Přiklad inspirativní praxe ke kritériu:
ZajV – 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj účastníků
Anotace:
Činnosti ve školní družině účinně rozvíjí empatii a sociální cítění účastníků zájmového vzdělávání.
Kontext:
Systém činností v zájmovém vzdělávání ve školní družině. I Intenzivně rozvíjí sociální dovednosti účastníků, pomáhá k utváření jejich žebříčku hodnot a budování vstřícných vztahů ve skupině vrstevníků. Důraz je kladen i na mezigenerační propojení, a to prostřednictvím dlouhodobé spolupráce s Domovem Barbora pečujícím o postižené i o seniory a s oddělením paliativní péče Okresní nemocnice v Kutné Hoře. Spolupráce spočívá ve vzájemných návštěvách a rozhovorech, výrobě a předávání dárečků a v předvádění kulturních vystoupení připravených účastníky zájmového vzdělávání. Zásadní cíle spolupráce se týkají všech zúčastněných. Jde především o vnímání a podporu mezilidské solidarity a empatie, respekt k odlišnostem, vytváření pozitivních vztahů mezi generacemi a různými skupinami lidí. Navíc mají umožnit účastníkům zažít pocit, že mohou někoho potěšit a udělat mu radost i bez očekávání odměny. Účastníci se učí nahlížet na hodnotu života, oceňovat důležitost přítomného okamžiku umožňující odstranění strachu z nemoci a stáří a vnímat i smrt jako jeho přirozenou součást. Velmi hluboký rozměr má i poznání, že péče o klienty a pacienty je významná pro všechny zúčastněné a vzájemně je obohacuje. Vrcholem projektu je seznámení účastníků s náročností péče o potřebné a vyjádření úcty a poděkování všem, kteří jim pomáhají a pečlivě se o ně starají.
Kontakt:
Mgr. Jaroslava Drabešová, MBA
Ředitelka školy
Základní škola Jana Palacha v Kutné Hoře
✉️ drabesova@zsjp.kutnahora.cz