Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
ZV – 1.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy
Anotace:
Škola má vytvořen transparentní systém pro zachycení a řešení kázeňských problémů a projevů rizikového chování žáků. Pedagogové průběžně zaznamenávají problémové situace včetně konkrétního postupu řešení, zainteresovaných osob a přijatých opatření do vlastní školní aplikace. Ta následně poskytuje přehled o všech řešených situacích v celé škole i o vývoji chování u jednotlivých žáků. Systematická práce školy se získanými informacemi vede k účinnému zachycení problémů v jejich zárodku, jejich včasnému a rychlému řešení a k omezení jejich rozvinutí do závažnějších forem rizikového chování.
Kontext:
Škola si vytvořila vlastní aplikaci, do níž mají přístup všichni učitelé, asistenti pedagoga a vychovatelé. Ti do ní zaznamenávají všechny řešené kázeňské a výchovné problémy žáků (včetně přijatých stížností): jejich popis, průběh a způsob řešení, informování či zapojení zákonných zástupců žáků a navržená či již realizovaná opatření. Veškeré informace se zobrazují v přehledné tabulce. Aplikace poskytuje jednak přehled o všech řešených situacích ve škole i jejich momentálním stavu (Probíhá/Uzavřeno), zároveň umožňuje generovat podle jména jednotlivé žáky a sledovat tak vývoj jejich chování. Průběžná práce s takto získanými informacemi v rámci pravidelných schůzek vedení školy se členy školního poradenského pracoviště vede ke stanovení optimálního přístupu, rychlému řešení problémů i vymezení následných adekvátních preventivních opatření. Škole se tak daří podchytit problémy včas a omezit jejich rozvoj do závažnějších projevů rizikového chování, což se projevilo mj. v klesajícím počtu udělených snížených stupňů z chování.
Kontakt:
Mgr. Iveta Beranová
Ředitelka školy
Základní škola, Česká Skalice, okres Náchod