Hodnocení ročníkových výstupů

Příklad inspirativní praxe se týká kritéria hodnocení 5.2 „Výsledky vzdělávání žáků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů“. Spočívá v zavedení uceleného systému podpory a hodnocení výsledků žáků uměleckých vzdělávacích oborů, který byl vytvořen přímo Základní uměleckou školou Polná. Tento systém je ukotven v ŠVP a poskytuje prostor pro sebe-evaluaci a participaci žáka na svém hodnocení. Uplatnění tohoto systému podporuje individualizaci přístupu k žákům a identifikaci oblastí a možností zlepšování žáků. Zavedený systém podporuje motivaci žáků k dosahování výsledků. Hodnocení a výsledná klasifikace se skládá z hodnocení prostřednictvím protokolů z individuálních rozhovorů mezi žáky a pedagogy, analýzy výstupů žáků za daný školní rok a je dále doplněna o element veřejných vystoupení.
Hodnocení prostřednictvím protokolů funguje od školního roku 2013/2014 a je tedy prověřeno několikaletou praxí.

Základní umělecká škola Polná, 588 13 Polná, Zámek 485 sídlí v Polné (kraj Vysočina).  Ve škole jsou vyučovány čtyři umělecké obory – hudební, výtvarný, taneční a literárně-dramatický. Kapacita školy je 360 žáků. (převahu tvoří žáci hudebního oboru). Ve škole působí 18 pedagogů. Škola se nachází v prostředí rekonstruovaného historického zámku. Vnitřní prostory jsou plně přizpůsobeny i pro koncertní činnost.
Vizí základní umělecké školy je dle individuálních možností každého žáka rozvíjet jeho schopnosti a dovednosti ve vzdělávání v jednotlivých uměleckých oborech, budovat a rozvíjet v něm vztah a zájem o vzdělávání a uměleckým formám. Důraz klade škola na řád, toleranci, komunikaci a praktické využívání zkušeností a znalostí.

Na konci každého školního roku v měsíci červnu probíhá v ZUŠ Polná hodnocení plnění míry dosahování ročníkových výstupů. Toto hodnocení probíhá s každým žákem školy. Hodnocení probíhá formou individuálního volného rozhovoru mezi pedagogem a žákem, v rámci, kterého společně diskutují o dosažených dovednostech, schopnostech a zkušenostech a následně hodnotí všechny ročníkové výstupy formulované ve školním vzdělávacím programu. Pedagog si společně se žákem prochází ročníkové výstupy, kterých měl žák v průběhu daného ročníku dosáhnout. Diskutují se o tom, do jaké míry se to podařilo, jaké úrovně žák dosáhl (například ve studijním zaměření Hra na housle v 6. ročníku je definováno 6 výstupů, z nichž jeden je "žák používá trylky, nátryl, příraz, obal" – pozn. technika ve hře na hudební nástroj; pedagog a žák diskutují o tom, kde tyto techniky žák hrál a jak se mu to dařilo).
Míru dosažení ročníkových výstupů je zaznamenána do protokolu. Tento protokol má jednotnou formu, nicméně se tyto ročníkové výstupy na základě změny ŠVP mohou měnit. Každý ročníkový výstup, který je v rámci své definice v ŠVP formulován, pokud možno měřitelně, je hodnocen jedním z předem stanovených stupňů (1 = ANO, 2 = částečně ANO, 3 = téměř NE, 4 = NE). Výsledkem je pak celkové ohodnocení v rozsahu 1–4 (vzniká aritmetickým průměrem z dílčího hodnocení jednotlivých školních výstupů). Pro hodnocení 1–4 není stanoven striktní jednotný přístup, v rámci diskuse probíhá i sebe-evaluace žáka. Finální rozhodnutí je ovšem vždy závislé na individuálním posouzení pedagogem. Společné hodnocení představuje analýzu uplynulého roku, má podpůrný charakter vůči celkovému hodnocení žáka za daný školní rok, je to jeden z více faktorů.
Celkové ohodnocení míry dosahování ročníkových výstupů se následně stává jedním z podkladů pro hodnocení žáka za 2. pololetí školního roku (za 1. pololetí koresponduje hodnocení se známkami průběžného hodnocení za pololetí), které sestává z následujících prvků:

  • Klasifikace koresponduje se známkami z průběžného hodnocení za 2. pololetí.
  • Do závěrečné klasifikace se promítne hodnocení plnění míry dosahování ročníkových výstupů v ŠVP.
  • Ve známce z daného předmětu je výrazně zohledněno, zda žák prezentoval svou činnost v rámci hodnoceného předmětu alespoň jednou za školní rok veřejně.

Stanovení celkové klasifikace za 2. pololetí s ohledem na plnění jednotlivých kritérií hodnocení upravuje zvláštní vnitřní předpis.

K této formě hodnocení byli motivováni již při tvorbě ŠVP ZUŠ Polná pro rok 2012. Hodnocení prostřednictvím protokolu je v ZUŠ Polná realizováno od školního roku 2013/2014. Důvodem zavedení byla primárně snaha o prokazatelné hodnocení míry dosahování ročníkových výstupů u jednotlivých žáků vyučovaných dle ŠVP. V prvních letech hodnocení prováděl pouze pedagog daného vyučovaného předmětu, s postupem času bylo přistoupeno k hodnocení formou individuálního rozhovoru mezi žákem a pedagogem.

Jedná se o systém umožňující aktivní zapojení žáků i pedagogů, který obě skupiny motivuje k lepší práci s plánováním učiva i vyhodnocováním toho, co se žák naučil. Má tedy přesahy do kompetencí spojených se sebe-managementem i plánováním a řízením výuky.

Žák získává zpětnou vazbu o svém vzdělávání vůči stanovené „školní normě“, svým individuálním možnostem a schopnostem. Na svém hodnocení se spolupodílí, neboť vše je otázka diskuse a dohody. Pedagog se snaží o objektivitu, posuzuje míru dosahování výstupů vzhledem k žákovu maximu. Žák se může vidět různě (může se podhodnocovat i nadhodnocovat). Například pedagog vidí, že techniku "trylky, nátryl, příraz, obal" žák ještě dostatečně nezvládl, a že by při jejich hře mohl dosáhnout lepší výsledek, žák naopak může být přesvědčen, že tuto techniku bravurně zvládl. A právě v závěrečném rozhovoru lze o tom všem diskutovat.

Pedagogové získávají jeden z podkladů pro závěrečnou klasifikaci; mají možnost srovnání úrovně žáků v rámci školy; získávají a poskytují zpětnou vazbu o úrovni dosahování ročníkových výstupů. Tato zpětná vazba je cenným podkladem pro případné revize ŠVP (podrobněji viz dále v části Evaluační metody a nástroje). Pedagog má možnost zjistit, jak vysoko (popřípadě nízko) žák sám sebe hodnotí.
Pedagogové ví, jak se žáci chovají v hodinách, v orchestru, v komorních uskupeních, v hromadné výuce, na koncertech, na vernisážích atd., zda mají trému, jsou introverti, extroverti, jsou pracovití, motivovaní a daná aktivita je baví, to otevírá prostor pro individuální práci s konkrétním jedním žákem (například pedagog má žáka, který je pracovitý, nadaný, ale tichý introvert; má tendenci se podhodnocovat a nevěří si. Úkolem pedagoga je v rámci rozhovorů posilovat v žákovi sebedůvěru, prostřednictvím hodnocení ho povzbuzovat.).

Jedná se o relativně měřitelný a spravedlivý nástroj pro hodnocení. Měřitelnost spočívá v tom, pedagog může srovnávat žáky daného ročníku (například pokud má pedagog 3 žáky v šestém ročníku, může srovnávat úroveň, kam kdo ve výuce dospěl). Spravedlivost spočívá v tom, že pedagog bere v potaz osobní maximum žáka (například některý žák může mít limity, třeba fyzické, a jeho osobní maximum se pohybuje jinde než u ostatních žáků).
Přístup je systematický a je ukotvený do učebních osnov a ŠVP.
Další přínos pro klima a vztahy lze spatřovat v možnosti zapojení žáků při sebe-evaluaci, o které již bylo pojednáno.

Ročníkové výstupy odráží stanovenou úroveň vzdělávání ve škole, byly vytvořeny přímo školou, jsou realistické a jsou pro ni uzpůsobené, umožňují pravidelné vyhodnocení.

Systém je průběžně vyhodnocován a v případě potřeb upravován. Pedagogové zpětně hodnotí ročníkové výstupy, protože praxe ukazuje jejich obtížnost, splnitelnost pro daný ročník atd. a mohou je po dohodě s vedením vždy k 1. září podle potřeby měnit.
Revizi ročníkových výstupů provádějí vyučující jednotlivých předmětů (například se může stát, že praxe ukáže, že nějaký výstup je příliš těžký nebo naopak lehký pro daný ročník), a to tak, že vždy k 1. září lze výstupy revidovat (v rámci ŠVP). Pedagogové dále pracují s ročníkovými výstupy v průběhu celého školního roku (v září jsou východiskem pro stanovení individuálních učebních plánů, v rámci školního roku probíhá i dílčí revize, na konci školního roku pak hodnocení).
Každý žák má individuální studijní plán, který je zapsán do třídní knihy na začátku školního roku. Pedagog zde napíše "Cíle" pro daný školní rok a "Prostředky dosažení cílů". "Cíle" jsou vlastně ročníkové výstupy pro daný ročník a "Prostředky dosažení cílů" to jsou konkrétní materiály, postupy apod., které pedagog použije. Výstupy jsou formulovány tak, aby byly pro žáky ve větší či menší míře zvládnutelné. Pokud žák přesto nějaký výstup z jakýchkoli důvodů nesplní, odrazí se to v hodnocení daného výstupu.

Hlavní odpovědnost a pravomoc leží na pedagozích, kteří provádějí hodnocení každého žáka a mají také poslední rozhodující vliv na celkový výsledek. Pravidla hodnocení žáků jsou zpracována v ŠVP a ve školním řádu. Výstupem hodnocení je Protokol o plnění ročníkových výstupů (formát A4 na 1 žáka) ve standardizované podobě pro jednotlivé předměty, ročníky a stupně, který je archivován.
Odpovědnosti a pravomoci vedení školy spočívají ve vytvoření protokolů, které jsou průběžně aktualizovány pouze v případě, pokud by se změnily ročníkové výstupy v rámci jednotlivých předmětů (viz jejich možné revize k 1. září).
Pedagogická rada v červnu každého školního roku probírá celkové hodnocení žáků.

Jaké byly při zavádění problémy či výzvy, jaké problémy či výzvy se řeší v rámci realizace aktivity?
Pokud jsou některé ročníkové výstupy u žáka hodnoceny na úrovni 3 nebo 4, je na místě ptát se, proč tomu tak je (například žák necvičí a proč; žák má špatné podmínky; výstupy jsou vůči žákovu maximu nesplnitelné; žák nemá zájem o vzdělání v ZUŠ, ale chtějí to rodiče, žák by chtěl hrát jiný repertoár ...). Těch důvodů může být mnoho a mohou být předmětem vzájemných rozhovorů mezi pedagogem a žákem, ale i rozhovorů s rodiči a zákonnými zástupci apod.
Pokud by rodič nesouhlasil se hodnocením, je to opět otázka komunikace a diskuse mezi pedagogem (popřípadě vedením) a rodičem.
Je aktivita přenositelná? Jak by mohly aktivitu zavádět i ostatní školy či školská zařízení a proč by to měly udělat?
Tato aktivita je přenositelná pro další školy.  Jedná se o možný způsob hodnocení a sebehodnocení žáků (je relativně měřitelný a spravedlivý), pedagogové školy jsou motivováni pracovat s ročníkovými výstupy školy a také se jedná o základní systém práce s výsledky žáků.
Tato aktivita je nastavitelná pro všechny obory základního uměleckého vzdělávání.

Protokol o plnění ročníkových výstupů dle ŠVP ZUŠ Polná - prázdný
Protokol o plnění ročníkových výstupů dle ŠVP ZUŠ Polná - vyplněný
Vnitřní předpis hodnocení 2. pololetí

odkaz na kritérium