Odborný výcvik modulově

Střední odborná škola, která sídlí ve dvou budovách ve městě se 14 tisíci obyvateli, je jednou ze čtyř středních škol v daném městě. Jedná se o pátou největší střední školu Libereckého kraje. Škola je zapojena do projektu Modernizace odborného vyučování (MOV), realizovaného Národním pedagogickým institutem ČR v letech 2017–2021, kde v té době vzniklo více než 300 vzdělávacích modulů ze všech zapojených škol. Škola je inspirující modulovým pojetím odborného výcviku v ŠVP. Tímto způsobem je pojat obor Pivovarník-sladovník a Nástrojař. Zároveň má škola ve sledovaných oborech vhodně pojaté propojení mezi všeobecně vzdělávacími předměty a odborným výcvikem. Školy mohou využít nové moduly buď přímo, nebo jako inspiraci pro úpravy svých školních vzdělávacích programů – ať už se rozhodnou pro celkovou modularizaci svých programů, anebo pro využití pouze vybraných vzdělávacích modulů. Škola také vhodně využívá disponibilní hodiny k posílení odborných předmětů a odborného výcviku. Zároveň počítá i s časovou rezervou pro případy nenadálých událostí.

Na tomto základě byl tedy zcela nově připraven ŠVP v zaměření Pivovarník-sladovník (obor Výrobce potravin) jako nový vzdělávací obor. Modulově je řešen pouze odborný výcvik oboru. Škola při jeho koncipování využila své dlouholeté zkušenosti s oborem Hotelnictví, kde mohla srovnávat s tradičně pojatým oborem, resp. odbornou praxí. Modulovou výukou chce škola zvýšit efektivitu odborného výcviku, zejména co se týče organizace výcviku a evidence hodin žáků ve výcviku na různých pracovištích. Tento obor v nabídce oborů v Libereckém kraji dosud chyběl a o absolventy tohoto oboru bude jistě zájem, protože je jich na trhu práce nedostatek. Vznik nového oboru inicioval pivovar Svijany.

Dále ve stejném roce přešel do modulové výuky odborný výcvik oboru Nástrojař, který měl na škole již dlouhou tradici. U něj lze porovnat vývoj oboru před zavedením modulové výuky a po prvním roce tohoto typu výuky.

1.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče.

Jsou zvoleny následující indikátory naplňování kritéria:

  1. Škola zapojuje do tvorby a revize ŠVP všechny vhodné účastníky v rámci školské rady.
  2. Škola ověřuje, zda jsou požadavky modulů srozumitelné i pro žáky pomocí každoročního dotazníkového šetření.
  3. Pravidelně probíhá hodnocení konkrétních modulů a řešení provozních problémů modulového systému v odborném výcviku mj. za využití dotazníkového šetření pedagogů.
  4. Modulový systém je na základě zpětné vazby vhodně upravován.

Na tvorbě školního vzdělávacího programu, který vychází z vize a strategie rozvoje školy, se podílí nejen ředitelka a užší vedení školy, ale přímo pedagogové a školská rada.

Škola je zapojena do projektu Šablony II, v rámci kterého probíhá setkávání u kulatého stolu se sociálními partnery. Další zpětnou vazbu k organizaci výuky získává škola prostřednictvím neformálních rozhovorů se žáky a zaměstnanci, žáci se průběžně obrací se svými požadavky nebo postřehy na svého učitele odborného výcviku, dále také přes školskou radu, která zastupuje rodiče i žáky.

Škola má modulově pojatý odborný výcvik, zatímco všeobecně vzdělávací i odborné předměty jsou vedeny klasickou formou vyučovacích předmětů. Všeobecně vzdělávací předměty úzce navazují na odborné předměty i odbornou praxi. K jednomu vyučovacímu předmětu nebo oboru se může vztahovat několik samostatných modulů (nebo variant modulů) s různým stupněm samostatnosti a vazbou na jiné moduly i s různou nominální délkou. Proto je součástí modulově uspořádaných vzdělávacích programů kromě učebního plánu také přehled modulů ve vzdělávacím programu.

U oboru Pivovarník-sladovník (příloha č. 3) jsou v ŠVP uvedeny další moduly výuky (příloha č. 4). U oboru Nástrojař pro porovnání uvádíme učební plán (příloha č. 5) a další moduly výuky (příloha č. 6).

Škola začala ve školním roce 2019/2020 přecházet na modulový systém výuky odborného výcviku v oboru Nástrojař, který má na této škole již dlouholetou tradici, a zároveň zavedla modulový systém výuky odborného výcviku v oboru Pivovarník-sladovník, který se na této škole učit teprve začal.

Odborný výcvik probíhá ve firmách – u oboru Pivovarník-sladovník od prvního ročníku, u oboru Nástrojař od ročníku druhého (příloha č. 7). Tato skutečnost zároveň zajišťuje úspěšným absolventům školy možnost nástupu do firmy, kde předtím vykonávali odbornou praxi. Každý rok absolvují žáci čtyři stejné základní moduly, ale každý rok se zvyšuje náročnost. U oboru Pivovarník-sladovník v průběhu studia musí žáci absolvovat další moduly uvedené v příloze ŠVP, a to dle možností partnerských firem. U oboru Nástrojař jsou základní moduly doplněné o podmoduly (příloha č. 6), které mohou být aktualizovány v průběhu studia dle inovace technického a softwarového vybavení.

V přehledu využití týdnů ve školním roce se v rámci učebního plánu pro dané zaměření učebního oboru počítá i s časovou rezervou, která umožní absolvovat daný modul v jiném termínu. Této možnosti se využívá při nenadálých událostech, jako je např. nemoc žáka.

Tematické plány jsou stanoveny na jednotlivé měsíce. Moduly lze využít v různém období školního roku, z toho plyne operativní rozpis učiva při rotaci žáků.

Rozvržení disponibilních hodin se zaměřuje zejména na další podporu odbornosti žáků. V oboru Pivovarník-sladovník jsou disponibilní hodiny v rámci vzdělávacího okruhu daného RVP rozděleny tak, že oproti časové dotaci 10 hodin v RVP přibude 3,5 hodiny. Vzdělávací oblast Technologická příprava je aplikována v předmětech ŠVP: potraviny a výživa, výroba piva a sladu, zkoušení piva a sladu a mikrobiologie.

Vzdělávací oblast s názvem Výroba a odbyt obdrží navíc časovou dotaci 16 hodin, v předmětech ŠVP komunikace ve službách a odborný výcvik (RVP 35 hodin / ŠVP 51 hodin). O jednu hodinu je posílena i vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání (s předměty chemie a základy přírodních věd) a o dvě hodiny matematika, jejíž význam v současnosti stoupá.

V oboru Nástrojař jsou disponibilní hodiny využity zejména pro odborné předměty a odborný výcvik. Posílen je konkrétně předmět ICT, neboť součástí práce nástrojaře je i robotika a 2D a 3D konstruování, dále technologické předměty (příloha č. 5).

Škola se snaží aktivně získávat zpětnou vazbu pro evaluaci ŠVP a výuky. Zapojuje do tvorby a revize ŠVP všechny vhodné účastníky v rámci školské rady. Při setkání vedení školy se školskou radou, kterou tvoří dva zástupci zřizovatele (města Liberec), dva zástupci z řad pedagogů školy, jeden zákonný zástupce žáka a jeden zletilý žák, dochází k projednání změn v koncepci ŠVP, v obsahu ŠVP či organizaci výuky. Při prezentaci modulového systému u odborného výcviku vybraných oborů všichni přítomní členové školské rady s plánovanou změnou souhlasili (příloha č. 1).

Pomocí každoročního dotazníkového šetření škola ověřuje, zda jsou požadavky modulů srozumitelné i pro žáky.

Škola se při tvorbě učebního plánu v ŠVP inspirovala u Obchodní akademie a Střední odborné školy zemědělské a ekologické Žatec. Učební plán byl upraven na základě možností školy z hlediska personálního zajištění a po dohodě s pivovarem Svijany, který zajistil vyučujícího odborných předmětů. Na pravidelných schůzkách jednou až dvakrát za rok se setkává vedení školy s učiteli odborného výcviku a při neformálním rozhovoru a diskuzi předávají učitelé zpětnou vazbu k organizaci výcviku vedení školy (příloha č. 2).

Propojení mezi odbornými předměty a odborným výcvikem bývá zjišťováno v rámci dotazníkového šetření pedagogů, které probíhá v posledním týdnu v srpnu.

Práce s časovými dotacemi bude v rámci modulového systému upravena v oboru Nástrojař již ve školním roce 2021/2022. Ukázalo se, že je vhodnější větší délka modulu, aby si žáci lépe vštípili to, co se na daném pracovišti naučí.

V rámci šetření, jak dané moduly vyhovují v praxi a zda jsou jejich požadavky žákům srozumitelné, byly žákům rozdány dotazníky zjišťující jejich spokojenost s jednotlivými pracovišti a moduly. Obor Pivovarník-sladovník studuje 14 žáků, tedy bylo rozdáno 14 dotazníků. Zpět se jich vrátilo devět.

Daný obor se na škole začal vyučovat teprve ve školním roce 2019/2020, respondenty byli tehdy žáci prvního ročníku. Každý žák v daném oboru má vlastní výukový plán modulů (viz příloha č. 8). Moduly nejsou ukončeny závěrečnou prací, žáci jsou hodnoceni průběžně po dobu trvání modulu.
Situaci zkomplikovala pandemie covidu-19 od března 2020, protože po vyhlášení nouzového stavu se žáci na praxi ani do školy již nedostali. Některé moduly tedy neabsolvovali a nemohli je zhodnotit. Vzhledem k situaci bylo těžké získat alespoň nějakou zpětnou vazbu.

Na druhou stranu díky výsledkům tohoto šetření mohly být upraveny moduly pro druhý ročník tak, aby všichni žáci získali praxi na skutečně přínosných pracovištích. Praxe na pracovištích, kde žákům z provozních důvodů nemůže být přidělována konkrétní činnost, byla přiměřeně pokrácena. Na základě tohoto předběžného šetření byl připraven nový dotazník, který mohl být žákům rozdán před ukončením druhého ročníku v červnu 2021. Nicméně kvůli pokračujícím pandemickým opatřením, uzavřeným školám do května a nemožnosti pracovat na praxi ve firmách nebylo možné praxi v daném školním roce reálně vůbec hodnotit. Dotazník bude možné využít až v následujícím roce 2021/2022. V něm žáci znovu moduly zhodnotí a na základě jejich zpětné vazby může být ŠVP znovu upřesněn. Druhou možností je vést se žáky řízené rozhovory. Z nich by vyplynula přesnější data.

V současném šetření se polovina žáků vyjádřila, že nepovažuje délku modulu za vyhovující. Dotazník tedy bude v příštím šetření doplněn o otázku, jak by se měla délka modulu podle nich změnit. Dle zpětné vazby firem délka modulů vyhovuje. Většina žáků považuje rozdělení modulů za odpovídající pracovišti, dva žáci nesouhlasí. Nejvíc žáků hodnotí přínosnost modulu a pracoviště Spilka, který již absolvovali všichni oslovení žáci. Dále jsou většinou kladně hodnoceny Minipivovary (Volt a Malá Skála) a Varna.

Modul Provozní laboratoř dosud žádný žák neabsolvoval. Výrobu nealkoholických nápojů žáci hodnotili záporně, protože jim nebylo umožněno se věnovat nějaké odbornější činnosti. Na základě této zpětné vazby vedoucí odborné praxe zajistil nápravu. Budou osloveni další výrobci nealkoholických nápojů, např. Kitl a výroba Kyselky ve Vratislavicích. V některých modulech žáci působí jen jako levná pracovní síla. Je sice nutné, aby se na tato pracoviště také podívali, ale např. v Distribuci budou dělat činnosti odpovídající technologii prodeje, tzn. přerovnávat a kontrolovat sudy, balit pivo do krabic. Rozbíjení lahví bude pouze menší částí praxe.

Žáci většinou nejsou schopni určit, jaké teoretické znalosti jim chybí na praxi, lze ale předpokládat, že pokud se nad otázkou řádně zamysleli, tak v příštím roce, až bude zopakována, budou již lépe schopni se k danému tématu vyjádřit.

Dále bylo provedeno dotazníkové šetření s žáky 1. ročníku oboru Nástrojař. V tomto oboru studuje celkem 19 žáků. Návratnost dotazníků opět nebyla vysoká – celkem odpovědělo 10 žáků. Situace je způsobena uzavřením školy v době pandemie covidu-19, kdy žáci vyplňovali dotazníky on-line. V tomto oboru se každý vyučující odborného výcviku zaměřuje na určitou činnost (specializaci) a skupinky žáků mezi nimi rotují.

Tyto specializace jsou celkově tři, žáci tedy střídají tři pracoviště a na každém z nich absolvují dva moduly. V druhém pololetí absolvují tytéž moduly s vyšší náročností. Přehled o tom, které moduly žák absolvoval, jsou v časovém plánu. Disponibilní hodiny se využijí v případě nemoci nebo na opakování, zkvalitnění a vypracování kontrolní práce, která se hodnotí. Ve druhém a třetím ročníku jsou žáci hodnoceni v předmětu technické laboratoře, který doplňuje praxi tak, aby byl splněn RVP. Žáci jsou jeden den ve škole (pondělí či pátek) a čtyři dny ve firmě.

V následujícím schématu je vidět plán modulů oboru Nástrojař, tedy rotace žáků po jednotlivých pracovištích odborného výcviku. Časová rezerva zde byla natolik dostatečná, že i v případě extrémního omezení praktického výcviku ve školních letech 2019/2020 a 2020/2021 bylo možné absolvovat praxi aspoň v rámci školního pracoviště (bez praxe ve firmách).

Mistr odborného výcviku v oboru Nástrojař mohl pouze částečně zhodnotit přechod od tradiční výuky k modulové, protože v tomto školním roce neproběhla kompletně. Ale i z těch několika měsíců, kdy žáci mohli výcvik absolvovat, vyplývá, že pro mistra je příprava a práce s žáky jednodušší, lépe organizovatelná a výhodnější v tom, že mistr zůstává na pracovišti, kdežto ve výcviku se mění a rotují žáci. Z pohledu žáka je modulová výuka také více vyhovující, protože se může výuka lépe přizpůsobit dovednostem žáka – pokud žák určitý modul např. zvládne rychleji, může se dřív začít věnovat dalšímu modulu nebo věnovat více času nějakému modulu do hloubky.
Popis jednotlivých modulů je v příloze č. 6.

PLÁN ROZVRŽENÍ MODULŮ – OBOR NÁSTROJAŘ

1. POLOLETÍ – délka jednotlivých bloků modulů 90 hodin + časová rezerva 30 hodin
2022-05-11.png
2. POLOLETÍ – délka jednotlivých bloků modulů 90 hodin + časová rezerva 30 hodin 

 2022-05-11-(2).png
RO = ruční obrábění
RO/M = ruční obrábění materiálu
SO = strojní obrábění
SO/T = strojní obrábění, technická dokumentace
SO/TP = strojní obrábění, technologické postupy
SO/F = strojní obrábění, frézování
SO/S = strojní obrábění, soustružení
SO/V = strojní obrábění, vrtání
SO/B = strojní obrábění, broušení
 
Všichni žáci považují délku modulů i jejich rozdělení za odpovídající. Přesto se bude délka modulů prodlužovat – na základě zpětné vazby od učitelů odborného výcviku, kteří mají žáky na starosti. Bylo zjištěno, že žákům trvá dlouho se zapracovat, a pokud často střídají pracoviště, tak nejsou schopni samostatné práce a to, co se naučili, brzy zapomínají. Z toho je vidět, že žáci prvního ročníku nemají skutečný přehled. Dobré je, že žáci tohoto oboru byli schopni určit souvislost teoretické výuky a praxe. Každý nějakou návaznost mezi teorií a praxí viděl a to, že žáci neodpovídali stejně, lze vyhodnotit tak, že vzájemně neopisovali. Všichni žáci hodnotili všechny moduly kladně.

Žáci tohoto oboru byli spokojeni se všemi pracovišti a považují praxi na nich za přínosnou. Obecně se jim více líbí na pracovišti s CNC stroji, zejména proto, že je to zajímavější a fyzicky méně namáhavá činnost.

Zajímavou praxí školy v tomto oboru je skutečnost, že ŠVP stanovuje, že základní moduly (RO, SO, CNC, RO/M) jsou pro všechny ročníky shodné, mění se náročnost výuky a zhotovovaných dílů. Konkrétní náplň modulů je doplněna podmoduly, které jsou uvedeny v příloze ŠVP, a tyto podmoduly mohou být aktualizovány v průběhu studia dle inovace technického a softwarového vybavení. Díky tomuto systému se v případě nenadálých krátkodobých událostí snadněji dožene potřebná praxe v ročníku následujícím (situace s uzavřením škol ve dvou po sobě jdoucích ročnících je však extrémem a ani modulová výuka nemá možnost absenci žáků na odborném výcviku jakkoli vyřešit, ani kdyby praxi realizovali v průběhu prázdnin).

Odborný výcvik Pivovarník-sladovník probíhá pouze ve Svijanech a na Rohozci, neúčastní se ho žádní pedagogové školy, proto se dotazníkové šetření pro pedagogy nerealizovalo. Propojenost mezi teorií a odborným výcvikem v oboru Pivovarník-sladovník i Nástrojař bylo v plánu vyhodnotit v druhém pololetí školního roku 2020/2021 pomocí dalšího dotazníkového šetření pro žáky i pedagogy. Vzhledem k nemožnosti realizovat ucelenou praxi ve firmách bude dotazník odložen na další školní rok 2021/2022.

V rámci zjišťování spokojenosti s moduly praxe měli být na podzim na první třídní schůzce osloveni i rodiče, ale vzhledem k předpokládané malé účasti rodičů bylo od tohoto záměru upuštěno.

Pro modulové pojetí je třeba více učitelů v odborném výcviku. Dříve probíhal výcvik po dvanácti žácích, takže např. byly dvě skupiny žáků pro ruční obrábění, nyní je třída rozdělena na tři skupiny, kde jsou žáci na ručním obrábění, strojním obrábění a CNC strojích. Je tedy třeba o jednoho pedagoga více.

Při příliš častém střídání pracovišť si žáci dostatečně práci nezafixují a jednotlivé pracovní úkony zapomínají, musí se je znovu učit. Dále pracovníkům, kteří žáky zapracovávají, se v případě častého střídání žáků časově nevyplatí zapracovávat je k odbornějším činnostem a snaží se je využívat jen k nejjednodušším úkonům. Rizikem větší délky modulů je v případě nenadálého výpadku odborné praxe, jakou ve školním roce 2019/2020 a 2020/2021 způsobila pandemie covidu-19, situace, kdy někteří žáci budou mít praxi jen na určitém pracovišti. Naštěstí takovéto nenadálé události nepřichází často a není pravděpodobné jejich opakování. Také je určitě lepší, když se žák v rámci odborné praxe naučí samostatně pracovat, než když se na každé pracoviště jen podívá.

Příkladem dobré praxe je jistě modulové řešení tak, že žáci absolvují tytéž moduly ve všech ročnících, mohou tedy snadno navázat tam, kde v minulém roce skončili, přičemž každý rok je o úroveň náročnější. Předmět technické laboratoře zde vhodně doplňuje ucelenost vzdělávání dle RVP, zejména zajišťuje žákům možnost vyzkoušet si různé specializace, např. 3D konstruování, 2D konstruování, robotiku atd.

I v oboru Pivovarník-sladovník žáci absolvují tytéž moduly v každém roce, byť s menší časovou dotací, protože ve druhém a třetím ročníku jsou zařazeny další specializované moduly, např. Česání chmele, Čepování piva atd.

Tím, že každý žák musí projít jednotlivými moduly, je zajištěna větší kontrola, aby se podíval na různá pracoviště a vyzkoušel si různé úkony, se kterými se může v budoucím povolání setkat.

V neposlední řadě v případě nenadálých událostí, kdy se žáci nemohou zúčastnit odborného výcviku, je při použití modulového systému větší přehled o tom, která část praxe žákům chybí, a je ji tedy třeba doplnit.

Modulová výuka v uvedených oborech se také snaží vybalancovat poměr mezi obecnější odbornou přípravou a specializovaným výcvikem. Učební plán obou oborů se snaží pracovat s disponibilními hodinami tak, aby praxe mohla jít dostatečně do hloubky, ale ne na úkor obecnější teorie oboru.

Střední odborná škola, která sídlí ve dvou budovách, je jednou ze čtyř středních škol ve městě, které jsou silně navázány na automobilový průmysl. Řada strojírenských firem dodává díly do automobilky Škoda Mladá Boleslav. Míra nezaměstnanosti je velmi nízká, zhruba 3,5 %. Škola nabízí řadu učebních i studijních vzdělávacích oborů, které připravují odborníky pro strojírenský průmysl. Také zřizovatel, kterým je Liberecký kraj, si uvědomuje nutnost vzdělávání v této oblasti a zafinancoval výstavbu nového Centra odborného vzdělávání se špičkově vybavenými dílnami včetně CNC strojů. Tuto výhodu využívá např. obor Nástrojař, který zde částečně absolvuje odborný výcvik žáků 1. ročníku (v dalších dvou letech již chodí žáci na praxe do firem).

Město se již v dávné historii zaměřovalo na výrobu dioptrických skel. Škola tedy nabízí obor Optik, kde pokračuje v tradici vzdělávání budoucích optiků. Zde se o modulové výuce neuvažuje z důvodu nedostatečného personálního zajištění.

Daný region je turisticky vyhledávanou oblastí s velkým množstvím kulturních památek i gastronomických zařízení. Obory jako Cestovní ruch, Hotelnictví i Kuchař-číšník jsou dalšími žádanými obory této školy.

V souvislosti s rozvojem pivovarů i minipivovarů v Libereckém kraji otevřela škola nový obor Pivovarník-sladovník. Škola ve své vizi uvádí, že bude reagovat na poptávku po pracovních silách, proto se nový obor týká výroby piva. Pro obor Pivovarník-sladovník bylo pořízeno čepovací zařízení, aby žáci mohli získávat základy praxe přímo ve škole. Celý odborný výcvik ale probíhá přímo ve firmách.

Více o škole zde.

  • Analýza dotazníkového šetření pro žáky.
  • Analýza dotazníkového šetření pro učitele.
  • Zápis ze školské rady.
  • Zápis ze schůzky oboru Pivovarník-sladovník.
  • Porovnání tematických plánů tradiční organizace odborného výcviku oboru Nástrojař s tematickými plány modulové výuky.

Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola, Turnov upravila ŠVP pro odborný výcvik dvou oborů modulově. V jednom z nich (obor Pivovarník-sladovník) škola dosud nemá žádné zkušenosti, protože s daným oborem začíná, nelze tedy porovnávat, zda je modulový systém vhodnější než předmětový, nicméně vzhledem ke zpětné vazbě účastníků je zřejmé, že je to systém vyhovující.

V oboru Nástrojař se škole podařilo zajistit pro žáky větší variabilitu práce, čímž jsou více motivováni. Dochází k lepší fixaci získaných praktických dovedností. Při rozhodnutí, zda má škola přejít na modulový systém výuky, je třeba zvážit personální zabezpečení školy v oblasti odborného výcviku. Dále je vhodné pomocí zpětné vazby ověřit vhodnou délku modulů tak, aby byla optimální. V případě, že škola na modulový systém přechází, je vhodné se pokusit pomocí dotazníku pro pedagogy vyhodnotit, nakolik se přechod na modulový systém vydařil, a dle toho moduly upravit.

Při zpětné vazbě od žáků je vhodné v případě jejich nespokojenosti s moduly se ptát na důvod, aby bylo případně možné situaci upravit. Ucelenější výsledky zpětné vazby od žáků přinese až druhý, resp. třetí ročník výuky ve školním roce 2021/2022, kdy lze očekávat normální průběh školního roku bez omezení odborného výcviku kvůli protipandemickým opatřením.

Zápis z jednání školské rady
Zápis ze schůzky k oboru Pivovarník - sladovník
Školní vzdělávací program - pivovarník - sladovník
Základní moduly oboru pivovarník - sladovník
Školní vzdělávací program - nástrojář
Podmoduly oboru nástrojář
Smlouva žáka s pivovarem Svijany
Tabulka modulové výuky pivovarník - sladovník

Autorky: Mgr. Renata Pyrochtová, Mgr. Lucie Procházková, Ing. Eva Antošová
 

odkaz na kritérium