Anotace:
Badatelsky vedená výuka s účelnou externí metodickou spoluprací pedagogů a zapojení školy do přírodovědných projektů i s mezinárodními úspěchy a získání titulu Ekoškola vzbuzují v žácích motivaci k environmetálnímu vzdělávání.
Kontext:
Přírodní vědy žáky školy baví. Velkou měrou k tomu přispívá forma tandemové výuky, ve které se vyučující snaží propojovat hodiny fyziky, chemie a přírodopisu (metoda STEAM - Science, Technology, Engineeering, Arts, Math), které doplňují praktickými pokusy. Inspiraci získávají v Elixíru do škol, z. ú., který na škole již několik let působí. Každý měsíc se schází skupina nadšených vyučujících přírodovědných předmětů, kteří se vzájemně inspirují a sdílejí své nápady, jak moderně vyučovat přírodní vědy. Žáci mohou pracovat s moderními digitálními pomůckami a technologiemi, zapojují se do nejrůznějších projektů. Velmi úspěšný byl projekt „Masaryčka letí do vesmíru“. Jeho cílem bylo vypuštění stratosférické sondy, kterou si žáci sami nejprve sestavili, a vyfotografovat zakřivení Země. Náš tým se rozhodl přidat do sondy ještě živý organismus – řasokouli – a prozkoumat vliv nízké teploty na její buněčnou strukturu. Při vypouštění se nám podařilo pořídit unikátní fotografii, na které je zachyceno nejen zakřivení Země, ale i Měsíc. Výsledky své práce žáci prezentovali spolužákům ve škole, rodičům, ale i na národní přehlídce zajímavých přírodovědných nápadů Science on Stage v Praze (Věda na jevišti). Odborná a veřejná porota vybírala z 25 vystavovatelů jen sedm, kteří pak měli možnost představit svou práci na mezinárodní úrovní při Mezinárodní konferenci Science on Stage, která se uskutečnila v srpnu 2024 ve Finsku. Mezi těmi nejlepšími byl školní projekt, který sklidil ve Finsku velký úspěch.
Od září 2022 se škola zapojila do největšího dlouhodobého environmentálního vzdělávacího programu na světě – Ekoškola. Cílem tohoto programu je učit žáky aktivně a samostatně řešit problémy životního prostředí ve svém okolí. Hned po prvním roce zapojení získali titul certifikované Ekoškoly na úrovni „Stříbrné cesty“ a po druhém roce certifikát na úrovni „Zelené cesty“, což je nejvyšší ocenění, které se uděluje na dobu tří let. Získáním tohoto certifikátu dokázali realizovat metodiku sedmi kroků a u žáků rozvíjet schopnost a ochotu aktivně a samostatně zlepšovat životní prostředí. Za touto certifikací jsou dva roky aktivního přístupu žáků školního ekotýmu. Nebýt jejich nasazení, nápadů, činností a pozitivní energie, ocenění by škola nezískala.