Anotace:
Komplexně pojatá a systémově nastavená práce školního poradenského pracoviště má evidentní pozitivní dopad na kvalitu vzdělávacích výsledků žáků. V případě vzdělávacích či kázeňských problémů žáka je situace odborně a individuálně řešena, je nabídnut nápravný postup v odpovídajícím časovém rozsahu. Přijatá opatření jsou zodpovědně aplikována a vyhodnocována. Popsaný výchovně vzdělávací postup je v kolektivu pedagogů sdílen a uplatňován.
Kontext:
Zajištění poradenských služeb, podpora žákům a prevence rizikového chování patří k prioritám vedení školy. Tyto oblasti jsou smysluplně propojeny, koncepčně ukotveny, dlouhodobě cíleně a systémově rozvíjeny. Úzce spolupracující tým školního poradenského pracoviště, tj. výchovná poradkyně, metodička prevence, školní psycholožka, speciální pedagožka, metodik osobnostně sociální výchovy, je koordinován zástupcem ředitelky pro výchovu a sociálním pedagogem v jedné osobě. Tito pedagogové poskytují konzultace žákům, zákonným zástupcům i svým kolegům, zabývají se péčí o žáky s potřebou podpory, ve spolupráci s učiteli sledují klima uvnitř třídních kolektivů, v případě potřeby spolupracují s externími odborníky. Strategie předcházení školní neúspěšnosti je ve škole pojata velmi efektivně a komplexně, spočívá v jednotném postupu pedagogů při zhoršení prospěchu jednotlivých žáků. Průběžně je nabízena podpora ke zvládnutí studia, hledány příčiny neúspěchu, k řešení jsou přizváni zákonní zástupci konkrétního žáka, zvolené strategie jsou sledovány a vyhodnocovány. Práce školního poradenského pracoviště je provázána také s předmětem Osobnostně sociální výchova, do jehož výuky jsou zapojeni třídní učitelé, kteří jej vždy vedou v tandemu s metodikem osobnostně sociální výchovy nebo metodičkou prevence. Tento formát představuje efektivní nástroj pro skutečnou prevenci rizikového chování, je zajišťován proškolenými pedagogy, nabízí dostatek času pro řešení problémů, vede žáky k rozvoji potřebných návyků pro zdravý a zodpovědný životní přístup.