Evaluační nástroj pro hodnocení praktického vyučování

Evaluační nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů (např.ve firmách) nebo školních pracovištích (např. v dílnách).

Pro koho je nástroj určen?

Odpovědnost za průběh i kvalitu praktického vyučování nese škola. Nástroj je proto určen pracovníkům a pracovnicím středních a vyšších odborných škol, kteří mají na starosti praktické vyučování. Jedná se zejména o:

  • zástupce a zástupkyně ředitele/ředitelky pro praktické vyučování a odborný výcvik
  • vedoucí učitele a učitelky praktického vyučování a odborného výcviku


K čemu nástroj slouží?

S pomocí nástroje je možné:

  • ověřit si, zda studující dosahují během praktického vyučování očekávaných výsledků učení
  • systematicky shromažďovat podklady k hodnocení praktického vyučování a pro jeho zlepšování
  • sledovat kvalitu praktického vyučování v čase
  • připravit podklady pro vlastní hodnocení školy dle kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (např. kritéria 2.1) využitelné při návštěvě České školní inspekce
 

Evaluační nástroj je určen k hodnocení praktického vyučování, které probíhá:

  • na pracovišti zaměstnavatele:
    • výrobní a obchodní firmy,
    • neziskové organizace,
    • veřejnoprávní instituce,
    • nemocnice, laboratoře a zařízení sociální péče,
    • instituce z oblasti umělecké tvorby a činnosti,
    • knihovny,
    • provozovny služeb (např. restaurace, pošta)
    • pracoviště OSVČ,
    • školicí střediska, výcviková centra firem, centra odborné přípravy atd.
  • na školním pracovišti středních a vyšších odborných škol:
    • školní dílny a laboratoře či odborné učebny,
    • školní provozovny (např. hotel, kadeřnictví),
    • střediska praktického vyučování,
    • školní statek,
    • fiktivní firmy.
 

Postup práce s nástrojem

Zástupce školy pracuje s nástrojem ve třech krocích:

  1. vyplní základní údaje o škole.
  2. na základě dostupných podkladů hodnotí praktické vyučování v pěti oblastech:
    • podmínky vyplývající z legislativy
    • provozní podmínky
    • personální zajištění
    • podmínky učení se na pracovišti
    • výsledky učení
  3. zpracuje souhrnné hodnocení praktického vyučování a navrhne zlepšení pro další období.

Ilustrace-Autoevaluace-1-1.png


Proč vyzkoušet evaluační nástroj?

  • Zkvalitnění praktického vyučování: S nástrojem škola monitoruje aktuální stav a hledá cesty ke zlepšení.
  • Pohledy různých aktérů: Nástroj zohledňuje perspektivu školy, zaměstnavatelů i studujících.
  • Přístup založený na důkazech: Hodnocení vychází z podkladů o praktickém vyučování získaných školou.
  • Bezpečné prostředí: Školní data uložená v evaluačním nástroji jsou v bezpečí. Pouze škola rozhoduje o tom, jak s nimi naloží.
  • Aktuálnost: Nástroj je v souladu s platnou legislativou a reflektuje současné poznání, cyklus pro zajišťování kvality (EQAVET) a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání České školní inspekce v modifikaci pro střední a vyšší odborné školy.

Udělejte krok k lepšímu učebnímu zážitku z praktického vyučování:

  1. Zaregistrujte se na platformě Autoevaluace: https://autoevaluace.eqavet.cz/
  2. Prostudujte si návod: https://autoevaluace.eqavet.cz/pokyny/
  3. Vyzkoušejte evaluační nástroj a podpořte kvalitu praktického vyučování na vaší škole.
Evaluační nástroj vznikl v Národním pedagogickém institutu ČR v projektu věnovaném zajišťování kvality v odborném vzdělávání EQAVET.