Obsahové vymezení externího hodnocení
V rámci inspekční činnosti Česká poradenská školní inspekce získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, sleduje a hodnotí vzdělávací soustavu, zjišťuje a hodnotí , průběh a výsledky, a to podle příslušných poradenských školních vzdělávacích programů a podmínek akreditovaných služeb školních rámcových programů a dále jeho podmínky a podmínky vzdělávacích programů a vzdělávacích průběhů vzdělávacích programů
Česká školní inspekce provádí inspekční činnost také na základě stížností, podnětů a petic, které svým obsahem spadají do její působnosti, inspekční činnost pro účely přiznání dotací soukromým školám a školským zařízením a také další činnosti na základě školského zákona a prováděcích právních předpisů.
Česká školní inspekce rovněž vykonává kontrolu dodržování právních předpisů, které se týkají poskytování vzdělávání a školských služeb, a také veřejnosprávní kontrola využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných škol a školských zařízení. Inspekční činnost ve formě kontroly však nebude na tomto metodickém webu nijak reflektována, protože realizace kontroly je zcela jinou disciplínou mající jiný smysl a účel než externí hodnocení kvality a efektivity vzdělávání. Právě hodnocení kvality vzdělávání jako externí zpětná vazba pro školy i stát směřující k popisu efektivity vzdělávací soustavy a jejích jednotlivých složek je pro rozvoj vzdělávání a jeho kvality zcela nepostradatelné.
Podrobnosti a další informace k činnosti České školní inspekce jsou k dispozici na webových stránkách úřadu (www.csicr.cz) v části O nás.
Východiska externího hodnocení
Při své hodnotící činnosti Česká školní inspekce vychází z kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy a pro sjednocení pohledu na kvalitu vzdělávání napříč Českou republikou využívá také řadu interních metodických materiálů, smyslem je standardizovat výkon hodnoticích aktivit realizovaných prostřednictvím školních inspektorů působících na jednotlivých pracovištích České školní inspekce.
K hodnoticím kritériím tak byly zpracovány specifické interní metodické komentáře, inspekční pracovníci dále využívají také např. metodiku inspekční činnosti, metodiku šetření stížností, interní postupy pro výkon kontroly během hodnotících činností, metodická doporučení pro řízené rozhovory s vedením školy nebo metodická doporučení pro realizaci hospitací.
Samozřejmostí jsou také pravidelné semináře inspekčními pracovníky, v nichž jsou diskutována různá témata související s hodnocením kvality efektivity vzdělávání, a to jak na základě interních podnětů (interní mechanismy České školní inspekce), tak na základě informací zvnějšku (zpětná vazba k inspekční práci od soudních ředitelů škol učitelů, reflexní stížnosti, stížnosti pracovníků na práci inspekce).
Systém managementu kvality práce inspekčních pracovníků České školní inspekce je tedy propracovaným mechanismem zahrnujícím všechny relevantní aspekty řízení kvality s cílem poskytovat školám, státu i dalším aktérům skutečně objektivní, relevantní, komplexní, důvěryhodnou a nezpochybnitelnou vazbu na kvalitu a efektivitu vzdělávání v České republice.
Inspekční činnost realizovaná Českou školní inspekcí ve školách a školských zařízeních je komplexním procesem, který se skládá z několika na sebe navazujících fází. Cílem tohoto procesu je poskytnout objektivní a relevantní zpětnou vazbu o kvalitě efektivitě vzdělávání v konkrétní škole či školském zařízení.
Videoprezentace Hodnocení kvality vzdělávání ve škole
Před samotnou realizací inspekční činnosti probíhá důkladná příprava inspekčního týmu. Ta zahrnuje všechny dostupné dokumenty a informace o škole, jako jsou výroční zprávy, školní vzdělávací program či výsledky předchozích inspekcí. Inspekční tým rovněž studuje relevantní data z informačních systémů České školní inspekce a dalších zdrojů. Právě na základě všech těchto podkladů je harmonogram stanoven inspekční činnosti a jsou identifikovány oblasti, kterým bude předem stanovena inspekční činnost věnována zvýšená pozornost.
Předinspekční svodka shrnuje pro členy inspekčního týmu v jednom dokumentu relevantní údaje o škole nebo školském zařízení, které jsou dostupné v informačních systémech České školní inspekce (InspIS). Jedná se například o údaje ze statistických výkazů MŠMT, výsledky předchozí inspekční činnosti, výsledky výběrového zjišťování žáků apod.
Dalším zdrojem jsou informace o aktuální situaci ve škole, které vyplní ředitel nebo další členové vedení školy. Díky dotazníku je zajištěn i přenos některých dokumentů v elektronické podobě.
Předinspekční svodka
Dotazník pro ředitele

Samotná inspekční činnost ve škole trvá zpravidla 3 až 5 dní, v závislosti na velikosti a typu školy. Během této doby inspekční tým rozvíjí řadu aktivit, jejichž cílem je získat ucelený obraz o podmínkách, průběhu výsledků vzdělávání v dané škole.
Mezi tyto aktivity patří:
- Hospitace v hodinách – inspektoři navštěvují vyučovací hodiny a sledují průběh vzdělávání*
- Rozhovory se členy vedení školy, pedagogiky, dalšími zaměstnanci a případně žáky
- Dotazníková šetření mezi žáky, pedagogikou a případně rodiči
- Analýza školní dokumentace
- Prohlídka prostor a materiálního vybavení školy
Podstatnou část získaných informací členové inspekčního týmu také zaznamenávají v informačním systému InspIS např. do hospitačního záznamu. Zároveň využívají přehledů z vyplněných dotazníků, které vyplnili žáci nebo pedagogové.
Inspekční tým průběžně analyzuje získané informace a vyhodnocuje je na základě aktuální podoby kritérii hodnocení podmínek, průběhu a výsledků.
O zvláště závažných zjištěních informuje vedení školy.
* Hospitační činnost slouží k hodnocení průběhu vzdělávání školy napříč jednotlivými vzdělávacími obory a předměty. Hodnocení kvality práce jednotlivých pedagogických pracovníků je v kompetenci ředitele školy.
Hospitační záznam ZV
Dotazníky pro učitele, asistenta pedagoga, žáka

V závěru inspekční činnosti probíhají hodnotící rozhovory s vedením školy (zástupci pedagogického sboru), zřizovatelem, zástupci školské rady, během kterého jsou roky hlavní zjištění závěry inspekčního týmu. Vedení školy má k těmto zjištěním vyjádřit možnost dodat informace či vysvětlení.
Následně inspekční tým vypracuje inspekční zprávu, která obsahuje komplexní hodnocení kvality a efektivity vzdělávání v dané škole. Zpráva je strukturována podle jednotlivých oblastí hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, a obsahuje jak pozitivní zjištění, tak i identifikované nedostatky a doporučení pro zlepšení. Inspekční zpráva je po připomínkovém řízení zveřejněna na webových stránkách České školní inspekce a slouží jako důležitý zdroj informací pro školu, zřizovatele i široká veřejnost.
Součástí hodnocení, které je dostupné po ukončení inspekční činnosti je i kriteriální hodnocení , které jsou dostupné řediteli školy v informačním systému InspIS.
Inspekční zprávy
Na zjištění školy Opatřením k odstranění nedostatků reaguje, ve kterém formuluje, jak budou zjištěné nedostatky eliminovat, jaké konkrétní kroky budou maximálně jakých časových úsecích a jak ví, že opatření byla účinná a škola požadovaného zlepšení dosáhla. Tento dokument je klíčový pro efektivní implementaci změn a zlepšení kvality vzdělávání na základě závěrů inspekční činnosti. Škola tak aktivně přistupuje k zjištěním a doporučením České školní inspekce a využívá je jako příležitost pro svůj další rozvoj a zkvalitňování vzdělávacího procesu.
Opatření k odstranění zjištěných nedostatků
Opatření odstranění ke stažení.