Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace, poskytuje střední vzdělání s výučním listem (cukrář, kuchař-číšník, číšník-servírka, kuchař, kadeřník, aranžér, truhlář, pekař, práce ve stravování, dřevařská výroba, potravinářské práce – ŠVP pekařské práce, potravinářská výroba – ŠVP cukrářské práce, sladovník-pivovarník), střední vzdělání s maturitou (kosmetické služby, informační služby) a nástavbové studium s maturitní zkouškou (podnikání, vlasová kosmetika).

Škola je inspirující svým proaktivním systémem podpory žáků, kteří se z nějakého důvodu dostali do osobních či studijních problémů, ať už jde o žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, či žáky se specifickými poruchami učení. Škola má velkou prostupnost mezi obory, kterou využívá zejména při neúspěchu konkrétního žáka v těžším oboru. Snahou celého pedagogického sboru je, aby žáci předčasně neodcházeli ze vzdělávání. Žákům a rodičům je k dispozici podpůrný tým zahrnující výchovné poradkyně, kariérovou poradkyni, školního metodika prevence, třídního učitele a vedení školy. Školní systém podpory zahrnuje i aktivity po vyučování, kam patří zejména individuální konzultace s pedagogickými pracovníky k učivu a celá řada volnočasových aktivit.

Střední škola živnostenská Sokolov působí v regionu, který je v celorepublikovém srovnání nadprůměrně zatížen socioekonomickými problémy. Na Sokolovsku se nachází řada sociálně vyloučených lokalit. Z hlediska školního vzdělávání jsou významné zejména charakteristiky dotýkající se negativním způsobem rodin žáků: velmi nízká průměrná vzdělanost obyvatel; relativně vysoká nezaměstnanost a vysoký podíl osob zaměstnaných na pozicích se zvýšeným rizikem ztráty práce; vysoký podíl neplnohodnotných pracovních poměrů, výrazná zadluženost domácností a s tím související vysoký počet exekucí, vysoký podíl rozvrácených rodin a nadprůměrný výskyt sociálněpatologických jevů, zejména závislostí.

Tato regionální negativa jsou na druhou stranu vyvažována kompenzačními opatřeními ze strany státu, obcí, neziskového sektoru, zaměstnavatelů a Evropské unie – zejména ve formě dotačních příležitostí pro řešení rizikových a krizových jevů a pro podporu prevence. Relativně štědré grantové možnosti jsou ale zároveň limitovány nepříznivou situací v oblasti lidských zdrojů. Ta se na Sokolovsku a obecně v Karlovarském kraji projevuje výrazným nedostatkem kvalifikovaných a aprobovaných pedagogických pracovníků, psychologů, sociálních a speciálních pedagogů a dalších podpůrných profesí.

Prostředí, ve kterém působí Střední škola živnostenská Sokolov, je tedy pro vzdělávání velmi nepříznivé. Velmi časté jsou následující jevy: vysoký počet zameškaných hodin, z toho značné množství neomluvených, u řady žáků nízká motivace k učení, nezájem o zvolený obor, výrazný podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, relativně časté předčasné odchody ze vzdělávání. Jednou z hlavních příčin těchto problémů je častá absence podpory žáků ze strany rodin. V řadě rodin chybí základní existenční bezpečí a zabezpečení, žáci nemají své domácí pracovní místo, nedostávají svačiny, kapesné. Přibývá případů, kdy žák ukončí středoškolské vzdělání a jde pracovat, aby přinesl domů peníze.

Střední škola živnostenská Sokolov čelí tomuto nepříznivému kontextu přístupem, který by se dal krátce vystihnout sloganem: Táhneme za jeden provaz ve prospěch svých žáků a využíváme k tomu všech dostupných příležitostí. Výraznou předností školy je oborová pestrost vzdělávací nabídky i vertikální diferenciace od dvouletých a tříletých oborů kategorie E přes učební obory kategorie H až po maturitní obory, včetně nástavby. S touto široce nastavenou, návaznou a prostupnou strukturou škola efektivně pracuje i v případě, že má žák studijní problémy nebo selhává v jiné rovině.

Střední škola živnostenská Sokolov je inkluzivní škola, usiluje o úspěch pro všechny žáky.