1.3

Doporučené znalosti:

  • zná různé způsoby nastavení pravidel a mechanismů k organizování činnosti školy i jejich výhody a nevýhody
  • zná způsoby zapojení různých skupin aktérů do efektivní tvorby pravidel
  • dostatečně se orientuje ve školských i jiných relevantních předpisech a rozumí jejím praktickým dopadům
  • zná a je schopen používat komunikační a vyjednávací techniky (např. základy konstruktivní asertivní komunikace)

Doporučené dovednosti:

  • zajišťuje vytváření široce sdílených efektivních pravidel za účasti relevantních aktérů uvnitř i vně školy
  • systematicky vyhodnocuje efektivitu všech pravidel formulovaných pro chod školy
  • vytváří příležitosti pro zapojení pedagogů, žáků, rodičů, případně zřizovatele do komunikace o pravidlech
  • promítá školskou legislativu a její změny operativně, efektivně a účinně do činnosti školy
  • zajišťuje reálnou přístupnost pravidel pro pedagogy, žáky i rodiče (případně zřizovatele)
  • zajišťuje podmínky pro efektivní a účinnou spolupráci pedagogů a rodičů

Doporučené osobnostní předpoklady/postojové nastavení:

  • je schopen a ochoten měnit pravidla, pokud jimi lze dosáhnout lepšího naplňování cílů školy
  • při formulování pravidel upřednostňuje jejich efektivitu před jejich počtem a detailním výpisem
  • má za cíl otevřenost školy pro různé skupiny rodičů i žáků
  • projevuje přesvědčení o přínosu zapojení zainteresovaných aktérů do tvorby pravidel
  • je komunikativní, rozvíjí vlastní komunikační schopnosti i komunikační schopnosti pedagogů
  • klade důraz na komunikaci uvnitř i vně školy, hledá efektivnější způsoby komunikace uvnitř školy i navenek