O církevní ZŠ a SŠ Plzeň

Socioekonomická charakteristika regionu:

Věková struktura: 0–14 let 13,3 % obyvatel, 15–64 let 71,1 % obyvatel, nad 65 let 15,6 % obyvatel.

Počet ekonomicky aktivních obyvatel: 87 065, z toho 22 097 zaměstnáno v průmyslu.

Nezaměstnanost: 2,5 %.

Město Plzeň chápe vzdělání a růst vzdělanostní úrovně jako klíčový faktor konkurenceschopnosti, zajištění vysoké zaměstnanosti a nezbytný předpoklad rozvoje ekonomické základny města.

Sociální složení rodin žáků školy:

Žáci SŠ pocházejí ze sociálně odlišných rodin. 40 % žáků pochází z okresu Plzeň-město, 60 % žáků je dojíždějících. Z dojíždějících žáků pochází 20 % z menších měst (Klatovy, Domažlice, Cheb) a 40 % žáků z malých obcí.

U rodičů převažuje střední vzdělání bez maturity (50 %), 40 % rodičů absolvovalo úplné střední vzdělání s maturitou, 6 % rodičů má vysokoškolské vzdělání a 3 % základní vzdělání.

Většina rodičů (83 %) jsou zaměstnanci, ostatní pracují jako podnikatelé.

Z hlediska vyznání žáci pocházejí ze 77 % z nevěřících rodin.

53 % žáků je z úplných rodin a 50 % žáků má více než jednoho sourozence.

Koncepce školy:

Zřizovatelem CIŠ Plzeň je Biskupství plzeňské, škola je však otevřená všem zájemcům bez ohledu na vyznání. Škola podporuje nadané a talentované žáky širokou nabídkou mimoškolní činnosti. CIŠ Plzeň je otevřená integraci žáků se speciálními potřebami.

Studium je určeno pro absolventy 9. ročníků základní škol, kteří mají zájem kvalitně se připravit pro další studium na vysokých a vyšších odborných školách a současně komplexně rozvíjet svoji osobnost. Úkolem školy je poskytovat základy všeobecného i odborného vzdělání, které je založeno na odborné kompetenci učitelů, je v souladu se zájmy rodičů, žáků i společnosti a vychází ze vzájemné důvěry. Cílem výchovně-vzdělávacího procesu je absolvent školy, který je odpovědný, vzdělaný, zdravě sebevědomý, tolerantní a kultivovaný člověk, který vědomě rozvíjí svoji osobnost, aktivně buduje společenství, pracuje pro druhé a přispívá k rozvoji společnosti.

Přístup zřizovatele:

Zřizovatel školy se zajímá o školu průběžně, aktivně vstupuje do jejích aktivit. Mezi ty pravidelné patří: účast biskupa na meditačních dnech jak pro učitele, tak pro žáky, účast zástupců zřizovatele na slavnostním vyřazení absolventů školy, diskuzní setkávání biskupa se žáky na závažná životní témata, pravidelné rozhovory s ředitelkou školy, poskytování duchovní podpory učitelům i žákům ze strany školního spirituála, který je současně jako biskupský vikář pro oblast školství členem školské rady.

Specifika vzdělávacího programu:

CIŠ Plzeň je složena ze základní a střední školy, která kromě klasické a očekávané vzdělávací funkce nabízí možnost nadstandardního osobnostního a odborného rozvoje žáků i pedagogů. Jedná se o tyto nabídky rozvoje:

  • meditační dny pro žáky s tematikou osobnostní výchovy v každém ročníku,
  • meditační dny pro učitele s tematikou osobnostního a odborného rozvoje pedagogických pracovníků,
  • respekt, otevřenost a přátelský přístup jako základní princip vztahu pedagogů k žákům, mezi žáky i mezi pedagogy navzájem,
  • školní kaple a nabídka společného slavení křesťanského roku,
  • příležitost svobodně sdílet duchovní hodnoty a prožitky,
  • péče školního spirituála, který poskytuje žákům a zaměstnancům školy duchovní podporu,
  • povinný předmět Křesťanská etika, ve kterém se žáci učí formulovat své odpovědi na základní lidské otázky,
  • nadstandardní podpora vzdělávání pedagogických pracovníků,
  • respektování osobnostních rysů a vlastního směřování učitelů v pedagogickém procesu školy.

Pod střední školu, které se příklad inspirativní praxe týká, patří dva obory vzdělávání: ekologie a životní prostředí a sociální činnost. Hlavním specifikem školních vzdělávacích programů je důraz na praktickou část výuky, která se skládá z průběžných jednodenních praxí a z týdenních praxí u potenciálních zaměstnavatelů.

Projekty:

CIŠ Plzeň je dlouhodobě zapojena do projektů vypsaných především MŠMT, KÚ Plzeňského kraje, Magistrátem města Plzně a sdružením Renovabis:

  • Zelená škola Plzeňského kraje: Projekt hodnotí kvalitu environmentální výchovy a osvěty a každoročně vyhodnocuje nejlepší školu v Plzeňském kraji.
  • Ekologická olympiáda: CIŠ Plzeň každoročně pořádá ve spolupráci s ČSOP Spálené Poříčí krajské kolo ekologické olympiády pro střední školy Plzeňského kraje.
  • Revitalizace školní zahrady: Cílem projektu je obnova školní zahrady, vybudování venkovní učebny
    a podpora ekologické výuky.
  • Recyklohraní: Škola vzdělává žáky v oblasti třídění odpadů a umožňuje jim odevzdávat vysloužilé baterie a drobná elektrozařízení do speciálních nádob umístěných v prostorách školy.
  • Environmentální centrum: Projekt dovybavuje školní Akvateru a odborné laboratoře, ve kterých žáci SŠ realizují environmentální výchovu pro MŠ a ZŠ Plzeňského kraje.
  • Podpora technického a přírodovědného vzdělávání v Plzeňském kraji: CIŠ Plzeň udržuje výsledky tohoto projektu realizací povinné výuky žáků středních škol a volnočasových aktivit žáků základních škol v nově zrekonstruovaných laboratořích biologie a Akvatery.
  • Jeden svět na školách: Škola realizuje promítání filmů zaměřených na místní i globální problémy. Navazující diskuze napomáhá žákům hledat řešení těchto problémů.

CIŠ Plzeň navíc pomáhá realizovat následující charitativní projekty a pomáhá tak získávat finanční prostředky pro neziskové a nevládní organizace: Tříkrálová sbírka, May Day, Vánoční jarmark, Fairtraidový obchod, Bílá pastelka, Liga proti rakovině, Fond Sidus, Voda pomáhá.

Zapojením do těchto projektů škola souběžně a cíleně podporuje osobnostní i odborný růst pedagogů, stejně jako etický rozměr školy, který se pak odráží na zvýšení kvality výuky.

Výsledky žáků, závěry Inspekční zprávy 2016:

Škola důsledně sleduje úspěšnost žáků po celou dobu studia a výsledky vzdělávání pravidelně vyhodnocuje na úrovni vedení školy a v pedagogické radě.

Na základě analýzy přijímá opatření, jako jsou např.:

  • kvalitně zpracovaná a realizovaná koncepce školy projevující se postupným zlepšováním podmínek vzdělávání,
  • promyšlený systém vzdělávání učitelů,
  • příznivá atmosféra výuky a důsledná péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, která vede ke zlepšování výsledků vzdělávacího procesu,
  • cílená podpora talentu a nadání žáků – mají možnost zapojit se do odborných projektů, soutěží
    a zájmových útvarů.

Úspěšnost u maturitní zkoušky:

Úspěšnost žáků u maturitní zkoušky z odborných předmětů se pohybuje mezi 95 % až 100 %. Úspěšnost z českého jazyka a cizích jazyků je cca 90 %. Protože žáci vykazují nízkou úspěšnost u maturitní zkoušky z matematiky (40 %), škola zavedla na konci třetího ročníku postupové zkoušky z maturitních předmětů, které jsou podmínkou postupu do maturitního ročníku. Jejich úspěšné absolvování je nově také hlavním kritériem při výběru maturitního předmětu. Žáci si na základě výsledku postupového testu vybírají nepovinný předmět Seminář z maturitního předmětu (matematika nebo cizí jazyk). Učitelé matematiky pravidelně absolvují vzdělávací program Matematická gramotnost pro SŠ se zaměřením na přípravu a analýzu didaktických situací při vyučování. Cílem těchto opatření je zlepšení výsledků maturitních zkoušek, především v předmětu matematika.