Mateřská škola “Lísteček“, Vratislavice nad Nisou, příspěvková organizace

Statutární město Liberec má přibližně 105 tisíc obyvatel a je pátým největším městem České republiky. Má 33 městských čtvrtí, přičemž Vratislavice nad Nisou jsou od roku 1991 samostatným městským obvodem.

Po krachu textilních továren se zde po roce 1990 změnila struktura průmyslu. Vznikly nové obchodní a průmyslové zóny zaměřené především na automotiv.

Mateřská škola “Lísteček“, Vratislavice nad Nisou, příspěvková organizace (MŠ Lísteček), se nachází ve Vratislavicích nad Nisou a od 1. ledna 2017 poskytuje předškolní vzdělávání dětem na třech sloučených pracovištích. V posledních pěti letech začala v okolí škol rozsáhlá výstavba rodinných domů, ale i sociálních bytů, a tím se zvýšil počet obyvatel v katastru. Díky tomu přibylo v říjnu 2018 nově vybudované, moderní středisko MŠ Donská. MŠ Lísteček je zařazená do programu Škola podporující zdraví. Filozofií tohoto programu je vnímání zdraví jako interakce tělesné, duševní a sociální pohody, souladu a harmonie. Na webových stránkách školy se lze dozvědět, že „…organizace dne je po vzájemné dohodě s rodiči i zaměstnanci koncipována tak, aby mohla být uplatněna volná forma režimu dne, která imituje podmínky důvěrného a citově podnětného rodinného prostředí... Snahou pedagogů je podpora individualizovaného vzdělávání… Náplně jednotlivých tematických částí ŠVP tvoří pedagogové společně… Soutěžení do školy nepatří. Hry se hrají pro radost, principem cvičení je – dokážu to, překonám sám sebe…“. Všechny aktivity vedou k podpoře myšlenky, že každý má své možnosti a limity jinde, každý vyniká v něčem jiném. Děti se v tomto kooperativním prostředí učí efektivněji týmové práci. Cílem veškerého personálu je probouzet v dítěti aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, ukázat, co všechno už samo umí, zvládne a dokáže.

Mateřská škola klade důraz na uplatňování principů:

 
  • respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa;
  • rozvíjení komunikace a spolupráce.
Charakteristika jednotlivých pracovišť

MŠ Východní – budovou školy je vila rodinného typu v klidném místě. Jde o trojtřídní MŠ s kapacitou 77 dětí. Plně vybavená školní zahrada v přírodním stylu zahrnuje soustavu podnětných prvků a stanovišť, jež obohacují volnou hru dětí a podněcují je k experimentování: např. hmatová stezka s posezením ve tvaru motýla, funkční kamenná pec, zahrada vůní, habrový tunel, větrné království ve tvaru housenky. Každá část se snaží nenásilně propojovat přírodní učebnu (zahrnující čtyři živly: oheň, voda, země, vzduch) s volnočasovými aktivitami dětí.

MŠ Tanvaldská – škola je situována opět ve vile rodinného typu u hlavní silnice s kapacitou 50 dětí ve dvou třídách. Okolní krajina umožňuje různorodé vycházky (lesy, pole, rybníky, park), kde mají děti možnost přímého pozorování živé i neživé přírody. Součástí školy je také rozsáhlá zahrada v přírodním stylu.

MŠ Poštovní – je umístěna v klidném prostředí zámeckého parku s vlastní menší zahradou. Kapacita MŠ je 25 dětí.

MŠ Donská – moderní architekturu budovy využívají dvě třídy s celkovou kapacitou max. 50 dětí. Dochází zde k neobvyklému propojení interiéru s exteriérem, ve kterém se prolínají různě vysoká patra propojující aktivity dětí. Děti se v průběhu dne mohou za dobrého počasí volně pohybovat ve vnitřních prostorách i po respiriu či bočních ochozech až po hlavní herní terasu. Zahrada MŠ se postupně buduje a doplňuje o herní prvky na přilehlé louce.
Odbornou péči o děti zajišťují i další pracovníci. Ve školním roce 2019/2020 se podařilo z projektu Šablony (OP VVV Šablony II) oslovit speciální pedagožku, která každý den dochází na jedno z pracovišť MŠ Lísteček a věnuje se individuální práci s dětmi (vypracovává plán individuální podpory a IVP, provádí logopedickou prevenci, funguje jako poradce pro práci s nezralými, diagnostikovanými i jinak problémovými dětmi).

Logopedická asistentka dochází 1x týdně na každé pracoviště, pracuje se skupinou 3–5 dětí cca 15–20 min. Logopedická preventistka nenahrazuje práci logopeda, pomáhá však s diagnostikou a reedukací.