Mateřská škola Zlín, Návesní 64, příspěvková organizace

Mateřská škola se nachází v poklidné místní části Zlín-Mladcová. Zřizovatelem mateřské školy je statutární město Zlín. Jedná se o dvoutřídní mateřskou školu zajišťující předškolní vzdělávání dětem zejména z Mladcové a nejbližšího okolí. Mateřská škola je od 1. března 2012 umístěna v nově zrekonstruovaných prostorách bývalé Obecné školy v Mladcové. Okolí budovy MŠ bylo nově upraveno a přizpůsobeno potřebám dětí a občanů místní části Mladcové. Mateřská škola má velmi dobrou dostupnost do centra Zlína. V blízkosti MŠ je umístěna zastávka městské hromadné dopravy.

V mateřské škole jsou třídy věkově heterogenní, tj. jsou zde zařazeny děti různého věku. Výhodou mateřské školy je vzájemná stavební propojenost obou tříd i šaten, což umožňuje učitelkám lepší vzájemnou komunikaci mezi třídami a také je tato skutečnost využita např. při společných akcích obou tříd typu: mikulášská a vánoční besídka, karneval, barevné dny v MŠ, den se strašidýlky, divadelní představení. Vzájemná propojitelnost mezi třídami je využívána i při výukových programech realizovaných např. pro cílovou skupinu dětí v povinném předškolním vzdělávání typu: beseda s městskou policií, s hasiči a výukové programy v rámci environmentálního vzdělávání. Dále dochází k vzájemné propojenosti dětí v povinném předškolním vzdělávání obou tříd v odpoledních odpočinkových aktivitách, kdy jednotlivé učitelky provádějí s dětmi různé vzdělávací projekty.

Skutečnosti, jako je počet tříd v MŠ a jejich vzájemná propojitelnost včetně propojení ostatních prostor školy nebo společná šatna dětí, školní zahrada, významně pomáhají ředitelce školy na různých úrovních účastnit se vzájemné komunikace (ředitelka – učitelky, ředitelka – provozní zaměstnanci, ředitelka – zákonní zástupci dětí). Tyto skutečnosti využívá ředitelka školy ve své kontrolní činnosti, zejména při hospitační činnosti, v hodnocení průběhu vzdělávání a v hodnocení výsledků vzdělávání.

ŠVP PV a jeho filozofie

Vzdělávání dětí v mateřské škole je realizováno podle ŠVP PV s názvem „SVĚT JE KULATÝ MÍČ“. Pojem „míč“ zde přebírá více symbolických významů. Jednak symbolizuje tvar našeho světa, naší planety – „zeměkoule“, která je v neustálém pohybu a v procesu změn, odtud plyne také filozofie ŠVP PV. Dále je symbol míče jako „dětské hračky“ přenesen do významu znázorňujícího základní činnost dětí předškolního věku, kterou je HRA. V konečném významu představuje symbol míče určitou „celistvost“ procesu vzdělávání v mateřské škole, a to propojenost všech pěti vzdělávacích oblastí z RVP PV přenesených do ŠVP PV. Zde jsou pro lepší názornost „na míči“ vzdělávacím oblastem přiřazeny konkrétní barvy. Stejnou barvu jako vzdělávací oblasti mají přiřazenu i navazující dílčí vzdělávací cíle, nabídkové činnosti a očekávané výstupy.

Symbolika míče a jeho barev je využívána nejen při tvorbě TVP PV, ale také v procesu evaluace v různých evaluačních metodách (např. v grafech konkrétně zobrazujících různé sledované výstupy v procesu vzdělávání dle ŠVP PV). Vzdělávací obsah ŠVP PV je rozdělen do deseti integrovaných bloků – podtémat, která jsou dále rozvíjena tvorbou TVP PV v podobě konkrétních tematických částí (příloha č. 4).