Podoba výuky a vzdělávací prostředí pro předškolní vzdělávání
Aktivní škola
📰 Články
-
| Nadace – Aktivní ČESKO |
|
Výstupem z konference je společná výzva Call to Action, upozorňuje na pohyb jako prevenci a jeho význam pro psychické a fyzické zdraví člověka. Ocenění nadačního fondu Aktivní ČESKO za významný počin roku získala na konferenci Meziresortní pracovní skupina pro rozvoj pohybových aktivit jako poradní orgán Ministerstva zdravotnictví ČR. Aktivní škola by tak měla zahrnovat pohybové aktivity nejen v rámci hodin tělesné výchovy, ale i ve formě aktivních přestávek, aktivní mobility i zařazení pohybových aktivit do výuky ostatních předmětů.
Délka 10 min.
|
-
| Stezka Českem pro školy MŠMT ČR |
|
Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí.
Délka 10 min.
|
📘 Publikace
-
| Plán podpory pohybu dětí žáků a studentů 2024-2028 MŠMT |
|
Trend životního stylu v posledních letech ukazuje na významný pokles přirozených pohybových aktivit a s tím související významný nárůst zdravotních obtíží a nemocí spojených s nedostatkem pohybu, jakými jsou např. obezita, diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak, bolesti zad, ale i komplikace v oblasti duševního zdraví. Velmi silně se tato situace týká také dětí a mladých lidí, u nichž byl navíc v důsledku nedávného období pandemie nemoci covid-19 a s ní souvisejících opatření dlouhodobě nedostatečný rozsah pohybových aktivit ještě více omezen.
Počet stran: 38
|
Vzdělávání dětí s OMJ
🎥 Videa
-
| Podpora dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ – 1. část |
|
Metodická podpora pro pedagogy MŠ v souvislosti s novelizací vyhlášky 14/2005 Sb., o PV a úpravou RVP PV (Doplněním RVP PV kapitoly 8.4: Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí češtiny (a odlišného kulturního prostředí), která zavádí systémovou podpory dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka. Ukazuje, co je pro učitele důležité vědět dříve, než dítě nastoupí do MŠ a na co je potřeba myslet při přípravách na příchod dítěte. Ukazuje též příklady běžných situací, které při práci s kolektivem, kde jsou též děti s OMJ vznikají.
Délka: 1 hod.
|
-
| Podpora dětí s odlišným jazykem v MŠ – 2. část |
|
Webinář vznikl jako metodická podpora pro pedagogy MŠ v souvislosti se novelizací vyhlášky 14/2005 Sb., o PV a úpravou RVP PV (Doplněním RVP PV kapitoly 8.4: Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí češtiny (a odlišného kulturního prostředí), která zavádí systémovou podpory dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka. Druhá část webináře se věnuje více do hloubky přímo jazykové podpoře v MŠ a češtině jako druhému jazyku.
Délka: 1 hod.
|
-
| Začlenění ukrajinských dětí do škol | Partnerství MŠMT a UNICEF |
|
Video se zaměřuje na význam začlenění ukrajinských uprchlických dětí do tříd s českými vrstevníky a na roli programů vytvořených v rámci partnerství MŠMT ČR a UNICEF na podporu jejich integrace do českého školního systému. Ukazuje význam inkluzivního prostředí a klíčových programů, které ho podporují, a zdůrazňuje dopad těchto iniciativ na žáky a žákyně, vyučující a komunity.
Délka: 10 min.
|
📰 Články
-
| Metodický materiál pro výuku dětí s odlišným mateřským jazykem |
|
V českých mateřských, základních a středních školách se vzdělává více než 100 000 dětí cizinců (přes 5 % všech žáků), jejichž rodným jazykem není čeština. Mnohé z těchto dětí přišly s rodiči do Česka až během svého školního vzdělávání. Témata: nový žák s odlišným rodným jazykem ve třídě, kde najít materiály a metodiky do výuky, kde najít kurikulum pro češtinu jako druhý jazyk.
Délka vložených videí 30 min.
|
Vzdělávání nadaných dětí
📰 Články
-
| Nadané dítě v útlém věku |
|
Rozumově nadané děti mohou mít jisté společné projevy chování, které souvisí s jejich rozvinutými rozumovými schopnostmi. Je řada nadprůměrně nadaných dětí, jejichž schopnosti nejsou rovnoměrně rozloženy či rozvinuty, a tomu odpovídají i jejich typické projevy chování, které také nesou nádech určité nerovnoměrnosti a kolísavosti. Jsou však i nadané děti, které je téměř nemožné identifikovat pouze na základě pozorovatelného chování, protože jejich skutečné schopnosti bývají maskovány a kompenzovány zmíněným více či méně závažným handicapem.
Počet stran: 2
|
-
| Dítě a nadání |
|
Mýty a předsudky o nadaných dětech: Dítě s nadáním se dokáže uplatnit samo; bez pomoci a podpory si vystačí samo, nepotřebuje ostatní; je úspěšné ve všem, pokud ne, není nadané; musí být hodnoceno přísněji než ostatní děti; nemá žádné problémy; rádo chodí do školy, rádo se učí; je poslušné, spořádané a umí se chovat; je oblíbené u učitelů, učitelé s ním rádi pracují.
Počet stran: 2
|
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
🎥 Videa
-
| Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole |
|
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami vyžadují individuální přístup už v mateřské škole. Jednou z takových školek je i olomoucká MŠ Zeyerova. Učitelka a speciální pedagožka Vladimíra Tomíková a ředitelka MŠ Zeyerova v Olomouci Eva Kroutilová v podcastu hovoří o tom, jak vzdělávání těchto dětí probíhá v každodenní praxi, jak důležitou roli hraje asistent pedagoga, a také o komunikaci s rodiči.
(podcast) Délka: 1 hod.
|
-
| Dítě s poruchami řeči v mateřské škole |
|
O vývoji dětské řeči, jeho podpoře, obtížích a logopedické péči. Narušený vývoj řeči, vývojová jazyková porucha, specifický narušený vývoj řeči – vývojová dysfázie, symptomatický narušený vývoj řeči (na základě jiného postihnutí), narušení všech rovin řeči (gramatika, sémantika, pragmatika, porozumění řeči).
Délka: 1,5 hod.
|
📰 Články
-
| Individuální vzdělávací plán v MŠ |
|
Individuální vzdělávací plán (IVP) je samostatné podpůrné opatření, které konkretizuje vzdělávání dítěte nebo žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Popisuje, jak budou uplatňována další podpůrná opatření a jak se navzájem doplňují. IVP se zpracovává od 2. stupně podpůrných opatření, a to na základě doporučení ŠPZ a se souhlasem zákonného zástupce dítěte nebo zletilého žáka. MŠ tedy nezpracovává IVP všem dětem s druhým a vyšším stupněm podpůrných opatření, ale pouze těm, kterým toto opatření stanovilo ŠPZ.
Délka 10 min.
|
-
| Vzdělávání MŠ |
|
Předškolní vzdělávání je určeno všem dětem od věku tří let, děti s poruchou autistického spektra nevyjímaje. Pro děti, které v konkrétním kalendářním roce do 31. srpna dosáhnou věku pěti let, je od 1. září toho konkrétního roku zavedeno povinné předškolní vzdělávání. Pokud ještě dítě do mateřské školy nedochází, musí ho zákonný zástupce přihlásit ve spádové nebo jím vybrané mateřské škole v termínu zápisu. Povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením.
Délka 10 min.
|
Individualizace vzdělávání
🎥 Videa
-
| Jak se připravit na distanční vzdělávání v mateřské škole? |
|
Online video přináší odpovědi na několik zásadních otázek, které si pokládají ředitelé a učitelé v mateřských školách. Představujeme hlavní atributy distančního vzdělávání předškolních dětí, ve kterých propojujeme povinnosti školy s principy předškolního vzdělávání tak, aby pedagogové věděli, jak mohou zabezpečit distanční vzdělávání, a přitom být oporou dětem a jejich rodinám v nelehké situaci.
Délka: 5 min.
|
-
| Kvalitní a dostupné předškolní vzdělávání |
|
Video je součástí online prostředí „Průvodce strategickým a akčním plánováním“. Ten má za cíl usnadnit tvorbu strategie všem aktérům plánování, zejména vedení škol/školských zařízení, tvůrcům DZ, pracovníkům RT IDZ, RT MAP, magistrátů a dalších zřizovatelů. K tomu poskytuje důležité a potřebné informace a provádí cyklem celého procesu strategického a akčního plánování.
Délka: 30 min.
|
-
| Pedagogická diagnostika v mateřské škole |
|
Problematice pedagogické diagnostiky v mateřské škole je věnována metodická příručka, která vznikla s podporou Národního kabinetu pro předškolní a prvostupňové vzdělávání. Pedagogické diagnostikování je nekonečný proces pozorování činnosti dítěte, nastavování a vyhodnocování vzdělávacích cílů, přípravy vzdělávací nabídky a opětovného pozorování dítěte při práci. Existuje mnoho nástrojů pedagogické diagnostiky. Cílem této příručky je ukázat učitelům cestu efektivního využití zvoleného nástroje pro podporu celkového rozvoje každého dítěte.
Délka: 1 hod.
|
-
| Práce s diagnostickým portfoliem v předškolním vzdělávání |
|
Diagnostické portfolio je klíčovým nástrojem pro sledování individuálního rozvoje dětí v mateřských školách. Pomáhá pedagogům plánovat vzdělávací aktivity na míru, podporuje systematické hodnocení dovedností a usnadňuje komunikaci s rodiči. Jak s portfoliem efektivně pracovat, aby bylo skutečně přínosné pro dítě, učitele i rodiče? Webinář nabízí konkrétní příklady práce s diagnostickým portfoliem v předškolním vzdělávání a tipy, jak ho systematicky využívat v souladu s požadavky RVP PV.
Délka: 1 hod.
|
-
| Vzdělávací strategie v předškolním vzdělávání |
|
Webinář se zaměřuje na vzdělávací strategie v PV. Nabízí pedagogům, ředitelům MŠ a dalším odborníkům základní vhled do jejich pojetí v novém RVP PV. Ve webináři se hovoří o spontánních činnostech a hře, která tvoří významnou součást denního programu dětí v MŠ. Dále budou představeny vzdělávací činnosti, které připravuje učitel. Zaměříme se zejména na činnosti nepřímo řízené, v nichž učitel dává dítěti možnost výběru z rozmanité nabídky.
Délka: 1 hod.
|
-
| Alternativní a inovativní mateřské a základní školy |
|
Webinář seznamuje se základními principy alternativních a inovativních škol. Vymezuje základní pojmy, představuje společné rysy alternativních škol, poukazuje na rozdíly mezi tradičním a alternativním pojetím vzdělávání. Představeny jsou jednotlivé typy alternativních a inovativních mateřských a základních škol (např. Montessori pedagogika, Waldorfská pedagogika, Intuitivní pedagogika, Lesní mateřské školy, vzdělávací program Začít Spolu, koncept Unschooling aj.) a jejich základní východiska a principy.
Délka: 1,5 hod.
|
-
| Vzdělávací modul pro MŠ: Svět barev |
|
Svět barev je vzdělávací program po mateřské školy. V něm se děti naučí nebo prohloubí znalosti o barvách, jak při hledání té správné barvy nebo při poslechu známých písniček. Součástí programu je také malé kouzlení s mícháním barev.
Délka: 10 min.
|
📰 Články
-
| Předškolní a prvostupňové vzdělávání pedagogické diagnostikování |
|
Cílem pedagogického diagnostikování v mateřské škole je posouzení vývoje a potřeb dítěte a zkvalitnění vzdělávacího procesu. Diagnostické zjištění je pak podkladem pro stanovení cílené vzdělávací nabídky, průběžné vyhodnocování podmínek a průběhu vzdělávacího procesu tak, aby každé dítě mohlo zažít pocit úspěchu a sounáležitosti a aby docházelo k vyrovnanému rozvoji celé jeho osobnosti. Promyšlený a vhodně používaný systém pedagogického diagnostikování respektuje a naplňuje princip individualizace.
Délka: 30 min.
|
-
| S dětmi za přírodou |
|
Probouzejme v dětech lásku a respekt k přírodě, chuť aktivně se podílet na zachování a obnově přírodního bohatství. V předškolním věku je třeba především podporovat zájem dětí o zkoumání a objevování okolního světa, rozvoj pozitivního vztahu k přírodě a osvojování slovní zásoby potřebné k popisování a objasňování přírodních jevů.
Počet stran: 2.
|
📘 Publikace
-
| Předškolní vzdělávání orientované na dítě |
|
Tato kniha je průvodcem, který nabízí cesty, jak vytvořit program a prostředí třídy podle principů Step by Step. Přístup Step by Step staví děti a jejich rodiny do centra dění, používá demokratické procesy a postupy a opírá se o důkazy kvalitní pedagogické praxe, která podporuje vývoj předškolních dětí a jejich vzdělávání. Kniha také představuje osvědčené postupy vyvinuté jinými známými programy zaměřenými na vzdělávání dětí předškolního věku.
Počet stran: 200
|
-
| Metodická příručka - Pedagogická diagnostika v mateřské škole |
|
První dvě kapitoly příručky popisují zákonné požadavky na diagnostickou činnost učitelů mateřských škol a vysvětlují její souvislost s individualizací předškolního vzdělávání. Třetí kapitola přináší cíle pedagogické diagnostiky. Následuje klíčová čtvrtá kapitola, která seznamuje čtenáře se statickým a dynamickým typem diagnostiky, na niž navazuje pátá kapitola věnovaná oblastem diagnostiky.
Počet stran: 33
|
-
| Individualizace v práci učitelky mateřské školy |
|
Strategií vedoucích k individualizaci je samozřejmě celá škála. Cílem této příručky je nabídnout vám některé náměty, které vám pomohou na cestu individualizace vykročit. Není záměrem prezentovat ucelené spektrum metodických postupů, ale podělit se o některé zkušenosti s individualizací ze školek zapojených do projektu Inkluzivním vzděláváním k autenticitě prostředí MŠ.
Počet stran: 68
|
-
| Pedagogické diagnostikování v mateřské škole s příklady inspirativní praxe |
|
Příručka obsahuje praktické komentáře a příklady inspirativní praxe jednotlivých fází pedagogického diagnostikování, rozmanité metody sběru dat i další souvislosti s pedagogickým diagnostikováním v mateřské škole. Příklady inspirativní praxe jsou kromě komentářů podpořeny krátkými videoukázkami z praxe mateřských škol, které se mohou stát inspirací pro začínající i zkušené učitele.
Počet stran: 46
|
-
| Jak vést portfolio s dětmi v MŠ |
|
Chceme-li se zamýšlet nad zavedením portfolia v MŠ, pak bychom měli dobře porozumět tomuto pojmu a pochopit jeho význam. Portfolio můžeme také definovat jako uspořádaný soubor prací žáka shromážděný za určité období, který poskytuje informaci o pracovních výsledcích žáka, průběhu učení a jeho vývoji za účelem jeho dalšího rozvoje. Informace slouží dítěti, rodičům a učitelům. Jde o určitý typ archivace produktů dítěte za stanoveným účelem, který do jisté míry určuje jeho obsah, rozsah a práci s ním.
Počet stran: 27
|
-
| E-book Rozvoj kognitivního potenciálu |
|
Cílem projektu bylo přispět ke zkvalitnění předškolního vzdělávání prostřednictvím komplexního přístupu k podpoře kognitivního rozvoje dětí. Projekt se zaměřoval na všechny děti předškolního věku, se zvláštním důrazem na ty, které mohou být ohroženy opožděným vývojem kognitivních schopností. Výstupem projektu je soubor volně dostupných vzdělávacích materiálů a online nástrojů, které podporují rozvoj kognitivních dovedností dětí.
Počet stran: 14
|
-
| Metodika 17 cílů rozvoje pro MŠ |
|
Proč začleňovat globální témata do výuky již v mateřské škole? Současný svět je čím dál rychlejší, provázanější, komplikovanější a orientovat se v něm je stále složitější. Díky začleňování globálních souvislostí do výuky se žáci mohou s globálními tématy seznámit již v útlém věku a lépe tak porozumět okolnímu světu. Cílem je zprostředkovat důležitá témata i těm nejmenším. V publikaci jsou globální témata prezentována formou pohádek, her a obrázků.
Počet stran: 161
|
-
| Wellbeing dětí v MŠ |
|
Jak lze rozvíjet sociální a emoční oblast pomocí programu Dobrý začátek, který si klade za cíl přispět k duševnímu zdraví dětí i dospělých. Po vytyčení základního pojmu wellbeing si ukážeme na konkrétních příkladech, jak tato metodika v mateřské škole Dobré praxe v MŠ Dobroměřice naplňuje principy socio-emočního učení v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky. Nastíníme, jak metodika Dobrý začátek učí předcházet konfliktům v mateřské škole.
Počet stran: 4
|
|
|

|