Aktivní škola – podpora pohybových aktivit školy

Autoevaluace [ČŠI (2024). Aktivní škola – autoevaluace: Vlastní hodnocení školy v oblasti podpory pohybových aktivit žáků.] navazuje na metodické doporučení [ČŠI (2023). Aktivní škola – Inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků.] pro podporu zvýšení pohybových aktivit v průběhu školního dne a je průvodcem diskusí pedagogů, vedení školy, žáků a zákonných zástupců, případně zřizovatele nad možnými inovacemi v rámci zlepšení podmínek na škole, organizace výuky a mimoškolních aktivit.
Metodická podpora škol vznikla na základě analytické tematické zprávy [ČŠI (2023). Tělesná zdatnost žáků na základních a středních školách – Výuka tělesné výchovy a podpora pohybových aktivit.].
Autoevaluace je navržena v základních 5 oblastech. Cílem je identifikace příležitostí školy k rozvoji či inovacím v jednotlivých oblastech. Každá oblast obsahuje otázky k diskusi o rozvoji oblasti, kontrolní otázky jako podporu pro hodnocení a samotné hodnocení v pětistupňové škále.

 
O ROZVOJI:
  • Jak přistupujete k plánování rozvoje sportovišť, kdo je za něj na škole zodpovědný?
  • Sledujete trendy v budování školních sportovních areálů, máte přehled, jak vypadá situace v podobném typu škol a obcí? Kde se inspirujete?
  • Děti stále více sledují pohybové aktivity, které mají podporu na sociálních sítích, v aplikacích. Znáte / měli jste možnost se seznámit s 3D hřištěm, parkourem, iHřištěm, workoutovým hřištěm?
  • Diskutujte, zda a jak je možné navýšit kapacity nebo diferencovat podmínky pro pohybové aktivity ve vaší škole (různý věk žáků, dívky/chlapci, …).
  • Je školní sportovní areál primárně budován pro potřeby žáků školy včetně zdravotně oslabených s moderními prvky, nebo je primárně mimo výuku určen pro sportovně nadané děti a výkonnostní sport?
  • Je škola zastoupena v jednání o rozvoji sportovišť ve městě?
  • Mají školy své zastoupení ve sportovní komisi města?
  • Plánuje město rozvoj školních sportovišť jako celek (síť), která je součástí městské politiky, nebo je rozvoj úspěchem jednání každého ředitele školy?
  • Jak můžete spolupráci se zřizovatelem zlepšit?
O VYUŽITÍ VYBUDOVANÝCH KAPACIT (ZDROJŮ):
  • Jak můžete organizačně zvyšovat kapacitu školních sportovišť ve vaší škole?
  • Sledujete vytížení kapacit sportovišť školy? Na jaké úrovni (pravidelný rozvrh, nepravidelné akce, obsazenost počtem žáků, …)? Je k dispozici informace, kdy jsou sportoviště volná a kdo k nim má přístup, aby mohly být volné kapacity využity?
  • Spolupracujete na vytížení sportovišť školy s externími subjekty (kluby, SVČ, jiné)?
  • Zkuste najít několik škol, které mají nebo měly podobné problémy, a sdílejte zkušenosti dobré praxe.
  • V případě, že nemáte vytížené kapacity tělocvičen alespoň 10 hodin denně, zamyslete se, zda a jak lze využít volné kapacity.
  HODNOCENÍ PODMÍNEK PRO POHYBOVÉ AKTIVITY A JEJICH VYUŽITÍ
Pasivní (0 %)

Škola nevyužívá podmínek (vnitřní a venkovní sportoviště, chodby, …) pro podporu pohybu nad rámec výuky.

Škola v uplynulém období 10 let nedosáhla v budování sportovišť u školy žádného prokazatelného zlepšení.

Škola nemá plán rozvoje a obnovy školních sportovišť.

Aktivní škola
Rozvoj:

Škola v uplynulém období 10 let dosáhla v budování sportovišť u školy mírného zlepšení (údržba, opravy, drobné investice).

Škola dosud nepřipravuje další prvky pro podporu pohybových aktivit – pohybové koutky na chodbách, aktivní prvky na školním hřišti/zahradě, nepodporuje aktivní transport do/ze školy – nemožno zaparkovat kolo/koloběžku.

Škola dle příležitosti ke zlepšení rozhoduje o rozvoji sportovišť v areálu školy.

Škola ad hoc jedná se zřizovatelem o potřebách svého rozvoje.

Aktivita při využití zdrojů:

Škola využívá podmínek (vnitřní a venkovní sportoviště, chodby, …) pro podporu pohybu nad rámec výuky.

Mimo výuku a organizované aktivity jsou sportoviště pro žáky spíše neodstupná (uzavřená nebo pronajímaná).

Aktivní škola *
Rozvoj:

Škola v uplynulém období 10 let dosáhla v budování sportovišť u školy zlepšení (významnější rekonstrukce, zvýšení kapacity, nové aktivní prvky).

Škola připravuje nebo začala budovat další prvky pro podporu pohybových aktivit – pohybové koutky na chodbách, aktivní prvky na školním hřišti/zahradě, aktivní transport do/ze školy – možnost zaparkovat kolo/koloběžku.

Škola pravidelně jedná se zřizovatelem o potřebách svého rozvoje, plán rozvoje však není vytvořen, rozhodnutí o rozvoji probíhají na základě výsledků jednání.

Aktivita při využití zdrojů:

Škola využívá podmínek (vnitřní a venkovní sportoviště, chodby, …) pro podporu pohybu nad rámec výuky. Mimo výuku a organizované aktivity jsou sportoviště pro žáky dostupná pouze v hodiny, kdy je zajištěn dozor.

Škola spolupracuje pro využití areálu s externími partnery, které se zabývají pohybem dětí (klub, SVČ, sportovní akademie a jiné).

Volné kapacity škola zpravidla pronajímá, pokud je v místě zájem.

O víkendech a prázdninách jsou sportoviště nedostupná nebo pronajímaná.

Aktivní škola **
Rozvoj:

Škola v uplynulém období 10 let dosáhla v budování sportovišť u školy významného pokroku (zásadní rekonstrukce nebo výstavba, zvýšení kapacity, nové aktivní prvky).

Škola začala budovat další prvky pro podporu pohybových aktivit – pohybové koutky na chodbách, aktivní prvky na školním hřišti/zahradě, aktivní transport do/ze školy – možnost zaparkovat kolo/koloběžku.

Škola pravidelně projednává se zřizovatelem plán rozvoje sportovišť a jeho aktualizaci. Plán je v kontextu rozvoje sportovišť ve městě, je součástí plánu města na rozvoj sportovišť a doplňuje ostatní sportovní infrastrukturu ve městě.

Aktivita při využití zdrojů:

Škola využívá podmínek (vnitřní a venkovní sportoviště, chodby, …) pro podporu pohybu nad rámec výuky.

Mimo výuku a organizované aktivity jsou sportoviště pro žáky dostupná v době provozu sportovišť – smíšený provoz organizovaných a neorganizovaných aktivit.

Škola spolupracuje pro využití areálu s externími partnery, které se zabývají pohybem dětí (klub, SVČ, sportovní akademie a jiné).

Škola nad rámec organizovaných aktivit podporuje pohyb žáků – otevřené hřiště pro školní družinu, možnost parkování kola/koloběžky, vnitřní zóny na chodbách pro pohybové aktivity, a to především v dnech, kdy probíhá výuka.

O víkendech a prázdninách jsou sportoviště otevřená nebo je zajištěno jejich využití.

Volné kapacity školních areálů jsou nabízeny v městském systému využití sportovišť.

Aktivní škola ***
Rozvoj:

Škole se v uplynulém období 10 let podařilo naplnit plán rozvoje a obnovy sportovišť. V budování sportovišť u školy dosáhla významného pokroku (zásadní rekonstrukce nebo výstavba, zvýšení kapacity, nové aktivní prvky).

Škole se podařilo vybudovat sportoviště, které považuje za příklad inspirativní praxe pro ostatní (3D hřiště, parkour, iHřiště, …).

Škola vybudovala další prvky pro podporu pohybových aktivit – pohybové koutky na chodbách, aktivní prvky na školním hřišti/zahradě, aktivní transport do/ze školy – možnost zaparkovat kolo/koloběžku.

Škola pravidelně projednává se zřizovatelem plán rozvoje sportovišť a jeho aktualizaci. Plán je v kontextu rozvoje sportovišť ve městě, je součástí plánu města na rozvoj sportovišť a doplňuje ostatní sportovní infrastrukturu ve městě.

Aktivita při využití zdrojů:

Škola má přehled o vytížení sportovišť školy v jednotlivých dnech a hodinách (počty osob), je zapojena do elektronického systému, který umožňuje efektivní využití sportovišť 7 dnů v týdnu a 365 dní v roce.

KONTROLNÍ OTÁZKA
Dosáhla vaše škola za posledních deset let (od 2015) v podmínkách pro podporu pohybových aktivit žáků zjevného pokroku?
  Významného pokroku/změny, které může být inspirací pro ostatní
  Pokroku v řadě oblastí, plánované změny se zpravidla podařilo prosadit
  Dosáhli jsme drobných pozitivních změn zejména malými investice a obnovou majetku
  Stav sportovišť je možno označit jako setrvalý stav, probíhá údržba, která udržuje vybudované
  Stav sportovišť je mírně zhoršil (došlo k opotřebení zařízení bez nutného servisu)
KONTROLNÍ OTÁZKA
Jaké je využití sportovních zařízení školy nad rámec výuky a o víkendech a prázdninách?
  Škola našla způsob a partnery, jak využívat kapacity sportovišť školy nad rámec výuky a zájmových aktivit včetně víkendů a prázdnin, informuje o volných kapacitách a aktivně je nabízí k dispozici
  Škola významně zlepšila vytížení kapacity sportovišť školy
  Škola zlepšila vytížení sportovišť zejména v dny, kdy je výuka, vytížení mimo tyto dny je výjimečný
  Škole se opakovaně nedaří najít způsob adekvátního využití sportovišť, nedaří se jí v místě odstranit některé bariéry (provozní, personální, nemá partnery, …)
  Škola identifikuje pokles zájmu o pohybové aktivity a vytížení kapacity sportovišť se snižuje
 
  • Kdo na škole připravuje a zodpovídá za obsah a nabídku zájmových pohybových aktivit?
  • Zvažuje nebo zavedla škola disponibilní hodinu tělesné výchovy? Vyhodnocujete dopady na třídní kolektivy, kde byla zavedena?
  • Jaké jsou bariéry vaší školy pro rozšíření pravidelných pohybových rozvrhovaných hodin do režimu žáků?
  • Považujete za vhodnější zařazovat hodinu tělesné výchovy, která je hodnocená, nebo zájmové aktivity, kde můžete spolupracovat s různými trenéry a instruktory a nabídnout tak žákům atraktivnější obsah?
  NEPOVINNÉ ROZŠIŘUJÍCÍ POHYBOVÉ AKTIVITY (PRAVIDELNÉ/ROZVRHOVANÉ)
Pasivní (0 %)

Škola nenabízí mimoškolní pravidelné pohybové aktivity.

Aktivní škola

Škola nabízí zejména tradiční sportovní kroužky v některých ročnících.

Mimoškolní pohybové aktivity jsou výběrovou/zájmovou záležitostí, nejsou využívány jako doplňující součást pohybového programu školy pro většinu žáků.

Škola nezapojuje pohybové aktivity do programu družiny.

Škola nenabízí aktivity pro tělesně oslabené žáky.

Do mimoškolních pravidelných pohybových aktivit se zapojuje méně než 25 % žáků školy.

Aktivní škola *

Škola nabízí tradiční sportovní kroužky, ale snaží se zajistit i nové pohybové aktivity v některých ročnících.

Mimoškolní pohybové aktivity jsou výběrovou záležitostí, nejsou využívány jako doplňující součást pohybového programu školy pro většinu žáků.

Škola nezapojuje pohybové aktivity do programu družiny.

Škola nenabízí aktivity pro tělesně oslabené žáky.

Do mimoškolních pravidelných pohybových aktivit se zapojuje méně než 50 % žáků.

Aktivní škola **

Škola zařadila do vybraných ročníků disponibilní hodinu tělesné výchovy.

Škola přizpůsobuje pravidelně nabídku sportovních kroužků zájmu žáků.

Mimoškolní pohybové aktivity jsou dostupné pro většinu žáků všech ročníků bez ohledu na nadání.

Škola využívá pohybových aktivit i pro spolupráci žáků z různých tříd a ročníků.

Škola zapojuje pohybové aktivity do programu družiny.

Do mimoškolních pravidelných pohybových aktivit se zapojují asi 2/3 žáků.

Aktivní škola ***

Škola zařadila do všech ročníků disponibilní hodinu tělesné výchovy.

Škola přizpůsobuje pravidelně nabídku sportovních kroužků zájmu žáků.

Mimoškolní pohybové aktivity jsou dostupné pro většinu žáků všech ročníků bez ohledu na nadání.

Škola využívá pohybových aktivit i pro spolupráci žáků z různých tříd a ročníků.

Škola zapojuje pohybové aktivity do programu družiny.

Škola aktivně pracuje s tělesně oslabenými.

Do mimoškolních pravidelných pohybových aktivit se zapojují asi 3/4 žáků.

KONTROLNÍ OTÁZKA
Kolika žákům umožňuje vaše škola pravidelnou rozvrhovanou hodinu pohybu navíc?
  méně než 1/4   téměř 1/2   přibližně 2/3   3/4 a více
 
  • Umožňují náklady na kurzy účast všem žákům třídy? Máte zaveden podpůrný program pro sociálně slabé žáky?
  • Participují na organizaci školní sportovní akce nejen učitelé tělesné výchovy, ale i ostatní pedagogové?
  • Školní akce je vždy akcí pro žáky školy – dostanou žáci dostatečný prostor aktivně pomáhat s organizací a přípravou akce? Je akce skutečně jejich?
  • Mají akce zavedenou tradici a zapojují většinu žáků školy do organizace akce?
  • Má každá třída v rámci sportovního dne svůj aktivní program?
  • Zapojujete do přípravy sportovních akcí i mezipředmětové vztahy (školní/třídní hymna či popěvek, fotografie z akce, články a reportáže žáků, tvorba plakátu jako pozvánky na akci atp.)?
  • Má škola vlastní identitu ve sportu (dresy, trička, další)?
  • Využíváte sport jako příležitost k budování vztahu ke škole, k jedinečným zážitkům v dětském kolektivu?
  ŠKOLNÍ SOUTĚŽE A AKCE
Pasivní (0 %)

Škola neorganizuje žádné sportovní akce, někdy se účastní sportovní akcí, které mají jiného pořadatele (jinou školu).

Aktivní škola

Někteří učitelé příležitostně využívají nabídek k účasti na sportovních soutěžích, sportovních akcích.

Škola pořádá krátkodobé či jednodenní sportovní akce (např. turistický výlet).

Škola pořádá školní přehlídku nebo školní soutěž (sportovní den).

Do školních akcí jsou zapojeny jen některé třídy nebo vybraní žáci, akce se netýká celé školy.

Aktivní škola *

Škola tradičně pořádá sportovní akce jako je sportovní den, adaptační kurz, lyžařský kurz.

Škola se účastní některých sportovních soutěží, zpravidla není jejich pořadatelem.

Škola vyhledává příležitosti pro účast žáků na městských sportovních akcích (městský běh, sportovní den, …).

Do školních akcí jsou zapojeny všechny třídy nebo vybraní žáci všech tříd, akce se netýká všech žáků školy.

Aktivní škola **

Školní sportovní akce mají ve škole tradici a škola je pravidelným organizátorem i účastníkem sportovních akcí.

Pořádá nejen jednorázové kurzy lyžování a adaptační kurz, ale v některých ročnících pořádá i sportovně turistické kurzy či krátkodobé akce.

Škola do přípravy akce zapojuje žáky, rodiče i partnery školy.

Akce se týká všech žáků školy, po dobu akce neprobíhá jiná výuka.

Aktivní škola ***

Školní sportovní akce mají ve škole tradici a škola je pravidelným organizátorem i účastníkem sportovních akcí.

Pořádá nejen jednorázové kurzy lyžování a adaptační kurz, ale v některých ročnících pořádá i sportovně turistické kurzy či krátkodobé akce.

Škola do přípravy akce zapojuje většinu žáků, rodiče i partnery školy.

Cílem školních akcí není vítězství a pohár, ale společný prožitek a vyšší identifikace žáků se školou.

Škola spolupracuje se sportovní organizací (klubem, svazem).

Škola je v organizaci akcí příkladem inspirativní praxe.

Akce se týká všech žáků školy, po dobu akce neprobíhá jiná výuka.

KONTROLNÍ OTÁZKA
Jsou školní sportovní akce jedinečnou událostí školního roku, o které mají povědomí všichni učitelé, žáci i část rodičů?
  Akce nepořádáme
  Akce jsou záležitostí tělesné výchovy a některých tříd či ročníků
  Dosud nevyužíváme akce k vyšší spolupráci v rámci školy jak mezi učiteli, třídami a žáky
  Máme vybudovanou tradici akcí, ale nedaří se nám zapojit všechny, značná část učitelů i žáků je pasivní
  Školní akce jsou skutečným svátkem školy a většina se ráda zapojí do jejich organizace
 
  • Je dostupnost školy a dopravní dostupnost na úrovni umožňující zvýšit počet žáků, kteří využívají aktivní dopravu do školy (chůzi, kolo, …)?
  • Kolik učitelů jezdí do školy na kole nebo chodí pěšky? Pokud to zvládnou dospělí, mohou to zvládnout i žáci, kteří nepotřebují při dopravě do školy asistenci rodičů.
  • Přemýšleli jste nebo jednali s vedením obce o zklidnění dopravy v okolí školy v době příchodu a odchodu ze školy?
  • Zapojili jste se do některé z kampaní cyklodopravy nebo pěšky do školy/práce?
  • Je možné na vaši školu zavést aktivní hlavní přestávku (20–30 minut) a umožnit žákům krátký pobyt na školním hřišti?
  • Probíhá veškerá výuka ve třídách v lavicích a v sedě, nebo máte i některé učebny, kde probíhá výuka jinak (žáci mohou chodit po učebně a měnit si místa), učebna není vybavena lavicemi?
  • Podporujete učitele v zařazování aktivních relaxačních chvilek v průběhu hodiny? Jsou na vaší škole učitelé, kteří jsou ochotni zařadit relaxační chvilky? Pracují učitelé aktivně s koncentrací a relaxací žáků, je to otevřené téma k diskusi na vaší škole?
  • Škola má zpravidla řadu prostor, kde lze vybudovat jednoduché prvky vybízející k pohybu (např. chodníkový program). Má vaše škola takové prvky, zvažujete je? Co vám překáží v jejich vytvoření?
  • Využíváte kapacity školních sportovních zařízení i k neorganizovaným aktivitám žáků? Pokusili jste se odstranit bariéry pro dostupnost sportovišť mimo výuku? V případě, že potřebujete podporu zřizovatele, identifikovali jste problém a jednáte o vhodném řešení pro efektivní provoz zařízení?
  • Je na škole odpovědná osoba za zapojení školy do pohybových kampaní? Znáte program Aktivní září, BE ACTIVE? Víte, jakou roli hrají kampaně na podporu pohybu? Budujete si tradici vlastních kampaní (do školy na kole, každý den 5 000 kroků apod.)?
  • Máte nebo zvažujete vybudovat venkovní učebnu? Sledujete současné možnosti využití digitálních technologií při výuce mimo budovu? Pro které předměty je taková učebna vhodná?
  HODNOCENÍ PODPORY NEORGANIZOVANÝCH POHYBOVÝCH AKTIVIT V PRŮBĚHU DNE + KAMPANĚ
Pasivní (0 %)

Škola nevytváří/nepodporuje podmínky pro aktivní transport do školy.

Nevytváří v prostorách školy podmínky pro pohybové aktivní přestávky.

Nepodporuje pohybové chvilky.

Na školních chodbách nejsou vytvořeny podmínky pro pohybové aktivity.

Není možný přístup žáků na školní sportoviště mimo výuku.

Nezapojuje se do kampaní na podporu pohybu.

Nezařazuje výuku mimo třídu/venku.

Aktivní škola

Škola nevytváří/nepodporuje podmínky pro aktivní transport do školy.

Škola přenechává aktivitu na učitelích, někteří ji občas realizují ve svých třídách, vyučovacích hodinách.

Aktivity jsou zařazovány do výuky nesystematicky, škola nemá přehled o aktivitách.

Aktivní škola *

Škola se pokouší o systémové změny, ale zůstává jen u dočasně podpořených aktivitách (např. jen v letním období, po určitou část školního roku).

Na společné koncepci podpory pohybových aktivit není soulad pedagogického sboru, velmi aktivní učitelé jsou doplněny pasivními.

Program tak funguje spíše na úrovni třídy než školy jako celku.

Škola podporuje podmínky pro aktivní transport do školy.

Aktivní škola **

Škola zařadila některé aktivity do pravidelného režimu školy, a to zejména aktivní přestávku, výuku venku, otevřené hřiště.

Na společné koncepci podpory pohybových aktivit je shoda pedagogického sboru, někteří učitelé se jej neúčastní.

Program funguje ve většině tříd a má většinovou podporu.

Škola podporuje podmínky pro aktivní transport do školy.

Aktivní škola ***

Škola věnuje této problematice zvýšenou pozornost a má ucelený program podpory aktivního pohybového režimu žáků, který je veřejně známý a jsou s ním ztotožněni učitelé i žáci školy.

Škola nabízí příklad inspirativní praxe.

KONTROLNÍ OTÁZKA
Jak vaše škola přistupuje k podpoře aktivního pohybového režimu?
  Považuje jej za záležitost žáka a rodiny, nevěnuje tématu pozornost
  Zkouší některé prvky podpory, ale nedaří se je dlouhodobě udržet, postup školy a učitelů není jednotný
  Opakovaně uplatňuje některé osvědčené přístupy (otevřené hřiště, aktivní přestávka), ale aktivity jsou podpořeny pouze dočasně (např. podzim/jaro), v zimních měsících nemáme program
  O tématu pravidelně jednáme a podařilo se nám zavést a udržet některé prvky opakovaně
  Škola tématu věnuje zvýšenou pozornost a její program může být inspirativní pro ostatní
 
  • Monitorujete tělesný vývoj žáka (výška, hmotnost, složení těla)?
  • Víte, jakým pohybovým aktivitám – organizovaným i neorganizovaným – se žák věnuje mimo školu? Zjišťujete tyto informace od žáků a vedete o nich záznamy?
  • Monitorujete pohybový vývoj žáka zejména s ohledem na zdravotní rizika?
  • Vysvětlujete žákům význam pohybu pro duševní i fyzické zdraví? Je tělesná výchova skutečnou součástí oblasti Člověk a zdraví?
  • Seznámili jste se s možností formativního hodnocení žáka? Pokusili jste se takové hodnocení sestavit?
  PODPORA A VEDENÍ ŽÁKŮ V OBLASTI POHYBU A ZDRAVÍ
Pasivní (0 %)

Evidence a sledování dat o tělesném a motorickém vývoji žáků není zavedena.

Škola podporuje zajistit žákům s oslabením spíše úlevy než jim vytvořit diferencované podmínky a zapojit je do pohybových aktivit.

Žák nedostává od učitele žádná doporučení pro svůj motorický vývoj.

Aktivní škola

Evidence a sledování dat o motorickém vývoji žáků je zajišťována na základě hodnocení v tělesné výchově, tedy jako výsledky vzdělávání (známky).

Škola nedostatečně zapojuje žáky s oslabením do pohybových aktivit, toleruje nadměrné omlouvání.

Stupeň objektivity dat je nízký, data jsou nedostatečná pro doporučení ke zdravému vývoji.

Žák nedostává od učitele žádná doporučení pro svůj motorický vývoj.

Aktivní škola *

Evidence a sledování dat o motorickém vývoji žáků je zajišťována na základě hodnocení v tělesné výchově, tedy jako výsledky vzdělávání (známky) a dále zapojením do některých testů (např. odznak zdatnosti).

Škola zapojuje žáky s oslabením do pohybových aktivit, nedostatečně však diferencuje učivo, zdravotní tělesná výchova není v pravidelném programu školy.

Data k doporučení žákovi tak jsou shromážděna, ale nejsou využívána pro diferenciaci výuky, doporučení a další vývoj žáka. Žák s nimi a jejich důsledky není seznámen.

Aktivní škola **

Evidence a sledování dat o motorickém vývoji žáků je zajišťována na základě pravidelného testování žáků, které je běžnou součástí tělesné výchovy.

Škola zapojuje žáky s oslabením do pohybových aktivit, nedostatečně však diferencuje učivo, zdravotní tělesná výchova není v pravidelném programu školy.

Data k doporučení žákovi tak jsou shromážděna a jsou využívána pro diferenciaci výuky, doporučení a další vývoj žáka.

Učitelé tělesné výchovy volí vlastní přístup, který není jednotný.

Někteří učitelé vyzkoušeli nebo zavedli formativní hodnocení s doporučením pro pohybový režim žáka.

Aktivní škola ***

Evidence a sledování dat o motorickém vývoji žáků je zajišťována na základě pravidelného testování žáků, které je běžnou součástí tělesné výchovy.

Škola a její učitelé umí pracovat s nadanými i tělesně oslabenými žáky.

Škola zapojuje žáky s oslabením do pohybových aktivit, nedostatečně však diferencuje učivo, zdravotní tělesná výchova je v pravidelném programu školy.

Data k doporučení žákovi tak jsou shromážděna a jsou využívána pro diferenciaci výuky, doporučení a další vývoj žáka.

Přístup školy je jednotný, škola má dlouhodobé informace o změnách v populaci žáků.

Učitelé tělesné výchovy používají formativní hodnocení žáků.

Škola poskytuje rodičům v případě zájmu doporučení pro motorický rozvoj žáka.

Škola je příkladem inspirativní praxe.

KONTROLNÍ OTÁZKA
Jak vaše škola (učitelé tělesné výchovy) přistupuje k formování pohybového rozvoje žáků?
  Považuje jej za záležitost žáka a rodiny
  Výuka neprobíhá na základě diagnostiky žáků. Žáci ani rodiče tak nemohou dostat informaci o svém zlepšení, o zdravotních rizikách, o rizikových faktorech tělesného (výška, váha, složení těla) a motorického vývoje (dovednosti) případně o doporučení, která identifikovaná rizika sníží.
  Výuka obsahuje některé prvky diagnostiky žáků, ale učitel s nimi aktivně nepracuje, slouží pouze pro hodnocení. Chybí doporučující písemná forma pro žáky a rodiče, v jakých oblastech by se měl žák zlepšovat, kde je naopak nadprůměrný, doporučení pro aktivity ve volném čase a upozornění na zdravotní rizika.
  Výuka obsahuje diagnostiku žáků, slouží pro hodnocení a žák dostává zejména ústní doporučení od učitele pro svůj rozvoj. Někteří učitelé používají formativní hodnocení, tedy písemnou formu doporučení a hodnocení.
 

Výuka obsahuje diagnostiku žáků, slouží pro hodnocení a žák dostává ústní i písemné doporučení od učitele pro svůj rozvoj. Většina učitelé používají formativní hodnocení, tedy písemnou formu doporučení a hodnocení.

Škola může být inspirativní pro ostatní.

Škála nerozlišuje v tradičním školním pojetí výbornou nebo nedostatečnou úroveň, ale respektuje různé podmínky i směřování školyukazuje na míru aktivity/pasivity školy, aniž by hodnotila, která úroveň je správná. To je ponecháno škole samotné – vědět, kde se nacházím, a rozhodnout se, zda s tímto stavem chci/mohu něco dělat.
Některé změny lze zavést okamžitě, jiné vyžadují delší úsilí, plánování a někdy i dodatečné finanční prostředky.

Děkujeme, že se zabýváte zlepšením pohybových aktivit žáků i Vašich kolegů!