Konzervatoř Duncan centre

Konzervatoř Duncan centre je šestiletá konzervatoř zařazená do sítě státních škol Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Svou činnost zahájila v roce 1992 a je svým zaměřením na současný tanec ojedinělou školou v České republice. V roce 2017 oslavila 25. výročí svého založení. Obsah práce, zvolené způsoby výuky a filozofie školy průběžně rozvíjejí odkaz americké tanečnice Isadory Duncan a její české pokračovatelky Jarmily Jeřábkové. Taneční technika Duncan je postavena na anatomicky správném, přirozeném zdravém pohybu, který rozvíjí smyslové vnímání a směřuje k dosažení tělesné inteligence. Důležitou roli ve výuce hraje tvořivost a představivost, proto je součástí výuky Improvizace a hlavním předmětem prolínajícím všechny ročníky je Tvorba. Velká pozornost je věnována také hudebnímu cítění. I z tohoto důvodu většinu praktické výuky doprovází hudební pedagogové, kteří využívají různé hudební nástroje: klavír, housle, kytaru nebo bicí nástroje.

Konzervatoř sídlí v klidné části Prahy 4 v budově, která je ve vlastnictví zřizovatele Hlavního města Prahy. Pro svou činnost však škola ještě využívá prostory v dalších dvou budovách v městské části Karlín, tedy v části Prahy, která je dobře dostupná prostředky městské hromadné dopravy, ale od hlavní budovy školy je dosti vzdálená. Tato skutečnost komplikuje organizaci výuky především v předmětech, které vyžadují spolupráci žáků napříč ročníky. Velmi důležitým prostorem školy, v němž kromě výuky probíhá i většina akcí a veřejných představení, je taneční/divadelní sál v hlavní budově školy. Je vybaven zázemím pro tanečníky, potřebným světelným parkem, audiozařízením, klavírem a bicí soupravou pro hudební doprovod.

Jednotliví vyučující i vedení školy sledují míru úspěšnosti žáků po celou dobu jejich docházky. Kromě běžného pravidelného vyhodnocování a analýzy výsledků vzdělávání žáků především na pedagogických radách škola využívá i další způsoby a možnosti. Žáci jsou v průběhu školního roku v 1. a 3. čtvrtletí hodnoceni formou individuálních pohovorů založených na sebereflexi žáků a dále ve všech ročnících i formou klauzurních zkoušek, což je specifikem této konzervatoře. Setkání žáků s pedagogy, společná reflexe, sebereflexe a analýza jejich dosavadní práce žákům pomáhají dále se rozvíjet a představují efektivní způsob zaměřený na rozvoj žákovy osobnosti. Součástí individuálních pohovorů je hodnocení z praktických i teoretických předmětů a společný návrh postupů potřebných k dalšímu profesnímu posunu. Prospěchově slabým žákům s riziky neúspěšnosti nabízejí pedagogové individuální konzultace. Škola také dlouhodobě sleduje a vyhodnocuje úspěšnost žáků u maturitních zkoušek i u absolutorií. Velkou motivací pro žáky je možnost půlročních stáží v zahraničních školách, na které studenti 6. ročníku pravidelně jezdí. Celý šestiletý výukový program je tedy zaměřován i na spolupráci s jinými kulturními entitami (příloha č. 123). Studentská představení jsou prezentována mimo jiné také na festivalech v zahraničí, kde současně probíhají workshopy a kde se navazují nové pracovní i mezilidské vztahy. Uměleckým krédem konzervatoře je přesvědčení, že kromě rozvoje žákovy osobnosti má vzdělávání každého žáka také podněcovat k jeho tvůrčí schopnosti a pomáhat mu najít cestu k osobnímu vyjádření. Výukový program konzervatoře je postaven tak, aby její absolventi byli připraveni uplatnit se jako profesionálové v oblasti tance, a to ve všech směrech, které současný tanec nabízí. Aktivní kontakt s ostatními druhy umění a orientace v mezipředmětových vztazích přispívá k formování nezávislého tanečního tvůrce schopného přispět k hodnotám kulturně vyspělého evropského státu (příloha č. 4). 


Pedagogové
 

Pedagogický sbor je složen z vyučujících teoretických a praktických předmětů a z hudebních pedagogů. Pedagogové pracují v jednotlivých odděleních podle příbuznosti vzdělávacích oborů. Jsou buď plně kvalifikovaní, nebo jsou výkonnými umělci, a tak je jim uznán předpoklad odborné kvalifikace za splněný. Praktická výuka je zajištěna tanečním i hudebním pedagogem.

Další podpora pedagogů v jejich profesním růstu probíhá prostřednictvím vzájemných náslechů, analýzou vyučovacích jednotek a aktivním využíváním zahraničních stáží prostřednictvím programu Erasmus.

Na základě plánu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (dále DVPP) je do výuky rovněž zařazována spolupráce s odborníky, při níž taneční a pohybové techniky v konzervatoři realizuje řada hostujících pedagogů z České republiky i ze zahraničí. Na těchto akcích je škola prezentována jako instituce s ojedinělým studijním programem (příloha č. 7).

Návštěvy zahraničních partnerů (choreografů, pedagogů, tanečníků) na půdě školy jsou vždy spojené s workshopem, přednáškou nebo diskusí hosta a na druhé straně s prezentací činnosti školy formou tanečního představení nebo setkání se studenty a pedagogy, popřípadě formou semináře pro pedagogy a s nabídkou spolupráce (přílohy č. 56). V konzervatoři rovněž probíhá tandemová výuka, která zajišťuje mimo zkvalitnění a obohacení výuky pro žáky také vzdělávání pedagogů navzájem.

 

Žáci


Žáci školy jsou ke studiu přijímáni na základě talentové přijímací zkoušky. Prostřednictvím setkávání jednotlivých ročníků s vedením školy, prací ve školním parlamentu, aktivní účastí na odborných diskusích a aktivním zapojením do mezinárodních projektů škola umožňuje žákům vyjádřit svá stanoviska. Škola v současné době vykazuje šest žáků se SVP a poskytuje jim pedagogickou podporu ve vzdělávání vytvořením individuálních vzdělávacích plánů, případně rozvolněním učiva v rámci Školního vzdělávacího programu. Vzhledem k menšímu počtu žáků ve třídě/skupině (max. 20) je obecně zajištěn individuální přístup k žákům. Mimořádně nadaní žáci mají možnost zúčastnit se různých projektů, které organizuje škola, nebo projektů, které školu reprezentují. Po absolutoriu a získání odborných kompetencí žáci školy získávají diplom absolventa DiS. (diplomovaný specialista) a jsou schopni uplatnit se jako:
  • taneční umělec a interpret angažovaný v souboru (sólista nebo člen souboru současného/ moderního tance, tanečního divadla, hudebního a muzikálového divadla), nezávislý taneční umělec a interpret působící v různých projektech (multimediální představení, site-specific projekty, jednorázové instalace a krátkodobé spolupráce),
  • choreograf (choreograf vlastního souboru nebo nezávislých projektů, choreograf divadelních/operních/operetních představení, choreograf ve filmové tvorbě),
  • taneční pedagog (v konzervatoři, v základní umělecké škole nebo jako pedagog Taneční a pohybové výchovy v ZŠ).

Filozofie školy, vize školy


Činnost konzervatoře, která je definována v platných právních předpisech, zároveň vychází z vize školy, která specifikuje poslání vzdělávání v taneční konzervatoři a zdůrazňuje orientaci na žáka jako jedinečnou osobnost. Vize školy ve vztahu ke společnosti znamená především vymezení jejího poslání a významu ve vzdělávacím systému. Jde o neměnná, stabilní a dlouhodobě platná vyjádření, která jsou formulována v základním dokumentu „Filozofie školy – vize školy – strategie vzdělávání“ (příloha č. 8) a která lze shrnout v těchto bodech:
  • Vzdělávání chápeme jako proces obohacování se, objevování a nacházení souvislostí, přičemž vycházíme vždy z vlastní zkušenosti. Za nezbytné považujeme prožitek a uvědomění si každého okamžiku.
  • Tanec vnímáme jako důležitý prostředek při propojování mentální a fyzické roviny člověka. Pomáhá mu vnímat okolí všemi smysly a otevírat cestu k pozitivnímu ladění. Pokud si uvědomíme tyto hodnoty tance, dojdeme k přesvědčení, že tanec proměňuje kvalitu života každého člověka, který ho tímto způsobem uchopí.
  • Konzervatoř Duncan centre z těchto přesvědčení vychází v celkovém pojetí vzdělávání, které se především zaměřuje na nacházení radosti z poznávání a na propojování každého s jeho okolím. Vyučování tanci se tak stává jak otázkou praktickou, tak hodnotovou, která je rozhodující.

Vize školy:


Konzervatoř chce být místem, které vytváří podporující a bezpečné prostředí, jež vede k zodpovědnosti a svobodnému projevu. Chce být otevřenou platformou setkávání, diskusí a tvorby mezi žáky školy, jejími absolventy, umělci ze všech oborů, zahraničními studenty, tvůrci a pedagogy. Tím chce podporovat již během studia nenásilné propojení studentského a profesního života.

Hlavním cílem školy je posílení osobnosti každého jednotlivého žáka a utváření jeho vědomí tak, aby byl připraven pro profesionální uplatnění, zdravě sebekritický, solidární a v jednotlivých etapách svého života dokázal být svou profesí užitečný.