Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
PV – 5.1 Mateřská škola soustavně získává informace o posunech výsledků každého dítěte ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními
Anotace:
Systematicky zaznamenávané vzdělávací pokroky včetně hodnocení vývoje klíčových kompetencí jednotlivých dětí jsou východiskem ke stanovení další pedagogické intervence, jejíž postupy jsou projednávány v rámci pedagogické rady a při konzultacích s rodiči. Takto vedená pedagogická diagnostika tvoří propracovaný systém, který významně napomáhá k individualizaci vzdělávání a naplňování vzdělávacích potřeb jednotlivců.
Kontext:
Škola (dále také "LMŠ") se inspirovala postupy waldorfské pedagogiky, využila hodnoticí škálu podle Bednářové a postupně doplnila záznamy o charakteristice dítěte a rodiny, doporučení logopeda apod. Východiskem pro posuzování vzdělávacích potřeb dětí jsou informace o jejich vývoji před nástupem do LMŠ, které škola získává od rodičů. Učitelky průběžně vedou záznamy o rozvoji dětí ve formě slovního popisu konkrétních situací. K hodnocení vzdělávacích pokroků dále využívají strukturovaný formulář, který obsahuje rovněž hodnocení vývoje klíčových kompetencí. Na základě odborné analýzy záznamů pak stanovují záměry pro další práci. Rozvojový stav dítěte a stanovené postupy pedagogické intervence konzultují v rámci pedagogické rady a při pravidelných jednáních s rodiči. Ze schůzek s rodiči, které mohou v případě potřeby probíhat také on-line, pořizují záznamy. V případě vzdělávacích potíží konzultují další působení na dítě se speciální pedagožkou a psycholožkou, případně s pedagogicko-psychologickou poradnou (realizují rovněž náslechy pracovníků poradny). Škola věnuje zvýšenou pozornost sledování školní zralosti a připravenosti dětí v povinném předškolním vzdělávání, konzultuje s rodiči nástup dítěte do ZŠ i výběr školy.
Kontakt:
Mgr. Blanka Kloudová
Ředitelka školy
Lesní mateřská škola Šárynka, z.ú.