Vzdělávací výsledky pro předškolní vzdělávání
-
-
-
Faktory, které ovlivňují úspěšný přechod dětí z MŠ do ZŠ
🎥 Videa
-
| Základní vývojové potřeby dětí předškolního a mladšího školního věku |
|
Při práci s dětmi předškolního věku a mladšího školního věku je důležité znát základní vývojové potřeby a umět pracovat s jejich otisky v chování a jednání dítěte. Zejména pak s důsledky jejich neuspokojení. Tyto momenty velmi ovlivňují vývoj dítěte a jeho reakce na vnější události, navazování vztahů mezi vrstevníky a v pozdějších letech navazování zásadních vztahů v životě a k sobě samému. Cílem Webináře je pochopení základních vývojových potřeb dítěte.
Délka: 1,5 hod.
|
-
| Plynulý přechod z MŠ do ZŠ - adaptační období v 1. ročníku ZŠ |
|
Lektorkou webináře je Veronika Svobodová, učitelka 1. stupně, která ve své výuce využívá prvky programu Začít spolu, principy Hejného matematiky a responzivní výuku. Webinář obsahuje stručné shrnutí vývojových specifik dítěte na pomezí předškolního a mladšího školního věku. Příklady dobré praxe a osvědčené přístupy k podpoře adaptace. Konkrétní aktivity, které pomohou dětem zvládnout přechod do školního prostředí s větší jistotou a pohodou.
Délka: 1 hod.
|
-
| Aby byl přechod dětí z mateřské do základní školy plynulý |
|
Má být dítě připravené na školu nebo škola na každé dítě? Z mateřských škol bývá často slyšet, že nástup do základní školy je pro děti velmi tvrdý a je třeba je na něj dobře připravit. Jakou funkci má z pohledu vstupu do základní školy plnit mateřská škola, co by nemělo být v posledním roce před vstupem do školy opomíjeno a co je naopak nadbytečné?
Délka: 1 hod.
|
📰 Články
-
| Inkluze v praxi: Jak MŠ pomáhá dětem při přechodu z PV do ZV |
|
Jakou roli hraje rodina a mateřská škola pro dítě před vstupem do základní školy. A to i tehdy, pokud se jedná o rodinu z odlišného kulturního či jazykového prostředí nebo s odlišnými životními podmínkami. V mateřské škole se děti učí nejen vycházet s ostatními, ale získávají i základy klíčových kompetencí důležitých pro další etapy vzdělávání a života každého jednotlivce. Co vlastně dítě pro plynulý přechod do základní školy potřebuje a jak to nejlépe získá?
Délka: 30 min.
|
-
| Přechod z MŠ na ZŠ – Inkluzivní škola |
|
Přechod z mateřské do základní školy je významným mezníkem nejen pro děti, ale také pro jejich rodiče. Zatímco v mateřské škole jsou rodiče často v každodenním kontaktu s pedagogy a pravidelně dostávají zpětnou vazbu o pokrocích dítěte, na základní škole si žáci musí v mnoha ohledech poradit sami.
Délka: 10 min.
|
-
-
| Předškolní a prvostupňové vzdělávání – Plynulý přechod PV/ZV |
|
Inspirace poskytují příležitost k získání vhledu do procesu plynulého přechodu mezi danými stupni. Plynulým přechodem z předškolního do základního vzdělávání rozumíme přijetí myšlenky: „Učitel je připraven vzdělávat každé dítě, které do první třídy přichází:“ Ačkoliv mateřská škola směřuje k vyrovnávání vzdělávacích šancí všech dětí, není možné předpokládat, že na počátku školní docházky budou všechny děti na „stejné startovní čáře“.
Délka: 30 min.
|
-
| Metodický list: Plynulý přechod z mateřské do základní školy |
|
Úkolem předškolního vzdělávání je vytvářet dobré předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Děti předškolního věku se vyvíjejí nerovnoměrně. Rozdíly mezi dětmi jsou přirozené a mohou se projevovat v různých oblastech. Cílem předškolního vzdělávání není vyrovnat výkony dětí, ale vyrovnat jejich vzdělávací šance. Toho dosahujeme maximální podporou individuálních rozvojových možností každého dítěte.
Délka: 10 min.
|
-
| Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do základní školy |
|
Je potřeba dítěti věnovat soustředěnou pozornost, při rozhovoru s ním se nezabývat jinou činností. Je potřeba mu dát najevo zájem a trpělivě ho vyslechnout. Je důležité s dítětem komunikovat a věnovat se četbě. Technologie nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
Délka: 10 min.
|
-
| MŠ a ZŠ jak spolupracovat a efektivně komunikovat |
|
Přestup ze známého prostředí mateřské školy do školy základní je pro dítě velice náročným obdobím. Musí se velice rychle přizpůsobit novému kolektivu, prostředí, jinému režimu, jiné autoritě. Má povinnosti, nové sociální role. Všechny tyto změny mohou být pro dítě velmi stresující a možné komplikace mohou jeho zahájení povinné školní docházky negativně ovlivnit.
Délka: 10 min.
|
-
| Předškolní vzdělávání - Revize RVP |
|
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) poskytuje klíčový rámec pro vzdělávání dětí v mateřských školách, lesních mateřských školách a přípravných třídách základních škol. Stanovuje elementární vzdělanostní základ, jenž přirozeně přechází do základního vzdělávání a zajišťuje kontinuitu vzdělávacího procesu.
Délka: 30 min.
|
📘 Publikace
-
| Podpora dítěte v domácím prostředí |
|
Příručka přináší podněty pro činnosti, které lze s dítětem realizovat na podporu jeho úspěšného přechodu z mateřské do základní školy. Podpora dítěti se soustředí na rozvoj rozumový, tělesný a socio emoční i jeho práceschopnosti.
Počet stran: 28
|
-
| Spravedlivý start |
|
Spravedlivý start se zaměřuje na problematiku spravedlivosti v PV a na přechodu z MŠ do ZŠ. Výzkumné studie ukazují, že nejvyšší potenciál vyrovnávat handicapy, které si dítě přináší do života, má předškolní vzdělávání. V raném věku dochází k rychlému kognitivnímu vývoji a na vědomosti a dovednosti, které dítě v této době získává, může potom navazovat v průběhu celého dalšího vzdělávání.
Počet stran: 182
|
-
| Manuál k tvorbě školního vzdělávacího programu podle RVP PV |
|
Manuál poskytuje základní informace k tvorbě i realizaci školního vzdělávacího programu (ŠVP), Manuál ukazuje, jak s těmito informacemi pracovat, jak s jejich pomocí školní vzdělávací program vytvořit a následně jej uvést do praxe.
Počet stran: 8
|
-
| Manuál k třídnímu plánování v předškolním vzdělávání |
|
Školní vzdělávací program (ŠVP) je společným východiskem pro práci učitelů v jednotlivých třídách. Na jeho základě a v souladu s ním učitelé plánují vzdělávací témata tak, aby svým obsahem odpovídala věku, možnostem, zájmům a potřebám dětí v konkrétní třídě.
Počet stran: 8
|
Vzdělávací výsledky a hodnocení
🎥 Videa
-
| Hodnocení dětí v MŠ |
|
Součástí vzdělávání je hodnocení dětí poskytování konkrétní popisné zpětné vazby a vedení dětí k sebehodnocení. Témata webináře: Jak se v MŠ ne/hodnotí děti. Co je to formativní hodnocení. Co dělat, když kolegyně hodnotí děti pomocí černých puntíků. Každý pedagog je povinen řídit se RVP PV.
Délka: 10 min.
|
-
| Jak správně držet tužku |
|
Hana Havlínová, odbornice na vzdělávání na 1. stupni z Národního pedagogického institutu, vysvětlí, jak procvičovat ruku pro správný rozvoj grafomotoriky, jak držet tužku, a to i pro leváky.
Délka: 30 min.
|
-
| Formativní hodnocení v MŠ |
|
Webinář je na téma hodnocení v MŠ. Připomeneme si základní strategie, které učitel v MŠ při své práci používá a základní podmínky, které je potřeba zajistit. Ukážeme si konkrétní techniky formativního hodnocení vhodné pro děti v MŠ, které jsou vyzkoušené v praxi. To vše s respektem ke specifikům předškolního vzdělávání.
Délka: 1 hod.
|
📰 Články
-
| Připravenost předškoláka na zápis a vstup do školy |
|
Přechod dítěte z mateřské školy do základní je bezpochyby jedním z prvních velkých kroků v jeho životě. Dítě se dostává z období „bezstarostného dětství“ do období školáka – tedy doby prvních skutečných povinností. Jeho prožitky a zkušenosti spojené se školní výukou, jeho první úspěchy či neúspěchy obvykle ovlivňují celou jeho další vzdělávací dráhu. Proto je velmi důležité, aby do školy přicházely děti v době, kdy jsou na školní výuku přiměřeně zralé a připravené.
Délka: 10 min.
|
📘 Publikace
-
| Analýza výzev vzdělávání v ČR |
|
Publikace se věnuje vlivu rodičů a rodinného zázemí na úspěšnost dětí v českém vzdělávacím systému. Upozorňuje na silný vliv socioekonomického statusu rodičů na vzdělanostní aspirace a vzdělanostní šance jejich dětí. Ukazuje, že vliv na úspěšnost dětí ve vzdělávání má také ekonomická situace rodičů, např. v podobě nekvalitního prostředí, zdravotního stavu rodičů či obecně rizikového prostředí. Pozornost je také věnována postojům rodičů ke kvalitě českého školství.
Počet stran: 17
|
-
| Náměty pro zavádění formativního hodnocení v mateřské škole |
|
Sborník obsahuje základní údaje o zapojených mateřských školách, jejich výstupech a metodické zpracování různých činností, které byly realizované v průběhu projektu v zapojených mateřských školách s popsanými postupy hodnocení a sebehodnocení dětí v souvislosti s formativním hodnocením.
Počet stran: 70
|
-
| Školní zralost |
|
Definice zralosti – vnitřní, biologický aspekt, vychází z dispoziční složky organismu či procesu zrání např. koncentrace pozornosti. Definice: pojmu připravenost – především ve vztahu k vnějším, společenským činitelům, procesu učení např. rozvoj slovní zásoby. V řadě z nich dochází ke vzájemné interakci obou faktorů např. rozvoj poznávacích procesů.
Počet stran: 25
|
-
| Tematická zpráva – Faktory ovlivňující přechod dětí z mateřské do základní školy |
Doporučení pro školy:
- Individualizovat vzdělávací nabídku založenou na kvalitní pedagogické diagnostice předškolních dětí
- Klást důraz na logopedickou prevenci a péči
- Podporovat spolupráci mateřské a základní školy
- Pravidelně komunikovat se zákonnými zástupci v oblasti školní připravenosti
- Posílit další vzdělávání pedagogů v oblasti individuálního přístupu k dětem
|
-
|

|