Střední škola, základní škola a mateřská škola da Vinci

Gymnázium da Vinci je součástí nestátní, soukromé školy Střední škola, základní škola a mateřská škola da Vinci (Škola da Vinci) ve Středočeském kraji, konkrétně v okrese Praha-západ. Obec je velmi progresivním místem s bohatým občanským životem.

Čtyřleté Gymnázium da Vinci (dále „škola“) je alternativní nestátní škola, která cílí na vnitřní motivaci žáků. Zájem žáka stojí v centru pozornosti. Žáci se podílejí na pedagogickém procesu a utváření školních pravidel. 

Škola se snaží o partnerství mezi školou a rodinou, podporuje spolupráci triády rodič–učitel–žák otevřenou komunikací, dostupností pedagogů i prostřednictvím individuálních konzultací, školních akcí apod. Při přijímání nových žáků je hlavním bodem osobní pohovor. Zjišťuje se především motivace žáka a kompatibilita jeho i jeho rodiny s filozofií školy. Přijímací řízení na gymnázium se v roce 2020 skládalo z jednotných přijímacích testů z matematiky a českého jazyka a školní části přijímacího řízení, jehož součástí je přijímací pohovor ověřující motivaci ke studiu a studijní předpoklady uchazeče. Proběhlo jedno kolo přijímacího řízení, do kterého se přihlásilo celkem 29 uchazečů, přijato bylo 18 žáků (viz příloha č. 3).

Škola nabízí nadstandardní výuku anglického jazyka, podporuje mezinárodní spoluprácimobilitu žáků a učitelů.

Hodnocení žáků je slovní. Třikrát za rok dostávají žáci písemné hodnocení formou tzv. trimestrální zprávy. Vysvědčení mají také formu slovního hodnocení. Ve škole je kladen důraz na formativní hodnocení žáků.

Dobré finanční zázemí zřizovatele umožňuje další rozvoj školy. Školné činí 95 000 Kč ročně, v případě zájmu je však možné získat talentové stipendium.

V roce 2020 měla škola 17 absolventů.

Výuka na gymnáziu probíhá v rámci modulů a projektů. Modulová výuka posiluje vztahy napříč předměty, pochopení světa v souvislostech a je výsledkem aktivního vytváření mezioborových vztahů. Umožňuje žákům pohlížet na svět a lidskou společnost globálně a cílí na vzdělávání v souvislostech.

Dalším, v České republice dosud zřídka využívaným prvkem výuky, je organizace v trimestrech, tj. třech částech školního roku: 1. trimestr září–listopad, 2. trimestr prosinec–únor, 3. trimestr březen–květen. Žáci kromě vysvědčení dostávají také tzv. trimestrální zprávy – detailnější slovní hodnocení po každém trimestru. Zavedení trimestrů je mimo jiné z důvodů projektové výuky a měsíčního projektu expedice. Dalším důvodem je splnění hodinové dotace a zároveň umožnění volitelnosti předmětů. Například přírodopis je pouze dva trimestry a ve zbývajícím čase je realizována projektová výuka.