Realizace externího hodnocení

Obsahové vymezení externího hodnocení

V rámci inspekční činnosti Česká školní inspekce získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy, zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, a to podle příslušných školních vzdělávacích programů a akreditovaných vzdělávacích programů a dále podmínky a průběh poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, zjišťuje a hodnotí naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem.

Česká školní inspekce provádí inspekční činnost také na základě stížností, podnětů a petic, které svým obsahem spadají do její působnosti, inspekční činnost pro účely přiznání dotací soukromým školám a školským zařízením a také další činnosti na základě školského zákona a prováděcích právních předpisů. 

Česká školní inspekce rovněž vykonává kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb, a také veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných školám a školským zařízením. Inspekční činnost ve formě kontroly však nebude na tomto metodickém webu nijak reflektována, protože realizace kontroly je zcela jinou disciplínou mající jiný smysl a účel než externí hodnocení kvality a efektivity vzdělávání. Právě hodnocení kvality vzdělávání jako externí zpětná vazba pro školy i stát směřující k popisu efektivity vzdělávací soustavy a jejích jednotlivých složek je pro rozvoj vzdělávání a jeho kvality zcela nepostradatelné.

Podrobnosti a další informace k činnosti České školní inspekce jsou k dispozici na webových stránkách úřadu (www.csicr.cz) v části O nás

Východiska externího hodnocení

Při své hodnotící činnosti Česká školní inspekce vychází z kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy a pro sjednocení pohledu na kvalitu vzdělávání napříč Českou republikou využívá také řadu interních metodických materiálů, smyslem je standardizovat výkon hodnoticích aktivit realizovaných prostřednictvím školních inspektorů působících na jednotlivých pracovištích České školní inspekce.

K hodnoticím kritériím tak byly zpracovány specifické interní metodické komentáře, inspekční pracovníci dále využívají také např. metodiku inspekční činnosti, metodiku šetření stížností, interní postupy pro výkon kontroly během hodnotících činností, metodická doporučení pro řízené rozhovory s vedením školy nebo metodická doporučení pro realizaci hospitací.

Samozřejmostí jsou také pravidelné semináře s inspekčními pracovníky, v rámci nichž jsou diskutovány různá témata vztahující se k hodnocení kvality a efektivity vzdělávání, a to jak na základě interních podnětů (interní mechanismy kvality České školní inspekce), tak na základě informací zvnějšku (zpětná vazba k inspekční práci od ředitelů škol a učitelů, reflexe stížností na práci inspekčních pracovníků, soudní rozhodnutí, různě zaměřené kazuistiky apod.).

Systém managementu kvality práce inspekčních pracovníků České školní inspekce je tedy propracovaným mechanismem zahrnujícím všechny relevantní aspekty řízení kvality s cílem poskytovat školám, státu i dalším aktérům skutečně objektivní, relevantní, komplexní, důvěryhodnou nezpochybnitelnou vazbu na kvalitu a efektivitu vzdělávání v České republice.

Inspekční činnost realizovaná Českou školní inspekcí ve školách a školských zařízeních je komplexním procesem, který se skládá z několika na sebe navazujících fází. Cílem tohoto procesu je poskytnout objektivní a relevantní zpětnou vazbu o kvalitě a efektivitě vzdělávání v konkrétní škole či školském zařízení.

Videoprezentace Hodnocení kvality vzdělávání ve škole


 

Před samotnou realizací inspekční činnosti probíhá důkladná příprava inspekčního týmu. Ta zahrnuje analýzu dostupných dokumentů a informací o škole, jako jsou výroční zprávy, školní vzdělávací program či výsledky předchozích inspekcí. Inspekční tým rovněž studuje relevantní data z informačních systémů České školní inspekce a dalších zdrojů. Právě na základě všech těchto podkladů je stanoven harmonogram inspekční činnosti a jsou předem identifikovány oblasti, kterým bude při inspekční činnosti věnována zvýšená pozornost.

Předinspekční svodka shrnuje pro členy inspekčního týmu v jednom dokumentu relevantní údaje o škole nebo školském zařízení, které jsou dostupné v informačních systémech České školní inspekce (InspIS). Jedná se například o údaje ze statistických výkazů MŠMT, výsledky předchozí inspekční činnosti, výsledky výběrového zjišťování žáků apod.

Dalším zdrojem jsou informace o aktuální situaci ve škole, které vyplní ředitel nebo další členové vedení školy. Prostřednictvím dotazníku je zajištěn i přenos některých dokumentů v elektronické podobě.


Předinspekční svodka






Dotazník pro ředitele

Samotná inspekční činnost ve škole trvá zpravidla 3 až 5 dní, v závislosti na velikosti a typu školy. Během této doby inspekční tým realizuje řadu aktivit, jejichž cílem je získat ucelený obraz o podmínkách, průběhu a výsledcích vzdělávání v dané škole.

Mezi tyto aktivity patří:
  • Hospitace v hodinách – inspektoři navštěvují vyučovací hodiny a sledují průběh vzdělávání* 
  • Rozhovory se členy vedení školy, pedagogy, dalšími zaměstnanci a případně žáky 
  • Dotazníková šetření mezi žáky, pedagogy a případně rodiči
  • Analýza školní dokumentace 
  • Prohlídka prostor a materiálního vybavení školy 
Podstatnou část získaných informací členové inspekčního týmu také zaznamenávají v informačním systému InspIS např. do hospitačního záznamu. Zároveň využívají přehledů z vyplněných dotazníků, které vyplnili žáci nebo pedagogové.

Inspekční tým průběžně analyzuje získané informace a vyhodnocuje je na základě aktuální podoby kritérii hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.

O zvláště závažných zjištěních informuje vedení školy.

* Hospitační činnost slouží k hodnocení průběhu vzdělávání školy napříč jednotlivými vzdělávacími obory a předměty. Hodnocení kvality práce jednotlivých pedagogických pracovníků je v kompetenci ředitele školy.

Hospitační záznam ZV



Dotazníky pro učitele, asistenta pedagoga, žáka

V závěru inspekční činnosti probíhá hodnotící rozhovor s vedením školy (zástupci pedagogického sboru), zřizovatelem, zástupci školské rady, během kterého jsou prezentována hlavní zjištění a závěry inspekčního týmu. Vedení školy má možnost se k těmto zjištěním vyjádřit a poskytnout dodatečné informace či vysvětlení. 

Následně inspekční tým vypracuje inspekční zprávu, která obsahuje komplexní hodnocení kvality a efektivity vzdělávání v dané škole. Zpráva je strukturována podle jednotlivých oblastí hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, a obsahuje jak pozitivní zjištění, tak i identifikované nedostatky a doporučení pro zlepšení. Inspekční zpráva je po připomínkovém řízení zveřejněna na webových stránkách České školní inspekce a slouží jako důležitý zdroj informací pro školu, zřizovatele i širokou veřejnost.

Součástí hodnocení, které je dostupné po ukončení inspekční činnosti je i kriteriální hodnocení, které je dostupné řediteli školy v informačním systému InspIS.


Inspekční zprávy



Na zjištění škola reaguje Opatřením k odstranění nedostatků, ve kterém formuluje, jak bude zjištěné nedostatky eliminovat, jaké konkrétní kroky bude realizovat v jakých časových úsecích a jak pozná, že opatření byla účinná a škola požadovaného zlepšení dosáhla. Tento dokument je klíčový pro efektivní implementaci změn a zlepšení kvality vzdělávání na základě závěrů inspekční činnosti. Škola tak aktivně přistupuje k zjištěním a doporučením České školní inspekce a využívá je jako příležitost pro svůj další rozvoj a zkvalitňování vzdělávacího procesu.

Opatření k odstranění zjištěných nedostatků