Metodik kvality výuky

Příklad inspirativní praxe ukazuje jeden ze způsobů, jak je možné efektivně provádět a podporovat profesní rozvoj učitelů. Klíčovou je v tomto případě pravidelná spolupráce metodičky kvality výuky s učiteli na jejich osobním i profesním rozvoji a celkově koncepční i koordinovaný systém práce.
Jádro činnosti metodičky kvality výuky spočívá v realizaci pravidelných schůzek s učiteli i vedením školy, spolupráci na tvorbě plánu osobního a pedagogického rozvoje, sledování vyučovacích hodin s cílem zaznamenat posuny každého pedagoga i případný učební pokrok žáků, zpracovávání a vyhodnocování hospitačních záznamů a vedení určité „učitelské diagnostiky“. Výstupy práce metodičky mají charakter doporučení.
Významná je role metodičky kvality výuky jako integrujícího a koordinačního elementu propojujícího žáky, pedagogické pracovníky, vedení školy i rodiče. Její činnost podporuje úroveň strategického a koncepčního rozvoje školy.
Příklad ilutruje zvolený přístup, který naplňuje část obsahu kritéria 2.3 (Vedení školy usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy.)

Ve školním roce 2022/2023 se v základní škole Vitae vzdělávalo 192 žáků v devíti třídách od prvního do devátého ročníku. Škola se dynamicky rozvíjí, je nástupnickou organizací základní školy Můj projekt. Školní vzdělávací program se zaměřuje na inovativní metody a formy výuky, všeobecný rozvoj osobnosti žáků s ohledem na jejich vzdělávací předpoklady i specifické potřeby. Klade důraz na vytváření pozitivního klimatu založeného na vzájemné úctě, respektu a důvěře. Specifikem vzdělávání je realizace některých unikátních předmětů, např. předmětů jako jsou projekty nebo SOWA (seberozvoj, ohlédnutí, workshopy a další formy rozvoje).
Škola definovala pět klíčových hodnot (smysluplnost, poctivost, otevřenost, partnerství, pozitivita) a sedm pilířů (např. otevřené společenství školy nebo progresivní přístupy k učení a inovace), jež se promítají do filozofie vedení instituce i do komunikace se všemi aktéry vzdělávání

Vedení školy ustanovilo pozici metodičky kvality výuky s pravomocemi podílet se na pedagogické diagnostice žáků i tříd, sledovat důkazy o učení žáků, stanovovat opatření pro zlepšení jejich vzdělávacích výsledků, současně metodicky vést učitele. Její komplexní systematická činnost tak mohla přispívat ke zkvalitnění práce pedagogických pracovníků a zlepšení výsledků vzdělávání.
Metodička kvality výuky se přibližně každé tři měsíce schází s jednotlivými učiteli a společně s nimi vytváří jejich plán osobního a pedagogického rozvoje. Současně průběžně hospituje i vyučovací hodiny, ve kterých cíleně sleduje posuny jednotlivých pedagogů a učební pokroky žáků ve třídě. Informace zaznamenává do hospitačních záznamů, které jsou podkladem pro vedení reflektivního pohospitačního rozhovoru a jsou také podkladem pro pravidelné schůzky s učiteli. V rámci sledování rozvoje a potřeb učitelů si metodička ke každému učiteli vede specifickou „učitelskou diagnostiku“, která je dalším z podkladů pro pravidelná jednání. Její pozice je pevně zakotvena v organizační struktuře školy. Učitelé její postřehy berou v rovině doporučení, nikoliv nařízení. Svým přístupem podporuje zvyšující se úroveň strategického a koncepčního rozvoje školy.

Pro žáky:
Metodička kvality výuky svým systematickým působením na pedagogický sbor školy příznivě ovlivňuje učební klima ve třídě i celé škole a daří se jí vést učitele k naplňování potřeb jednotlivých žáků. Přístup k učitelům se odráží i v jejich přístupu k žákům tak, že i díky tomu žáci dodržují nastavená pravidla komunikace i chování.
Pro pedagogické pracovníky:
Plány osobního a pedagogického rozvoje, které učitelé každoročně zpracovávají, vytváří na základě pravidelných konzultací s metodičkou kvality výuky a dalšími kolegy. Systematický přístup, kdy ředitelka plány schvaluje a následně vyhodnocuje jejich efektivitu, vede k rozvoji odborných i osobnostních kompetencí pedagogů a tím i k efektivnějšímu naplňování vzdělávacích cílů.
Pro klima školy a vztahy:
Metodička svým přístupem usnadňuje sdílení, komunikaci i spolupráci a spoluvytváří celkově pozitivní klima založené na vzájemné úctě, respektu a důvěře

Původně na škole působilo zároveň několik mentorů, kteří se věnovali jednotlivým oblastem a aspektům vzdělávání. Vedení školy reflektovalo potřebu proces rozvoje pedagogů lépe koordinovat a cíleně směřovat. Jednalo se vlastně o určitou snahu zkoordinovat tvůrčí přístup jednotlivých učitelů k výuce s celoškolním pojetím výuky. Na základě předchozích zkušeností škola inovovala své základní principy a také zavedla pozici metodika kvality výuky.

Práce metodičky kvality výuky není vyhodnocována samostatně, ale vyhodnocení je součástí širšího vlastního hodnocení, které spočívá například v každoročním dotazníkovém šetření zjišťujícím podněty ze strany rodičů. Škola dále využívá kvalitativní šetření formou ohniskové skupiny, které ovšem není pravidelné. Výsledky vlastního hodnocení zpracovává ředitelka školy s širším vedením školy, tedy i s metodičkou kvality výuky.

Metodička na škole dříve působila v roli učitele, později externě jako metodička kvality výuky. Časové nároky jsou přibližně 2 až 6 hodin týdně (podle dohody s vedením školy a učiteli). Finanční nároky tvoří především náklady na odměnu metodičky. Materiální nároky zahrnují zejména zázemí (kancelář) pro metodičku kvality výuky. Mezi nároky je nutné započítat i další práci učitelů, kteří samostatně pracují na dohodnutých postupech, vše si zaznamenávají do plánu osobního a pedagogického rozvoje.

Za fungování celého systému odpovídá ředitelka jako manažer školy, která má v pravomoci také pravidelné vyhodnocovací cykly vlastního hodnocení a odpovědnost za zkvalitňování a schvalování plánů osobního a pedagogického rozvoje.
Metodička koordinuje svou práci s ředitelkou. Ve své pravomoci má schůzky s jednotlivými učiteli. Má také možnost vstupu do vyučovacích hodin a vedení již zméněné „učitelské diagnostiky“. Pravomoci na této pozici vycházejí z ukotvení v organizační struktuře. Zároveň ve spolupráci s učiteli podporuje jejich zpracovávání plánů osobního a pedagogického rozvoje.
Celkově je odpovědnost za rozvoj pedagogických kompetencí učitelů sdílená, rozložená mezi učitele, metodičku kvality výuky a vedení školy.

Po ustanovení pozice metodika kvality výuky byla každému učiteli dána povinnost s ním komunikovat. Metodička zpočátku narážela na osobnostní založení a pedagogickou erudici každého učitele, na jejich zájem nebo nezájem se ohlížet za svou prací, pracovat na svém profesním rozvoji či vést si svůj plán osobního a pedagogického rozvoje. Postupně se proces ustálil na pravidle, že každý učitel si povede svůj vlastní plán osobního a pedagogického rozvoje a komunikovat bude s metodičkou třikrát do roka. Přibližně deset učitelů, což je třetina učitelů ve škole, zcela dobrovolně spolupracuje s metodičkou s větší intenzitou. Těchto deset učitelů se stalo určitýmy pedagogickými leadery školy, kteří jsou schopni své dovednosti předávat dál a s kolegy o nich hovořit.
Na škole byla v pozici metodika kvality výuky několik let jedna osoba. S jejím odchodem vedení školy řeší novou organizační strukturu. Rozhoduje se mezi několika způsoby uspořádání zda mít za každou oblast (např. 1.-3. ročník, 4.-5. ročník, 6.-7. ročník) jednoho metodika, nebo metodika za první a druhý stupeň. Zda mít metodika externího či interního.
Uvedený přístup je jednoznačně přenositelný. Základním předpokladem je vhodná osobnost do pozice metodika. Ze hodnocení metodičky plyne, že je sice výhodné znát prostředí školy, ale může být nevýhodou být zároveň kolegou/kolegyní. Tuto pozici lze zavést jak na malé, tak i na velké škole. Z externího pohledu je vhodné mít ve škole někoho, kdo pomáhá řediteli vést pedagogický proces dle jeho představ. Jednoznačně je možné doporučit na tuto pozici člověka, který má nejen bohaté pedagogické zkušenosti, ale i výborné komunikační dovednosti, je empatický a odborně a didakticky zdatný.

odkaz na kritérium