Podpora začínajícího učitele

Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
ZV – 2.3 Vedení školy usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy
Anotace:
Škola systematicky vede začínajícího učitele v jeho adaptačním období. Začínající učitel je od začátku plnohodnotnou součástí pedagogického týmu a na své nové cestě začínající kariéry učitele je součástí trojlístku (tripartit) – uvádějící učitel – zástupce vedení – začínající učitel.
Kontext:
Začínající učitel je od začátku plnohodnotnou součástí pedagogického týmu. Každému začínajícímu učiteli je přidělen uvádějící učitel, který spolu se zástupcem vedení poskytuje metodickou podporu a je jeho mentorem, stává se tak součástí tripartity – uvádějící učitel, zástupce vedení a začínající učitel. Uvádějící učitel je zkušený pedagog, který se účastní specializovaného vzdělávání pro uvádějící pedagogy a je vyhledáván pro svou odbornost. Ostatní kolegové pomáhají při řešení každodenních problémů a přispívají k jeho rozvoji. Spolupráce se začínajícím učitelem začíná před přípravným týdnem, kdy je seznámen s organizačním řádem školy, interními dokumenty a materiálním vybavením. Je nastaven plán adaptace. Začínající i uvádějící učitelé jsou seznámeni se svou náplní práce a je nastaven časový harmonogram setkání formou tripartit (např. 1x měsíčně). Setkání tripartit mají předem daná témata-např. hodnocení žáků, využití digitálních technologií ve výuce, profesní rozvoj, komunikace s rodiči, diagnostika a přístup k žákům se SVP. Tato setkání jsou zaměřena na mentoring a rozvíjení pozitivního, podpůrného a bezpečného vztahu. Začínající a uvádějící učitelé se setkávají 1x týdně a dle potřeby. Plánují vzájemné hospitace a dávají si zpětnou vazbu. Začínající učitel navštěvuje hodiny ostatních kolegů, konzultuje poznatky a zaznamenává je do svého portfolia. Hospitační činnost s rozborem hodin a doporučeními provádí zástupkyně ředitele každý měsíc.
 
Kontakt:

Mgr. Libor Kvapil

Ředitel školy

Základní škola a mateřská škola Frýdek-Místek, Lískovec, K Sedlištím 320

📞 +420 775 882 306

✉️ libor.kvapil@liskovec.cz