Základní škola Čeperka, okres Pardubice

Základní škola Čeperka (ZŠ Čeperka) se nachází v okrese Pardubice, na železniční trati Hradec Králové – Pardubice. Obec má tedy železniční spojení s oběma krajskými městy, autobusová doprava není zavedena.

Škola v obci funguje už od roku 1906, v roce 1998 byla rozšířena o přístavbu. Jedná se o málotřídní školu se všemi ročníky prvního stupně. Škola se díky relativně malé kapacitě soustředí na vytváření vstřícného rodinného prostředí, na individuální přístup k žákům a spolupráci mladších a starších žáků. Důraz je kladen na všestranný rozvoj žáků, jejich schopnost sebehodnocení a zapojení různých výukových metod a modelů učení. V nižších ročnících jsou žáci hodnoceni slovně. Škola nabízí výuku angličtiny už od prvního ročníku a mnohé zájmové kroužky. Komunikace všech aktérů školního života je podporována organizací školních slavností v různých částech roku a společnými pobyty v přírodě. V nadstandardní míře se škola věnuje oblasti environmentální výchovy a zdravého životního stylu. Žáci i učitelé využívají prostory školní zahrady či keramické dílny, výhodou je také blízké přírodní okolí školy.

Významná je míra spolupráce s rodiči (na kterou se PIP zaměřuje) i se zřizovatelem – obcí Čeperka. Žáci se pravidelně účastní akcí obecního úřadu (Zpívání pod vánočním stromem, Vítání nových občánků, výroční akce obce apod.), je podporována spolupráce se sdruženími v obci (např. Čeperánek, z.s., myslivci) i se školami v širším okolí. Výukové akce a programy jsou také pořádány ve spolupráci s dalšími subjekty (Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o. p. s., TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú., Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace). Škola je dále zapojena např. do projektů Educational Leaders in Education for Sustainable Development (program Erasmus+), Mistři kolegiální podpory v oblasti přírodovědné gramotnosti a Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ II.

Charakteristika vedení školy

PIP se zaměřuje na aktivní roli vedení školy ve vytváření prostředí pro dobré vztahy a vzájemnou spolupráci mezi školou a rodiči žáků. Vedením školy je v případě ZŠ Čeperka ředitelka školy Mgr. Lenka Burešová. Ta je během nepřítomnosti zastupována vedoucí učitelkou. Ředitelka jiné než každodenní organizační záležitosti řeší vždy po poradě s učitelským sborem. Poradní úlohu má také sdružení rodičů.

Profil ředitelky školy

Ředitelka školy Mgr. Lenka Burešová působí v této funkci od roku 2002. Vystudovala učitelství českého jazyka a hudební výchovy, tyto obory také jeden rok učila na Základní škole Pardubice‑Polabiny. Do ZŠ Čeperka nastoupila v roce 1999 jako učitelka hudební výchovy, zároveň si v rámci celoživotního vzdělávání doplnila kvalifikaci pro výuku na prvním stupni. Ředitelkou školy se stala v roce 2002. Ve svém přístupu ke školní výuce využívala hojně poznatků z absolvovaných kurzů pedagogiky M. Montessori a kritického myšlení (Čtením a psaním ke kritickému myšlení a další), inspirovala se také některými principy waldorfské pedagogiky. Ve funkci ředitelky se zaměřila především na zkvalitnění hodnocení výsledků žáků, využívání více vyučovacích metod, posílení environmentální výchovy a vylepšení prostor a materiálového vybavení školy (výmalby, uspořádání tříd, nákup pomůcek, školní hřiště, vybavení družiny, školní kuchyňka).

Sdružení rodičů čeperské školy – poradní orgán tvořený rodiči žáků

I když není přímo součástí vedení školy, má důležitý poradní hlas. Sdružení rodičů je tvořeno zástupci jednotlivých tříd, v některých třídách jeden rodič zastupuje místní rodiny bydlící přímo v obci, dalšího zástupce potom mají rodiny dojíždějící z okolí. Sdružení rodičů tedy tvoří až deset rodičů. Vyjadřuje se především k organizačním záležitostem (např. organizace distanční výuky, návrhy školních akcí) a k podobě komunikace školy směrem k rodičům (např. jednotný systém zadávání úkolů a komunikace během distanční, ale i prezenční výuky, přehled stravného na webu školy). K obsahu a metodám výuky má sdružení rodičů připomínky jen minimálně, rodiče například navrhli větší zastoupení návštěv kulturních akcí. Sdružení rodičů se také vyjadřuje k ŠVP.