Systematická podpora začínajících pedagogů a využívání osobních plánů pedagogického rozvoje učitelů

Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
ZUV – 2.3 Vedení školy usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy
Anotace:
Vedení školy dbá o profesní rozvoj pedagogů a začínajících učitelů. Ředitel využívá propracovaný adaptační plán, který zahrnuje řadu aspektů (pracovní, sociální a hodnotové) a přispívá k rychlému začlenění nových pedagogů. Pedagogové jsou systematicky vedeni k vlastnímu profesnímu rozvoji v souladu se strategiemi školy. Učitelé si stanovují vlastní konkrétní cíle osobního rozvoje pro daný školní rok v osobním plánu pedagogického rozvoje. Ředitel formou tzv. rozvojového rozhovoru společně s pedagogem naplnění plánu vyhodnocuje, přičemž sleduje i to, jak se jeho realizace odráží v kvalitě poskytovaného vzdělávání.
Kontext:
Vedení školy systematicky dbá o profesní rozvoj pedagogů a začínajících učitelů. K začlenění nově příchozích i pedagogů vracejících se do vyučovacího procesu po delším období (mateřská dovolená) ředitel účelně využívá propracovaný adaptační plán. Adaptační plán je využíván po dobu dvou školních let. Zahrnuje systematicky rozdělenou metodickou podporu ze strany ředitele školy, jeho zástupce, uvádějících učitelů a koordinátorky pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí adaptačního plánu jsou rozhovory s ředitelem o uplatňovaných vzdělávacích strategiích, seznámení s pojetím hospitací na pedagogické radě a harmonogramem hospitací, hospitační vstupy vedení školy zacílené na sledované priority, pohospitační rozhovory a také náslechy a vzájemné hospitace pedagogů. Systematická adaptace zahrnuje řadu aspektů (pracovní, sociální a hodnotové) a přispívá k rychlému začlenění nových pedagogů.
Pedagogové jsou systematicky vedeni k vlastnímu profesnímu rozvoji prostřednictvím tzv. osobního plánu profesního rozvoje, reflektujícího cíle školy uvedené ve školním vzdělávacím programu a ve Strategickém plánu rozvoje školy. Učitelé si stanovují vlastní konkrétní cíle osobního rozvoje pro daný školní rok, plán k dosažení cíle, jeho naplnění i toho, jak se odrazí v kvalitě vzdělávání. Ředitel formou tzv. rozvojového rozhovoru společně s pedagogem naplnění plánu vyhodnocuje. Koncepční přenesení odpovědnosti na učitele umožňuje osobní růst každého.
 
Kontakt:

Bc. Jiří Stárek

Ředitel školy

Základní umělecká škola, Praha 10 - Hostivař, Trhanovské náměstí 8

📞 +420 271 750 392

✉️ info@zus-hostivar.cz