Mateřská škola, základní škola a střední škola Daneta, s.r.o.

Mateřská škola, základní škola a střední škola Daneta, s.r.o. (dále škola Daneta), byla založena v roce 1993 fyzickou osobou, paní Mgr. Věrou Kosinovou, která je jedinou jednatelkou školy. Škola sídlí v několika budovách. Všechny tyto budovy jsou kompletně bezbariérové, obklopené školními zahradami a sídlí v Hradci Králové.

Škola Daneta poskytuje prostřednictvím specifických výchovných a vzdělávacích metod, prostředků a forem komplexní péči dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, především dětem a žákům s kombinací více zdravotních postižení (převážně v kombinaci mentálního a tělesného nebo smyslového postižení, poruch řeči a poruch autistického spektra). Zaměřují se na rozvoj celé osobnosti dítěte s cílem jeho přípravy „pro život“ a uplatnění se v něm dle jeho schopností a možností. Snahou školy je pomocí přirozené výchovy a speciálně pedagogických reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních metod zmírňovat, popř. odstraňovat handicapy dětí a zároveň všem dětem poskytnout nejlepší základy vzdělání.

Vzdělávání škola realizuje podle dílčích školních vzdělávacích programů v oborech: mateřská škola, základní škola, základní škola speciální, střední škola, obor jednoletá praktická škola 78‑62-C/014, střední škola, obor odborného učiliště dvouletého provozní služby 69-54-E/01, školní družina a školní klub.

Podle potřeb některých žáků jsou týmem odborníků také zpracovávány individuální vzdělávací plány, dle kterých je vzdělávací proces vhodně upravován specifickým potřebám těchto žáků. Všem je poskytována podpora na základě doporučení školských poradenských pracovišť, odborníků, lékařů a terapeutů.

Ve škole pracují převážně speciální pedagogové s aprobací na příslušný stupeň školy. Na práci speciálních pedagogů základní školy v brzkých ranních i odpoledních hodinách navazují vychovatelky školní družiny a školního klubu a lektoři zájmových kroužků. Pro zajištění individuálních potřeb a podpory žáků ve škole pracuje dostatek asistentů pedagoga.

Stěžejním cílem školy je poskytování co nejkvalitnější výchovy a vzdělávání spolu s uspokojováním všech ostatních potřeb handicapovaných dětí a žáků. Proto se škola zaměřuje na poskytování nabídky co nejkomplexnější péče o děti a žáky a školské služby doplňují služby zdravotnické, sociální, poradenské a terapeutické. Škola v denní péči o děti a žáky využívá vlastních nestátních zdravotnických zařízení v oboru logopedie a fyzioterapie, navíc do školy dochází 1x týdně psycholog, 1x za 14 dní až 1x za měsíc další odborní lékaři (rehabilitační lékař, neurolog, psychiatr). Všichni tito odborníci poskytují nejen speciální péči dětem, žákům, jejich zákonným zástupcům, ale zároveň také konzultace pedagogům školy. Péče o děti a žáky s handicapem je tak maximálně podpořena multidisciplinárním přístupem tzv. „na jednom místě“. K tomu přispívá i poradenský tým složený ze zaměstnanců školy, jako např. výchovný poradce, specialista pro alternativní a augmentativní komunikaci, chirofonetik, specialista pro výchovu a vzdělávání dětí a žáků s poruchami autistického spektra, instruktoři odborného výcviku, zaměstnavatel – chráněná dílna apod.

Ve vzdělávání dětí a žáků vedení školy podporuje vzájemnou spolupráci mezi jednotlivými stupni škol, také mezi střední školou a pracovním trhem, konkrétně Chráněnou dílnou Daneta. Žáci Odborného učiliště Daneta docházejí pravidelně na praxe do Chráněné dílny Daneta a na další pracoviště Danety, kde mají možnost procvičovat své praktické znalosti a dovednosti v reálném pracovním prostředí. Výhodou tohoto propojení je vzájemné poznávání se a přizpůsobení se možnostem klientů, také však vhodné zaučení pro pozdější skutečné přijetí do pracovního poměru po absolvování studia v Odborném učilišti Daneta. Učitelka odborného výcviku z pracoviště chráněné dílny také dochází do školy na odborné stáže, náslechy a účastní se i praktických závěrečných zkoušek. Potřeby a zkušenosti z praxe jsou tak zpětně propojovány, čímž se škole daří hledat optimální cesty při co nejoptimálnější přípravě žáků na pracovní proces.

Škola také intenzivně spolupracuje se zákonnými zástupci žáků, se školskými poradenskými pracovišti, se středními školami v okolí, s Univerzitou Hradec Králové – působí jako fakultní škola poskytující praxi budoucím pedagogům.