2. základní škola, Schwarzova 20, Plzeň, příspěvková organizace

2. základní škola v Plzni (2. ZŠ) zahájila svoji činnost 31. 8. 1955 a po celou dobu svojí činnosti si udržuje dobré jméno. Má kapacitu 630 žáků a je plně organizovaná. Výsledky vzdělávání jsou kladně hodnoceny ČŠI a kvalitu vzdělávání prokazuje i velký zájem rodičů o umístění dítěte do dané školy. Žáci jsou pravidelně zapojováni do tematických okresních soutěží napříč všemi předměty (český jazyk, matematika, zeměpis, přírodověda). Kvalita výuky je prokazatelná i podle úspěšnosti přijetí žáků na střední školy a víceletá gymnázia.

Mezi základní cíle školy patří:

 
  • zvládnout učivo na obou stupních ZŠ dle platného vzdělávacího programu;
  • vzbuzovat u žáků touhu po vědění, neustále se dále vzdělávat;
  • rozvíjet duševní život dětí, pěstování morálních vlastností;
  • zapojit pedagogy, žáky a rodičovskou veřejnost do života školy;
  • rozvíjet čtenářské, jazykové, matematické, počítačové, přírodovědné a sociální gramotnosti žáků.
Prostředky k dosažení těchto cílů:
 
  • příznivé klima ve škole;
  • dobrý vztah mezi učitelem a žákem a mezi rodičem a učitelem, založený na vzájemné důvěře;
  • správné vzájemné přístupy: upřímnost, spravedlnost, taktnost, pochopení druhého, umět najít kompromis mezi různými názory, umět se nadchnout pro správnou věc, umět nadchnout i své okolí (žáky, rodiče, kolegy), ale umět také správnou věc „dotáhnout do konce“;
  • formy práce – každý pedagog má široké pole působnosti;
  • odborně kvalifikovaní pedagogové a možnost jejich dalšího vzdělávání.
Výchovné a vzdělávací strategie
Výchovné a vzdělávací strategie se podílejí na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. Ve výčtu jsou ty, na nichž se pedagogové 2. ZŠ dohodli, protože důležitou podmínkou je, aby tyto postupy a metody byly profesionálně osvojené, zažité a prověřené v praxi. Zároveň jsou zkoušeny nové inovativní metody, které žáky aktivizují a motivují k lepším výkonům. Průběžně se s nimi seznamují učitelé v rámci nabídky dalšího vzdělávání učitelů.

Formy a metody výuky:

 
  • problémové vyučování – cílenými otázkami a úkoly žáci ze známých údajů vyvodí nový poznatek, který má pro ně větší cenu než sdělený;
  • projektové vyučování – metoda výuky, která žákům poskytuje příležitost k praktickému a kreativnímu řešení úkolů, nutí je spolupracovat a převzít odpovědnost za výsledky své práce;
  • metoda CLIL – integrovaná výuka cizího jazyka a odborného předmětu. Jedná se o inovativní a velmi dynamickou metodu výuky, kdy žáci používají cizí jazyk v přirozeném prostředí;
  • tandemová výuka – jedná se o propojení práce dvou pedagogů v jedné vyučovací jednotce. V našem případě jde o spolupráci pedagoga vyučujícího odborný předmět a pedagoga vyučujícího cizí jazyk, tudíž je zapojena metoda CLIL. Pro žáky je tento způsob výuky velmi aktivizující a podporuje jejich kreativní myšlení;
  • metody kritického myšlení – aktivizují myšlení žáků, motivují je k přemýšlení a k učení, žáci jsou aktivně zapojováni do učebního procesu. Kritické myšlení pomáhá žákům formulovat vlastní otázky, vede žáky k hlubší analýze problémů, povzbuzuje je k sebevyjádření;
  • myšlenková mapa – velmi vhodný postup, vede žáky k hledání jednotlivých složek probíraného tématu, učí třídit a porovnávat, hledat nadřazené a podřazené složky tématu, pojmenovávat souvislosti a vztahy;
  • čtenářské dílny – vzhledem k tomu, že čtenářská gramotnost je základním předpokladem školního i životního úspěchu dětí, klade na ni škola velký důraz. A to hlavně prostřednictvím čtenářských dílen, klubů, i čtenářských lekcí ve školní knihovně. Hlavní myšlenka čtenářských dílen pochází z programu RWCT (čtením a psaním ke kritickému myšlení), pro který je zásadní promyšlené a strukturované využití čtení, psaní a diskuze. Rozvíjí tedy myšlení žáků, tvořivý přístup, schopnost spolupráce i akceptování názorů druhých.