poskytují možnosti práce s čtenářskou gramotností, ať už využíváme učebnici nebo jiné připravené texty. Jak aplikovat metodu: V - CH - D (vím - chci vědět - dozvěděl jsem se). Jak trénovat skládankové učení, textovku s plakátem a další aktivity, které mohou dětem pomoci mimo jiné i na přijímacích zkouškách na SŠ.
    Délka: 1,5 hod.
  • Moderní čeština jako cizí jazyk
    Rodiče často narážejí na výrazy svých dětí, kterým zkrátka nerozumí. Zaměříme se na to, jak se vyvíjí český jazyk, jaký vztah je mezi moderní a tradiční podobou češtiny a co znamenají výrazy, jako například banger, cringe, fr, chábr nebo crush. Pomůžeme vám tak lépe porozumět jazyku svých dětí a vysvětlíme, odkud daná slova přejímají a jaký dopad mají na jejich komunikaci.
    Délka: 1 hod.

📘 Publikace

  • Příručky pro rozvoj čtenářské gramotnosti
    V příručkách pro učitele českého jazyka a pro učitele odborných předmětů se seznámíte s praktickými metodami i s modelem E-U-R, který efektivně pracuje s motivací žáků. Představíme vám také nástroj pro hodnocení úrovně čtenářských dovedností – mapu učebního pokroku.
    Počet stran: 60 a 48
  • Národní zpráva PISA 2022 Tvůrčí myšlení
    Doporučení pro školy:
    • Rozvíjet růstové myšlení u žáků i u učitelů, kteří významně přispívají k sebedůvěře a motivaci žáků
    • Uplatňovat moderní způsoby využívání digitálních technologií napříč vyučovacími předměty za účelem zvýšení motivace žáků a podpory rozvoje jejich schopností pro dnešní a budoucí digitální věk
    • Používat digitální technologie jako pracovní nástroj zejména při tvorbě audiovizuálních, grafických a multimediálních výstupů, při badatelských aktivitách s prvky simulací a modelování, při využívání umělé inteligence a tvorbě algoritmických postupů
  • Národní zpráva PISA 2022
    Doporučení pro školy:
    • Rozvíjet pozitivní nastavení žáků směrem k matematice propojováním látky s každodenním životem
    • Zařazovat do výuky gradovadé úlohy
    • Brát v úvahu socioekonomický status žáků
    • Posilovat úlohu školních poradenských pracovišť
    • Rozvoj nadaných žáků
    • Podporovat zdravé školní klima
    • Rozvíjet čtenářskou gramotnost
  • Čtenářská gramotnost na základních a středních školách ve školním roce 2022/2023
    Doporučení pro školy:
    • Podporovat čtenářskou gramotnost žáků
    • Využívat různé čtenářské postupy
    • Podporovat rozvoj učitelů v oblasti čtenářské gramotnosti
  • Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024
  • PISA 2022 Finanční gramotnost
    Doporučení pro školy:
    • Podporovat partnerství škol s organizacemi zabývajícími se finanční gramotností
    • Využívat finanční gramotnost napříč předměty
    • Sdílet příklady dobré praxe
    • Využívat příklady z reálného života
    • Soustředit se na žáky z rodin s nízkým socioekonomickým statusem
  • Finanční gramotnost žáků základních škol a výuka finanční gramotnosti na SŠ
    Doporučení pro školy:
    • Posilovat aktivity zahrnující zprostředkování autentických informací od externích finančních institucí
    • Zaměřit pozornost na žáky s nízkým socioekonomickým statusem s cílem vytvářet a posilovat u nich povědomí o bezpečném a zodpovědném nakládání s finančními prostředky.
  • Přírodovědná gramotnost a přírodovědné vzdělávání na ZŠ a SŠ
    Doporučení pro školy:
    • Systematicky utvářet podmínky pro efektivní zařazování situací aktivního učení v přírodovědném vzdělávání a pro posilování předmětové integrace
    • Zařazovat praktické příklady s důrazem na užitečnost pro život žáků
  • Mezinárodní šetření PIRLS 2021
    Doporučení pro školy:
    • Přistupovat k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků jako k základnímu předpokladu rozvoje oborových gramotností a celoživotního učení
    • Plánovat a reflektovat další pedagogický rozvoj učitelů v oblasti čtenářské gramotnosti
    • Podporovat začlenění výuky čtenářských dovedností v digitálním prostředí
    • Přijímat vhodná opatření pro snižování míry zaostávání žáků s velmi nízkou úrovní čtenářské gramotnosti
  • Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník
    Doporučení pro školy:
    • Podporovat kooperativní formy práce žáků
    • Zařazovat do výuky gradované úlohy
    • Podporovat badatelské aktivity
    • Zohledňovat odlišné rodinné zázemí žáků
  • Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník
    Doporučení pro školy:
    • Zaměřit se na budování dobrých vztahů mezi žáky a učiteli
    • Zařazovat do výuky gradované úlohy vycházející z každodenního života
    • Klást důraz na badatelské aktivit
    • Podporovat další vzdělávání učitelů matematiky a přírodovědných předmětů
  • Národní zpráva ICILS 2023
    Doporučení pro školy:
    • S ohledem na dynamický vývoj v této oblasti zesílit podporu učitelům pro práci s digitálními technologiemi a poskytovat jim zejména pedagogickou podporu k efektivnímu využívání digitálních technologií ve výuce a učení
    • Podpora digitálního vzdělávání ve školách by měla být úzce propojena s výukou zaměřenou na fyzické a du ševní zdraví, well-being, rozvoj socio-emočních dovedností a osobnostní růst. To zahrnuje témata jako prevence kyberšikany, vyvážené trávení času před obrazovkou a mimo ni, učení sebekontrole a  další klíčové dovednosti pro zdravý život v digitálním světě
  • Přírodovědná gramotnost a přírodovědné vzdělávání na ZŠ a SŠ
    Doporučení pro školy:
    • Provázat jednotlivé přírodovědní vědy, matematiku a technologie
  • Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS 2015 (upr. 2019)
  • Čtenářství ve 21. století
    Doporučení pro školy:
    • Posilovat koncepční přístup k rozvoji čtenářských dovedností
    • Vytvářet dílny čtení
    • Podporovat mediální výchovu – práci s informacemi
    • Přijímat vhodná opatření pro snižování míry zaostávání žáků
  • Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ
    Doporučení pro školy:
    • Uplatňovat systematický (strategický) přístup k rozvíjení digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků
    • Vytvářet plány profesního rozvoje učitelů v oblasti digitálních kompetencí
    • Rozvíjet digitální kompetence žáků napříč vzdělávacími obory
    • Ve spolupráci se zřizovatelem, zákonnými zástupci (školskými radami) a dalšími aktéry usilovat o nalezení hranice využívání osobních digitálních zařízení žáků
  • TIMSS: Inspirace pro rozvoj dovedností – úlohy z matematiky a přírodovědy
  • PISA: Inspirace pro rozvoj gramotností – úlohy ze čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti
  • PIRLS 2021: Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností

Gramotnosti.png

Návrat na Mapu aktivit školy.