Schrödingerův institut Varnsdorf – středisko volného času pro Šluknovský výběžek

Region Šluknovského výběžku je součástí Ústeckého kraje, je tvořen 18 obcemi, z nichž největší jsou Varnsdorf (cca 17 tisíc obyvatel) a Rumburk (cca 11 tisíc obyvatel). V regionu žije cca 52 700 obyvatel, z toho 8 550 dětí ve věku od 0 do 14 let. Průměrný věk obyvatelstva je 42,7 roku. Nezaměstnanost se pohybovala v posledních dvou letech okolo 6 %. V regionu jsou početné romské komunity, výrazně zastoupena je zde též vietnamská komunita, zejména v oblastech státních hranic.

Na Šluknovsku se nachází 21 základních a devět středních škol, včetně dvou gymnázií (Rumburk, Varnsdorf). Volnočasové aktivity v regionu zaštiťují kromě sportovních útvarů a tělovýchovných jednot i dva domy dětí a mládeže (Rumburk, Varnsdorf) a Schrödingerův institut Varnsdorf – středisko volného času pro Šluknovský výběžek (dále Schrödingerův institut, SI).

Schrödingerův institut vznikl v reakci na rozsáhlé sociální nepokoje ve Šluknovském výběžku v roce 2011. V té době, kdy v médiích byli obyvatelé Šluknovska osočováni z rasové nenávisti proti Romům a naopak Romové byli napadáni, že jsou příživníky, nevzdělanci a problémovými osobami, začalo se mezi lidmi rozmáhat napětí a nepřátelství. A právě tato nevraživá nálada byla impulzem pro vznik zařízení, kde se bude šířit přátelská nálada, pomoc, úcta a respekt jednoho k druhému.

Proč právě název Schrödingerův institut? Je paralelou proslulého myšlenkového experimentu Schrödingerova kočka a otázky: „Je kočka umístěná v krabici spolu s ampulí naplněnou jedem ještě živá, nebo se otrávila?“ To nezjistíme, dokud krabici s kočkou neotevřeme. Stejné je to i se Schrödingerovým institutem. Otázka zní: Můžeme sami změnit svět k lepšímu? Můžeme vytvořit vlastním příkladem fungující harmonickou, lidskou, slušnou a morální společnost? To se nikdy nedozvíme, dokud to nezkusíme. Schrödingerův institut toto pojal jako výzvu: Pojďme do toho a zkusme to, ať víme, jestli to jde. Jestli jde zlepšit svět. Jestli se může dítě s ADHD naučit hrát na housle, jestli může senior vyhrát v taneční soutěži a jestli může maminka s batoletem cvičit jógu. Jestli se z „propadlíka“ může stát premiant třídy a jestli kluk z vyloučené lokality může být skvělým hráčem basketbalu. Odpovědi na všechny tyto otázky a mnohé další se skrývají v krabici s tajemným názvem – Schrödingerův institut.

Jedním z cílů SI je prostřednictvím zájmového vzdělávání naučit děti aktivně využívat svůj volný čas, rozvíjet zájem o danou aktivitu, talent, získávat nové poznatky, dovednosti, zkušenosti a návyky, realizovat se v kolektivu vrstevníků, umět se adaptovat na nové prostředí.

Základem práce SI s dětmi jsou aktivity sportovní i nesportovní, které se soustřeďují v tzv. akademiích, ale také v „kamenných“ střediscích SI, kterých je v regionu aktuálně sedm (Dolní Poustevna, Jiříkov, Mikulášovice, Velký Šenov a tři v Rumburku). Ročně eviduje cca 2 500 přihlášených účastníků ve více než dvou stech zájmových útvarů a dalších 1 500 dětí účastnících se aktivit táborových. Spolu s pravidelnými vzdělávacími, výchovnými, zájmovými a táborovými činnostmi SI organizuje aktivity zaměřené na sociální rozvoj a výchovu dětí, prevenci školní neúspěšnosti a prevenci rizikového chování. Významnou součástí činnosti SI jsou příležitostné akce pro veřejnost (např. výlety, semináře, odborné dílny, exkurze, soutěže, závody, výstavy). SI spolupracuje se základními a mateřskými školami, odbory školství, OSPOD, preventisty kriminality, neziskovými organizacemi, se sportovními svazy a federacemi zaměřenými na registrovanou sportovní mládež (basketbal, volejbal, judo), se sportovními organizacemi v regionu. Organizuje celou řadu národních i mezinárodních aktivit, soutěží, turnajů, přehlídek apod. nebo se do nich zapojuje. Součástí týmu střediska jsou terénní pracovníci. Významnými sociálními partnery jsou Agentura pro sociální začleňování, komunitní centrum Kostka Krásná Lípa, p.o., CEDR – komunitní spolek, Chráněné bydlení Pastelky o.p.s., Agentura Pondělí, z.s.

Informace o vizi, cílech a aktivitách SI jsou uvedeny ve Školním vzdělávacím programu (příloha č. 1), aktuální informace jsou dostupné na webu institutu.