Mateřská škola POD ŠPILBERKEM, Brno, Údolní 9a, příspěvková organizace

Mateřská škola Pod Špilberkem byla k 1. lednu 1996 zřízena městem Brnem, jeho městskou částí Brno-střed, jako samostatná příspěvková organizace. Nachází se v historickém centru města Brna. Jde o trojtřídní mateřskou školu s jednou třídou umístěnou na dislokovaném pracovišti.

I přes to, že mateřská škola sídlí ve středu města, má vhodné podmínky pro pobyt venku. Blízký park pod hradem Špilberk, kam je možné vejít přímo brankou ze zahrady, i Denisovy sady nabízejí mnoho možností k vycházkám. V těsné blízkosti obou pracovišť je prostorná školní zahrada. Tvoří ji různé biotopy, které jsou v přírodě přirozené, např. lesíček, louka, vřesoviště, jezírko, zeleninové a květinové záhonky, bylinková spirála. Spodní část je vybavená jako sportoviště a děti zde mají mnoho příležitostí k pohybovým aktivitám.

Od roku 2008 spolupracuje mateřská škola s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity a jako fakultní mateřská škola zajišťuje praxe pro studenty oboru Učitelství pro mateřské školy. Všechny učitelky mají odbornou kvalifikaci pro práci s předškolními dětmi. Protože škola integruje děti se speciálními vzdělávacími potřebami, doplňují dle aktuální situace pedagogický sbor asistenti pedagoga.

Vzhledem k tomu, že mateřskou školu navštěvují děti bydlící v centru velkého města, kde životní prostředí není optimální pro jejich zdravý vývoj, je jejím záměrem rozvoj takových dovedností a zkušeností dětí, kterými mohou ovlivnit zdraví nejen svoje, ale i okolního světa. Proto si mateřská škola zpracovala projekt podpory zdraví, který byl v roce 2000 schválen Státním zdravotním ústavem v Praze, následně byla mateřská škola přijata do sítě Mateřských škol podporujících zdraví v ČR. Každé tři roky je projekt přehodnocen a znovu prochází přijímacím řízením, na jehož základě je udělen MŠ certifikát.

Základními principy práce MŠ jsou Respekt k přirozeným lidským potřebám, který vychází z modelu Maslowovy hierarchie potřeb. Tyto potřeby jsou všem lidem společné a stále přítomné, proto je v mateřské škole snahou uspokojovat potřeby dětí, učitelek i ostatních zaměstnanců školy, i když jejich formy, způsoby a podoby uspokojování se individuálně velmi různí.

Druhým principem je Rozvíjení komunikace a spolupráce, neboť prostřednictvím komunikace mezi dospělými a dětmi a mezi dětmi uvnitř dětské skupiny je potřeba poskytovat dětem základní zkušenosti se sebou samými i ve vztahu k ostatním lidem. V neformálním každodenním soužití dětí a dospělých a dětí mezi sebou navzájem podporuje mateřská škola základní jazykový vývoj a vývoj schopnosti komunikace a spolupráce.

Další možnosti rozvoje dětí v rámci formálního kurikula jsou doplňkové programy, které jsou realizovány v rámci každodenní výchovně-vzdělávací práce, dle zájmu a potřeb dětí. Jde o logopedickou prevenci a intervenci, keramiku, angličtinu hrou a plavání. V mateřské škole je vytvořena řada tradic, které se staly nedílnou součástí průběhu vzdělávání. Při mateřské škole aktivně pracuje klub rodičů, který se velkou měrou podílí na zajišťování různorodých aktivit pro děti.