Společně za poznáním i zábavou

Málotřídní škola nacházející se v okrese Jindřichův Hradec v Jihočeském kraji dlouhodobě intenzivně spolupracuje se zřizovatelem, spřátelenými základními školami a dalšími vnějšími partnery. Navázala spolupráci s pedagogickou fakultou, přičemž tato spolupráce se intenzivně rozvíjela zejména při zpracovávání příkladu inspirativní praxe. Škola klade důraz na oboustrannou spolupráci s relevantními partnery, jejichž zapojení vede k rozvoji teoretických znalostí, ale i praktických dovedností vhodných pracovních návyků či postojů žáků, které mohou uplatnit v budoucím životě. Soustředí se i na spolupráci, kde cílovým příjemcem jsou pedagogové či škola jako celek. Zmíněná spolupráce je dobře rozvinuta a snadno může být aplikována na jiných školách.

Předložený příklad inspirativní praxe ukazuje, jak lze rozvinout spolupráci s institucí připravující učitele, ale i mezi různými školami navzájem, včetně představení akcí, které jsou v rámci těchto spoluprací realizovány. Spolupráce školy s institucí připravující budoucí učitele je oboustranně prospěšná a ceněná, stejně tak jako vytvoření společenství tzv. spřátelených škol, jelikož vede k obohacení školního vzdělávacího programu, profesnímu rozvoji zaměstnanců školy a může pozitivně ovlivnit i samotné žáky a jejich učení.

Vycházíme z kritéria 1.5 Spolupráce školy s vnějšími partnery, které bylo na Základní škole a Mateřské škole Popelín pozitivně hodnoceno v inspekční zprávě (čj. ČŠIC-548/13-C) z roku 2013. Škola dlouhodobě intenzivně spolupracuje se zřizovatelem, spřátelenými základními školamidalšími vnějšími partnery. Dále navázala spolupráci s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, přičemž tato spolupráce se intenzivně rozvíjela zejména při zpracovávání tohoto příkladu inspirativní praxe.

Hlavní otázky, které jsme si při zpracování tohoto příkladu inspirativní praxe pokládali, se zaměřovaly na to, 1) s jakými partnery škola pracuje a v jakém časovém horizontu a intenzitě tato spolupráce probíhá, 2) jakým způsobem škola svou spolupráci s vnějšími partnery rozvíjí, 3) co daný typ spolupráce přináší jednotlivým účastníkům a 4) jaké jsou možnosti a rizika představených způsobů spolupráce.

Základní škola a Mateřská škola Popelín aktivně rozvíjí spolupráci s vnějšími partnery v několika rovinách. První rovinu představuje spolupráce s institucí připravující budoucí učitele, v tomto případě se jedná o Pedagogickou fakultu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále jen PF JU). Zmíněná spolupráce vede k rozvoji zapojených učitelů, kteří své nové znalosti či dovednosti prezentují svým kolegům na škole, ale zároveň je aktivně užívají ve výuce, čímž přímo ovlivňují i samotné žáky. Nedílnou součástí této spolupráce je také zapojení budoucích učitelů, studentů připravujících se na pedagogické fakultě, do různých akcí, které jsou na škole realizovány.

Druhým typem spolupráce je navázání kontaktu s dalšími málotřídními školami. Výhoda této spolupráce spočívá v tom, že málotřídní školy řeší podobné „problémy“ a žáci se potkávají v mikrospolečenstvích, ve kterých snadněji navazují kontakty a postupem času se již dobře znají. Zároveň jim menší kolektiv dává možnost vyniknout v různých soutěžích a zažít tak pocit úspěchu. Právě za tímto účelem pořádají zapojené školy několik soutěží či jiných aktivit (příloha č. 1), v jejichž pořádání se střídají, tudíž mají žáci možnost navštívit i jiné prostředí.

Třetí typ představuje spolupráce se zřizovatelemdalšími vnějšími partnery daného regionu, a to v okolí obce Popelín či v jindřichohradeckém okrese, ale i mimo něj.

Jelikož se jedná o školu spádovou, tzn. žáci do ní dojíždějí i ze vzdálenějších částí regionu, bylo nedílnou součástí spolupráce vyřešení otázky dopravy žáků do školy. Zde se podařilo dojednat spolupráci se Zemědělským družstvem, které každé ráno žáky sváží pomocí svého autobusu. Ke spolupráci s vnějšími partnery napomáhá i vlastní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO).

Jak již bylo zmíněno v předchozích částech textu, spolupráci Základní školy a Mateřské školy Popelín s vnějšími partnery jsme rozdělili do tří úrovní – 1) spolupráce s PF JU; 2) společenství málotřídních škol a 3) spolupráce se zřizovatelem a dalšími vnějšími partnery.

Škola zahájila intenzivnější spolupráci s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (PF JU) v lednu 2017, tzn. zhruba půl roku před zahájením zpracovávání tohoto příkladu inspirativní praxe. Jedna z učitelek školy se zapojila do projektu realizovaného PF JU a spolupráce se postupně rozvinula nad rámec zmíněného projektu. Zapojení do projektu bylo podpořeno již předchozí spoluprací dané učitelky s Katedrou pedagogiky a psychologie PF JU, kde se účastnila programu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Právě poznatky získané z tohoto programu, které se učitelka snažila začleňovat do své pedagogické praxe, vedly k tomu, že byla oslovena pro další spolupráci. Spolupráce s PF JU se následně rozrostla a dvě studentky z katedry biologie měly příležitost si v prostředí málotřídní školy vyzkoušet své navržené didaktické materiály a tuto hodinu si samostatně odučit nad rámec pedagogické praxe organizované na fakultě (příloha č. 5). Další akcí, kterou společně připravovala ZŠ a MŠ Popelín a PF JU, byla exkurze v březnu 2018 zaměřená na pozorování vodních ptáků na nezamrzlých vodních plochách, do jejíž realizace byla opět zapojena i studentka PF JU (příloha č. 5). V listopadu studenti PF JU realizovali program s názvem „Rozmanitost podmínek života na Zemi – Les a životní podmínky rostlin a živočichů“. Jednalo se o soubor aktivit, který byl nejdříve proveden s třídou mladších žáků a poté i se staršími žáky, kteří řešili obtížnější úlohy. Celkem byly dosud uspořádány tři společné akce a další akce jsou plánovány i na další rok.

Tyto akce ukázaly, že uvedený způsob spolupráce je oboustranně prospěšný. Žáci mají možnost se setkat s různými vyučovacími metodami, inovativními přístupy k výuce, popřípadě i s pomůckami, které běžně na škole nejsou dostupné. Učitelé se mohou profesně rozvíjet a osvojit si nové metodické postupy. Pro studenty PF JU je přínosné, že si mohou vyzkoušet individuální přístup k žákům v málotřídní škole, jelikož s tímto přístupem se na průběžné pedagogické praxi nesetkávají (a často ani na praxi souvislé).

Ke spolupráci s PF JU byly získány reflexe ředitelky školy, učitelů přímo zapojených do této spolupráce, učitelů aktivně se této spolupráce neúčastnících, ale i zmíněných studentů PF JU. Silné a slabé stránky této spolupráce, včetně závěrů vyplývajících z reflexe zmíněných osob, jsou shrnuty v kapitole Rizika a příležitosti zvoleného postupu.

Spolupráce se spřátelenými málotřídními školami má podstatně delší tradici. Byla zahájena v roce 2009 a s touto myšlenkou přišla Mgr. Iveta Marušáková (ředitelka ZŠ a MŠ Plavsko). Původně bylo společenství tvořeno pouze třemi školami (konkrétně ZŠ a MŠ Plavsko, ZŠ Stráž nad Nežárkou a ZŠ a MŠ Novosedly nad Nežárkou – na poslední zmíněné škole působila v dané době současná ředitelka ZŠ a MŠ Popelín). V dalším roce již začala probíhat tato spolupráce mezi ZŠ a MŠ Plavsko, ZŠ  a MŠ Novosedly nad Nežárkou, ZŠ a MŠ Jarošov nad Nežárkou, ZŠ a MŠ Popelín a ZŠ a MŠ Velká Lhota. V průběhu let sespolečenství škol postupně měnilo a v současné době se na spolupráci podílejí ZŠ a MŠ Popelín, ZŠ a MŠ Plavsko,  ZŠ a MŠ Jarošov nad Nežárkou, ZŠ a MŠ Velká Lhota, ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem a ZŠ a MŠ Lodhéřov. Před čtyřmi lety vznikla a začala se realizovat myšlenka společných soutěží v průběhu celého školního roku. Zároveň začalo být pořádáno společné „Potkávání“ na konci každého školního roku. V této tradici školy nadále pokračují a setkání vždy zajišťuje jedna z výše uvedených škol, přičemž se v organizaci „Potkávání“ pravidelně střídají.

Význam této spolupráce byl již nastíněn výše – jedná se zejména o vytvoření mikrospolečenství, ve kterém se potkávají nejen žáci, ale i učitelé málotřídních škol. Cílem není jen samotné setkání, ale vždy se koná nějaká soutěž či aktivita, kde si žáci mezi sebou mohou porovnávat své výkony, rozvíjet své znalosti a dovednosti, ale také se učí spolupracovat při práci v týmech. Význam mají jednotlivá setkání i pro samotné učitele, jelikož si při setkání sdílejí své poznatky, nové přístupy k výuce, diskutují řešení problematických situací apod. Vzhledem k tomu, že málotřídní škola je specifická, tak je vhodné, aby se právě potkávali učitelé z tohoto typu škol, protože musí často řešit i problémy a otázky, které se na větších, plně organizovaných školách nevyskytují tak často či vůbec.

Během roku se koná 6–7 setkání (viz příloha č. 1), přičemž je kladen důraz na to, aby se místa setkání střídala, tudíž se žáci podívají na různé školy. V roce 2016 se uskutečnilo celkem pět akcí, stejný počet akcí proběhl v roce 2017 a v roce 2018 bylo prozatím uspořádáno již sedm akcí.

Spolupráce školy se zřizovatelem je samozřejmostí, ale v Popelíně je vztah obecního úřadu a školy velmi rozvinutý. ZŠ a MŠ Popelín se významně angažuje v kulturním dění v obci. V době zpracovávání tohoto příkladu inspirativní praxe byla škola aktivně zapojena do organizační činnosti v rámci soutěže Vesnice roku 2018, kdy připravila zábavnou dvouhodinovou prezentaci o obci pro hodnoticí komisi. V rámci spolupráce s obcí lze zmínit i úzkou spolupráci s obecní knihovnou, která je umístěna v budově obecního úřadu. Škola také dlouhodobě spolupracuje s Domovem dětí a mládeže v Jindřichově Hradci, kam žáci alespoň jednou za pololetí jezdí na vzdělávací program.

Do oblasti spolupráce s vnějšími partnery je možné zařadit i vlastní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO, více v příloze č. 3), v jehož návaznosti se škola zapojuje do různých projektů zaměřených na přírodovědné vzdělávání (např. péče o koutky živé přírody uvnitř školy i v jejím okolí; vysazování ovocných keřů; zřizování hmyzích hotelů apod.), ale hlavně projektů s neziskovými organizacemi (např. Hamerský potok, Cassiopeia) a spolupráce s dalšími partnery z daného regionu, ale i mimo něj (např. Kompostárna Jarošovice, Národní zemědělské muzeum, Základní škola Sira Nicholase Wintona v Kunžaku). Celkem v této spolupráci bylo realizováno za poslední tři roky 16 akcí (2016 – 7 akcí, 2017 – 5 akcí a v roce 2018 prozatím 5 akcí).

Při přípravě příkladu inspirativní praxe bylo stanoveno několik indikátorů, jejichž plnění bylo následně sledováno. Vzhledem k tomu, že spolupráce s vnějšími partnery ovlivňuje nejen chod školy jako celku, práci ředitelky školy, ale přímo má dopad i na jednotlivé učitele a žáky, tak byly zvoleny indikátory, které do jisté míry reflektují všechny tyto oblasti.

Prvním indikátorem je počet akcí, které byly ve spolupráci s vnějšími partnery realizovány. Sledováno bylo období od začátku roku 2016 do listopadu 2018. U jednotlivých akcí byl uveden vždy konkrétní partnerco daná akce obnášela (viz přílohy č. 12). V přílohách č. 56 jsou uvedeny i stručné zprávy o realizovaných akcích, které jsou součástí tohoto indikátoru.

Druhým indikátorem byla reflexe vybraných osob na jednotlivé typy spolupráce školy s vnějšími partnery (příloha č. 7). Za tímto účelem byl proveden strukturovaný rozhovor s ředitelkou školy, dvěma vybranými učitelkami a asistentkou pedagoga. Byla zpracována reflexe studentek PF JU, které se zúčastnily společně organizovaných akcí. Pro získání názorů rodičů žáků bylo použito dotazníkové šetření. Vzhledem k nízkému věku žáků nebylo použito dotazníkového šetření, ale s jednotlivými žáky byly provedeny krátké strukturované rozhovory.

Z výše uvedených indikátorů je zřejmé, že většina informací byla zjišťována analýzou vnitřních dokumentů školy zaznamenávajících probíhající spolupráci. Větší důraz byl však kladen na osobní interakce s účastníky akcí realizovaných v rámci spolupráce s vnějšími partnery. Za tímto účelem byly provedeny strukturované rozhovory (znění otázek viz příloha č. 4) s vybranými aktéry, shromážděny doklady o realizovaných akcích a analyzována data získaná z dotazníkového šetření mezi rodiči žáků a reflexí na realizované akce, včetně pohledu vysokoškolských studentů (příloha č. 7).

V této části příkladu inspirativní praxe budou zmíněny zjištěné příležitosti spočívající ve spolupráci školy s různými partnery, ale i limity či obtíže s ní spojené.

Velké množství příležitostí skýtá spolupráce s institucí připravující budoucí učitele. V tomto případě taková spolupráce je oboustranně prospěšná a fakulty připravující učitele ji bezpochyby přivítají. Je však potřeba dodat, že se tento způsob spolupráce nesmí přeměnit ve „využívání“ školy pouze pro výzkumné záměry fakulty. Pokud bychom tuto spolupráci označili biologickým termínem, tak se jedná o symbiózu, to znamená vztah, ze kterého mají prospěch obě zapojené instituce. Jak může škola využívat spolupráci s fakultou? Například půjčováním pomůcek, pořádáním různých akcí pod záštitou fakulty, kdy mohou na školu dorazit i různí odborníci, dále je zde možnost obrátit se s dotazy na zaměstnance fakulty, například z řad odborníků v oblasti pedagogiky a psychologie či speciální pedagogiky, a řešit s nimi různé situace nastalé ve výuce. V prezentovaném příkladu inspirativní praxe se spolupráce začala rozvíjet a očekáváme, že v ní budou škola i fakulta nadále pokračovat. Učitelé i ředitelka ZŠ a MŠ Popelín uvedli, že by přivítali více společných akcí a ještě aktivnější spolupráci.

Pro fakultu je taková spolupráce také zajímavá, protože tím získává přímý kontakt s praxí, kdy ze školy plyne do prostředí fakulty spousta podnětných informací. Didaktici poté mohou odkazovat na konkrétní případy či situace při seminářích z oborové didaktiky různých předmětů. Dále se do školy mohou přijet podívat i samotní studenti, kteří tak sledují každodenní činnosti učitele, jimž při přípravě učitelů není věnován dostatečný prostor. A mohou využít i jisté formy „mentoringu“ zkušeného učitele působícího na dané škole, který jim může předávat své zkušenosti a rady.

O výhodách společenství málotřídních škol bylo psáno již v předchozích oddílech, nicméně si myslíme, že právě toto společenství spřátelených škol má své opodstatnění a může být aplikovatelné zejména pro školy, které spojuje určitý zájem (např. zaměření školy, typ školy, specifické mimoškolní aktivity apod.). ZŠ a MŠ Popelín se nyní snaží o intenzivnější rozvinutí spolupráce se dvěma základními uměleckými školami a také jednou školou plně organizovanou, do které žáci z Popelína po absolvování 5. ročníku často odcházejí.

Pro chod školy je bezpochyby zcela klíčová spolupráce se Zemědělským družstvem, jelikož zajišťuje svoz žáků z odlehlejších míst v okolí Popelína. Tato součinnost nabízí i skvělou příležitost pro dopravní zajištění dalších akcí, které škola pro své žáky připravuje. Například možnost odvezení žáků na plavecký výcvik, výlety apod. O spolupráci se v rozhovorech zmínilo pouze několik dotazovaných, což bylo nejspíše způsobeno tím, že tuto kooperaci považují aktéři za již zcela běžnou.

Je samozřejmé, že popisovaná spolupráce může mít i své limity či obtíže. Prvním limitem je specifičnost málotřídní školy, avšak z našeho pohledu je většina zmíněných vztahů mezi školou a jejími partnery snadno aplikovatelná i na jiné typy škol.

V případě spolupráce s PF JU je v tomto případě obtíží větší vzdálenost školy od Českých Budějovic a horší dostupnost hromadnými dopravními prostředky. Pokud se studenti PF JU účastnili akcí školy, tak bylo nutné zajistit jejich přepravu do místa konání. Možností bylo uspořádání akce (exkurze) zhruba na polovině cesty mezi Českými Budějovicemi a Popelínem, kam se všichni zúčastnění bezproblémově dopravili, avšak toto řešení lze využít spíše výjimečně.

Pro společenství málotřídních škol lze za určitý limit označit fakt, že se žáci setkávají s tím, co znají. Jinými slovy stále navštěvují specifické prostředí málotřídních škol. Nabízí se zde otázka, zda je vhodné navazovat přátelství se školami stejného typu, či se zaměřit na spolupráci se školami, kam žáci odcházejí po absolvování ročníků v Popelíně. Samozřejmě, že taková spolupráce by byla nepochybně vhodná a pro plynulejší přechod žáků užitečná, jenže škola v Popelíně se nachází přesně na hranici Čech a Moravy, tudíž je větších škol, kam žáci odcházejí, několik – a nelze přesně predikovat, které školy si rodiče následně vyberou (vzhledem k tomu, že při výběru reflektují i místa svého povolání a další faktory). Možným nápadem by bylo zařazení i plně organizované školy do tohoto společenství, avšak z hlediska funkčnosti společenství by tento zásah nebyl nejspíše prospěšný. Žáci mohou získat informace o prostředí školy, do které je čeká přestup po ukončení docházky v Popelíně, během jiných aktivit, kde bude tato škola vnějším partnerem. Jak již bylo zmíněno, ZŠ a MŠ Popelín se o navázání této spolupráce v současné době aktivně snaží.

Základní škola a Mateřská škola Popelín je málotřídní školou v okrese Jindřichův Hradec v Jihočeském kraji. Škola má dvě třídy základní školy, do kterých jsou rozděleni žáci pěti postupných ročníků, a jednu třídu mateřské školy.

Popelín je malou obcí s 499 obyvateli (ČSÚ, 2018) v okrese Jindřichův Hradec. Nezaměstnanost v obci v prosinci 2017 činila 2,54 %. Dopravní obslužnost obce je na dobré úrovni. Obec má vlakové i autobusové spojení, zejména do Jindřichova Hradce. Autobusové spojení s nedalekou Žirovnicí zajišťují tzv. školní autobusy. Převážná část obyvatel dojíždí za prací do Jindřichova Hradce a Žirovnice. Přímo v obci je největším zaměstnavatelem Zemědělské družstvo Popelín, obecní úřad a několik místních živnostníků.

Základní škola v Popelíně byla založena v roce 1788. Od roku 1949 sídlí škola v prostorách místního zámku. Pro malý počet žáků byla škola 30. června 1980 uzavřena a otevřena byla opět až 1. září 1991, a to s tím, že se otevřel pouze 1. ročník. Škola se po celou dobu své existence potýkala s malým počtem žáků, v roce 1997 musela dokonce obec doplácet školskému úřadu za žáky, kteří jí chyběli do stanoveného počtu pro málotřídní školu. 1. ledna 2003 vznikla příspěvková organizace obce Popelín s vlastní právní subjektivitou – Základní a Mateřská škola Popelín. Nejprve měla škola pouze jednu třídu, ale od školního roku 2013/2014 byla otevřena druhá třída a výuka byla rozšířena o čtvrtý a pátý ročník. Od 1. srpna 2014 je ředitelkou Mgr. Lenka Macků.

Základní vzdělávání v této škole navazuje přímo na předškolní vzdělávání, které probíhá ve stejné budově. Tento postup usnadňuje žákům přechod z předškolního vzdělávání do povinné školní docházky.

Prioritou školy je, aby žáci, kteří ze školy po absolvování pětileté školní docházky odcházejí, byli motivováni k dalšímu učenívybaveni nejen teoretickými znalostmi, ale i praktickými dovednostmi a vhodnými pracovními návyky a postoji. Vzhledem k faktu, že se jedná o málotřídní školu, soustředí se škola také na pomoc překonání přirozených problémů žáků s adaptací na následující ročníky v plně organizované škole, kde budou pokračovat v povinné školní docházce.

Spolupráce školy s vnějšími partnery je nedílnou součástí fungování školy. Předložený příklad inspirativní praxe a prezentované způsoby spolupráce se mohou stát inspirací pro školy různého typu. Vyzdvihli bychom spolupráci školy s institucí připravující budoucí učitele, jelikož se jedná o spolupráci oboustranně prospěšnou i ceněnou. Také vytvoření společenství tzv. spřátelených škol je velmi zajímavé nejen pro žáky, ale i pro pedagogy, kteří mohou v tomto společenství sdílet své zkušenosti, nápady, inovativní přístupy, řešit problémy spojené s výukou a zvládáním specifických situací.

Vhodně nastavená spolupráce školy s vnějšími partnery vede k obohacení školního vzdělávacího programu, profesnímu rozvoji zaměstnanců školy, ale může mít pozitivní vliv i na samotné žáky a jejich učení.

Akce realizované v rámci společenství málotřídních škol
Akce realizované s vybranými vnějšími partnery
Plán Enviromentálního vzdělávání, výchovy i osvěty (EVVO) a spolupráce s vnějšími partnery
Otázky ze strukturovaného rozhovoru
Zprávy o akcích realizovaných s PF JU
Zprávy o akcích realizovaných v rámci společenství málotřídních škol
Reflexe vybraných osob zaměřená na způsoby spolupráce školy s vnějšími
partnery

Autoři: Lukáš Rokos, Lenka Macků