Využití terapií ve výuce žáků s narušenými komunikačními dovednostmi

Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
ZV – 6.2 Škola poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření
Anotace:
V předmětech z oblasti vzdělávání Jazyk a jazyková komunikace jsou do hodin zařazena cvičení neuro-vývojové stimulace. Školský logoped se žáky individuálně realizuje myofunkční terapii rozvoje oromotoriky a cvičení dle Elkonina. U žáků těžce sluchově postižených je cíleně vyvozována řeč k umožnění komunikace s majoritou.
Kontext:
Ve výuce žáků s narušenými komunikačními dovednostmi jsou využívány moderní terapeutické postupy, které zvyšují komunikační kompetence žáků. Do výuky je pravidelně zařazována neuro-vývojová stimulace, která pomáhá mozku postupně integrovat přetrvávající primární reflexy a nahradit je správnými posturálními vzorci, čímž dochází ke zlepšení např. spolupráce mozkový hemisfér, zmírnění poruch pozornosti aj. U žáků s obtížemi v koordinaci jemné motoriky, zejména oromotoriky, je individuálně realizována myofunkční terapie, přičemž jsou zapojeni také zákonní zástupci, kteří jsou edukováni, jak s žáky pracovat doma. Dále je využívána metodologie Elkonina. Výuka čtení probíhá metodou Sfumato. U žáků se závažným sluchovým postižením probíhá výuka převážně ve znakové řeči, u žáků je však souběžně vyvozována výslovnost jednotlivých hlásek a posilována jejich schopnost domluvit se mluvenou řečí s majoritou.
 
Kontakt:

Mgr. Jakub Karásek

Ředitel školy

Mgr. Daniela Rygálová

zástupce pro 1.st. ZŠ

Základní škola a mateřská škola logopedická, Liberec, příspěvková organizace

📞 +420 482 416 401

✉️ karasek@ssplbc.cz

📞 +420 482 416 404