Gymnázium Přírodní škola, o.p.s

Gymnázium Přírodní škola, o.p.s., je nestátní soukromá škola malé velikosti (do 90 žáků) sídlící momentálně v Praze 7. Socioekonomický status rodin žáků je pestrý, škola se snaží trvale držet školné tak, aby si ho mohla dovolit i rodina s horší finanční situací, a těmto rodinám zároveň škola poskytuje finanční úlevy. Donedávna školu navštěvoval také chlapec z dětského domova, stejně tak školu navštěvují děti rodičů z vyšší střední třídy. Určujícím faktorem je, na rozdíl od socioekonomického statusu, spíše kulturní kapitál rodiny a pohled na vzdělání jako prioritu. Školu charakterizuje malá, vzájemně provázaná komunita a přátelská atmosféra, stejně jako časté studijní výjezdy – tedy pobyty celé školy mimo budovu, „v terénu“, které trvají dohromady 6–8 týdnů ze školního roku.

Ve škole funguje specifický systém zkoušení a hodnocení (systém dílčích zkoušek, tzv. podmínek a zápočtů), podporující zodpovědnost žáků za vlastní vzdělávání a umožňující zvolení vlastní personalizované cesty k dosažení výchovně-vzdělávacích cílů.

Posilování zodpovědnosti za sebe sama a také za skupinu se promítá i do hlavního prvku školního roku – projektu Expedice – kdy se jednotlivé žákovské týmy 14 dní zabývají v terénu výzkumnými otázkami rozličného charakteru (dotazníkový průzkum pro Český červený kříž, výzkum zaniklých vesnic, práce ve vyloučené lokalitě, hydrobiologický průzkum v zátopové oblasti atd.), které si žáci sami volí. Týmy jsou vedeny vždy žáky a pedagog zde zastává pouze funkci dohledu a konzultanta.

Na tyto aktivity pak přirozeně navazují činnosti mimo vyučování, respektive nad jeho rámec, které vycházejí z hodnot a postojů, k nimž jsou žáci vedeni. Jednou z nich jsou pravidelné návštěvy Dětského domova Pyšely, kam žáci několikrát do roka jezdí organizovat programy pro zdejší děti. Když měl být v roce 2010, z popudu hejtmana Ratha, dětský domov zrušen, byli to žáci Přírodní školy, kteří vystoupili na podporu zachování domova. Řada aktivit, a to i dlouhodobých, se rozvine na základě prvotní samostatné iniciativy žáků. Z žákovské iniciativy například vznikl celorepublikový projekt Terezínská štafeta, který mapuje příběhy pamětníků internovaných v Terezíně a spojuje žáky z mnoha míst České republiky, jimž nejsou tyto osudy lhostejné.

Mezi školami, kam se absolventi hlásí nejčastěji, dlouhodobě převažuje Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy a Česká zemědělská univerzita, dále pak lékařské fakulty UK a České vysoké učení technické. Úspěšnost absolventů při přijetí na vysoké školy činí za období 2014–2020 95 %.

V dnešní době s velkým výběrem soukromých i veřejných vysokých škol a vyšších odborných škol není přílišný problém úspěšně složit přijímací zkoušky, proto nemá hodnota 95 % přijatých absolventů velkou váhu. Za důležitější ukazatel však považujeme podíl absolventů, kteří navazující školu dokončili. Existuje profilová (absolventská, resp. závěrečná na nižším stupni gymnázia) práce žákyně Přírodní školy, která se touto statistikou zabývala (v roce 2017). Z této práce lze odvodit, že podíl absolventů, kteří dokončili studium na VŠ nebo VOŠ, je přibližně 85 %.

Podíl žáků, kteří během studia na Přírodní škole odešli nebo byli vyloučeni, činí průměrně 32 %. Studium na Přírodní škole je specifické, klade velké nároky na volný čas žáků, na průběžnou práci, a ne každému žákovi takový způsob vyhovuje. Část žáků odchází během studia z tohoto důvodu. Dalšími nejčastějšími důvody jsou nezvládnutí učiva nebo zájem o jiný typ studia.

Gymnázium dlouhodobě spolupracuje s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy a Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy. Dva z žáků gymnázia jsou, kromě práce v žákovské samosprávě školy, místopředsedy České středoškolské unie. V roce 2012 byla škola zařazena mezi 40 nejinovativnějších škol zemí OECD (jako jediné gymnázium v ČR - Dostupné k 29. 5. 2019 na http://www.prirodniskola.cz/aktualne/archiv-aktualit/prirodni-skola-na-strankach-oecd/.)