Úspěšná spolupráce školy s firmami – cesta ke kvalitním absolventům školy

Střední škola průmyslová a umělecká, Opava, příspěvková organizace poskytuje střední vzdělání s maturitní zkouškou denní formou vzdělávání v technických a uměleckých oborech. Zřizovatelem je Moravskoslezský kraj.

Příklad inspirativní praxe se v oblasti kritéria 1.5 soustředí na spolupráci školy s vnějšími partnery. Škola dle zjištění ČŠI věnuje velkou pozornost své prezentaci směrem k žákům základních škol a jejich rodičům v průběhu dnů otevřených dveří, na studijním veletrhu středních škol, na svých webových stránkách, v regionálním tisku apod., kde mimo jiné informuje o své vzdělávací nabídce. Standardními partnery školy jsou zákonní zástupci žáků, školská rada, zřizovatel a školská poradenská zařízení, se všemi je spolupráce na velmi dobré úrovni. Škola pokračuje v naplňování smlouvy o spolupráci se sdružením významných strojírenských firem – „Sdružením důlních a strojírenských technologií“. Zájem o spolupráci se školou mají i menší firmy.

Škola si pro spolupráci přednostně vybírá spolehlivé firmy, takové, které se žákům na praxi opravdu věnují a dobře se o ně odborně starají. Úspěšná spolupráce je pak nejen ta, kde se žákům na odborných praxích věnují, ale i ta, která má snahu materiálně škole pomáhat. Zpětnou vazbu o neproduktivních odborných praxích zjišťuje škola pohovorem se žáky a také anonymními dotazníky. Příklad inspirativní je zpracován s důrazem na obor vzdělání 23-41-M/01 Strojírenství, jenž dominuje ve vzdělávací nabídce školy.

Pro potřeby našeho příkladu inspirativní budou stěžejní níže uvedené popisy kritéria 1.5:

  1. škola aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s profesními a sociálními partnery (zejména významnými podniky, vysokými školami),
  2. škola cíleně a oboustranně spolupracuje s relevantními partnery zajišťujícími rozvoj odborných kompetencí žáků, především zajišťujícími praktickou výuku žáků,
  3. škola aktivně rozvíjí spolupráci s relevantními odbornými pracovišti a pracovišti budoucího uplatnění žáků.

Úspěšná spolupráce školy s firmami – cesta ke kvalitní škole“ je i cestou ke kvalitním absolventům školy. Jednak škola průběžně proškoluje vyučující odborných technických předmětů ve firmách, kde získají přehled o aktuálních moderních technologiích používaných dnes ve firmách, tyto informace, nové zkušenosti a znalosti pak předávají svým žákům; jednak odborníci z firem přicházejí školit učitele odborných předmětů, a ti zase předávají znalosti a zkušenosti žákům (například školení k novému značení kovových materiálů či moderní metody svařování).

Vzdělávací nabídka školy naplňuje soulad rozvoje vzdělávání se zájmy občanů města a kraje s potřebami trhu práce, především pokud jde o obor Strojírenství.

Pro naplnění kritéria a dosažení úrovně příkladu inspirativní praxe je žádoucí připravit následující předpoklady:

  1. Dohoda o spolupráci škol s firmami
  2. Přijímání žáků ke studiu
  3. Pro dosažení příkladu inspirativní praxe je nutné zajistit, aby průběh vzdělávání byl alespoň na úrovni, kterou škola dosáhla při posledním hodnocení ČŠI v listopadu 2016
  4. Výsledky vzdělávání žáků technických oborů jsou kvalitní a jen výjimečně končí studium z prospěchových důvodů

Z výše uvedeného vyplývá, že jak podmínky a průběh vzdělávání, tak i výsledky vzdělávání naplňují kritérium 1.5. Škola aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s profesními a sociálními partnery, cíleně a oboustranně spolupracuje s relevantními partnery zajišťujícími rozvoj odborných kompetencí žáků, především zajišťujícími praktickou výuku žáků a aktivně rozvíjí spolupráci s relevantními odbornými pracovišti a pracovišti budoucího uplatnění žáků.

Předpoklady dosažení úrovně příkladu inspirativní praxe:

Ředitel školy na začátku školního roku 2014/2015 dohodl se zástupci 23 opavských strojírenských firem (viz  příloha č. 1) oboustrannou neformální spolupráci v rámci programu „Naše škola“, která se začala naplňovat v nadcházejícím období. Později přibyly i další firmy.

Ředitel školy Ing. Vítězslav Doleží se po svém jmenování do funkce ředitele školy a následném setkání s členem školské rady školy Ing. Pavlem Juříčkem, Ph.D. rozhodl pro svolání pracovní schůzky s představiteli významných strojírenských firem opavského regionu. Na první schůzce (září 2014) byly dohodnuty priority vývoje školy. Jedním z hlavních cílů bylo dosažení vyššího počtu absolventů technických oborů školy (potřeba techniků do firem v opavském regionu). Dalším úkolem bylo zvýšit odborné kompetence žáků, učit je moderním technologiím a zlepšit dovednosti učitelů odborných předmětů. Škola může pomoci s výukou techniků z firem v odborné angličtině pro strojaře; studijní materiály i vyškolené učitele angličtiny má škola již z předcházejícího projektu. Veškeré závěry schůzky vyústily do dokumentu – programu „Naše škola“. Na následující schůzce (prosinec 2014), která se konala za účasti zástupců odboru školství zřizovatele školy, byly synchronizovány záměry do budoucna a povoleno otevření druhé třídy oboru Strojírenství.

Úspěch všech jednání byl podpořen osobností ředitele, který je absolventem školy a má zkušenosti i jako technik některých z firem. Se zástupci firem je ředitel školy v pravidelném kontaktu, individuální schůzky probíhají vždy na jaře před důležitými soutěžemi pro základní školy (např. soutěž „Prezentace 2018“, „Merkur 2018“), firmy pomáhají s hmotným zajištěním soutěží probíhajících na škole, další schůzky pak probíhají před Vánocemi, kdy se bilancuje uplynulý rok, praxe a další témata.

Cílem vytvoření programu „Naše škola“ bylo:

  • zvýšit úroveň vzdělávání žáků technických oborů školy,
  • zvyšování technické odbornosti pedagogických pracovníků školy,
  • propagací školy v následujícím období docílit, aby zájem o studium na škole byl natolik veliký, že zřizovatel – Moravskoslezský kraj – povolí otevření dvou strojírenských tříd v ročníku,
  • pomoc spřátelených firem škole po hmotné stránce.
Byly dohodnuty následující úkoly/výzvy na straně školy:
  • Odborní pedagogičtí pracovníci školy oboru Strojírenství budou prohlubovat své odborné znalosti v oboru ve spřátelených firmách celkem 2 týdny za školní rok. První týden stráví v jedné firmě a druhý týden v jiné firmě. Pedagogové si vyberou svou oblast, ve které se chtějí vzdělávat. S firmami se pak dohodnou na možnostech realizace stáží.
  • Zástupci firem představí svou firmu při tzv. náborovém dni (viz  příloha č. 3), kde sdělí požadavky na absolventy školy, obory, počty přijímaných absolventů, požadované vzdělání atd. v prostorách školy v týdnu před vánočními prázdninami s účastí žáků třetího a čtvrtého ročníku oboru Strojírenství.
  • Odborná praxe žáků třetího ročníku oboru Strojírenství se bude konat ve spřátelených strojírenských firmách formou neproduktivní odborné praxe v délce jednoho měsíce vždy v květnu příslušného školního roku, o žáky se bude starat konzultant (případně konzultanti) z příslušné firmy. Konzultantem závěrečné práce žáka je obvykle zaměstnanec firmy, technik, který se žákovi nejvíce věnuje. Během této praxe si žák po dohodě s budoucím konzultantem vybere téma závěrečné práce a na tom pak v dalším ročníku pracuje, při jeho realizaci svůj postup projednává právě ve spolupráci s konzultantem firmy, který je přizván i k obhajobě závěrečné práce (viz příloha č. 3) a podílí se též na hodnocení této závěrečné práce. Konzultant firmy nemusí mít žádné pedagogické vzdělání, je to technik. Ne vždy si žák najde ve firmě téma pro závěrečnou práci, a tím i konzultanta, pak mu téma závěrečné práce určí vyučující daného předmětu, který je pak také jeho konzultantem.
  • Výstupem odborné praxe bude deník praxe podepsaný konzultantem firmy.
  • Na odborné praxi si žák zvolí téma pro závěrečnou práci, tu bude realizovat pro příslušnou firmu, ve které koná odbornou praxi.
  • Závěrečnou práci žák zpracovává ve čtvrtém ročníku v předmětu Konstruování počítačem (CAD), a to od září do listopadu příslušného školního roku ve dvou vyučovacích hodinách týdně.
  • Žák obhajuje závěrečnou práci před komisí (členem je i konzultant žáka z příslušné firmy) a publikem v aule školy, termín obhajob je znám již na začátku září příslušného školního roku.
  • Vyučující vede metodicky žáka v předmětu Konstruování počítačem (CAD) ve čtvrtém ročníku.
  • Žák spolupracuje na své závěrečné práci s přiděleným konzultantem firmy.
  • Závěrečná známka z předmětu se skládá ze tří částí – obhajoby před publikem, z technického provedení (hodnotí vyučující předmětu), třetí část známky je hodnocení konzultantem příslušné firmy.
  • Nabídky pracovních příležitostí spřátelených firem i nabídky krátkodobých brigád pro žáky školy i absolventy se budou pravidelně vystavovat na webových stránkách školy v sekci „Nabídky zaměstnání“ (http://www.sspu-opava.cz/zamestnani).
Byly dohodnuty následující úkoly/výzvy na straně firem:
 
  • Firmy dle svých možností zajistí každoročně neproduktivní odbornou praxi pro 30 žáků třetího ročníku studia oboru Strojírenství. Praxe trvá jeden měsíc, koná se vždy v květnu příslušného školního roku, výstupem je deník praxe podepsaný konzultantem příslušné firmy.
  • Konzultant příslušné firmy zajistí vhodné téma pro závěrečnou práci žáka ve čtvrtém ročníku studia, zajistí konzultace závěrečné práce a na závěr práci oznámkuje. Závěrečnou práci žák zpracovává v předmětu Konstruování počítačem (CAD), a to od září do listopadu příslušného školního roku při dvou vyučovacích hodinách týdně.
  • Konzultant z příslušné firmy je i členem komise při obhajobách závěrečných prací žáků v aule školy před Vánocemi příslušného školního roku, termín obhajob je znám již na začátku září příslušného školního roku.
  • Firmy se účastní náborového dne školypřednášky o potřebách firmy (např. požadavky na absolventy školy, obory, počty přijímaných absolventů, požadované vzdělání) v týdnu před vánočními prázdninami v aule školy.
  • Manažeři firem seznámí žáky školy s trhem práce, složitostmi dnešního obchodního prostředí, strategiemi firmy. Přednášky proběhnou ve škole dle zájmu firem.
  • Firmy pomohou s prezentací školy na veřejnosti.
  • Firmy se budou podílet na propagaci školy formou věcných odměn, např. na dnech otevřených dveří, při konání soutěží pro žáky základních škol (skládání výrobků ze stavebnice Merkur), žákovské lize (soutěž pro nejvšestrannější žáky střední školy), školních plesech apod.
  • Dle svých možností finančně pomohou s opravami školy, budov, zajištěním techniky atd.

Bylo dohodnuto, že cíle a naplňování programu budou prezentovány propagací školy na veřejnosti, reklamními články v regionálních novinách, informačním dopisem zřizovateli školy a informačním dopisem Magistrátu města Opava, primátorovi statutárního města Opavy.

Program je založen na dobrovolnosti, každá firma se účastní dle svých možností. Nebyly stanoveny žádné monitorovací indikátory.

Právními předpisy je dán průběh a organizace přijímacího řízení, jehož součástí je i v oboru vzdělání Strojírenství jednotná přijímací zkouška konaná formou písemných testů zajišťovaných Cermatem a hodnocením na vysvědčeních z předchozího vzdělávání.
 
Velká pozornost pro zdárný průběh přijímacího řízení je věnována prezentaci školy směrem k žákům základních škol a k jejich rodičům. Uskutečňují se dny otevřených dveří (říjen, listopad a únor následujícího roku). Žáci se aktivně zúčastňují studijního veletrhu středních škol v Opavě. Zástupci vedení školy podávají informace o studiu na řadě třídních schůzek a pohovorech na základních školách opavského okresu a na dnech profesí základních škol. Škola také uskutečnila několik akcí pro žáky základních škol, jako byly soutěže, výstavy, workshopy aj.

Inspekční zpráva uvádí:

V průběhu výuky učitelé poskytují žákům dostatečný prostor pro iniciativu a aktivitu tak, aby většina žáků mohla uplatnit a rozvíjet kritické myšlení a aby zejména při práci ve dvojici a ve skupině žáci rozvíjeli spolupráci pozitivní vztahy. Vyučující průběžně v hodinách uplatňují formativní i sumativní hodnocení, které podporuje motivaci žáků. Rovněž využívají hodnocení individuálního pokroku žáka. Kvalita výuky v jednotlivých hodinách se odvíjí od pedagogických zkušeností a osobnosti učitele. Učitelé jsou na výuku odpovědně připraveni, k žákům mají vstřícný přístup, který podporuje rozvoj jejich odpovědnosti, samostatnosti a sebekontroly. Nabízejí žákům aktivity, které posilují jejich pozitivní sebepojetí a sebevědomí. Vyučující využívají znalostí žáků z předcházejících hodin i praktického života, žádoucí je podpora sebehodnocenívzájemného hodnocení žáků. Rozvíjejí jazykové a komunikační dovednosti žáků v českém i anglickém jazyce. Součástí většiny hodin je samozřejmostí individuální přístup vyučujících k žákům, kteří potřebují podporu při plnění zadaných úkolů, a žádoucí je dosáhnout vzájemné podpory mezi žáky. Běžné je využívání účelných pomůcek, didaktické techniky a výukových materiálů, ale zejména práce se špičkovým vybavením jak ve škole, tak ve spolupracujících firmách. Při plnění zadaných úkolů žáci pracují zodpovědně. Aktivní je přístup žáků k samostatné práci i činnostem vyžadujícím spolupráci. Vyučovací hodiny mají jasnou strukturu, vhodné je střídání činností, čímž se zvyšuje motivace a míra zapojení žáků do vykonávaných činností. K lepšímu pochopení probíraného učiva jsou využívány mezipředmětové vztahy a propojování teoretických poznatků s reálnými životními situacemi. Ve struktuře vyučovacích hodin má své místo závěrečné shrnutí učiva. Vyučovací hodiny probíhají v příjemné pracovní atmosféře.

Praktické vyučování probíhá ve školních dílnách a na pracovištích smluvních firem. Výuka strojírenských a uměleckých oborů probíhá v souladu s cíli středního vzdělávání a charakteristickým rysem je individuální přístup učitelů k žákům. Probírané učivo navazuje na předcházející témata, stanovené cíle respektují individuální schopnosti žáků. Na pracovištích jsou žákům přidělovány pracovní úkoly individuálně a učitelé přiměřeně korigují praktické činnosti. Vyučující aplikují do výuky teoretické znalosti žáků. Pracovní tempo odpovídá nácviku určitých pracovních dovedností. Pedagogická činnost směřuje k vytvoření pozitivního vztahu žáků k předmětu a k plnění uložených úkolů. Je dán prostor pro diskusi. Pracovní atmosféra je založena na rovnosti respektu.

V jarním termínu školního roku 2016/2017 maturitní zkoušku absolvovalo 70 žáků ze 71, v opravném termínu skládalo maturitní zkoušku nebo její část pouze osm žáků. Na technických oborech uspěli v matematice všichni žáci. Na technických oborech nezvládla některou část maturitní zkoušky čtvrtina až pětina žáků. Celkově, ve srovnání s ostatními středními školami obdobného zaměření, je však škola v rámci státní části maturity nad průměrem.
 
Patřičný důraz je kladen na prezentace závěrečných ročníkových prací před zkušební komisí v rámci neoficiální části maturit na technických oborech. Jejich smyslem bylo posílit samostatnost v práci, dovednost spojit znalosti z jednotlivých odborných předmětů při komplexním řešení zadaného úkolu a celou práci prezentovat před publikem. Zadání u oboru Strojírenství vychází z potřeb strojírenských firem opavského regionu sdružených se školou v programu „Naše škola“. Zde je patrná i úloha firem, od kterých žáci dostanou zadání prací. Obhajoby se účastní konzultant z firmy, ve které žák absolvoval praxi.

Výrazná pozornost je věnována přípravě a průběhu odborných praxí žáků třetího ročníku oboru Strojírenství. V naprosté většině případů mají praxe velmi dobrou úroveň a jsou významným přínosem pro prohloubení vztahu ke studovanému oboru a pro výchovu k práci. Kontrolní návštěvy učitelů na pracovištích žáků přispívají k navazování úzkých kontaktů mezi školou a firmami. Zpětná vazba o úrovních znalostí žáků školy a jejich aktivitách v průběhu praxe se zjišťuje pomocí dotazníků (viz příloha č. 2). Po praxi vede ředitel školy ústní pohovor s žáky a zjišťuje úroveň praxí v jednotlivých firmách. Pokud praxe nemá odpovídající úroveň, probíhají konzultace s danou firmou a případně další školní rok v této firmě žáci praxi nekonají. Firem je hodně, škola si tedy může vybírat.

V soutěži „Škola doporučená zaměstnavateli“ v hlasování zástupců firem škola získala v roce 2017 i v roce 2016 první místo mezi středními školami Moravskoslezského kraje a kromě titulu „Škola doporučená zaměstnavateli“ získala i speciální ocenění „Škola podporující řemesla“. V předchozím roce 2015 získala škola v soutěži „Škola doporučená zaměstnavateli“ druhé místo.

a)     Naplňování programu „Naše škola“, jehož cílem je:

  • zvyšování úrovně vzdělávání žáků technických oborů školy
  • zvyšování technické odbornosti pedagogických pracovníků školy
  • propagace školy v následujícím období tak, aby zájem o studium na škole byl natolik veliký, že zřizovatel nejpozději za dva roky povolí otevřít dvě strojírenské třídy v ročníku při předpokladu plného naplnění tříd kvalitními žáky
  • pomoc spřátelených firem škole po hmotné stránce

Naplňování cílů programu vedlo k dosažení stanovených cílů ve všech bodech. Podrobnosti jsou doloženy ve výročních zprávách o činnosti školy.

b)    Dosahování kvalitních výsledků vzdělávání, které umožňují absolventům školy pokračovat v dalším studiu či zapojit se do pracovního procesu.

c)  Prezentace prací žáků konajících odbornou praxi včetně jejich obhajoby za účasti zástupců partnerských firem.

d)    Názory všech aktérů podílejících se na naplnění kritéria.

Příklad inspirativní praxe je podmíněn kvalitním vzděláváním ve škole na úrovni alespoň očekávaného stavu. Zásadní je koncepce spolupráce s partnery – firmami – která musí být silnou stránkou školy. Má být stanovená recipročně – výhodně jak pro firmy, tak i pro školu (žáky, pedagogické pracovníky). Její naplňování musí být jednoduše hodnotitelné.

Předpokladem pro úspěšné naplnění sledovaného kritéria a dosažení úrovně příkladu inspirativní praxe je pro školu:

  1. program „Naše škola“,
  2. dotazníkové šetření (viz příloha č. 2), kterého se účastní partnerské firmy, žáci školy konající odbornou praxi ve firmách a také učitelé účastnící se odborných stáží ve firmách,
  3. obhajoby ročníkových prací v rámci hodnocení prospěchu žáků z předmětu konstruování počítačem (CAD) ve čtvrtém ročníku studia.

Realizace programu „Naše škola“, v jehož rámci škola uzavřela výhodné partnerství s řadou firem, zejména strojírenských, přispívá ke zkvalitnění odborné výuky technických oborů. Žákům jsou ve firmách přiděleni odborníci, kteří své svěřence vedou nejen během měsíční praxe, ale vystupují také v roli konzultantů závěrečných studentských projektů. Učitelé technických předmětů si zase formou odborných stáží rozšiřují své odborné znalosti a získávají přístup k nejmodernějším technologiím, aby je poté mohli představit svým žákům. Součástí projektu jsou rovněž časté exkurze ve firmáchnáborový den, během kterého firmy prezentují perspektivy zaměstnání budoucím maturantům. Zvýšenému zájmu uchazečů o technické obory vychází škola vstříc otevřením druhé třídy oboru Strojírenství.

Škola vzdělává a vychovává žáky školy dle ŠVP v souladu s RVP pro jejich maximálně možné uplatnění na dnešním dynamicky se měnícím trhu práce. Praxe žáků v podnicích s moderními technologiemi jsou jen jednou částí výchovy a vzdělávání žáků. Dalším důležitým aspektem je, aby vyučující odborných předmětů byli seznámeni s moderními postupy v dnešních firmách, s tím, jak to dnes ve firmách funguje, jaké jsou metody, strategie a hlavně požadavky na dnešní absolventy. Firmy nechtějí absolventy, kteří umí odříkat poučky, ale techniky, kteří se umí dynamicky přizpůsobit potřebám firmy, novým výzvám.

a)     Rizika zvoleného postupu:

  • jiný typ střední školy, jiný obor vzdělání – nelze vždy uplatnit zvolený postup,
  • malá poptávka podnikatelských subjektů po absolventech oborů vzdělání střední školy v místě poskytovaného vzdělávání,
  • koncepce rozvoje školy není plně v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraje a České republiky.

b)    Příležitosti zvoleného postupu:

  • škola může sladit své postupy v dané oblasti a zvážit, zda může postupovat obdobně, případně zda lze postupy modifikovat s ohledem na podmínky, průběh a výsledky vzdělávání ve své škole, oboru vzdělání,
  • škola může stanovit jiné postupy, které vyhodnotí jako přínosné, ale důraz musí být kladen na partnerství – spolupráci s firmami založené na zásadách vzájemné přínosnosti,
  • škola musí mít podporu zřizovatele a v případě orgánů kraje i oporu v dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraje i České republiky.

Budova opavské Střední školy průmyslové a umělecké byla postavena v roce 1875 a po rekonstrukci v roce 1955 v ní začala výuka. V roce 1977 byla otevřena tělocvična a v roce 1981 byla ke škole připojena budova bývalé školní družiny, kde se nachází učebny informačních technologií. Praktická i odborná příprava probíhá ve školních dílnách. Ve škole se učí tyto obory: tradiční obor školy strojírenství, v roce 1993 byla škola rozšířena o tři umělecké obory a v roce 1997 o informatický obor.

Celková skladba oborů vzdělání školy je nyní stabilizovaná. Vzdělávací nabídkou škola vhodně doplňuje celkovou nabídku studia opavských středních škol. I když se skupiny oborů výrazně liší organizací i způsobem výuky, v praxi je řada příležitostí pro vzájemné obohacení.

 

Kapacita školy 440 žáků
Počet žáků celkem 368
Počet tříd 14
Počet učitelů 42
Učitelé pro všeobecně vzdělávací předměty 18
Učitelé odborných předmětů 25
Učitelé pro praktické vyučování 3
Vychovatelé 0
Asistenti pedagoga 0
Ostatní členové sboru výchovný poradce, metodici a učitel pro specializované činnosti v oblasti environmentální výchovy
Počet žáků s  VP 20

Více o škole zde

Metody a nástroje, které umožňují dosažení úspěchu v daném kritériu PIP, souvisí s naplňováním ŠVP, který klade důraz na přípravu žáka na pracovní život, vytváření klíčových a odborných kompetencí u každého žáka a jasně stanoví strategii praktického vyučování podporujícího záměr školy.
Je důležité:

  • pravidelně vyhodnocovat naplňování stanovených cílů RVP pro realizovaný obor vzdělání a zejména očekávaných výstupů jednotlivých vyučovacích předmětů učebního plánu stanoveného ve ŠVP,
  • provádět metodickou a kontrolní činnost s důrazem na podporu vhodných aktivizujících metod a forem výuky a na podporu formativního hodnocení,
  • realizovat dotazníkové šetření s cílem získat zpětnou vazbu o naplňování cílů vzdělávání a zejména o úspěšnosti tvorby odborných kompetencí v rámci praktického vyučování a čtyřtýdenní neproduktivní odborné praxe žáků ve spřátelených firmách. Žáci po absolvování odborné praxe vyplňují dotazník praxe, ten je pak vedením školy vyhodnocen a jsou provedeny příslušné závěry. Také partneři školy vyplňují dotazníky o úrovni spolupráce dané firmy se školou a o úrovni znalostí žáků školy. Dotazníky jsou rovněž vyhodnocovány vedením školy a poté rozebírány na předmětové komisi odborných předmětů. Případné poznatky jsou pak aplikovány ve výuce, například některé učivo se učí více podrobněji, učivo o starých technologiích je zmiňováno jen okrajově a je kladen větší důraz na moderní metody. Důležitá je rovněž zpětná vazba učitelů odborných technických předmětů ze stáže v odborných firmách, kde si prohlubují své znalosti o dnešních moderních technologiích (například moderní metody svařování, dělení materiálu laserem, plazmou, vodním paprskem…).

Průběžná analýza informací takto získaných má přispět ke zpřesnění strategie praktického a odborného vzdělávání. Cílem je vést žáky k aktivizaci a podpořit je v zájmu o jejich obor vzdělání. Pro školu tak může být vytvořen předpoklad k dosažení příkladu inspirativní praxe.

a)     Rizika zvoleného postupu:

  • jiný typ střední školy, jiný obor vzdělání – nelze vždy uplatnit zvolený postup
  • malá poptávka podnikatelských subjektů po absolventech oborů vzdělání střední školy v místě poskytovaného vzdělávání
  • koncepce rozvoje školy není plně v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraje a České republiky

b)    Příležitosti zvoleného postupu:

  • škola může sladit své postupy v dané oblasti a zvážit, zda může postupovat obdobně, případně zda lze postupy modifikovat s ohledem na podmínky, průběh a výsledky vzdělávání ve své škole, oboru vzdělání
  • škola může stanovit jiné postupy, které vyhodnotí jako přínosné, ale důraz musí být kladen na partnerství – spolupráci s firmami založené na zásadách vzájemné přínosnosti
  • škola musí mít podporu zřizovatele a v případě orgánů kraje i oporu v dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraje i České republiky

Seznam firem spolupracujících se školou v rámci programu „Naše škola“:
Priloha-c-1_Seznam-firem-spolupracujicich-se-skolou-v-ramci-programu-Na

Dotazníky, souhrn a vyhodnocení (dotazníky učitelů odborných předmětů, dotazníky partnerů programu „Naše škola“ a dotazníky žáků školy včetně vyhodnocení):
Priloha-c-2_Dotazniky_-souhrn-a-vyhodnoceni

Fotodokumentace ze dne otevřených dveří, náborového dne a obhajob závěrečných ročníkových prací žáků technických oborů
Priloha-c-3_Fotodokumentace


Autoři: Mgr. Kazimierz Worek, Ing. Vítězslav Doleží

odkaz na kritérium