Gramotnosti pro předškolní vzdělávání
-
Matematická
🎥 Videa
-
| Zápis do 1. roč. ZŠ a jeho úskalí z pohledu matematické gramotnosti |
|
Program webináře je zaměřen na základní principy rozvíjení matematické gramotnosti v souvislosti s rozvojem kognitivní složky osobnosti dítěte. Věnuje se především problematice obsahu zápisů při přechodu z MŠ na ZŠ. Dále upozorňuje na úskalí při zanedbávání rozvíjejících činností v oblasti matematických představ, na předsudky a metody vedoucí k nebezpečnému formalismu, na nevhodné postupy, nepřiměřené nároky a na nebezpečí formálního učení od počátku matematického vzdělávání.
Délka: 1,5 hod.
|
📰 Články
-
| Děti a hravá matematika |
|
Děti zrají nerovnoměrně a jejich rozvoj nelze uspěchat. Úkolem dospělého je dítě pestře podněcovat. Vynechání nebo úzká preference jedné oblasti se později ukazuje jako problém. Pro matematiku je potřeba vytvářet zkušenosti (pohyb z místa, manipulace) a mluvit o nich, tvořit představy na základě mluveného slova. Práce s pracovními listy je až vrcholem přípravy na školu, nikoli jejím začátkem.
Počet stran: 2
|
📘 Publikace
-
| Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku |
|
Dnešní doba má svá specifika, která vývoj dítěte ovlivňují, ne všechna však sehrávají pozitivní roli. Dnešní děti se méně pohybují, mechanické hračky a technické hříčky často nahrazují dětskou manipulaci s předměty reálného světa, To vše se samozřejmě promítá i do tvorby předmatematických představ. Za příznak matematického nadání dítěte rodiče často chybně považuje skutečnost, že děti umí zpaměti odříkávat řadu čísel nebo že rozeznávají některé číslice apod.
Počet stran: 207
|
-
| Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání |
|
Daná gramotnost se rozvíjí tím, že si děti a žáci uvědomují, že to, co se sami naučí, je jim užitečné v nejrůznějších životních situacích. Rozvoj gramotnosti je důležité založit na maximální podpoře samostatnosti dětí a žáků. Je vhodné k tomu využívat co nejvíce prvků formativního hodnocení: ať děti a žáci znají vzdělávací cíle a kritéria hodnocení, učí se je používat a tím jim lépe rozumět při sebehodnocení a vrstevnickém hodnocení.
Počet stran: 19
|
Digitální
📰 Články
-
| Dítě ve světě technologií |
|
Přibližujme dítěti význam a možnosti využití digitálních technologií. Jsou součástí našeho života a jejich význam stále roste. Staly se nezbytností v řadě profesí, v domácnostech, významně pomáhají i lidem s handicapem. Digitální technologie nejsou dobré ani zlé, záleží na tom, jak s nimi zacházíme. Můžeme je společně s dítětem využívat např. k objevování a bádání (digitální lupa, digitální mikroskop), zachycování skutečností (digitální fotoaparát) i ke komunikaci s blízkými.
Počet stran: 2
|
📘 Publikace
-
| Digitální gramotnost |
|
Publikace vznikla jako nástroj, který usnadňuje stanovování výukových cílů a poskytuje podporu pro sledování pokroku dětí a žáků v digitální gramotnosti napříč praxí školy. Primárním cílem je poukázat nejen na to „co“ a „proč“ učit, ale především „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl v daném období maximálního rozvoje v digitální gramotnosti. Smyslem tohoto materiálu je nabídnout pro jednotlivá období vzdělávání výukové cíle, se kterými budou moci učitelé kontinuálně pracovat.
Počet stran: 14
|
Čtenářská
🎥 Videa
-
| Aby děti četly, potřebují vidět, že sami čteme |
|
Marie Podvalová vystudovala speciální pedagogiku a pracovala jako logopedka. Čtenáře provází světem současné literatury. Jaký je rozdíl mezi tím, když si děti čtou samy, a když jim čtou dospělí? Jak vytvořit vztah dítěte ke knihám? To zásadní je rodina. Potom škola knihovny, ale pokud chceme, aby děti četly, potřebují vidět, že my sami čteme, že máme čtení rádi, že to nějakým způsobem náš život může obohatit.
Délka: 40 min.
|
-
| Jak využít čtení ve výuce mluvnice na 1. stupni ZŠ |
|
Úvod do čtenářské gramotnosti. Čtenářská gramotnost a její rozvoj na 1. stupni ZŠ. Porozumění, práce s textem a kritické myšlení jako základní klíčové dovednosti. Ukázky příkladů dobré praxe, zkušenosti a ověřené nápady z praxe. Doporučení, tipy a materiály při výuce čtení. Webinář je určen především pedagogům 1. stupně ZŠ, asistentům pedagoga ZŠ.
Délka: 1,5 hod.
|
📰 Články
-
| Čteme s dětmi od malička |
|
Podstatné je, aby dítě mělo čtení spojeno s příjemnými prožitky, knihy považovalo za přirozenou každodenní součást života a začalo vnímat sebe jako budoucího čtenáře. Není důležité, aby dítě rozumělo textu jako my dospělí, ale aby prožívalo čtení jako milé chvíle se svými blízkými. Proto vždy respektujeme chuť dítěte se knížkám věnovat.
Počet stran: 2
|
📘 Publikace
-
| Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání |
|
Publikace vznikla pro učitele mateřských a základních škol jako nástroj, který usnadňuje stanovování výukových cílů a poskytuje podporu pro sledování pokroku dětí a žáků ve čtenářské gramotnosti napříč praxí školy. Primárním cílem je poukázat nejen na to „co“ a „proč“ učit, ale především „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl v daném období maximálního rozvoje ve čtenářské gramotnosti
Počet stran: 15
|
-
| Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy |
|
Publikace poskytuje čtenářům vhled to tématu čtenářské pregramotnosti – poskytuje základní informace o obsahu pojmu s důrazem na integrativní model čtenářské pregramotnosti, vymezuje složky čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, zachycuje její rozvoj v základním kurikulárním dokumentu - RVP pro PV. Součástí publikace je návrh systémového rozvoje čtenářské pregramotnosti v MŠ a konkrétní náměty na to jak s knihou v MŠ pracovat.
Počet stran: 124
|
Souhrně o gramotnostech
🎥 Videa
-
| Jak na základní gramotnosti v MŠ |
|
Pro revidovaný RVP PV byly vytyčeny základní gramotnosti – matematická a čtenářská. Jak můžeme zajistit průběžné rozvíjení a posilování obou gramotností u dětí v předškolním věku? Jaké možnosti k rozvíjení gramotností nám dává nový Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání? Umíme propojovat obě gramotnosti při práci s dětmi předškolního věku? Webinář nabídne přehled i konkrétní ukázky činností, které podporují rozvoj základních gramotností v předškolním vzdělávání v souladu s RVP PV.
Délka: 1 hod.
|
📰 Články
-
| Gramotnosti pro život - lekce |
|
Jak lépe vybavit dítě do života. Chcete zjistit, jak dát dětem prostor k samostatnému poznávání? Chcete se zdokonalit v plánování výuky nebo ve vytváření výukových situací, které budou pro děti atraktivní, smysluplné a povedou k rozvoji kreativního myšlení? Vzdělávací program je vhodný především pro učitele mateřských a základní škol, ale i pro rodiče a další zájemce o vzdělávání, 3 sady lekcí, plné inspirace i odborných materiálů.
(lekce) Délka: 15 min.
|
-
| Předškolní a prvostupňové vzdělávání v gramotnosti |
|
Inspirace pro rozvoj základních gramotnosti. V současnosti pojem gramotnost získal nový význam a pod gramotností určité oblasti se skrývá nejenom znalost pojmů dané oblasti, jejich porozumění a pochopení v souvislostech, ale i dovednost využít je všestranně v praktickém životě. Přestože nejsou gramotnosti v RVP PV přímo vyjádřeny, najdeme ve vzdělávací nabídce mnoho příležitostí k jejich rozvoji.
Délka: 30 min.
|
-
| Inspirace pro předškolní vzdělávání |
|
Rozvoj dětí v předškolním věku v prostředí MŠ. Najdete zde užitečné informace a odkazy na zajímavé materiály vhodné k použití při práci s dětmi. Hledáte inspiraci pro celkový rozvoj dětí předškolního věku? Zajímáte se o potenciál rozvoje základních gramotností dětí od raného věku? Chcete podporovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami? Potřebujete inspiraci pro poskytování vzdělávání distanční formou? Vše naleznete pod tímto odkazem.
Délka: 30 min.
|
📘 Publikace
-
| 29 námětů pro rozvoj čtenářské, digitální a matematické gramotnosti |
|
Publikace je vhodná pro pedagogy, kteří mají zájem rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků, nebojí se měnit stereotypy a chtějí zařazovat do své práce inovativní prvky. Publikace má tři části věnované předškolnímu a 1 a 2 stupni základního vzdělávání. Základní informace k realizaci činnosti, k rozvoji gramotností a doporučení z praxe.
Počet stran: 229
|
-
| Učitel rozvíjející gramotnosti |
|
Stručný přehled kompetencí je určen jednotlivým učitelům mateřských a základních škol i jejich týmům jako jeden z možných nástrojů podpory jejich profesního rozvoje v projektu PPUČ (Podpora práce učitelů). Pro účely tohoto projektu byly jako základní vybrány čtenářská, matematická a digitální gramotnost. Vzhledem ke komplexnosti těchto kompetencí může cesta k jejich plnému zvládnutí trvat delší dobu.
Počet stran: 4
|
-
| Gramotnosti v předškolním vzdělávání |
|
Projekt Podpora práce učitelů se zabývá problematikou rozvoje čtenářské, matematické a digitální gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. Text seznamuje s principy rozvoje těchto gramotností u dětí v mateřské škole. Čtenářská, matematická i digitální gramotnost se v předškolním vzdělávání navzájem propojují. Hrou, činnostmi se zapojením všech smyslů s využitím přirozené zvídavosti dětí a jejich potřebou objevovat podporujeme u každého dítěte rozvoj gramotností.
Počet stran: 8
|
-
| Kognitivní rozvoj s využitím skupinových činností |
|
Cílem bylo přispět ke kvalitnímu předškolnímu vzdělávání zavedením komplexního přístupu k podpoře kognitivního rozvoje dětí. Publikace je zaměřena na podporu všech dětí předškolního věku s důrazem na ty, které mohou být ohroženy opožděným kognitivním vývojem. Cílem bylo vytvoření volně dostupných zdrojů a online nástrojů pro podporu kognitivního rozvoje předškolních dětí.
Počet stran: 311
|
-
| PIRLS 2021: Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností |
Doporučení pro školy:
- Poukazovat na význam podpory čtenářství v rodině
- Budovat čtenářskou gramotnost u dětí (porozumění textu, ochota sdílet dojmy z knih, čtenářský koutek s knihovničkou ve třídě)
- Využívat mimoškolní aktivity (např. návštěvy knihoven)
- Podporovat u učitelů vztah ke čtenářství (učitelská knihovna, vzdělávání v oblasti dětské literatury)
|
-
|

|